Tot wanneer recreatie?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-02 11:49

Ik zie het zo; recreatierijden is veel buitenrijden. Als je echt de sport bedrijft d.m.v. serieuze en doelgerichte training (wel of niet wedstrijden rijden), dan ben je meer dan een recreatieruiter.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-02 11:57

Maar wat is veel? Als je 3 a 4 dagen in de week buitenrijdt, maar de rest van de dagen serieus en doelgericht traint? Je rijdt dan best veel buiten maar je training is ook voor elkaar, 7 dagen per week trainen is nergens voor nodig als je de uren dat je traint maar goed bezig bent.

En wat is training? Dressuur rijden in de bak is training, maar conditie trainen buiten, kilometers maken, je paard bomproof maken, fris tussen de oren houden is ook een vorm van training.

JessicaG

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-02 12:00

Als ik aan het woord recreatieruiter denk zie ik gelijk een persoon met een dikbuikig paardje voor me die buitenritjes rijd. In mijn beleving is een recratieruiter gewoon iemand die het niet zo boeit of zijn/haar paardje netjes loopt als het maar redelijk aan de hulpen staat en er buitenritjes op kan maken.
Ik denk als je zoiets in het woordenboek op zou zoeken zou er eerder staan iets van: Iemand die niet van het geld dat hij/zij in de sport verdient heeft, leeft. Ik denk dat in veel gevallen de scheidingslijn tussen recreatieruiter en wedstrijdruiter erg dun is. Een sportpaard zal ongetwijfeld ook wel es naar buiten gaan mits de omgeving zich daar niet voor leent.
Het kan ook zijn dat iemand zijn paard wel traint naar hoog niveau maar niet specifiek voor de wedstrijden maar gewoon voor de lol. Dan ben je in principe ook een recreatieruiter...

Staat het woord recreatieruiter eigenlijk in het woordenboek??

Groetjes van jessica!

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-02 12:01

Ben je niet gewoon wat je er zelf van vind??

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-02 12:07

Trainen is trainen en kan bestaan uit verschillende onderdelen. Dus ook als je geregeld buitenrijdt om je paard te laten ontspannen ter afwisselen of om zijn conditie op te bouwen NAAST het dressuren in een bak of wei, is dat ook trainen.

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-02 12:37

Moeilijk begrip. Ik associeer recreatie ook eerst met bos, maar je kan ook het onderscheid maken tussen een recreatie- en een beroepsruiter. Ten slotte rijden we bijna allemaal voor ons plezier buiten ons werk (of school) om. Ik heb dan ook moeite met wat er in een ander topic gezegd werd over Haflingers enzo in de dressuur, dat die mensen alleen voor de lol meedoen. Dat doet toch iedereen, anders ga je toch geen wedstrijden rijden?

Dorine
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-02 13:05

Schijnbaar zijn hier maar drie mogelijkheden:
1.recreatieruiter
2.meer dan recreatie of iets dergelijks, wedstrijden denken sommigen
3.prof

Maar ik denk dat er meerdere mogelijkheden zijn toch?
Bijvoorbeeld:
1.recreatieruiter die alleen ter ontspanning rijdt, waar maakt niet uit, maar het verhogen nivo van paard of ruiter is niet het uiteindelijke doel.
2.recreatieruiter zie nr.1, die wel het nivo wil verhogen.
3.recreatieruiter zoals nr. 2, en die ook nog af en toe een wedstrijdje rijdt.
4.recreatieruiter zoals nr. 2, maar die 'vaak' (minstens 1x per drie weken gemiddeld) een wedstrijd rijdt, dus fanatiek denk ik dan maar.
5.ruiter die fanatiek traint en wedstrijden rijdt, en maar een enkele keer (minder dan eens per maand) een buitenrit.
6.prof die voor geld verdient met trainen/africhten.

Weet iemand nog een mogelijkheid die hier ergens tussen past?
Zoals bij nr. 3, daar kan natuurlijk ook nog bij:
a.: af en toe een wedstrijdje onderling.
b.: wel bij een bond (vereniging) aangesloten zijn en officieel starten, ook al is het maar af en toe.

Tot wie behoor jij?
Cerise en ik behoren nu nog tot nr.2 omdat ze nog niet klaar is voor b-nivo wedstrijden, maar zo gauw we er allebei klaar voor zijn dan ben ik om te beginnen een '3b-ruiter' denk ik. Verward
Eigenlijk interessant maar moeilijk uit te leggen onderwerp! *LOL*

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-02 13:17

Desiree schreef:
Ik zie het zo; recreatierijden is veel buitenrijden. Als je echt de sport bedrijft d.m.v. serieuze en doelgerichte training (wel of niet wedstrijden rijden), dan ben je meer dan een recreatieruiter.

Ik begrijp zelf volgens mij wel wat je bedoelt Desiree, maar ik kan me ook voorstellen dat mensen jouw uitspraak verkeerd opvatten.

Ruiters die aan endurancewedstrijden (of SGW) deelnemen, rijden ook veel buiten. Dat vormt bij hen een groot deel van de training en het heeft dan ook een heel belangrijke functie.

Recreatierijden is dan misschien wel veel buitenrijden, maar iemand die veel buiten rijdt, is absoluut niet in alle gevallen een recreatieruiter.

Een kleine nuancering die ik toch even wilde noemen. Lachen

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-02 13:23

Neenee karin, ik maak geen onderscheid in de plek waar je traint (bak of bos). die enduranceruiters zijn bezig met trainen, dus meer dan recreatieruiters.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-02 13:29

Dan begrijpen wij elkaar. Lachen

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-02 14:27

Roos schreef:
WAt ik bedoel is als je alleen maar rijdt voor de lol en voor de ontspanning en niet de ambitie hebt en/of uit om jezelf te meten met andere ruiters op 'officiele' wedstrijden. Hiermee is dus zeker niet gezegd dat je met wedstrijdrijden geen lol hebt, juist wel zou ik zo zeggen. Ik bedoel dus dat een recreatieruiter iemand is die er geen behoefte aan en/of zin in heeft om deel te nemen aan wedstrijden en er voldoende voldoening uit haalt om puur voor zichzelf bezig te zijn en niet de drang voelt om te rijden voor de punten.

HIer ben ik het idd helemaal mee eens!!

Ik geloof wel dat nu blijkt dat er geen vaste definitie is van het begrip "recreatieruiter". Ik denk dat het puur bij je iegen mening blijft wat jij vindt dat een recreatieruiter is.. Wel grappig om te zien hoe breed het dus kan zijn..

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-02 12:15

Jessica schreef:
*Als ik aan het woord recreatieruiter denk zie ik gelijk een persoon met een dikbuikig paardje voor me die buitenritjes rijd. In mijn beleving is een recratieruiter gewoon iemand die het niet zo boeit of zijn/haar paardje netjes loopt als het maar redelijk aan de hulpen staat en er buitenritjes op kan maken.

*Het kan ook zijn dat iemand zijn paard wel traint naar hoog niveau maar niet specifiek voor de wedstrijden maar gewoon voor de lol. Dan ben je in principe ook een recreatieruiter...

Om te beginnen moet ik erbij zeggen, dat ik mezelf een echte recreatie ruiter vind Lachen !
In de eerste stelling kan ik mezelf niet vinden, in de tweede wel Lachen .
Ik ben absoluut niet ambitieus om me te "meten" met andere -wedstrijd- ruiters, wél als het er om gaat om mezelf en m´n paarden te verbeteren!
Wedstrijden vind ik alleen maar leuk om naar te kijken Lachen . Ik mag ook graag relaxed een rondje/dagje op m´n paard door het bos sluren, maar 90 % van de keren dat ik in het bos rij (en dat is bij mij toch wel zo´n 4-5 keer per week!), moeten mijn paarden toch echt wat doen Knipoog . De dagen dat we in de bak zijn, doe ik verschillende dingen met ze: grondwerk, longeren, dressuur enz. ook ga ik braaf een keer in de week naar rijles.
Ook al rij ik "maar" recreatief: ik vind het wel belangrijk dat ik MEZELF verbeter en dat m´n paarden niet door onvoldoende/foute training, "kapot" gereden worden. Ik ben erg dol op ze en wil ze graag nog lang én in goede gezondheid houden!

Mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-02 12:23

Nou ik ben er uit hoor! Haha!

Iemand die niet bezig is met het verbeteren van zichzelf of zijn paard is een recreatieruiter (ook als hij toch alleen in de bak rijdt??? Verward )

Iemand die zichzelf en zijn paard traint, maar niet persé wedstrijden rijdt, of af en toe wel eens, is gewoon een ruiter (of amazone haha!)

Iemand die zijn paard voor een specifiek doel traint: endurance, dressuur, springen, samengesteld, met als doel wedstrijden, is dus gewoon een wedstrijdruiter!

Iemand die zijn brood verdient met paardrijden is een prof.

Kan iedereen zich hier in vinden? Pling

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-02 12:42

Ik denk dat je er daarmee wel bent ja mieke. Alleen, dat we hierover nou zo ons hoofd gebroken hebben he....

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-02 18:55

Mieke! Je hebt het licht gezien!

Waarom kwamen wij met zijn allen daar nou niet op Verward *LOL*

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-02 19:58

haha mieke gefeliciteerd!! Jij hebt iets ontdekt waar we met zijn allen niet achter kwamen!! Perfect gewoon!! Haha!