Interessant Artikel BIT > Jonge paarden aan het werk..

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

_Tiara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 17:25

Dus dan worden de meeste paarden al op hun 10e ingereden (in mensenjaren)? Ik vind dat je dan op een paard z'n 4e (paardenjaren) kan beginnen met een beetje zadelmak maken en zo en kijken hoe dat gaat.
Santos is nu dan 42 als ze mens was en Lady is nu dan al 70 (ik heb nog nooit iemand van 70 zo druk zien doen als Lady ).

poes

Re: Interessant Artikel BIT > Jonge paarden aan het werk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 15:58

Ik vind dat je in het eerste levensjaar enkel aan gewenning mag doen: halstertje, voetje, volgen, ho, ... Dat soort dingen.

Tweede jaar desnoods een heel klein beetje spelenderwijs respect bijbrengen, niet longeren, maar gewoon los laten lopen, werkt ho nog? enz. Ik heb het hier over af en toe eens een klein kwartiertje in een ruime bak, kijken hoe ze reageren. Ondertussen moet voetjes geven, hoefsmid, dierenarts ed. routine worden.

Vanaf 3 jaar, (vooral de tweede helft) rustig aan eens longeren, maar echt gewoon los en niets forceren.

Vanaf 4 wat goed beginnen doorlongeren, pas wanneer het paard echt al wat spieren en conditie ontwikkeld heeft, gaat er bij ons iemand op. Ondertussen zit er al een goede rem op, moet je er alleen nog een stuur opzetten, is wel zo handig.
Ze worden regelmatig gereden, vooral naar ontspanning toe, en zichzelf leren dragen.

Vanaf het 5e jaar worden ze eindelijk langzaamaan opgepakt. Tegen het 6e jaar zou je paard dan al flink wat sterk en getraind mogen zijn, en zou je een goede basis moeten hebben.

Soph12

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 17:45

Jonge kinderen beginnen als ze topatleten worden ook al op hun 4e-6e jaar. Dat betekend nog veel eerder dan het derde levensjaar van een paard (wat dus gelijk staat aan 10,5 jaar) Vanaf het 5e jaar pas doortrainen vind ik wel erg laat hoor.. Een drie jarige 3 a 4 keer in de week rijden en dan een half uurtje aan het werk zetten is helemaal niet zo raar volgens dit artikel..

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 18:32

Goed van de bit dat ze dit aankaarten.
Ik denk dat de wrevel zit in paarden die op hun 3e (mss wel 4e levensjaar) al parcoursen moeten springen en dressuurproeven moeten lopen. Mijn merrie is nu 3,5 en had al IBOP moeten lopen. Maar dan vind ik dat ze al best wat had moeten laten zien(toch wel L niveau dressuur en een leuke sprong maken), dus daar waren dan al aardig wat trainingsuren aan vooraf gegaan, en ze was voor de keuring deze zomer al veel getraind... Dus volgend najaar maar, dan is ze 4,5 jaar.
Een half uurtje erop zitten loopt mss al gauw uit. En mensen kijken tegenwoordig naar hoe 4 jarige ggk hengsten lopen, en denken dat hun 4 jarige dat ook al moet kunnen. En de geldkwestie: een jong paard dat al een parcoursje kan springen levert veel geld op, en als ie nog thuis in de wei of aan de longeerlijn loopt kost het geld.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 18:34

Eindelijk eens...

Freggel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 18:41

sophie_kurk schreef:
Jonge kinderen beginnen als ze topatleten worden ook al op hun 4e-6e jaar. Dat betekend nog veel eerder dan het derde levensjaar van een paard (wat dus gelijk staat aan 10,5 jaar)

Niet dat ik dit veel zie gebeuren, maar ook dit is niet goed. Ik zie wel kinderen van die leeftijd spelenderwijs met sport bezig zijn.

Ik weet dat ze bv in China al babies voorbereiden op hun latere sportcarriere (En hoe ). Maar of dat nou zo goed is......

Je kunt het ook zo vergelijken, laten wij een 4-6 jarig kind al met een 3 kilo zware rugzak lopen?

Nathalie02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 18:49

Ik vind het goed dat ze dit eens aankaarten. Ik ben er ook geen fan van o jonge paarden al zo jong erg intensief te rijden. Indra wil ik ook pas wat later gaan inrijden, als ze 4 is.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 18:56

Dat vind ik dan weer het tegenovergestelde: een paard niet overbelasten is niet hetzelfde als een paard dan maar helemaal niet laten werken of zadelmak maken. Je kan er heus wel wat mee doen, dat is zelfs beter dan na 4 jaar ineens vol aan de slag, maar niet teveel.

Freggel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 19:00

[***] schreef:
Dat vind ik dan weer het tegenovergestelde: een paard niet overbelasten is niet hetzelfde als een paard dan maar helemaal niet laten werken of zadelmak maken. Je kan er heus wel wat mee doen, dat is zelfs beter dan na 4 jaar ineens vol aan de slag, maar niet teveel.

Met 4 jaar inrijden wil echt nog niet zeggen dat je er dan gelijk vol mee aan de slag gaat.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 19:08

Met een paard die je als 4 jarige inrijdt mag je minder doen dan met een 4 jarig paard die als 3 jarige ingereden is en al wat lichte arbeid gedaan heeft. Toch zal bijna iedereen ervan uitgaan dat de 4 jarige meer kan doen. Dus ik denk dat het niet goed is om een paard tot 4 jaar te laten staan, of het moet een uitzondering zijn, erg groot paard ofzo, maar dan nog.

Biepje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 20:22

als ze het vergelijken met kinderarbeid kan je ineens de lijn vol doortrekken en verder vergelijken. wat ze willen zeggen is dat een paard dat je eigenlijk kan vergelijken met een turner/danser, wanneer het jong is, gewoon rustig gereden moet worden, beetje rekken en strekken en conditieopbouw, net als bij jonge kinderen die leren turnen/dansen. wanneer ze dan ouder worden en dus ook soepeler, meer getraind zeg maar, kan je de trainingsopbouw opvoeren en meer gaan beginnen werken aan specifieke oefeningen. een kind van 10 dat nog nooit heeft geturnd laat je ook niet in een keer een radslag doen met een flikflak achter net zoals je een paard van 4 dat nog nooit bereden is, ook niet laat appuyeren.

Suomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 22:09

Ja dit was inderdaad een interessant artikel (dat hopelijk de ogen van een aantal mensen gaat openen!). Goed dat ze aangeven dat je een paard vooral niet op al te jonge leeftijd al moet gaan opleiden, maar pas vanaf zijn vijfde langzaam moet gaan opleiden. Maar ze schrijven ook dat hij/zij als drie- en vierjarige wel al zo'n twee keer in de week kort getraind mag worden. Ook geven ze het voorbeeld van de Duitse Klaus Balkenhol die zijn vijfjarige hengt wel al trainde, maar dan niet prestatiegericht. Hij trainde het paard om zijn lichaam te ontwikkelen.

Goed dat ze zo'n onderwerp aankaarten!

Nathalie02

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 23:08

Als ik Indra als vierjarige ga inrijden zou ik dat net zo aanpakken als dat ik een driejarige zou inrijden. Dat maakt natuurlijk geen verschil. Ik vind dat ze dan pas er lichamelijk en geestelijk rijp genoeg voor is.

Dyyy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 23:20

Ik heb het nog niet gelezen. Maar ga het zeker lezen, ben wel benieuwd naar wat erin staat.

Pascha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 23:31

Ik vond die illustratie bij dit artikel ook zo goed bijpassend. Een paard dat met angstzweet en tranen naar een hele hoge hindernis staat te kijken,en een andere die ook zo kijkt naar een paar witte hekjes....

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 09:17

tranen?

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 09:27

Ik heb een tijd een paard gereden die gewoon op 3,5 is beleerd ik ging hem rijden toen was hij 4. Ik merkte aan alles dat hij er eigenlijk nog helemaal niet klaar voor was, hij groeide nog veel, was jong in zijn hoofd........ kon het soms allemaal niet bolwerken. Daarbij kwam dat hij van karakter heel onzeker was. We zijn weg gewoon door gaan rijden, maar alleen basis, geen gekke dingen maar puur alleen basis. Ik heb altijd gezegd "geef dat paard nog een jaar of twee, hij moet nog zoveel groeien (hoofdzakelijk tussen zijn oren) En gelukkig zagen deze mensen dat ook en krijgt dat paard ondertussen, zonder de progressie uit het oog te verliezen, alle tijd van de wereld. Nu is hij 5 en nee hij zit NOG niet in het Z is hij ook helemaal niet klaar voor, geestelijk. Maar dat komt wel.... straks dan ziet hij zich een keer in de spiegel, staat flabbergasted naar zichzelf te kijken. en is er dan ineens helemaal klaar voor..... ben ik heilig van overtuigd.

Leeftijd op zich is niet heel belangrijk, belangrijker is kunnen, zien, voelen, weten of het paard er klaar voor is.

Mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 12:17

Tenfold: Dr. Eric van Breda geeft vaker lezingen e.d. over de training van paarden en spierproblemen.

Kijk eens op www.cursus-totaal.nl daar heb ik de lezing gevolgd. Was prijzig maar zijn geld zeker waard!

Wat ook belangrijk is, is het verschil tussen de werkelijke leeftijd, de lichamelijke leeftijd en de geestelijke leeftijd.... Je kan niet standaard zeggen dat een vijfjarige, dit en dat soort werk moet kunnen, gezien zijn leeftijd.

Je kunt niet een paard tot 4,5 jaar in het land laten lopen, dan inrijden en als hij vijf is ineens ik weet niet wat van hem vragen want hij is tenslotte al vijf.... Hij is dan wel groter en forser dan een 3,5 jarige maar qua verdere ontwikkeling is hij net zo ver...

ikkemetwikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 13:15

#Ymke# schreef:
Er staat onder andere een stuk in over de vergelijking met de hengstenkeuringen etc, omdat mensen zich daar gauw aanvasthouden. Tevens word er gewoon hard gezegd, als je met een paard jonger dan 5 jaar werkt, doe je aan kinderarbeid. Dit met name gekeken naar het feit dat ondanks dat de gewrichten op 3/4 jarige leeftijd al "gesloten"zijn, pas de rest van het lichaam op 5 jarige leeftijd is uitgegroeid (een mens groeit immers ook tot z'n 18e, zo'n beetje)..
Misschien iemand die hem in kan scannen?

ik vind het alleen erg jammer dat ze de 70 dagen test,etc. als vergelijking namen,en dus verder niet als discussiepunt op zich!!!

Tenfold

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 14:51

@Mieke: Ik hou de site in de gaten. Ze geven daar overigens meerdere leuke cursussen!

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 15:02

Mexx2 schreef:
ik vind het alleen erg jammer dat ze de 70 dagen test,etc. als vergelijking namen,en dus verder niet als discussiepunt op zich!!!

Inderdaad! Want daar ging het vooral om. Ik maakte niet uit dit artikel op dat het slecht zou zijn om met een 3 jarige te gaan rijden, zo'n 2x per week wat werken kunnen ze best hebben. Het ging juist over de mensen die de hengsten die naar Ermelo gaan als graadmeter nemen voor hetgeen hun paard kan.

Terwijl de graadmeter juist het lichaam en het karakter van je paard zou moeten zijn. Mijn paard is nu 3,5 jaar. Sinds de zomer onder het zadel. Ik rij hem nu 3x per week: 2x in de bak en 1x een rustige buitenrit. Aangezien hij nog net zo lief en vrolijk is als voor de kennismaking met het zadel, nooit stijf van stal is gekomen, altijd enthousiast aan het werk is én daarbij niet onder het werk probeert uit te komen, neem ik toch maar voorzichting aan dat hij dit lichamelijk en mentaal prima aan kan.

SANEX

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 15:33

sophie_kurk schreef:
Jonge kinderen beginnen als ze topatleten worden ook al op hun 4e-6e jaar

En diezelfde topatleten zijn dan ook al lichamelijk versleten op hun 25e.

Ik vind het zo verschillen per paard, je kan er niet een lijn op trekken.
Sommige paarden zijn met 4 jaar nog echte baby's, lichamelijk en/of geestelijk. Die moet je in mijn ogen voorzichtig oppakken, niet te veel vragen anders krijgen ze een donder op hun (wederom) lichamelijke en/of geestelijke gesteldheid, waar je dan achteraf nog langer mee bezig bent om het te herstellen. Anderen zijn met 3 al heuse kanjers die de hele wereld aankunnen. Die kan je best al iets meer vragen.
Ik ben wel iemand die eerst het paard wil laten uitgroeien, en zeker niet voor hun 3e er iemand op wil hebben, maar bekijk het dus per paard wanneer ze er klaar voor zijn.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 17:19

Met je eens Sanes

ik neem 3 als minimum
maar sommige zijn dan zowel geestelijk als lichamelijk nog niet klaar, die laat je dan nog lekker staan

Maar om eerlijk te zijn, zie ik maar heel weinig paarden jonger dan 3 die er wel klaar voor zijn.
Ongeduldige baasjes daar integen zie ik wel genoeg, die zijn er wel al 2 jaar kaar voor...

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 17:32

Goed dat dit artikel er is. Ik hoop dat het mensen aan het denken zet. Mijn verzorgpaard, een Fries is nu 8. Eerst verzorgde ik een ander paard, maar die ging weg en toen was deze als enige 'over' omdat niemand zin had of niet durfde, zich met haar te bemoeien. Het is een superangstig paard, bang om dingen verkeerd te doen, niet wetend wat ze moet met haar enorme lichaam. Ik heb eerst alleen maar NH met haar gedaan en daarna voorzichtig opgepakt met rijden. Na veel bloed, zweet en tranen en ik die zo'n 10 keer schreeuwend thuiskwam met 'Ik hou er mee op!' is het eindelijk gelukt, 't is een normaal paard geworden, waar nu ook met de dressuur mee begonnen kan worden en veel meer zelfvertrouwen heeft. Vermoedelijke reden van dit alles: ze is op haar 2e ingereden op een manege en toen meteen ingezet in de lessen... en ze heeft daarbij een ontzettend nerveus karakter. Dit noem ik dierenmishandeling.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 17:53

Mieke schreef:
De lezing ging over het sterk maken van een jong sportpaard. Het lichaam voorbereiden op de sport zeg maar. Er van uitgaande dat een sporter pas echt een goede sporter wordt als hij jong begint. Bepaalde vaardigheden, reflexen e.d. kun je je het makkelijkst en snelst aanleren als je nog jong bent.

Dat wil niet zeggen dat je je driejarige dagelijks een uur moet rijden. Neuh... Maar er elke dag een kwartiertje opzitten en niks vragen is ook niet goed. Je moet het dier namelijk wel STERKER maken en dat kan alleen door af en toe even tegen de grens aan te gaan zitten.

Dat moet je uiteraard NIET iedere dag doen, ook niet met een ouder paard. En de grens ligt bij een jonkie op een hele andere plek dan bij een ouder paard!

Vaak denken mensen: ach hij is nog zo jong, laat ik maar zo voorzichtig mogelijk doen. Maar dat werkt dus niet.

En soms laten ze een paard tot zijn vierde jaar in het land lopen en gaan daarna fanatieker met het dier aan de gang dan dat ze zouden doen als hij pas drie is. Terwijl je dan juist een langere weg nodig hebt om hem sterker te maken, want je mist een jaar.... Dat klinkt tegenstrijdig. Is het niet volgens Dr. van Breda.

Goed is om op verschillende bodems te rijden, hard en zacht. Geen mulle zware bodems uiteraard. Cavaletti lopen, af en toe longeren, buitenritje, dressuren, sprongetje.

Spierpijn is ook geen slecht teken, spieren die de kans krijgen te herstellen van spierpijn, groeien namelijk. Liever geen twee dagen achter elkaar hetzelfde werk vragen, dan krijgen de spieren geen kans te ontspannen.

Ik hoop dat ik zijn lezing enigszins goed verwoord heb. Zo niet, sorry!

Grappig, ik kende zo'n soortgelijke visie al, maar dan van iemand anders (zeer goede sportpaardenarts). Hij roept al heel lang dat je juist voreg moet beginnen met training, maar dan natuurlijk wel aangepast op de leeftijd van het paard en zorgvuldig opgebouwd. Overigens is hij er absoluut niet voor om al heel vroeg in te rijden. Sterker nog, hij vind dat je geen enkel paard dagelijks zou moeten rijden (dus ook geen 10-jarig Z-paard).

En de verschillen zijn duidelijk te zien. Mijn vierjarige is pas laat zadelmak gemaakt (dit jaar, was net zadelmak toen ik haar kocht) en heeft nog steeds moeite met de galop bijvoorbeeld. Vierjarigen die bij de betreffende sportpaardenarts vandaan komen, hebben dit 'probleem' absoluut niet. Al zijn ze nog een stuk korter onder het zadel, ze hebben er overduidelijk minder moeite mee. Logisch natuurlijk, want zijn paarden zijn al veel beter ontwikkeld voordat er mee gereden gaat worden.

Ik wissel bij mijn vierjarige rijden en longeren af. Dus de ene dag erop en de andere dag longeren. Daarnaast loopt ze dagelijks een uurtje een trainingsprogramma in de molen (stap-draf) en na het werk stapt ze ook zeker een half uur uit in de molen. Dit heb ik ook rustig op moeten bouwen, had ze na een uurtje trainingsmolen geen energie meer over voor wat anders. Ik merk nu wel dat ze qua conditie en spieropbouw overduidelijk beter wordt.

Sommige mensen vinden het veel 'werk' voor een vierjarige, maar dat vind ik grote onzin. Er worden bepaald geen zware of moeilijke oefeningen van haar gevraagd. Rijden is gewoon rechtuit en grote voltes en wat overgangen (tijdsduur ongeveer half uur en dit dus 3 of 4 keer per week) en longeren is vooral overgangen, wat meer aandacht voor de galop en wat springen (laag, puur voor het gymnastische effect). Longeren doe ik 2 of 3 keer in een week, want ze heeft ook nog een dag helemaal vrij en dan loopt ze alleen lekker buiten overdag (wat ze overigens iedere dag al doet).