Sammie schreef:ikke schreef:Hoe vaak moet je een dure operatie laten doen? .
Laten we hopen nooit. Hoe groot is de kans dat je huis af fikt. Klein, maar bijna iedereen heeft wel een brandverzekering. Het is aan ieder om zichzelf ergens voor te verzekeren, maar je opmerking over als je dat niet kan betalen moet je ook niet aan een paard beginnen is gewoon erg verkeerd en kortzichtig te noemen.
Hoezo? Het is mijn uitgangspunt; wat jij doet en vindt in deze is jouw zaak.
Die brandverzekering vind ik niet vergelijkbaar. Het geld om een nieuw huis te bouwen heb ik inderdaad niet, het geld voor een ingrijpende medische behandeling is er gewoon; mede omdat dat een van MIJN uitgangspunten is.
Sammie schreef:Om op deze vraag terug te komen. Stalgenoot van mij had 2 paarden. Paard 1 kreeg koliek. Eerst een dag op stal aangekeken. Da zeker 2 a 3 x op 1 dag (was in het weekend en s avonds) langsgekomen. Paard moest naar Rozendaal, foto's onderzoek hele reutemeteut. Uiteindelijk geopereerd. Iets van een week daar gestaan, toen weer terug naar stal. 2 weken later weer koliek, weer terug naar Rozendaal. Weer onderzoek, uiteindelijk werd besloten om het paard in te laten slapen, maag was geknapt oid.
Paard 2 kreeg 2 weken later óók koliek, weer da langsgekomen, onderzoeken, spoelen enz.. Bij het paard bleek de darmen gedraaid te zijn oid. Maar helaas bleek ook dit paard uiteindelijk niet te helpen en o.a. vanwege de leeftijd (21) in laten slapen. Hoe vaak moet je een dure operatie laten doen? Laten we hopen niet vaak, liefst helemaal niet, maar als het misgaat wordt het iig vergoed en weet je dat alles wat mogelijk is dat dat ook gedaan kan worden zonder enige financiele beperking. Dit had zij nooit zelf in 1x op kunnen hoesten, hoe welgesteld ze ook is, dit zijn kosten die je niet kunt overzien.
Het is een feit dat een koliekoperatie zeer risicovol is. Een goede vriendin van me heeft er ook haar paard aan afgegeven. Een ander NVVR-lid enige jaren geleden ook (de twee gevallen die mij bekend zijn, inderdaad). Mede hierdoor en door de ervaringen van de diverse dierenartsen die ook lid zijn, zal ik in voorkomend geval ook echt wel drie keer achter mijn oor krabben hoe zinvol de operatie kan zijn. De kans is zeer aanwezig dat ik in het belang van het paard geen operatie doe en het paard laat inslapen. Het belang van het paard staat in zo'n geval boven mijn eigen belangen/emoties en ik wéét waar ik de kennis vandaan moet halen voor een verstandige beslissing.