Paard slaat in stal...en nu?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Brit

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 12:45

Mijne doet het ook. Als ze eten in de stal heeft gekregen en in de nacht begint ze tegen de muur te slaan en soms staat ze er ook nog bij te gillen. Dit jaar is het al iets minder maar dat komt vooral omdat ze lang buiten staat van 11 tot 4 en dan is het al wat minder. Ze heeft er al regelmatig een plank uitgestopt of een gat in de muur geslagen.

Ik blijf dit topic in de gaten houden

Adriana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 13:52

Josiane doet dit ook helaas, de eigenaar is haar zolangzamerhand helemaal zat.
Maar zij doet het puur uit frustratie dat ze niet naar buiten mag, ze wordt dan gewoon helemaal gek.
Ik kan hier helaas niks aan doen en vooral niet nu het begint te vriezen, dan is het buiten te gevaarlijk en vooral met haar omdat ze zo hyper is!

Bombarie

Re: Paard slaat in stal...en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 13:56

waarom hang je niet gewoon balonnen op! Dan schrikt hij zich een paar keer helemaal de ziekte en dan is het denk ik ook over, of is dat nou weer een heel stom plan heb er verder niet echt ervaring mee...

Desiree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 21:09

Branca schreef:
Rubberen is een beschermingsmiddel...kan idd, maar pakt het gedrag niet aan.

Is niet direct alleen een beschermingsmiddel.
Je moet eerst een latje tegen de muur plaatsen en daar pas tegenaan de mat. Zo komt er een ruimte tussen de mat en de muur. Als het paard slaat, slaat als antwoord de mat tegen de muur en dat geeft dusdanig een knal dat het paard schrikt.

Joonsel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 21:20

Kan het geen engtevrees zijn?
tis maar een idee hoowr

Desiree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 21:49

geen engtevrees. Het is territoriaal gedrag. Iones heeft het ook altijd heel erg gehad. En die moest ik altijd op een plek zetten ergens waar heel weinig verloop was. WEinig passeren van mensen en paarden. Want soms hing hij echt met zijn tanden in de tralies, oren plat in de nek en zo. En inderdaad ook slaan tegen de wand. Sando (hier op bokt) kan het getuigen want die vond iones echt een heel akelig paard. Hoe rustiger zulke paarden staan, hoe beter.

Nu heb ik mijn paarden aan huis. Iones stond tussen 2 merries in, Paddy en Deja Vue. Nu kan hij met paddy al heel lang goed opschieten, maar Deja Vue is net als hij zelf erg dominant. Nu heb ik haar dus naar de overkant verhuisd naast Sierra. DAt scheelt een hoop gekissebis.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 23:24

Ik zou in ieder geval zorgen dat de wanden naar de buren helemaal dicht zijn (dus geen tralies aan de bovenzijde maar echt dicht). En voor de rest het gedrag consequent afleren, wat in de meeste gevallen heel goed mogelijk is. Gewoon iedere keer dat dat beest tegen de wand slaat, hem op zijn donder geven (en dan wel echt flink). Klinkt sneu, maar is zeer effectief en voorkomt onnodige blessure's bij je paard die nog veel zieliger zijn.

annemariev

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 10:18

Wat heel goed kan werken zjin 'kicking rings'. Als je meer info wilt moet je me maar even mailen. Je kunt ook de info vinden in het boek van Monty Roberts, mijn trainingsmethoden in woord en beeld.

Het zijn ringen die je hoefsmid kan maken. Ik kan je een voorbeeld opsturen. Het paard voelt hier niets van als hij gewoon loopt of staat. Als hij slaat gaat de ring naar boven en waneer hij dan zijn been weer neerzet 'valt' de ring op de kroonrand. Dit is voor het paard een vervelend gevoel. Veel paarden stoppen onmiddelijk met slaan.

kainda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 11:01

Die van mij doet het ook

Jemig ik dacht een appart beest te hebben, maar gelukkig ben ik niet de enige

Mijn merrie ( het valt me op dat het voornamelijk merries zijn??)
is 14 jaar en ik heb haar ook al zolang.

Vanaf dat ze op stal staat en bereden wordt vertoond zo dit gedrag.
Schoppen, zich tegen de wand aan laten vallen en gillen.
Vanalles heb ik geprobeert, hengstighied wegspuiten. Dit hielp niet. In overleg met Utrecht een speciale behandeling gehad, hielp ook niet.

Totdat ik las in de catalogus van de paardendrogist over Moody Mare. Dit heb ik gekocht en het hielp!!!
Het schoppen werd een stuk minder en het gillen en bonzen ook.

We hebben wel rubberen matten tegen de stalwand aan tegen het lawaai.

Voor ons maakt het niet zoveel uit dat ze het doet. We hebben haar thuis staan. De stal is sterk genoeg
Maar met Moody Mare zijn we heel gelukkig

Sterkte met jullie paarden!

Sadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 12:23

Desiree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 12:30

Toen iones aan zijn beide knieën geopereerd was, moest hij stalrust. Toen sloeg hij ook weer tegen de muur achter hem. Op dat moment kon ik hem wel villen. MAar hij had zich zelf te pakken. WAnt het deed zeer op dat moment vanwege de operatie. Toen is hij er ongeveer een half jaar mee opgehouden. MAar ja, zijn knieën genazen weer dus hij begon ook weer.

NoaC

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 12:38

Ik heb maar rubberen matten tegen de muren laten maken.

Renske_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 23:43

wirona schreef:
( het valt me op dat het voornamelijk merries zijn??)

mijn ruin doet het, maar die spoort wel vaker niet

die komt ernstig hier mee overeen:

Desiree schreef:
. Want soms hing hij echt met zijn tanden in de tralies, oren plat in de nek en zo. En inderdaad ook slaan tegen de wand. Sando (hier op bokt) kan het getuigen want die vond iones echt een heel akelig paard. Hoe rustiger zulke paarden staan, hoe beter.

ken 2 paarden die precies hetzelfde doen, een 12 jarige merrie en Quentin, Q timmert heel de stal in elkaar(en beschadigde zo meerdere keren zn achterbenen, tot aan 3x zo dikke spronggewrichten aan toe)
en tijdens het voeren en eten bijt hij nog meer en stampt non-stop

staan nu veel buiten, zorg dat ale paarden voer hebben in hun bak zodra ze binnen komen en bij Q gaat zn bovendeur dan ook dicht, zo heeft hij maximale rust en gaat het super!