Hardleers paard? Hoe kom je erbij!

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Apple

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 20:15

Vonnie, zo vreselijk wreed vind ik jouw methode niet. Wel heel duidelijk .

Het komt op hetzelfde neer, vooruit is goed, alle andere dingen niet . De methode die ik in mn post beschrijf is de Monty Roberts methode, MR maakt daarbij ook gebruik van een halster dat druk geeft op de neus als het paard niet meewerkt (en de druk gaat er weer vanaf als hij wel meewerkt).

Jij laat het touw helemaal rond lopen, het idee van MR is dat het alleen over de neus zelf loopt.

xCarlyx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 20:16

dus: niet met slaan. maar rust. laat hem die trailer eens verkennen. Laat het hem eens allemaal zien. Loop pasje voor pasje er op. (altijd belonen!!!) al doe je er 4 uur over!! maakt toch niet uit. Laat hem vertrouwen krijgen in die trailer. door te slaan krijgt hij er alleen maar minder vertrouwen in.. kent hij wel een hooinet? Misschien is hij daar wel bang van.

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 20:18

Dundijk ik bedoelde ook niet als ze al gevoerd zijn met een emmertje brok, maar echt alleen nog maar voeren en water geven op de trailer. Laat hem in zijn eentje er maar oplopen. Ik heb nog nooit meegemaakt dat een paard geen eieren voor zijn geld koos en wat water wilde gaan drinken. Misschien ook een wrede methode maar ze leren wel in alle rust dat de trailer niet eng is en krijgen gelijk een beloning in de vorm van water en eten.

De methode van Vonnie ken ik idd ook, fijn voor paarden die in een noodvaart achteruit lopen zodra je bij de trailer komt. Het moet dan dus geen angst zijn maar brutaliteit. Daar twijfel ik een beetje aan nu ik hoor dat het om zo'n jong paard gaat.

Renske_W

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-05 20:19

Vonnie84 schreef:
Die van mij kregen we er dus ook met geen mogelijkheid op. Brokjes, wortels, met touwen (daar heeft hij z'n hoofd kapot van, dat litteken), trekken, duwen, slaan. Ook al uuuren mee bezig geweest.
Toen stonden we al 3 uur te emmeren op concours, omdat meneer er niet op wilde. M'n oude instructirice had een ideetje. En hij stond er in 5 minuten op.

'k had al ooit foto's gemaakt, van hoe ik het touw vastmaak. Dus hier zijn ze. (Let niet op z'n sullige, meewerkende hoofd )

Stap 1: gewoon halster met touw
http://www.mijnalbum.nl/Foto=DJ34MQXU

Stap 2: touw om zijn neus doen
http://www.mijnalbum.nl/Foto=7PLZVHOD

Het touw zit dan zo:
http://www.mijnalbum.nl/Foto=TFBY76OO

Het beste kan je bij de eerste keren een longeerlijn gebruiken i.p.v. een halstertouw.
Nou ik doe het als volgt. Je laat hem gewoon met je meelopen, maar wel in deze constructie. Als hij stopt of achteruit loopt, trek je het touw aan. Hierdoor krijgt hij bijna geen lucht meer. Loopt hij vooruit, dan laat je los en krijgt hij weer lucht. (klinkt beetje wreed he). Dus dan gaat er als het goed is een belletje rinkelen. Vooruit is goed, achteruit of stilstaan is fout.

De eerste keer was hij het hier niet zo mee eens, want nu kon hij het een keertje niet winnen. Tegenwoordig loopt hij er soms zo op, soms sla ik het touw om z'n neus en wandelt hij ook als een mak schaap achter me aan en heel af en toe moet ik het nog echt gebruiken (dus aantrekken).

Maar je moet er dus wel zeker van zijn dat het geen angst is. Maar gewoon zo van: ik heb vandaag geen zin, wat jullie ook doen.

En mensen die dit wreed vinden, als je het GOED doet, is dit een eerlijk middel. Veel jongen paarden leren het zo goed, want het is meteen duidelijk.
Maar ik ben het er ook zeker mee eens dat bij een jong paard een andere aanpak beter is. Maar wilde dit niet onthouden. Ik ben benieuwd naar de reacties.

Dit zou ik ook weleens kunnen proberen.
Maar ik heb geen flauw idee hoe hij erop reageerd.
Hij loopt namelijk altijd aan een hengstenketting.
Het is overigens nog steeds een hengst, en we willen hem laten castreren maar dan moet hij wel de trailer op omdat we dat het liefst in de kliniek willen doen.

silverado

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 20:19

Nouschka wilde eerst ook nooit in de trailer... met geen mogelijkheid... we zijn eens 2 uur bezig geweest om haar in de trailer te krijgen toen we op een andere manege een wedstrijd hadden gehad.... we hebben het heeel vaak geprobeerd en altijd rustig gebleven want aan boos worden heb je niets....
nu gaat het al veel beter... we parkeren de trailer altijd zo dicht mogelijk langs een haag of een muur, zodat ze aan die kant er zowieso niet langs kan glippen... eerst deden we een longeerlijn achter haar benen langs en iemand hield dat touw een beetje strak en de ander liep gewoon met het halstertouw in de hand de trailer in... na eventjes aandringen ging ze de trailer in... je moest wel oppassen want soms sprong je ze gewoon in de trailer... nu de laatste paar keren gaat het veel beter... ze loopt nu meestal gewoon de trailer in.... af en toe wil ze nog weleens weigeren....
gewoon geduldig blijven....en dan gaat ze er dana zo in

een kennis van mij had ook een paard wat niet in de trailer wilde... die heeft gewoon de trailer op in de wei gezet met een flinke schep brokken in de voerbak.... de eerste paar dagen bleven de brokken gewoon in de voerbak... maar na een dag of vier zag hij dat de brokken opwaren... het paard was dus in de trailer geweest.... toen heeft hij het geprobeerd door een handje brokken voor der neus te houden en toen liep ze zo de trailer in.....nu heeft ook dat paard geen problemen meer met de trailer

succes iig
Laatst bijgewerkt door silverado op 19-11-05 20:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Renske_W

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-05 20:20

Carly22 schreef:
dus: niet met slaan. maar rust. laat hem die trailer eens verkennen. Laat het hem eens allemaal zien. Loop pasje voor pasje er op. (altijd belonen!!!) al doe je er 4 uur over!! maakt toch niet uit. Laat hem vertrouwen krijgen in die trailer. door te slaan krijgt hij er alleen maar minder vertrouwen in.. kent hij wel een hooinet? Misschien is hij daar wel bang van.

Ja hoor een hooinet is bekent bij hem
Als ik het deurtje voor open zet. Dan heb ik hem er altijd bij.
En dan denkt hij op zijn gemakje dat net leeg te gaan eten

xCarlyx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 20:24

oke, Ja ik ken een paard waarbij het dus aan dat hooinet lag! Hun 5 uur staan proberen! Lag het aan dat hooinet!! Maar ik zou iig stoppen met slaan. en het paard die trailer laten verkennen. Laat hem even snuffen enzo. Al duurt het 6 uur. Maakt niet uit.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 20:25

Dat lokken met brokjes doe ik eigenlijk sowiso wel standaard bij een jong dier

een mm naar voren is wat brokjes
stil staan of naar achteren is niks. Maar wel de brokjes recht voor zijn neus, waar hij dan net niet bijkan, behalve als hij een pas zet

als het kan tussen schuurdeuren aan 2 kanten is helemaal fijn, dan kunnen ze er niet lang schieten.

en de rest, idd geduld

Bij een paard die er al 100 keer opgeweest is en zoiets ineens verzint, kan ik ook wel eens een zweep pakken.
Maar bij een paard die het niet kent, niet vlug als het niet absoluut noodzakelijk is

Nog een tip, voor als je wel wat verder bent.
Mocht hij op de klep staan, laat hem niet in 1x op de trailer lopen.
Het zou niet de eerste zijn die niet achterwaarts eraf durft omdat het schuin loopt
Dus zet hem eerst een paar keer achterwarts de klep af, voodrat je hem er helemaal in zet.

Renske_W

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-05 20:26

Aaronenarie schreef:
Nouschka wilde eerst ook nooit in de trailer... met geen mogelijkheid... we hebben eens 2 uur bezig geweest om haar in de trailer te krijgen toen we op een andere manege een wedstrijd hadden gehad.... we hebben het heeel vaak geprobeerd en altijd rustig gebleven want aan boos worden heb je niets....
nu gaat het al veel beter... we parkeren de trailer altijd zo dicht mogelijk langs een haag of een muur, zodat ze aan die kant er zowieso niet langs kan glippen... eerst deden we een longeerlijn achter haar benen langs en iemand hield dat touw een beetje strak en de ander liep gewoon met het halstertouw in de hand de trailer in... na eventjes aandringen ging ze de trailer in... je moest wel oppassen want soms sprong je ze gewoon in de trailer... nu de laatste paar keren gaat het veel beter... ze loopt nu meestal gewoon de trailer in.... af en toe wil ze nog weleens weigeren....
gewoon geduldig blijven....en dan gaat ze er dana zo in

een kennis van mij had ook een paard wat niet in de trailer wilde... die heeft gewoon de trailer op in de wei gezet met een flinke schep brokken in de voerbak.... de eerste paar dagen bleven de brokken gewoon in de voerbak... maar na een dag of vier zag hij dat de brokken opwaren... het paard was dus in de trailer geweest.... toen heeft hij het geprobeerd door een handje brokken voor der neus te houden en toen liep ze zo de trailer in.....nu heeft ook dat paard geen problemen meer met de trailer

succes iig

Touw achter zijn benen langs hebben we ook al geprobeerd.
Wij hebben een 1½ paards trailer zonder voerbakken oid.
En de trailer nou in de wei zetten is geen optie, de wei is weer drassig door alle regen en als we de trailer er nu inzitten rijden we en heel de wei kapot en we zullen moeite krijgen met het eruit krijgen van de trailer omdat de trailer toch wat zal wegzakken.

Renske_W

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-05 20:29

runningkawa schreef:
Dat lokken met brokjes doe ik eigenlijk sowiso wel standaard bij een jong dier

een mm naar voren is wat brokjes
stil staan of naar achteren is niks. Maar wel de brokjes recht voor zijn neus, waar hij dan net niet bijkan, behalve als hij een pas zet

als het kan tussen schuurdeuren aan 2 kanten is helemaal fijn, dan kunnen ze er niet lang schieten.

en de rest, idd geduld

Bij een paard die er al 100 keer opgeweest is en zoiets ineens verzint, kan ik ook wel eens een zweep pakken.
Maar bij een paard die het niet kent, niet vlug als het niet absoluut noodzakelijk is

Nog een tip, voor als je wel wat verder bent.
Mocht hij op de klep staan, laat hem niet in 1x op de trailer lopen.
Het zou niet de eerste zijn die niet achterwaarts eraf durft omdat het schuin loopt
Dus zet hem eerst een paar keer achterwarts de klep af, voodrat je hem er helemaal in zet.

Tussen 2 schuren in hebben we ook al geprobeerd. Maar dan raakt hij meer in paniek omdat hij geen kant uitkan. Op zo'n moment is het steigeren ook het ergst. *hij hing bijna in de dakgoot *
Dus hebben we de trailer gewoon op het erf staan. En aan de zijkanten 2 touwen gespannen waarbij als er te veel druk opstaat ze losgaan.
Met brokjes voor de neus houden hebben we ook al geprobeerd maar dat helpt niet. Hij denkt echt bekijk het maar met je brokjes!

silverado

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 20:30

dan zet je er gewoon een bakje of emmertje met voer in.....
en als je de trailer niet in een natte wei wil zetten moet je nog eventjes wachte.... het gaat binnenkort waarschijnlijk weer vriezen 's nachts en dan is de grond hard... dan lukt het wel zonder er een bende van te maken...

beters kun je gewoon rustig blijven anders ben jij straks over de zeik en je paard ook...heb je niets aan!!

Vonnie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 20:30

Aaronenarie schreef:
eerst deden we een longeerlijn achter haar benen langs en iemand hield dat touw een beetje strak en de ander liep gewoon met het halstertouw in de hand de trailer in... na eventjes aandringen ging ze de trailer in... je moest wel oppassen want soms sprong je ze gewoon in de trailer... nu de laatste paar keren gaat het veel beter... ze loopt nu meestal gewoon de trailer in.... af en toe wil ze nog weleens weigeren....

Heb dat bij die van mij ook gedaan. En elke dag wordt ik daaraan herinnerd. Zie hier:
Afbeelding
Het litteken op zijn voorhoofd.
Omdat we geforceerd hebben met die longeerlijnen is Rongo gaan stijgeren. Hij is toen met zijn hoofd langs de bovenkant van de vrachtwagen geschampt.
Dus heel belangrijk: FORCEER ABSOLUUT NIETS!

Dit zijn foto's van toen we net thuis kwamen. Ik heb ze in een link gezet, omdat ze misschien schokkend kunnen zijn voor mensen met een zwakke maag.
http://picserver.student.utwente.nl/i/MFK32U1435I5
http://picserver.org/v/MFK32U1435I5
http://picserver.student.utwente.nl/i/9E901XQJ3618

Ik heb daarmee een zeer wijze les geleerd. En ik hoop dat ik je hiermee daarvoor kan behoeden. (pff rare zin).

[edit] spelfoutjes
Laatst bijgewerkt door Vonnie84 op 19-11-05 20:45, in het totaal 3 keer bewerkt

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 20:32

oei dat ziet er lelijk uit! Dat je hem uiteindelijk er toch opkreeg, super!! Hij zal goed geschrokken zijn daar!

Allejandro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 20:32

weet je zal je es wat vertellen.
vorig jaar december ging allejandro op stal ergens *doet er niet toe waar*.
Hij wou de trailer absoluut niet in maar de man die de trailer reed was hardhandig, idioot en laat dus hij had haast. Dus trapte hij allejandro dr maar in; gevolg: elke man achter hem is zeeeer eng.

Maar, ik ging het laatst es proberen met een trailer van iemand anders.
Goede, schone en lichte trailer (die andere was donker). Hij liep eerst ff de klep op. Nou ik verbaasde me dr over. Toen stukje verder en ja hoor hij stond erin.
En ook weer heel rustig keurig dr af alsof tie t 100x deed
Echt ,ik verbaasde me zeer.
en daarna nog een keer foutloos hoor!! En zonder biks of niets. Gewoon even proberen hoe het stond met zijn 'trailerangst', wat ie nu dus niet meer heeft..
.....en dat alleen voor vertrouwen in zijn medemens. Echt, anders had hij t niet gedaan (want het is een tuiger, en die staan bekend om hun koppigheid

@ Vonnie84, het is forceer

silverado

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 20:33

Vonnie84 schreef:
Heb dat bij die van mij ook gedaan. En elke dag wordt ik daaraan herinnerd. Zie hier:
http://picserver.student.utwente.nl/i/3 ... 2BBZ[/img]
Het litteken op zijn voorhoofd.
Omdat we geforseerd hebben met die longeerlijnen is Rongo gaan stijgeren. Hij is toen met zijn hoofd langs de bovenkant van de vrachtwagen geschampt.
Dus heel belangrijk: FORSEER ABSOLUUT NIETS!

Ik heb daarmee een zeer wijze les geleerd. En ik hoop dat ik je hiermee daarvoor kan behoeden. (pff rare zin).

we forceerden het niet (volgens mij ) we trokken ook niet keihard aan het touw... gewoon een beetje druk, zodat ze voelde dat ze geen kant op kon, behalve vooruit....

is trouwens wel een vervelend lelijk litteken

Renske_W

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-05 20:35

Carly22 schreef:
oke, Ja ik ken een paard waarbij het dus aan dat hooinet lag! Hun 5 uur staan proberen! Lag het aan dat hooinet!! Maar ik zou iig stoppen met slaan. en het paard die trailer laten verkennen. Laat hem even snuffen enzo. Al duurt het 6 uur. Maakt niet uit.

Het probleem is alleen dat ik echt geen 6 uur de tijd heb
*en nee ook geen 2 uur. de anderhalve á 2 uur van vandaag waren eigenlijk al te veel*
Het feit is eigenlijk dat we hem als veulen al de trailer op moesten doen.
Maarja...zo zie je maar weer. Achteraf denken is soms erg makkelijk.
Wedge is voor mij het 1e paard wat ik "opvoed" dat doe ik onder begeleiding en i.p.c. is alles eigenlijk wel goed gekomen.
Hij loopt braaf mee ook langs enge dingen. Ik heb hem in een dag voetjes geven geleerd.
Volgende week gaan we de stapmolen eens verkennen.
Ik speel veel met hem in de bak. Geef hem de aandacht die hij nodig heeft.
Het veulen van dit jaar *nu 5 maanden* laten we nu al aan de trailer wennen om niet nog eens voor dit soort problemen te komen staan.
Bij haar is het heel makkelijk een lijd aan het touw en de andere geeft een zetje. We laten haar al achteruit de klep aflopen, gaat ook super.
Maarja...bij Wedge zijn we nu dus pas een aantal weken bezig.

Allejandro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 20:35

ja maar aaronenarie, elk paard reageert daar anders op.
De een is nou 'heter' ofzo dan de ander. Allejandro zou zich daar niet druk om maken maar anderen hebben zoiets "waaah weg van dat touw!"

Vonnie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 20:40

Citaat:
we forceerden het niet (volgens mij ) we trokken ook niet keihard aan het touw... gewoon een beetje druk, zodat ze voelde dat ze geen kant op kon, behalve vooruit....

is trouwens wel een vervelend lelijk litteken

Ja, maar dat kan voor je paard al genoeg zijn. Ik zou het gewoon vreselijk vinden als dit een ander paard zou overkomen. Ik wil die les die ik toen geleerd heb, doorgeven.
En mijn foto's waren niet de bedoeling voor medelijden of zo. Blijf maar lekker ontopic

Renske_W

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-05 20:41

Nouja ik ga morgen iig het trailerladen proberen met de methode met het touw.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 20:43

Kun je hem wel over enge dingen laten lopen?
Want een klep is natuurlijk ook eng

PocoMisss

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 20:53

Hallo, ik had ook ooit eens een paard dat nmet geen mogelijkheid wilde.. ughum ook jong.. Die steigerde ook steeds voor de trailer.. Goed dat wordt de uitvlucht en geloof me, niks hielp.. Toen hebben we uit een boek een laadtruc gehaald. Perfect. Je neemt een lang touw 10m ofzo wel dik, geen touw dat snijdt ofzo.. Aan een kant maak je een lus, dan doe je het touw om zijn buik, vlak achter de voorbenen, ene kant van het touw door de lus en dan tussen de voorbenen onder door het halster heen (niet door de ring). Dan bind je het touw vast voor aan de buis.. Let op wel stevig!! Het paard met rust laten en wachten.., wel zorgen dat het touw steeds strak staat!! dus doet hij een stap naar voren, touw strakker maken.. Steigeren lukt niet want de stang is sterker dan wij.. en bij alles wat hij doet (ook hangen) krijgt hij druk om zijn buik, heel snel leert hij.. meegeven= druk weg.. WEL de auto voor de trailer zetten!! want er komt wel wat paardenkracht op te staan.. Wij hebben hem 1 keer zo geladen duurde ongeveer een uur, de volgende keer zelfde ritueel en toen stond hij er met 10 minuten in.. O'ja zag je hem denken dit win ik dus echt niet.. Gelukkig heb ik ooit maar 1 keer zo'n paard gehad van de tig die we zadel en trailermak gemaakt hebben, de rest heeft het altijd super gedaan.. Gelukkig..
Succes

Vonnie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 20:58

@PocoMisss: zou er geen kans bestaan dat het paard zo hard gaat trekken (wellicht in paniek) dat het touw breekt. Dan mag je mooi je paard gaan vangen.

Renske_W

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-05 20:58

@ runningkawa :Ik oefen best veel met enge dingen maar heb hem nog nooit ergens overheen laten lopen.
Ik zou niet weten waar ik hem overheen zou kunnen laten lopen...

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 21:00

een deken, een zeil
toevallig had ik een stuk schuimrubber isolatie wat ik eens in de wei heb gegooid
Dus van alles te verzinnen

Afbeelding

PocoMisss

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 21:01

Tja ik heb er speciaal een touw voor gekocht.. ligt nu nog in de schuur .. een scheepskabel met een doorsnede van 4 cm.. Gekocht in een winkel waar ze tuigage voor schepen verkopen..