Wie werkt er in de paarden en hoe ziet je werkdag eruit?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

TurdusMerula

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 12:01

Even een offtopic reactie, wat een ontzettend leuk topic om te lezen!!

Smurfie

Re: Wie werkt er in de paarden en hoe ziet je werkdag eruit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-05 15:59

Ik heb ook 3 maanden in amerika gezeten www.otssunrisefarm.com

8 uur beginnen met paarden buiten zetten zon 60 paarden stonden er 130 daarna buiten voeren.. Sochtends werd er uitgemest en gevoert door de stalcleaners hehe

na paarden buiten zetten paarden poetsen rijden longeren tuigpoetsen en gewoon paarden beweging en verzorging geven. Dierenarts of hoefsmit assisteren

half 4 beginnen met paarden binnen zetten

5 uur alle paarden voeren (veel werk)

Smurfie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-05 16:06

Rambogirl schreef:
hoe krijg je eigenlijk werk op een paardenbedrijf dan??

Bij mij was het echt vaag.. ik ben net in zeeland komen wonen. teminste me moeder woonde er al maar ik kwam net uit USA heb der van Maart tot juniu gezeten en ik had me ingeschreven bij het cwi en dus kreeg ik 2 dagen later een brief over een stalhulp gelijk gebelt en mocht gelijk beginnen de volgende dag

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 16:20

braafpaard schreef:
Vind dat jullie over het algemeen van die mooie tijden hebben.

Dat viel mij ook al op ja. Ik ken alleen mensen die minstens tot 20 uur werken. Ik kom op de verkeerde baantjes denk ik

Smurfie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-05 17:06

haha ik ben meestal wel nog op de stal hoor rond een uur of 7 het is nooit echt 5 uur maar me eigen paard staat er ook nog maar ben meestal wel rond 5e klaar ligt er een beetje aan als je met paarden werkt moet je nooit op de minuten kijken natuurlijk

Dennis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 18:37

Mijn stal bestaat nog maar uit 3 eigen pony's, een pony die op papier van een kennis is maar in praktijk van mij(zelfs voor de fok!), 2 pensionklantjes en de rest is heel wisselend.

Nu heb ik er 7 lopen, er staat een net afgespeende dochter van Dennis tijdelijk hier omdat de eigenaar niet de ruimte heeft om moeder en kind uit elkaar te houden. Van de zomer heb ik er op z'n top 15 gehad!!! Twee om te dekken, 2 om te beleren, 4 om keurings klaar te maken en 1 voor de verkoop. 's Winters hou ik het bij mijn eigen pony's omdat ik alleen maar weiland en een padock heb(en minder tijd heb ivm het vroege donker, mijn opleiding en mijn andere werk).

Noukie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 19:39

ik denk dat mijn tijden toch niet al te fijn waren hoor, zeker in Nederland niet. Heb nu de richttijden opgegeven, maar kwam er over het algemeen toch op neer dat de lunchpauze zowat verviel en 6uur klaar ook niet altijd waar was. Ik draaide zeker 60 uur in 5 dagen (en voor minder geld dan ik daarna op mn kantoorbaan kreeg voor 40 uur )

braafpaard

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 16:58

kijk nu lees je ook andere reacties vond het al zo raar dat je tegenwoordig al zo vroeg klaar kan zijn. Natuurlijk kan je niet op een paard minuten tot een uur kijken maar dan nog vond ik het geen lomp lange dagen. Net wat Noukie zegt dat komt mij ook meer bekend voor dan die andere tijden die eerst genoemd werden.

__Nathalie__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 17:29

Ik werk op een manege.

Ik voer om 07.30
om 08.00 08.30 09.00 heb ik prive lesjes (longe lesjes en beginners)
om 09.30 10.30 11.30 heb ik groepslessen
dan pauze
13.00 prive lesje
13.30 groepsles.
en daarna tot 5 prive lesjes dan voeren en dan ben ik klaar
hooien en stallen worden gedaan door andere.

edit: dit is voor de zaterdag

Noukie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 17:44

braafpaard schreef:
kijk nu lees je ook andere reacties vond het al zo raar dat je tegenwoordig al zo vroeg klaar kan zijn. Natuurlijk kan je niet op een paard minuten tot een uur kijken maar dan nog vond ik het geen lomp lange dagen. Net wat Noukie zegt dat komt mij ook meer bekend voor dan die andere tijden die eerst genoemd werden.

inderdaad, toen ik de tijden van anderen dacht had ik serieus ook zoiets van "wat heb ik fout gedaan dat die mensen zulke relaxte tijden hebben?!"
ik moet wel zeggen dat ik op die stal ook wel echt verantwoordelijk was voor het hele reilen en zeilen binnen de stal, en ja, dan kan je gewoon niet om 5uur klaar zijn!

overigens werd bij ons dan nog om 10uur 's avonds kuil gevoerd en alle paarden nagelopen, maar aangezien ik niet direct op het erf woonde deed de eigenaar dit dan altijd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 15:12

Ik deed de opleiding paardenhouedrij
Ikw erkte daarbij op een manege ( vorig jaar )
Het enige wat ik kan zeggen was dat het echt slopend was.
Sóchtends eerst de 50 a 60 paarden hooi geven. Dan de stallen allemaal. en tegelijkertijd paarden in de molen zetten etc. Dan het hele erf schoonmaken. Paarden opzadelen voor de lessen ( dede ze dus niet zelf daar ;s ) af en toe stond ik les te geven.
Volgende les voorbereiden. Bak harken en noem maar op...ook nog weer ff hooi geven tussen door.,
Ik heb scoliose en heb mijn rug alleen maar verder aan gort geholpen....en voor het geld hoef je het niet te doen want je krijgt bijna niks!
Ik werkte bijna 50 uur en werd er 20 uitbetaald van het minimum loon..kreeg zo'n 300 in de maand voor 50 uur werk.
Ik krijg nu veel meer voor 12 uur werk in de week

braafpaard

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 16:34

Ja en als je dan al die jonge meiden hoort dat ze de opleiding paardenhouderij willen gaan doen omdat ze dan hun hobby als beroep uit kunnen oefenen, de meeste denken dan nog dat ze lekker kunnen rijden net zoals ze nu doen maar zien het zwaardere werk allemaal nog over het hoofd. Als mij er iemand naar vraagt raad ik ze het in eerste instantie af. Wil je makkelijk goed geld kunnen verdienen in de paardenwereld dan zou je toch wel van goede huize moeten komen, want die wereld is knetterhard en daar moet je toch wel tegen kunnen. Wat raden jullie die meisjes aan?? IK zeg altijd maar leer ook een ander vak erbij want het paardenwereldje is maar beperkt, je moet hard werken en als je een keer iets hebt ben je gelijk uit de roulatie. Je hebt toch heel je lijf nodig met al dat lopen en mesten en rijden.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 16:43

Inderdaad! Ik was ook t eigenwijs om naar anderen te luisteren die zeiden dat het zwaar was en slecht betaald etc. HAd ik er mee doorgegaan kon ik mijn eigen paarden wel verkopen. doe had ik echt niet kunnen onderhouden dan.
En het is echt niet alleen maar rijden....ohnee....
tis inderdaad bitterhard en ziek zijn mag niet.

Mizsz_Kitty

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 17:08

op vrijdag of zaterdag werk ik 1 dag op grote prive stal met kwpners.

ik werk van 8 tot een uur of 5, meestal wat later
om 8 uur gaan de eerste 4/5 groepen naar buiten. daarna worden voor/achter de stallen gemest en dan achter/voor moet ik het opstrooien en kuil voeren.
meestal ben ik dan rond 10 uur klaar, hebben we pauze.
dan de tweede lading naar buiten, wisselen dus.
om 12 en 2 uur nog een keer wisselen. en dan rond uur of 4 alles binnenhalen en weer voeren.
alle tijd die hier tussen zit ben ik verschillende dingen aan het doen.
rijden, longeren tuig poetsen en dat soort dingen

en idd het is dat ik het leuk werk vind, maar voor het geld hoef ik het niet te doen, dat is niet echt veel...

polly2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 18:06

braafpaard schreef:
Ja en als je dan al die jonge meiden hoort dat ze de opleiding paardenhouderij willen gaan doen omdat ze dan hun hobby als beroep uit kunnen oefenen, de meeste denken dan nog dat ze lekker kunnen rijden net zoals ze nu doen maar zien het zwaardere werk allemaal nog over het hoofd. Als mij er iemand naar vraagt raad ik ze het in eerste instantie af. Wil je makkelijk goed geld kunnen verdienen in de paardenwereld dan zou je toch wel van goede huize moeten komen, want die wereld is knetterhard en daar moet je toch wel tegen kunnen. Wat raden jullie die meisjes aan?? IK zeg altijd maar leer ook een ander vak erbij want het paardenwereldje is maar beperkt, je moet hard werken en als je een keer iets hebt ben je gelijk uit de roulatie. Je hebt toch heel je lijf nodig met al dat lopen en mesten en rijden.

In principe heb je helemaal gelijk. Er zijn er maar een paar die echt de baan krijgen die ze in gedachten hadden...
Maar toch ben ik blij met die opleidingen en met de grote belangstelling er voor...want dat is mijn baan....een wereldbaan!

braafpaard

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 10:12

Ja tuurlijk zijn er die er een droombaan aan over houden vind het ook erg jammer dat ik toen gestopt ben had het prima naar mijn zin daar maarja als je gezinsuitbereiding wilt zit je toch echt niet op de goede plek tussen de paarden. Met een dikke buik een paard zadelmak maken lijkt me nog niet zo'n heel strak plan vandaar dat ik gestopt ben.

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 12:20

Cinnepin schreef:
tis inderdaad bitterhard en ziek zijn mag niet.

En dan nog niet gesproken van al dat personeel in de paarden dat ontslagen wordt omdat ze een ongeluk krijgen op de werkvloer en daardoor een paar maanden niet kunnen werken!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 16:03

lopt Urielle....het is echt knetter hard. JE moet stevig in je schoenen staan. Mijn hobby werd een verplichting. Ik had niet eens meer normaal tijd voor m'n eigen paarden. Nee ik hou het wel als hobby

Smurfie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-05 19:30

Ik moet zeggen dat ik het hier op deze stal heel erg makkelijk heb hoor.

Ik heb geen baas die achter me reet aanzit.. Ik ben meestal op tijd thuis.

Ik heb niet veel werk om te doen dus dat scheelt wel heel erg. De meeste kinderen kunnen ook zelf opzadelen enzo....

Der word zeker rond 4 uur half 5 standaard gevoert en als er gevoert is mag je naar huis.. De verzorging van de paarden gebeurt gewoon overdag..

Der zijn gewoon dingen die je altijd moet doen.. buiten het opstrooien en voeren.. Ik ben meestal 12 uur klaar met opstrooien vegen en voeren.

In de middag moet ik momenteel 3 paarden behandelen die rotstraal hebben 3 zaagselboxxen doen.. Als er geen lessen zijn paardjes losgooien.. en dat is het eigenlijk.

Dat zijn de noodzakelijke dingen.. als ik bijvoorbeeld tuig aan het poetsen ben of wat dan ook en ik ben nog niet klaar ga ik de volgende dag gewoon verder dus dat is wel zeer makkelijk

als iemand hulp nodig heb dan geven ze even een gil.. De meeste kunnen dan zelf opzadelen enzo word ze gelijk geleert als ze komen rijden echt heerlijk

en dna meestal op zondag teer ik de hoefjes want dan heb ik toch niet echt veel te doen

Ulyssa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 23:39

Toen ik nog op een dressuur/pensionstal werkte ging het als volgt:

7 uur opstaan (Bij concours of drukte e.d. eerder)
- paarden voeren
- paarden buiten / in molen zetten
- opstrooien (op woensdag uitmesten)
- paarden uit de molen
- Vegen

- Ontbijt

- paarden die buiten staan naar binnen
- andere paarden naar buiten
- paarden klaar zetten enz.
12.30 voeren (brok en kuil)

13.00 Lunch

- paarden naar binnen
- verschilde elke middag wat ik dan deed
17.00 voeren
20.00 kuilvoer

Allegra

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 14:23

Ik heb een jaar op een manege gewerkt en dat was wel erg leuk. Ze hadden iets van 30 paarden. Ik begon om 8 uur en was om 12 uur klaar als ik geen les hoefde te geven en anders om een uur of 3.
Ik denk dat heel veel mensen ook misbruik van zich láten maken. Sorry, maar als je 50 uur per week moet werken en krijgt voor nog geen eens de helft betaald... Dan ben je zelf ook niet echt verstandig bezig.
Ik ben er mee gestopt omdat ik chronische gewrichtsklachten heb.

Ik denk dat heel veel meisjes (want jongens zie je nauwelijks op zo'n opleiding) idd heel naief aan die opleiding beginnen. Sommige kunnen niet eens rijden. Maar als je al een groot deel van je leven met paarden bezig bent en bijvoorbeeld al eerder op een manege hebt gewerkt, dan weet je wat het inhoud en hoe het wereldje in elkaar zit. En als je dan nog écht van paarden je beroep wil maken moet je het gewoon doen. Ook al is het moeilijk. Ik bedoel, argeologen worden ook nauwelijks gevraagt, maar als niemand meer daarom die opleiding zou doen hebben we straks geen een meer.
Al die meisjes (en jongens) die het zo onderschatten vallen vanzelf wel uit.

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 14:51

Allegra schreef:
Ik denk dat heel veel mensen ook misbruik van zich láten maken. Sorry, maar als je 50 uur per week moet werken en krijgt voor nog geen eens de helft betaald... Dan ben je zelf ook niet echt verstandig bezig.

Ik ben het aan de ene kant wel met je eens, aan de andere kant: Op alle bekende stallen waar ik ben geweest ging het er hetzelfde aan toe, want: voor jou staan er nog honderd in de rij. En dan heb ik het dus niet over de baantjes waarbij je alleen stront mag scheppen, maar de baantjes waar je iets kunt leren en waar je verantwoordelijkheden krijgt. Die zijn gewoon heel gewild dus je bent nog blij ook met die 60 uur werken voor het minimum loon (of nog minder, je kent: in ruil voor stalling van je paard, lessen, etc.)
En ik ben ook blij achteraf dat ik het destijds gedaan heb, alle dingen waar ik echt wat aan heb nu, die heb ik tijdens het werken geleerd. En gelukkig heb ik er geen geld in gestoken in de vorm van een opleiding dus hoef ik nergens spijt van te hebben. Zonder mijn werk van toen, had ik nu gewoon slechter gereden en minder kennis van zaken gehad. Niettemin, ik zou het achteraf wel opnieuw doen op die leeftijd maar nu ik ouder en wijzer ben, niet meer doen.

baudyh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 15:07

Ik werk 2 ochtende bij mensen prive.Een eventing amazone,met 3 paarden.
Ik begin om 9 uur met voeren,hooinetten vullen,daarna om ste beurt alle 3 longeren.daarna of nog in de molen of naar de wei.Dan de stallen mesten.weer voeren,paarden binnen halen,dekens verwisselen,poetesen,voeten wassen.Dat ze weer helemaal schoon op stal staan.De boel aan kant vegen en opruimen en dan ga ik om 13 uur naar huis.

Smurfie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-05 19:11

Ik rij al vanaf me 7e heb eigelijk altijd eigen paarden gehad.

Ik ben in maart naar amerika gegaan gewoon om er tussen uit te gaan leuke uitdaging.. en sinsdien weet ik dat ik met paarden wil werken. Ik ging eigelijk met het idee naar amerika.. van jah lekker der tussen uit en met me hobby bezig zijn andere omgeving.. mensen die je niet kent... en tja..daarna ben ik baantje gaan zoeken in de paarden in nederland en het bevalt me prima kan me geen betere baan wensen denk ik

Het is inderdaad een beetje jammer dat veel mensen naief zijn..Want ze denken ooh leuk paarden enzo maar soms is het helemaal niet leuk want het is niet alleen maar rijden en paardjes poetsen der komt heel wat meer bij kijken

paarden4ever

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 19:23

mijn werktijden zijn ook niet gek ik werk 4 dagen per week maandag woensdag donderdag en zaterdag het werk wat ik doe is afwisselend maar veel administratie en lesgeven