discriminatie!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ArGieVai

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 11:05

lot.. met sunnepun zou je echt heel ver kunnen komen, vooral met springen.. wat is je record met een gewoon enkel sprongetje?? nou hoog in ieder geval.. dat is natuurlijk anders dan een parcours.. maar je weet dat ze het kan!! en ik denk dat tinkers best kunnen springen hoor zijn harstike leuke paarden!! (mijn moeder: paarden met humor!! )

arans

Re: discriminatie!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 12:51

wij hebben d'r hier 3 met een eigenpaard. en dan hebben we nog een paar die alleen voor de lessen komen. maar ik denk gewoon dat sommige mensen zich te goed voelen om op paarden te rijden die bijvoorbeeld niet standaard in de z klasse lopen...:S
maarjah gewoon niks van aantrekken.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 13:10

op de Philips derby in eindhoven wordt ook grand prix dressuur gereden en daar zag ik een zwarte vrouw rijden. Ze reed niet alleen goed maar ze was een zeer mooie verschijning op dat paard. Zo eentje die al scoort op een ezel.

Maar ik ken ook niet erg veel donkere mensen die rijden. Kan iemand uitleggen waarom dat is?

michele

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 13:16

Desiree schreef:
op de Philips derby in eindhoven wordt ook grand prix dressuur gereden en daar zag ik een zwarte vrouw rijden. Ze reed niet alleen goed maar ze was een zeer mooie verschijning op dat paard. Zo eentje die al scoort op een ezel.

Maar ik ken ook niet erg veel donkere mensen die rijden. Kan iemand uitleggen waarom dat is?

ik kan het je eigenlijk echt niet uitleggen. ben zelf dus "donker" maar ik zou niet weten waarom er relatief zo weinig rijden

Ecudes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 18:09

Mij zal je ook niet horen zeggen dat ik fjorden leuke paarden vind, want ik kan er niks mee. Die knollen passen echt in de verste verte niet bij mij. Leuk voor de huifkarverhuur .

Nee hoor, niet te serieus opvatten. Ik denk dat het komt doordat de fjorden die ik ken niet bepaald serieus zijn ingereden, maar gewoon voor in de wei (en dan wel als grasmaaier) bedoelt waren en zo ook behandeld werden. Ik heb er dus weinig positiefs van gezien, van dit ras. Van haflingers daarentegen heb ik wel een aantal goed lopende exemplaren gezien. 1tje in het Z voor de wagen en 1tje in Z2 dressuur. Dat geeft toch een ander beeld dan de fjorden (die ik ken dan) die continue alles slopen en niet mee willen werken, om vervolgens weer in het land gekwakt te worden.
Zelf heb ik trouwens een mérens. En tsja, mensen vinden haar verschrikkelijk gaaf, of niet om aan te zien. Al hebben de meeste mensen die ik tegen kom geen ervaring met het ras, dus zijn ze tamelijk onbevooroordeeld. Dat scheelt wel denk ik. Aan ons dan om een beeld te vormen .

Vooroordelen hebben we volgens mij allemaal wel, maar dat wil niet zeggen dat het ook echt tot discriminatie moet lijden. Al zullen sommige mensen er aardig in doorslaan.

collover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 18:37

hallo,

ik snap heel goed wat je bedoeld, in de paardenwereld kunnen mensen soms botte dingen zeggen. je moet je er proberen niets van aan te trekken en ik weet dat dat makkelijk gezegd is maar jou instelling is wel juist.
veel mensen gaan bijvoorbeeld een bepaald paardenras afkraken omdat ze het niet zon leuk ras vinden maar ik vind dat het gewoon je smaak is.
je zou het ook subtieler kunnen brengen als; ik houd niet zo van dat ras. in plaats van het ras compleet belachelijk te maken.

maar er zijn ook genoeg aardige mensen in de paardenwereld, mischien is je dat nog niet opgevallen omdat zij meestal geen negatieve dingen zeggen.
ik hoop dat je hier wat aan hebt, het is alleen hoe ik erover denk:)

aafje87

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 19:54

Wat betreft donkere ruiters, dit komt voornamelijk door een ander cultuur. Moslims zul je bijna nooit op een paard zien aangezien dat heel min voor ze is.

Wat betreft minderwaardige rassen, er rijden totaal 9 fjorden(waarvan bekent) Z dressuur of hoger.
Er loopt 1 2 span loopt met hun fjorden ook Z
En 1 span fjorden op Z nivo
En er lopen 3 fjorden op het hoogste nivo(IV) endurance
Hoe bedoel je weinig bekent van top fjorden(dit is alleen hier in NL en in de paardenklasse).
Waarvoor fjorden niet hoger komen is omdat meestal de stokmaat dit niet toe laat.(behalve als er in de pony klasse gereden wordt)

mobick

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 20:11

aafje87 schreef:
Wat betreft donkere ruiters, dit komt voornamelijk door een ander cultuur. Moslims zul je bijna nooit op een paard zien aangezien dat heel min voor ze is.

Dit is de grootste bullsjit die je maar kan bedenken..... wat een onzin uitspraak zeg......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 20:55

Hoe zit het met het arabische ras? Arabieren van zuivere oude bloedlijnen, bedoel dan de paarden he , zijn wel flink wat waard en de rijke oliesjeiks zijn er dol op. Je zult dan toch niet denken dat ze daar niet op rijden???

Gail

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 21:42

mobick schreef:
aafje87 schreef:

Dit is de grootste bullsjit die je maar kan bedenken..... wat een onzin uitspraak zeg......

Mijn idee!! Sjongejonge...

Maar even hoor, volgens mij snap ik het niet helemaak: als je zegt dat er weinige donkere ruiters zijn dan is dat toch gewoon een constatering en geen discriminatie?

En wat betreft die rassen: ik geniet ook meer van een mooi paard dan van een tinker, die zou IK nog niet gratis willen hebben. Maar als een ander er gelukkig mee is, nou goed toch? Ik vind het belangrijk dat iemand lol heeft met zijn paard, en dat is het handigs met een paard die goed bij iemand past. Dát vind ik leuk en 10 x leuker dan een verwende puber met een reteduur paard onder haar kont die ze niet waardeert.

En trouwens, ik denk dat er net zo veel afgunst etc en geroddel en geklets is in andere wereldjes, bv rashonden of auto's of modellen of...noem maar op.

Desiree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 21:55

Toch denk ik dat je paardenvolk ruwweg kunt verdelen in 2 categoriën:
- de mensen met inlevingsvermogen (zowel bij diern als mensen)
- het rauwere volk dat op de eerste plaats voor het geld gaat.

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 22:16

Ik vind de discriminatie in de paardensport niet echt extreem ten opzichte van mensen. Wat mij over het algemeen opvalt is dat je die discriminerende mensen overal tegenkomt en dat ze over een niet al te grote intelligentie beschikken...

Paardenrassen worden sneller als inferieur of iets dergelijks bestempeld. Gelukkig gebeurt dat niet bij mij op stal, iedereen heeft respect voor de paarden van een ander, maar ik heb vaak genoeg gehoord van anderen dat er wel eens problemen worden gemaakt over bepaalde rassen. Ik denk ook wel dat er een zeer ruw onderscheid te maken valt in de paardenwereld tussen paardeneigenaren;
de mensen die een paard hebben die willen presteren in de sport
de mensen die een paard hebben en er gewoon een maatje in zien waar je leuke dingen mee kan doen, een soort van uit de kluiten gewassen huisdier.

Die eerste groep die hebben een racefiets met 20 versnellingen, allerlei snufjes etc. Zij zouden zich niet prettig voelen op een gezellige tandem of opoefiets, presteren is dan moeilijk.

De andere groep heeft een leuke stadsfiets of een tandem, veelzijdig, zonder te veel ditjes en datjes maar het zorgt wel voor veel plezier, aan een fietswedstrijdje kun je dan ook wel mee doen. Zij zouden zich weer niet lekker voelen op een racefiets met die 20 versnellingen; wat moet je ermee?

'T is een heel simpel beeld maar zo zie ik het. Ik moet zeggen dat ik meer in de tandem- groep val en dat ik het over het algemeen ook het beste kan vinden met andere tandem'ers. Ik kan over het algemeen niet zo goed tegen mensen die te pas en ontepas roepen "Die van mij staat nu al onder de deken want ik heb een sportpaard". Maarja, dat type mensen valt weer in een andere catagorie; de ubersnob.

Desiree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 22:21

ik val niet in een groep. Ik hoor overal bij en nergens. Ik vind namelijk alle aspecten van paarden mooi en interessant. Dus ook alle rassen.

silverado

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 22:24

mini_bienie schreef:
Wij hebben ook 1 donker meisje bij ons op de manege... Ik heb in mijn hele leven denk ik 3 donkere meiden op een paard gezien... Jeetje... nu ik er over na denk... hoe zou dat komen? Vaag! Maar tussen de paarden ook wel idd... Meisje bij ons op stal zei laats (ze is eigenaresse van een lief hafje) Het wil niet echt meer lukken de laatste tijd, krijgt ze als reactie terug: Ja, het is ook maar een haflinger hoor, daar moet je niet zo veel van verwachten!

hahha wat een onzin... ik ken een meisje die rijdt Z met de haflinger
(eigelijk een halve haflinger en een halve arabier, maar dat beestje ziet er echt uit als haflinger)

Monster

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 08:58

(aan de TS) Omdat sommige mensen triest zijn, en alleen denken te kunnen rijden op de "warmbloedjes"

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 09:18

Tjonge jonge wat een vooroordelen, donkere mensen rijden geen paard omdat ze paarden te min zouden vinden.

Ik denk dat de oplossing veel triester en eenvoudiger is. Donkere mensen hebben vaak een minder inkomen. Neem de kinderen van gastarbeiders, de ouders hebben niet zo'n hoog inkomen, wonen in een flat of huurhuisje. Van welk geld wil jij je kind dan laten paardrijden? Voetbal lukt nog wel. Maar 1 manegeles kost netzoveel als 2 maanden voetballen. ( ik ga uit van €15,00)

De keuze is dan snel gemaakt. Daarbij zit je met vervoer, de meeste maneges liggen buiten de stad. En op het platteland wonen nou eenmaal minder donkere mensen. Wij hebben hier misschien 5 donkere gezinnen waarvan er 2 zowiezo gewoon hollanders zijn en 3 vluchtelingen( o.i.d.) Die laatsten kunnen dus de paarden al helemaal uit hun hoofd zetten.

Gewoon economie dus, ook lichte kinderen uit armere millieu's moeten het met boeken en poppen doen. Die kunnen ook niet naar de manege alleen valt dat minder op.

Desiree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 12:28

nou, ik denk dat het ook te maken heeft met cultuur. IN de westerse cultuur zit liefde voor dieren iets dieper in geworteld dan in andere culturen. Daar zal het aan liggen.

MissJ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 12:32

Gut ja, alle donkere mensen zijn arm.
Over vooroordelen gesproken.

en om nog even terug te komen op de rassen.
Ik zal waarschijnlijk heel wat over me heen krijgen, maar ik zal eerlijk zeggen dat ik het er ook niet uit vind zien, Fjorden en Haflingers in de dressuurbaan.
Vind dat toch meer recreatiedieren.
En nee, ik heb niks tegen die rassen, ik vind ze harstikke leuk en stoer, maar ik vind ze gewoon minder geschikt voor hogere sport.

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 12:34

Hoeveel donkere mannen of vrouwen staan er in de Quote 500?

MissJ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 12:36

Oh ja, ik was even vergeten dat er alleen mensen paardrijden die in de Quote 500 staan.
En sorry, maar die lijst ken ik niet uit mijn hoofd.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 12:42

Toch weet die Laurens voor leuke discussie te zorgen...haha!
voor iemand die geen verstand van paarden heeft....

mobick

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 12:58

amondi schreef:
Hoeveel donkere mannen of vrouwen staan er in de Quote 500?

ruud gullit in ieder geval wel! maar die rijdt geen paard.

Desiree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 13:04

nee maar ruud gullit houdt van foetballluh. FOETBALLUH FOETBALLUH!!!!!!!! HUUUUUUUH!

Alle zwarten houden van FOETBALLUHHHHHH!!!!!!!

zit effe gewoon te geinen hoor....

mobick

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 13:48

Desiree schreef:
nee maar ruud gullit houdt van foetballluh. FOETBALLUH FOETBALLUH!!!!!!!! HUUUUUUUH!

Alle zwarten houden van FOETBALLUHHHHHH!!!!!!!

zit effe gewoon te geinen hoor....

en van reggea-muziek!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 14:14

Gheheh. Maar het klopt wel, er wordt heel veel gediscriminieerd. Maar natuurlijk niet iedereen doet dat, het zijn meer de mensen van o kijk mij eens ik heb een heel duur paard. Die dat echt doen. Het slaat natuurlijk nergens op!