Het renpaard

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

WendyBZ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 18:57

BleikjA schreef:
@ wkoekoek: Dat paardje ziet er idd ouder uit maar ik vind hem er toch nog te jong uit zien hor...

Het is ook een jaarling. Wacht maar tot ze een jaar ouder is, dan zie je vaak al geen verschil meer met een ouder paard.

Beauty0102

Re: Het renpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 19:08

Ik ben het er mee eens dat die paarden het vast goed hebben, het is niet zielig want dat rennen is hun werk en ze vinden het leuk , maar dat slaan , ik berijp ik niet 1 tik oke, maar goed zoland het paard het leuk vind is het toch goed?

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 19:21

een renpaard mag per koers maximaal 3 tikken krijgen, het lijkt heel zielig als je de jockey aan een stuk door ziet slaan maar ze raken bijna nooit, omdat jockeys geen been hulpen kunnen geven is hun stem en de zweep de enige hulp die ze kunnen geven. Een nep tik is dus voor een renpaard een teken om harder te gaan, jockeys zijn over het algemeen heel zuinig met echte tikken uitdelen omdat het paard er lol in moet houden, heeft hij het niet dan verkrampt het paard en gaat het een stuk langzamer...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 19:22

knolliepower schreef:
een 2 jarige enels volboed:
http://bluepeterracing.co.uk/uploaded_i ... .jpg[/img]
ik kon geen van een jaarling vinden, maar deze vind ik er al behoorlijk af uit zien

Mijn Gelderse als 2 jarige:
Afbeelding
Ook een heel behoorlijk compleet en af paard maar nog echt niet aan het werk

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 19:51

Ik blijf het grote onzin vinden om zulke jonge paarden al aan het werk te zetten.
Idd in de westernwereld wordt het ook als 'normaal' beschouwd om 1,5 jarige al in te rijden en aan het werk te zetten.
Stel je voor dat ze geld missen van de futurities

Natuurlijk zal het ene jonge paard IETS eerder volgroeider tonen dan het andere, maar het is wetenschappelijk bewezen dat de groeischijven een 'vaste' tijd hebben waarop ze sluiten en het bot dus belast mag worden.

Dat niemand wacht tot het paard volledig is uitgegroeid (botsgewijs) kan ik nog inkomen, maar dan nog ga je er voorzichtig mee om en bouw je de training op.

Iedereen weet dat er in Engeland jaarlijks vele honderden paarden in de kattebrokken belanden, maar iedereen blijft zich blind staren op die ene grote winnaar die eens in de zoveel jaar eens voorkomt.

Het heeft dus niets met de liefde voor het dier te maken maar met de liefde voor een gevulde portemonnee.

Afbeelding

arno8

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 20:04

woogy schreef:
Vreselijk sneu vind ik dit

Ik ook als ik dit zo zie...

wkoekoek schreef:

En op het moment zijn we deze jongedame aan het beleren, die dus 1 jaar oud is. Ik denk dat het gros van de mensen dat niet op het eerste gezicht zal zeggen

http://i5.photobucket.com/albums/y167/k ... stuig1.jpg

Kijk eens goed... is dit af??? Hij is groot, dus het kan. Als we mensenbaby's nou zo fokken dat ze 1.80 zijn als ze 10 zijn, kunnen ze dan meteen 40 uur per week aan de slag?
Er is ook nog een innerlijk. Het klinkt misschien zwijmelig, maar kijk eens naar die ogen, je ziet toch wel dat dit geen volwassen paard is. En hij heeft trouwens geen volwassen lichaam, zie de overbouwde achterhand.

Leo_ke schreef:
Mooi stukje, en helemaal mee eens

Renpaarden staan bij wijze van spreken nog net niet in een gouden stalletje. Kan ook niet geloven dat sommige mensen alleen maar dénken dat ze slecht behandelt worden

Oh, dus als je in een gevangenis van 3 bij 3 wordt gegooid, maakt het je niet uit, als hij maar van goud is... Als een paard kan kiezen tussen een gouden stal en een mooie groene wei dan weet ie het wel.

Denk eens wat meer aan het natuurlijke paard, waar halen wij het recht vandaan om zo'n beest de topsport in te dwingen.
Dat er menselijke gekken zijn die dat zichzelf aan willen doen, okee, maar waarom zouden wij dit mogen doen met een paard?

En je hoort wel: "ze houden van hun paard want als hij ziek wordt lappen ze hem op." Maar als het goedkoper is om een nieuwe te kopen wil ik het nog eens zien.
Niet dat alle sporters nou slecht zijn, maar als je dit allemaal leest is het alsof de paardenrenstal de leukste plaats is waar een paard terecht kan komen. Daarom ga ik er wat fel tegenin.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 20:16

Mij is altijd verteld dat er wel verschil zit tussen het groeien, paarden met bloed groeien bv veel sneller dan bv een tinker.
Ik vind het zeer oppervlakkig om te zeggen dat het alleen maar om geld gaat, mensen in de rensport hebben echt wel gevoel hoor!
En omdat in de rensport veel met geld word geklooid word en voorzichtiger met paarden omgesprongen, helemaal in engeland zijn de prijzen van een renpaard niet mis. Het zou dan ook wel heel erg dom zijn om zulke paarden naar de slager te brengen want dan leid je wel even heel erg verlies ,
Renpaarden naar het slachthuis is zwaar overdreven door dierenactivisten , in pratijk valt het heel erg mee.
En hoe die renpaarden aan het werk gezet worden valt ook nog over te discuseren, een dresuur/western paard krijgt meteen een lood zwaar zadel op zijn rug, en wie weet wat voor dikke ruiter er op kllimpt. Een renpaard krijgt iets van 60 kilo op zijn rug, de spieren van een dressuur paard en een renpaard die worden belast zijn niet te vergelijken. Een renpaard moet galloperen, een hele natuurlijke gang waarvan de spieren zich al vroeg ontwikkelen omdat ze nood zakelijk zijn in het wild. Dressuur paarden belasten andere spieren die vaak lang niet zo natuurlijk zijn en dus ook traag op gang komen met de ontwikkeling.
Ja en het is echt waar hoor, maar het komt vaak genoeg voor dat een paard nog een jaartje extra krijgt omdat hij er nog niet aan toe is

@arno8: laten we even realistisch blijven, zonder de sport zou het paard waarschijnlijk al lang met uitsterven bedrijgd worden, mensen gebruiken dieren voor hun zelf, dat kun je niet veranderen, dat is de mens En hoe kom je er bij dat elk renpaard in een stal van 3 bij 3 staat? Tuurlijk heb je gevallen waar het voorkomt maar ga eens op een manege kijken met dresuur paarden, hoeveel staan daar 23 uur per dag in een stal?

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 20:22

Het gaat niet om het groeien, het gaat om het sluiten van de groeiplaten. Dat is bij elk ras gelijk.

Ik ben het met je eens als je zegt dat dankzij ons mensen er nog zoveel paarden rondlopen. Maar om dan maar gelijk toe te staan dat deze misstanden blijven voortbestaan gaat me te ver.

smurf1988

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 20:25

Sugarmiss schreef:
Het gaat niet om het groeien, het gaat om het sluiten van de groeiplaten. Dat is bij elk ras gelijk.

Ik ben het met je eens als je zegt dat dankzij ons mensen er nog zoveel paarden rondlopen. Maar om dan maar gelijk toe te staan dat deze misstanden blijven voortbestaan gaat me te ver.

misstanden? snap niet precies wat je daar mee bedoeld

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 20:28

Misstanden in de zin van 1,5 jarige paarden aan het werk zetten, voor welke richting dat dan ook is.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 20:31

dat hoeven geen misstanden te zijn, als een paard op een bepaalde leeftijd in topvorm is en het makkelijker doet dan als hij 3 is, waarom dan niet? Ze zijn niet voor niets begonnen met die jonge paarden racen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 20:32

knolliepower schreef:
dat hoeven geen misstanden te zijn, als een paard op een bepaalde leeftijd in topvorm is en het makkelijker doet dan als hij 3 is, waarom dan niet? Ze zijn niet voor niets begonnen met die jonge paarden racen

Tja, voor sommige mensen gaat het geld voor het paard en bij andere gaat het paard voor het geld

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 20:40

weet je wat jullie moeten doen:
Ga eens naar een race voor jonge renpaarden kijken (ja en dan niet op tv he )
Zo lang de paarden het leuk vinden, heb ik er niks op tegen.
En dat ze er later last van zouden hebben valt volgens mij wel mee (ik noem even als voorbeeld Our native, een succesvolle 2 jarige, helaas op 31 jarige leeftijd overleden)
Ik weet het, maar een voorbeeld. Maar als de gemiddele leeftijd van een paard 7 jaar is in Nederland, tja waar praten we dan over

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 20:45

De gemiddelde leeftijd van een paard in Nederland 7 jaar??????? >;)

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 20:48

ja, ernstig he

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 20:49

Nou....dan sta ik toch waarschijnlijk wel met mijn engels volbloedje (ex renpaard) op een mega stal!

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 20:50

het aantal shetjes die voor hun eerste jaar naar de slacht gaan trek het behoorlijk naar beneden hoor

_streepjes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 20:52

ja ik vind ook dat jullie gelijk hebben hoor, de paardne zijn hyelemaal niet zielig, als je weet hoe goed ze verzorgd wordne.. dat zouden heel veel paarden wel willen!
ik was een tijdje terug op een renbaan in engeland. in newmarket, ziet erprachtig uit en de paarden ook! en in nederland al een paar x op ee nrenstal geweest. nou ook perfect.

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 20:52

En waarom gaan die dan al zo jong naar de slacht???

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 20:56

jockeygirl_0 schreef:
ja ik vind ook dat jullie gelijk hebben hoor, de paardne zijn hyelemaal niet zielig, als je weet hoe goed ze verzorgd wordne.. dat zouden heel veel paarden wel willen!
ik was een tijdje terug op een renbaan in engeland. in newmarket, ziet erprachtig uit en de paarden ook! en in nederland al een paar x op ee nrenstal geweest. nou ook perfect.

Daar ben ik ook geweest!!!

@Onassa: omdat mensen graag shetjes fokken en omdat ze graag elk jaar een veulentje willen moet de in tussen wat minder snoezige shet plaats maken voor het komende shetje en dan word hij dus verkocht... en gezien het grote shetjes overschot is de slager vaak de enige geintresseerde

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 21:03

knolliepower schreef:
@arno8: laten we even realistisch blijven, zonder de sport zou het paard waarschijnlijk al lang met uitsterven bedrijgd worden, mensen gebruiken dieren voor hun zelf, dat kun je niet veranderen, dat is de mens En hoe kom je er bij dat elk renpaard in een stal van 3 bij 3 staat? Tuurlijk heb je gevallen waar het voorkomt maar ga eens op een manege kijken met dresuur paarden, hoeveel staan daar 23 uur per dag in een stal?

Tja, als je het met de gemiddelde manege gaat vergelijken kom je altijd beter naar voren, dan ben ik zelf ook een superheld.
En zonder ons zou het paard inderdaad niet zo gefokt zijn. Maar als je een dier fokt geeft je dat niet het recht het dan maar helemaal te gebruiken zoals jij wil. Het is en blijft een zelfdenkend levend dier dat zijn natuurlijke gedrag moet kunnen uitoefenen.

jockeygirl_0 schreef:

Voor mensen ziet het er prachtig uit, maar dat betekent niet dat de paarden het leuk vinden. Een paard zou ook niet in mijn huis willen wonen...

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 21:07

Ik weet niet of je ooit in de stallen bij New Market hebt gekeken?
maar daar heb je dus weilanden zo groot dat je het einde er niet van kans zien, we hebben gewoon tijden lang weilanden gereden (en die liggen daar echt niet voor de zier) een volbloed is er op gefokt om te rennen, het zit in zijn bloed, het begint steeds meer het tweede instinct van ze te worden, ze vinden het rennen leuk, dat moet ook wel want een jockey heeft niet veel te vertellen een het paard. Dus als die er geen zin in heeft dan heb je als jockey zijne wel een klein probleempje

Moniek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 21:15

hallo
pffffff wat een onderwerp
Ik zit niet in de draf en rensport maar wou wel altijd in de polo sport
Waar je ook niks van hoort of weinig.
Een draf of renpaard zal het best wel goed hebben als hij raced maar ik hoop ook dat ze het goed hebben als hij het niet meer doet.
Ik ben wel eens op een renstal geweest bij de voorzitter van de volboed vereninging.
Echt super paarden zag er mooi en verzorgd uit en de paarden hadden ook zichtbaar plezier in hun werk.
Maar waar ik een beetje over twijfel is dat jullie zeggen dat hij er volwassen uitziet en dus kan presteren.
Mijn haflinger (kijk mijn profiel) word pas in maart 3 en ziet er nu al zo volwassen uit niemand kan gelofen dat hij toe op de foto pas net 2 was.
Maar dat wil niet zeggen dat hij het kan.
Het is maar een uiterlijk vertoon de binnekant vertoont vaak heel wat anders.
En kraakbeen waar hier over gesproken word groeit altijd door en hoe meer dit belast word op jonge leeftijd (vooral de knie gewrichten) verharden veel te snel waardoor je problemen krijgt.
Er bestaat volgens mij geen super lijf dat al zo snel volgroeit is.
Nogmaals is mijn kennis in de rensport en drafsport zeer beperkt maar het paardenras niet.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 21:19

maar net zo als jij bij jouw haflinger waarschijnlijk merkt dat hij nog niet klaar is voor het echte werk, zal een trainer ook merken bij zijn renpaard.

(leuke haf btw)

Woogy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-05 23:54

sorry ik kan met rechts zeggen dat onze paarden gelukkig zijn. een veelzijdig leven zo hebben de meeste dresuur paarden het niet(ik ben er op erg veel geweest dus klets nu niet van horen) en daar liepen ze in de molen en in de bak en dat iedere dag. die van ons krijgen afwisseling.
De paarden vinden de rennen leuk. kan zeggen wat je wilt. Een paard met een enorme wil om almaar de rest voorbij te gaan om door te gaan tot de laatste paar meters. Ik merk het met mijn renarabiertje heeft anderhalf jaar niks gedaan nou denk maar niet dat ze achteraan wil lopen mooi niet, hoe harder hoe beter.
De gemiddelde leeftijd van een renpaard is heel toevallig ook 25 jaar zouden die paar jaartjes waarin ze de koersen lopen dan echt zoveel schade opleveren?
Dat de eigenaren alleen maar de centen willen zien is ook onzin. ik ken iemand die geeft z'n paarden zoveel extra's dat hij maandelijks net zo duur uit is als een paard stallen. Hij is niet de enige er zijn er veel meer.
De tikken krijgen ze niet eens allemaal. De meesten krijgen er eentje op de hals en eentje op de kont om ze net dat laatste beetje te vragen waarin ze de moed vinden om hun voorganger voorbij te gaan.
Als een volbloed niet wil, dan gaan ze ook echt niet. Dan slaan ze af stoppen af kun je hoog of laag gaan springen dan gaan ze echt niet voor je lopen.
Je zet ze niet jong aan het werk, je traint ze op om zo de spieren sterker te maken zodat alles goed ondersteunt wordt. In het eerste jaar van de "training" doen ze echt niet zo veel hoor, voornamelijk rustig aan om rust erin te houden en ze gewoon op te bouwen.
Oh ja sorry ik zal nooit meer de term inbreken gebruiken. hou het voortaan wel op inrijden of aanrijden weet ik veel hoe je het noemt tussen de rijpaarden. Zo kan ik eveneens doen.

Maar ja dit topic is niet om te discussieren welke termen we moeten gebruiken, het is om mensen te informeren en toen kwam er een wellus nietus tussen wat mensen of het wel of niet goed was. Wordt iets minder gewaardeert