Desiree schreef:tja, je moet je wel (tot bepaalde hoogte) aanpassen aan de jury. Jij bent niet tegen de zweep, wel tegen sporen. Iones denkt precies andersom, dus rijd ik hem toch met sporen en niet met zweep. Ik rij trouwens helemaal neit met zweep, kan er niet mee overweg. Veels te storend en onhandig. Ik rij al mijn paarden met sporen maar gebruik ze weinig. Bij Radonja heb ik ook sporen, maar die gebruik ik alleen niet (behalve als ze weigert om nog een stap te verzetten omdat ze geen zin meer heeft). Je kunt een paard niet uitleggen waar dressuur goed voor is, en dus overtuigen waarom ze het moeten. Zoals je een kind niet altijd kunt uitleggen waarom het iets niet mag. En dan ben je de boosdoener. En dan heb je hulp nodig om te overtuigen, dus in mijn geval sporen. Ik zelf zou ook niet werken als ik het geld zo kreeg....
Nee dat zeg ik niet, ik gebruik ze alleen niet omdat ik ze niet nodig heb. Dus waarom zou ik ze dan omdoen. Ik rij ook niet met zweep (rij western dus geen zweep voor mij, mag niet eens).
Ik rij onder het motto van mijn paard MOET niks, als ze het voor me wil doen ben ik blij, wil hij/zij dat niet dan ligt het aan mij, niet aan het paard. Daar hoef ik haar dus niet van te overtuigen. Maargoed das mijn inestelling met rijden en daar heb ik al veel mee bereikt.
Jou methode heb ik (dan met zweep, moest van instructrice, voor ik overstapte op western) in het begin geprobeerd te gebruiken maar dan krijg ik alleen maar een heel boos fjordje onder me die accuut staakt en geen stap meer verzet en zelfs steigert en de weken erna niet meer voor je wil werken. Tsja en wat heb ik dan bereikt, behalve dan dat we allebei geen lol meer hebben?
Waarom moet werken met dwang gepaard gaan, je kunt beter een paard hebben dat werkt omdat het plezier onder je heeft. En plezier gaat nog altijd niet met dwang gepaard.
Al krijg je nog zo'n hoog salaris, als het werk je niet bevalt zoek je toch ook wat anders? Ik wel tenminste, ook ikzelf wil plezier in mijn werk hebben, dat geldt dus ook voor mijn paardje.
Wat een ander doet moettie lekker zelf weten, als hij/zij zich daar gelukkig mee voelt, prima. Maar ik rij op mijn manier tot beider tevrendenheid (van mij en mijn paardenmeis). En dat wil niet zeggen dat ze door de bak loopt te sloffen (voor het geval iedereen dat weer denkt).
Viv