Wat een nachtmerrie: veulen met fiets in de sloot

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Patriesja

Re: Wat een nachtmerrie: veulen met fiets in de sloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 21:13

ik vind het ook wel een beetje onverantwoord...
maar dan met name bedoel op het gedeelte dat jullie de merrie zo loslaten, en het veulen los naast mams laten lopen.... want zoals al gezegd is... het veulen hoeft maar even op zij te springen en hij ligt onder de auto....

het is heel naar wat er gebeurd is....
maar gelukkig is het goed afgelopen!!!

Nannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 21:14

@ tinkerLuna: Niet onverantwoord?? Als ik nu lees wat er met dit veulen is gebeurt vind ik het heel onverantwoord!

Dat het toevallig bij jouw nou altijd goed is gegaan heb je gewoon puur geluk mee gehad. Als er wat was gebeurt had het voor jouw ook slecht af kunnen lopen. Ik vind het gewoon niet slim. Je pony hoeft maar 1 verkeert stapje te zetten en het kan al verkeert gaan.

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 21:17

Liep dat veulen dan los op de openbare weg? Misschien was het wel een bospad of een landweggetje waar normaal niemand loopt. Ik denk dat ik de merrie ook losgelaten zou hebben. Kans is groot dat ze wel in de buurt blijft. en een veulen laten verdrinken..... als ik de keuze had zou ik de merrie ook loslaten

Sapphire

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 21:18

het is geen openbare weg, het is een landweggetje die alleen naar de boederij leidt en voorderest komen er geen auto's o.i.d

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 21:21

dat dacht ik wel. Zo doen wel meer mensen het.

Nannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 21:23

@ oosterhoff: idd, precies hetzelfde verhaal als in een auto. ach het is maar een klein stukje, ik hoef geen gordel om joh. Precies dat kleine stukje krijg je een aanrijding of kom je doodleuk de politie tegen die je meteen op de bon slingerd

Inge_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 21:25

Maar Nannes dat kan ook gebeuren onder het zadel...
Of als je gaat wandelen...
Of in de wei, ik heb eens een veulen van 4 maanden tegen zijn moeder aan zien steigeren/klimmen, hij gleed weg en hing met zijn buikje op de omheining en had een hele gemene wond daarvan.
Dan kun je je veulen (of welk paard dan ook) beter opbergen in een stal met kussens op de wanden en zachte vloer.
Maar dan nog bestaat er een risico.

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 21:26

ja en zo kan je je voor alles wel verzekeren. Kan je beter je paard inlijsten dan kan hem niets gebeuren.

Sapphire

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 21:28

dat bedoelde ik nou duidelijk te maken!

Alexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 21:29

wat ontzettend erg! écht ontzettend eng! Ik ken die angst erg goed mag ik wel zeggen.
Het heeft niet zo veel zin om te zeggen dat het stom was jongens, ongelukken gebeuren nou eenmaal. Ik mag met mijn veulentje niet eens de wei uit. Maja die beesten moeten het ook leren. Sterkte ermee. Toch zal ik wel erg oppassen, ze is natuurlijk nog erg jong. Maar dat begrijp je wel

Inge_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 21:29

oosterhoff schreef:
ja en zo kan je je voor alles wel verzekeren. Kan je beter je paard inlijsten dan kan hem niets gebeuren.

Das ook gevaarlijk, daar kan hij dikke benen van krijgen.

Nannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 21:31

tinkerLuna schreef:
Maar Nannes dat kan ook gebeuren onder het zadel...
Of als je gaat wandelen...
Of in de wei, ik heb eens een veulen van 4 maanden tegen zijn moeder aan zien steigeren/klimmen, hij gleed weg en hing met zijn buikje op de omheining en had een hele gemene wond daarvan.
Dan kun je je veulen (of welk paard dan ook) beter opbergen in een stal met kussens op de wanden en zachte vloer.
Maar dan nog bestaat er een risico.

Ja tuurlijk kan dat gebeuren en daar kan je ook gewoon niets aan doen. Maar fietsen met een veulentje ernaast is in sommige gevallen gewoon de problemen opzoeken en het verhaal van de TS vind ik een voorbeeld van zo'n probleem.

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 21:37

tinkerLuna schreef:
oosterhoff schreef:

Das ook gevaarlijk, daar kan hij dikke benen van krijgen.

Denk dat hij daar hele dunne beentjes van krijgt. Of misschien is platte beentjes beter gezegd.

Patriesja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 22:01

kijk natuurlijk kan er overal wel wat gebeuren.....
en kijk nu je zegt dat het op een landweggetje is, okeej dat kan ook makkelijk,.....
maar bijv. mijn shet loopt ook altijd braaf naast de fiets.... totdat hij een keer de kolder in de kop kreeg.... en dr toch keihard vandoor ging.... wist niet dat ik zo hard kon (mee) fietsen

Patriesja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 22:01

en inlijsten is wel een strak idee.... alleen hoe krijgt hij dan te eten???

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 22:10

zoo, wat zullen jullie geschrokken zijn zeg!!!

gelukig is het goed afgelopen,jeetje wat een verhaal!
en als je je veulentje dan zo in de sloot ziet liggen met z`n nekje dubbel...bah zit gewoon te rillen!

mijn vorige stalhouder ging elke dag zelf met zijn 4 jarige naast de fiets een rondje fietsen.
hij beweging en zij beweging.

en er zijn er hier in de buurt meer hoor, of een veulentje op sleeptouw naast de moeder,naast de fiets.
er is nu bij mij op stal iemand die haar Tinker met de scooter naar de wei brengt,dat doet ze al jaren.
altijd goed gegaan,tot nu toe!

wij kijken nergens van op hoor,zoals sommige onder ons!

de veulens moeten zoveel mogelijk mee maken ,zodat alles gewoon is!

Patriesja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 22:17

mirgino schreef:
zoo, wat zullen jullie geschrokken zijn zeg!!!

gelukig is het goed afgelopen,jeetje wat een verhaal!
en als je je veulentje dan zo in de sloot ziet liggen met z`n nekje dubbel...bah zit gewoon te rillen!

mijn vorige stalhouder ging elke dag zelf met zijn 4 jarige naast de fiets een rondje fietsen.
hij beweging en zij beweging.

en er zijn er hier in de buurt meer hoor, of een veulentje op sleeptouw naast de moeder,naast de fiets.
er is nu bij mij op stal iemand die haar Tinker met de scooter naar de wei brengt,dat doet ze al jaren.
altijd goed gegaan,tot nu toe!

wij kijken nergens van op hoor,zoals sommige onder ons!

de veulens moeten zoveel mogelijk mee maken ,zodat alles gewoon is!

jah okeej, dat is helemaal waar..........
maar dit is wel heel erg voor zo'n diertje
niet dat het expres is
maar je begrijpt wat ik bedoel..

snoeppapier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-05 22:24

Goed, voor de niet- en slechtlezenden onder ons maar even dikgedrukt:

IK + FIETS
IK + ROSIE
VEULEN + TOUW

Voor de duidelijkheid: zo dus:
Afbeelding
Deze foto is welgeteld 3 minuten na vertrek gemaakt. Zo hebben wij het erf verlaten. Wie gaat mij vertellen dat dit onverantwoord is? Goed, dan gaan we nu verder.

Vanaf hier ging het veulen los. Waarom? Omdat dat de omgeving zich hier uitstekend voor leent: geen auto's, alleen maar bos & gras. Verderop een fietspad, waar wij in de berm gereden hebben. Zodra ik zag dat er fietsers aankwamen stapte ik van mijn fiets, zette deze neer, riep de naam van het veulen, pakte deze bij het halster en zorgde ervoor dat de fietsers ongestoord konden passeren. Hierna ging ze weer los en kon ze gewoon rustig naast haar moeder meelopen. Ook hier zie ik geen problemen van in, en wie dat wel ziet mag mij dat eens goed uitleggen Dat was dus ook de reden waarom ik te fiets ging en niet te paard: ik kon afstappen wanneer ik wilde om te zorgen dat we absoluut geen risico liepen.

Na een stukje gereden te hebben besloten we te ruilen, ik op Rosie, Iris op mijn fiets. En wederom gingen we te werk als hierboven. Echter toen we weer in de buurt van stal kwamen besloten we Sapphire weer aan de leadrope te doen. Waarom? Omdat Sapphire op de terugweg altijd wat meer praatjes heeft, en wij niet het risico wilden lopen dat ze het laatste stukje ineens zelf op pad ging en zonder begeleiding het erf weer opkwam. Op dat zelfde pad als op de foto hierboven ging Rosie echter ineens erg hard, en Sapphire erg langzaam. Omdat ik dus min of meer uit elkaar getrokken werd, hield ik Rosie in en gaf ik Sapphire over aan Iris. STAPVOETS gingen we verder, en toen gebeurde het wat op de 1e pagina al beschreven staat.

Met deze uiterst gedetaileerde beschrijving hoop ik bokkers die de moeite niet nemen goed te lezen een handje te helpen.
Want diegenen met de grootste waffel trekken de foutste conclusies, namelijk dat wij al van het terrein vertrokken met het veulen naast de fiets, en dat wij de hele weg met het veulen naast de fiets hebben gelopen.

Wat kunnen we dus uit mijn verhaal concluderen, voor de oplettende lezer? Dat het veulen ENKEL en ALLEEN naast de fiets heeft gelopen op het moment dat ik het idee had dat het even niet meer ging, én een fris paard inhouden, én een veulen vasthouden. Dat in die luttele minuten dat het veulen naast de fiets liep dit rottige ongeluk gebeurde, waar niemand op zat te wachten, heeft voor mij heus wel duidelijk gemaakt dat we dit in het vervolg niet meer moeten doen. Een ongeluk zit in een klein hoekje, en hiervan zijn we weer wijzer geworden, helaas op deze manier.

Maar waar ik héél slecht tegen kan is dat we hier behandeld worden als een stel kleuters, omdat het merendeel de MOEITE niet neemt om te lezen. En conclusies trekken zonder dat ze weten hoe de vork in de steel zit.

Nannes schreef:
Ben je lijkt mij niet vroeg genoeg afgestapt anders had het touw nooit in het spatbord kunnen raken.

Meid, lezen Ik ben in dit geval diegene die toen op Rosie zat. En ik weet niet of jij kunt hocus-pocussen, maar Iris en ik niet hoor. Het was in een seconde gebeurt, en in die seconde stap je niet af en zet je niet je fietsje even neer.

Faas schreef:
Je zult het ongetwijfeld niet willen horen maar hoe kun je met heel je hart zeggen dat je verantwoord te werk gaat en dan met een veulen aan de fiets weggaat?

Sorry, maar ik proef daar weinig verantwoordelijkheidsgevoel uit.

Jij mag er wellicht niet op zitten te wachten, dan had je het dus ook niet moeten plaatsen.

Verder zeg je dat het veulen er geestelijk niets aan overgehouden heeft. Vind het knap dat je dat zo kan zeggen. OMdat ie weer praatjes heeft? REken maar dat het dier hier een trauma aan overgehouden heeft.

Wederom, lezen Ik ging niet weg met het veulen AAN de fiets.
Ik vind het trouwens ook knap van jou dat jij kunt zeggen dat ze er een trauma aan heeft overgehouden. Knap hoor, dat je dat zo even vanachter je pc'tje kunt vertellen Iris kent Sapphire vanaf het moment dat ze het levenslicht zag, zou zij dan niet weten hoe haar veulen vanmiddag was. Na de ergste schrik stond ze alweer op haar gemak gras te eten en liep ze te dollen met haar grote broer. Ze at, ze dronk, ze liep netjes met ons mee. Uit niets bleek dat ze op dat moment psychisch iets mankeerde. En nee, het is niet gezegd dat dat uitblijft. Maar het is ook niet aan jou om even te concluderen dat het dier hier een trauma aan over heeft gehouden.

Wij zijn beiden ongelofelijk geschrokken en sloegen onszelf echt wel voor onze koppen achteraf, we hebben op alle manieren geprobeerd risico's uit te sluiten voor Sapphire, en het voelt vreselijk als je je bedenkt hoe het had kunnen aflopen. Denk je niet dat wij beide jankend daar stonden, ik met de gedachte: waarom heb ik haar niet gewoon vastgehouden? Hebben de bokkers die nu zo banketstaaf reageren dan geen besef dat wij het ook niet voor onze lol hebben gedaan, zo van; goh, laten we eens een veulen in de sloot vallen met een fiets eraan. En nee, ik zit hier heus niet te wachten op lieve woordjes en troostende berichten. Maar een beetje normaal kunnen we ook doen, neem aan dat jullie allemaal volwassen zijn?

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 22:28

dit is zeker heel erg,wat dit arme diertje heeft meegemaakt!

maar er wordt erg veel erg negatief over gedaan,een beetje eigen schuld dikke bult...

maar gevaar schuilt overal!

ik vindt niet dat ze iets verkeerds gedaan hebben ,in tegendeel,ze zijn lekker met het veulen in de weer geweest.

dat zou ik ook zo gedaan hebben als mijn veulentje geleefd had!
ik kan moeilijk de moeder met kind 4 mnd in de wei laten,de wei is bij onze stal ook langs een drukke weg zo`n 12min lopen van stal.

er rijden bussen en alle groot en klein verkeer,en vorig jaar toen er een veulen was is deze elke dag naar en van de wei gelopen naast zijn moeder.

was soms weleens spannend maar wel goed gegaan,gelukkig.

maar ja 1 x schrikken en het is gebeurt!

en dat is met alles zo.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 22:34

Heel erg wat er gebeurd is, maar ik denk dat ik snap wat Nannes bedoelde.
Het feit dat je het veulen uberhaupt niet had moeten overnemen op de fiets, maar fiets op slot veulen aan de hand en fiets later ophalen. Dat was een stuk veiliger geweest.
Natuurlijk kan er in de wei van alles gebeuren, maar je moet het niet gevaarlijker maken en met een veulen fietsen is gewoon gevaarlijk.
Verder tjah over trauma daarmee zal ze vast bedoelen dat het veulen beangstigend kan zijn voor fietsen niet voor het in de wei of mee lopen.

Fietspomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 22:49

zo dat is schrikken gellukig is het allemaal goed afgelopen..

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 03:12

Nou, moge duidelijk zijn dat jullie alleen maar reacties in jullie straatje verwacht hadden. Die krijg je niet van mij.

Als een veulen dit meemaakt, vervolgens ook nog even met hoofd onder water in de sloot ligt. Voordat ie daar inkwam wegrende met een fiets erachter (denk aan het geluid), die fiets op zijn rug kreeg etc. etc. Nou, dan heb je een hele grote uitzondering als hij GEEN trauma heeft. Maar goed, ga vooral nog eens zo te werk.

Overal kan iets gebeuren. Dat is absoluut waar. En nee, je hoeft niet je veulen in een wattenkistje te leggen. Maar je gaat het gevaar ook NIET opzoeken. En dat hebben jullie wel gedaan.

Jasmijn76

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 08:18

..persoonlijk vind ik niet dat ze de ellende hebben opgezocht, maar het blijven nu eenmaal dieren..en waar wij niet aan denken,denken hun wel aan!!!..ik zou zelf ook zo op pad gaan!...niets heerlijkers toch om zo je veulen aan alles te kunnen laten wennen...en voor de veiligheid gaat er dan iemand mee op de fiets, tja en dat is verkeerd uitgepakt...dat kan gebeuren..in elke stal gebeuren er wel dingen waarvan je achteraf denk "dat had ik beter niet kunnen doen"...maar gelukkig is het goed afgelopen en daar gaat het om!!!...en persoonlijk denk ik dat heel veel mensen het zo doen..maar die komen nu ff niet reageren.....

zo heb ik ook wel eens een megadomme fout gemaakt, in het kort, paarden gaan naar de wei...ik loop mee met mn hondje(aan de riem) voor de zekerheid..er gebeurd wat..moet snel een paard overnemen..maar waar blijft hondjelief????..juist die liep los over straat..en zo blijven er altijd dingetje..die goed bedoelt zijn, maar helaas anders lopen...

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 08:18

Wat hebben jullie een mazzel gehad!

Ook ik keur het niet goed hoe jullie het hebben gedaan. Heb zelf al iets teveel ongelukken met paarden en fietsen meegemaakt, dat ik nooit of te nimmer een paard, hoe ervaren die er ook mee is, aan de fiets mee zal nemen. Als ie begint te lopen kun je hem niet meer stoppen, je fiets rolt er gewoon achteraan. Zo is de pony van de buren vorig jaar aan de andere kant van het dorp geblokt met auto's en trailers, die had het hele dorp al gehad met de fiets achter zich aan. Dat deed ie anders nooit.......

Ik snap sowieso niet dat je het veulen zo meeneemt met het uit rijden gaan. Dan een 2de persoon er te voet naast, die het veulen vasthoudt. Ik heb ook al heel wat kilometers met mijn merrie en veulen gemaakt, maar dan wel te voet, om geen ongelukken te krijgen. Veulen aan een singel aan de moeder, en nog extra aan een touw zelf in mijn hand. Kost je zelf misschien wat meer inspanning, maar veiligheid gaat bij mij voor alles.

snoeppapier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-05 08:33

Faas schreef:
Nou, moge duidelijk zijn dat jullie alleen maar reacties in jullie straatje verwacht hadden. Die krijg je niet van mij....
En nee, je hoeft niet je veulen in een wattenkistje te leggen. Maar je gaat het gevaar ook NIET opzoeken. En dat hebben jullie wel gedaan.

Oh nee hoor, had genoeg van dit soort reacties verwacht. Ken bokt langer dan vandaag hoor Bovendien kan ik wel wat hebben hoor, zodra het maar op een normale manier gebracht wordt, en niet alsof ik een of andere kleuter ben. En mij hoor je ook niet zeggen dat ik alleen maar troostende berichten wil, maar de manier waarop het gebracht wordt irriteerde mij nogal. En ja, door dat laatste moment het veulen 2 minuten aan de fiets te nemen, daarmee hebben we idd het gevaar opgezocht. Bewust? Nee!

Denk je niet dat ik bij mezelf achteraf te rade ging, hoe ik ooit zo lómp had kunnen zijn dat veulen voor die 2 minuten over te geven aan Iris die op de fiets zat? Dat we er op dat moment, hoe stom ook, geen erg in hadden dat het nog steeds een veulen van 8maanden was, dat dan wel op de heenweg en terugweg heel braaf was en altijd goed mee loopt, maar nog steeds onberekenbaar is?

Er komen nu meerdere bokkers die op een normale manier brengen dat wij idd een hele domme fout maakten op dat moment, en laten zien hoe het wél gekund had. Net wat Faniek zegt, op dat moment hadden we eigenlijk de fiets op slot moeten zetten en naar stal moeten lopen en later de fiets op moeten pikken. We waren nog maar 3 minuten van stal, dus dat had gekund. Denk je niet dat ik me nu voor m'n kop sla dat ik daar niet opgekomen ben? Dat had ons een hoop stress en pijn bespaard, en bovendien had dat veulen dan niet zo'n vreselijke ervaring meegemaakt.