Bang om de ijzers te verliezen: paard daarom niet in de wei?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-02 13:39

Mazzel heeft ook hele sterke hoeven, en daardoor ook geen ijzers nodig.
Ik vind het nergens op slaan een paard binnen te houden omdat ie anders misschien weleens een ijzer zou kunnen verliezen.
Beter een beetje meer betalen omdat ie een ijzer kwijt is, dan dat paard altijd maar binnen te houden..

rina

ijzers in het weiland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-02 17:12

ik ben het er volledig mee eens dat een paard gewoon elke dag maar buiten moet kunnen.
wat zou jij doen als ze jou de hele godganse dag in een hokje van 3 bij 3 zouden zetten.
en ik kan het jullie nog gekker vertellen, ik heb een KWPN-er met enorme beweging. die loopt nu een aantal jaar western heeft dus SLIDING ijzers. zelfs die gaat gewoon het weiland in, en staat daarbij soms ook wel eens in de bagger.
ze is nu 16 en in al die tijd is ze maar 1 keer echt haar (voor)ijzers verloren, nee verbetering ze heeft ze eraf getrapt. die ene keer dat het dus gebeurde kwam het inderdaad door de hoefsmid, die had de takken te lang gelaten. gaf hij zelf ook toe.
en zelfs vlak voor een wedstrijd gaat ze gewoon naar buiten. ik peins er niet over haar dan binnen te houden, mocht ik de pech hebben dat ze een dag voor de wedstrijd het ijzer verliest, en de smid geen tijd heeft om het er weer onder te zetten voor de wedstrijd. is het jammer maar helaas. dan maar geen wedstrijd.

kilancatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-02 23:23

kilanca gaat altijd in de wei
ook als het blub is als ze er onder uit vliegen jammer dan
Alleen ik heb dus altijd mijna eigen hoefsmid en ze heeft de hele zomer dag en nacht buiten gestaan
nu zet ik dr als het niet te koud is er in en ze is er nog nooit 1 kwijt geraakt

Tot 2 weken geleden is ze naar een andere smid gegaan omdat ze nodig moest en ik d8 dat ik al had gebeld maar dus niet en toen belde ik en toen moest ik nog 2 weken wachten dus heb ik de smid van de manege gebeld (alle pension klanten hebben die ook op ene paar na) en ik zette dr gistere buiten en ik hoorde kkkkkk en ja hoor ijzer er af
Nou zeker weten dat het door die smid kwam
als ze met alle weersomstandigheden buitenkan staan en nu was het geen eens modderig en dan gaat ie er al af nou danmaar je mij niet wijs dat het niet door de hoefsmid komt.

Het is nu ook echt niet zo dat ik dr nooit meer in het land zet daardoor want ze heeft vandaag lekker de hele dag weer lekker op het land gestaan

Bij ons is het ook dus zo vanne: ik ga niet naar het bos hoor anders gaan me ijzers er mischien affff
: ik zet dr niet buiten hoor anders verliest ie dr ijzerssss

nou ik doe het gewoon enik vind het dus ook zielig voor die paarden want die komen niet ef lekker in het land te staan. ik vind het dus ook egoistish en het licht dus echt aan de hoefsmid!!!!

Merel Blom

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-02 13:28

ik ben het niet eens met die stelling...

wij hebben een volbloed, en die "grijpt" met zijn achterbenen zo ver naar voren, dat als ie echt gaat renne, ze er af trapt. hij trapt ze er heel snel af. het probleem is ook dat ie slechte hoeven heeft, dus ze liggen er denk ik ook wel sneller af..

oplossing>??? groot maatje springschoenen. gaat prima, gewoon lekker he land in Lovers

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-02 13:29

Ik doe het andersom. Een paard van mij heeft beide ijzers verloren in de wei. Nu krijgt ze geen ijzers meer onder.

Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-02 14:01

miesie schreef:
Ik vind dat ook heeeeeeeeeeel egoïstisch Boos! Boos! Als je meer om je geld geeft, dan om het plezier van je paardje ben je heel erg laag Boos! Dan zet je je paard toch zonder ijzers!! Of neem je helemaal geen paard!!

Dit vind ik wel een beetje overdreven hoor. Heb je er weleens aangedacht dat de hoeven ook behoorlijk kunnen beschadigen als de ijzers afgetrapt worden.
Nikita heeft één keer een ijzer afgetrapt in de wei en toen was er een best groot stuk afgebroken zeg maar. Geen reden om d´r binnen te houden, maar zou het wekelijks gebeuren zou ik daar niet blij van worden en kan me voorstellen dat je dan zegt; ik hou d´r op stal en zorg dat ze op een andere manier afleiding (en gras) krijgt.

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-02 14:14

Mijn paarden hebben geen ijzers gelukkig dus ik heb dat probleem niet. Maar ons pensionpaardje is een wedstrijd draver en die mag dus ook niet de wei op, ook van de zomer niet. Hij heeft namelijk aluminium ijzers ofzo weet ik het en hij mag niet eten van het gras want moet dus dun blijven.. Ik vind dat dan zo sneu, nou staat hij wel heel de dag in de bak, maar mijn paarden staan dan in de wei en de wei ligt aan de bak. Dan is ie heel de dag aan het kijken.. Verdrietig