Merrie, ruin of hengst?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Splash_

Re: Merrie, ruin of hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 13:41

Een ruin, lekker stabiel karakter, niet zoveel opvliegers zoals merries en hengsten.

Al heb ik het prima nu met de merrie dit ik op dit moment rijd, echt een geweldige dame

o0oJamieo0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 13:47

een merrie! dan kan je roze kopen

Conny_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 13:52

zelf heb ik een ruin, maar op me werk rijd ik ook weleens hengsten, en die rijden erg fijn!! heerlijk gangen En op concours zijn ze nog niet eens vervelend..het zijn ook van het karakter niet echt hengsten..maar uiterlijk wel

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 14:07

Maak mij niets uit zolang het dier me aanspreek.
Heb zelf een hengst super in de omgang.
Je heb brave hengsten en ruinen waar je voor moet oppassen.

Vnd over het algemeen een hengst net iets meer hebben.

Chivari

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 14:10

Ook met rijden heb ik het idee dat een hengst zich net een beetje meer geeft, maar dat is mijn eigen ervaring. Heerlijk die inzet, dat echt willen werken!

Idioteque

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 14:35

Merrie of ruin maakt me niet zoveel uit. Maar een hengst hoef ik niet.

Alytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 15:40

vroeger maakte het me niks uit, maar nu ik eenmaal op een ruin rijd vind ik ruinen toch heel wat leuker.
Mijn shetland merrie kan soms zo krengerig zijn, en ze is al helemaal irritant als ze hengstig is.
Nu ik een paard ga kopen wil ik het liefst een ruin, maar misschien kom ik ook wel thuis met een merrie daar kun je ook nog eens een veulen mee fokken
Hengsten lijken me wel leuk, maarja heb er nog nooit op gereden dus weet er niks van.

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 16:12

Ik heb een ruin. Gekocht als hengst, amar zn ballen was ie binnen een jaar kwijt Niet omdat hij onhandelbaar was ofzo, maar omdat ik vind dat een paard ten aller tijde een paardwaardig leven moet kunnen hebben. Gewoon de wei in zonder acht van ohhh, pas op voor onze merrie's straks dekt ie ze, en meer van die onzin. Merrie's vind ik ook prima, alleen sommige hebben van de vreselijke hengstigheidskuren, en daar hou ik minder van. Heb ik met mn ruin geen last van

Mo_I_Rana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 16:26

voor mij maakt het niet uit, als het maar klikt
Ik wou vroeger een hengst of merrie, maar kijk nu : ik heb een ruin
en ik heb er geen spijt van, hij is veel braver dan mijn zus haar merrie, maar ach, het ligt ook wel een deel aan het karakter van het paard, om het even welk geslacht. Dus mij maakt het echt niet uit

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 17:26

merries ! ze kunnen zo heerlijk wispelturig zijn, sterke karakters, geweldig. Een ruin trekt me totaal niet, kan er niets aan doen.

Persoonlijk vind ik dat je alleen een hengst, hengst moet laten als hij voor de dekdienst geschikt is (of misschien wordt) want 95% van de hengsten lijden een onpaarwaardig bestaan, vaak alleen in de wei (als ze uberhaupt al op de wei mogen) en eenzaam, zonder contact met andere paarden.

_Kimberley

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 17:28

maakt mij niets uit hoor.. maar volgens mij zijn ruinen toch het makkelijkst over het algemeen

Brennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 19:30

Vooral goed opgevoed. Heb leuke merries gereden, leuke ruinen en leuke hengsten, die allemaal stuk voor stuk goed opgevoed waren. Heb nu zelf een merrie, die geen merriestreken heeft, zoals irritant doen als ze hengstig is ofzo, en rijd een ruin, die ik op wedstrijden op het voorterrein overal tussendoor stuur, zonder dat hij van streek raakt van andere paarden. Maar vind een ruin wel het meest praktische om wedstrijden mee te rijden, omdat je paard niet kan worden afgeleid door de hormoontjes. Heb zelf een pensionstal en laat geen hengsten toe, simpel en alleen omdat ik geen 'ongelukjes' wil.

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 22:24

Ik had al gereageerd, maar nog even een kleine toevoeging...
Ik ben dus echt een merrie mens... maar niet gewone merrie's maar echt van die merrie merrie's Geweldig vind ik dat

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 10:19

Ik heb dus 2 ruinen, nuchter maar krachtig

Villa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 11:19

o0oJamieo0o schreef:
een merrie! dan kan je roze kopen

Ik heb nu een knal roze dekje liggen op een ruin hoor en het staat hem geweldig

wickedjazz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 11:25

Ik heb altijd al een merrie gehad, ik ken niet anders. Ze is niet happerig zoals sommige ruinen wel zijn. Maar ze is ook niet erg speels met andere paarden ofzo. Echt een bitchy is het

MarijkeBun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 11:46

Heb nu een merrie en gelukkig geen pismerrie.
ze is heel vriendelijk op stal. bijt niet, slaat niet enz.
kan het voer zo weghalen, maar toch bij een volgende aankoop zou ik zeker voor een ruin kijken. zijn veel minder afwisselend qua humeur en met rijden enz.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 12:11

Mist schreef:
merries ! ze kunnen zo heerlijk wispelturig zijn, sterke karakters, geweldig. Een ruin trekt me totaal niet, kan er niets aan doen.

Persoonlijk vind ik dat je alleen een hengst, hengst moet laten als hij voor de dekdienst geschikt is (of misschien wordt) want 95% van de hengsten lijden een onpaarwaardig bestaan, vaak alleen in de wei (als ze uberhaupt al op de wei mogen) en eenzaam, zonder contact met andere paarden.

Is al eens een leuke discussie over geweest. En je wilt beweren dat alle andere paarden gelukkig in groepjes in de wei dartelen? Wel eens naar wedstrijdpaarden gekeken? Mensen die 1 paard aan huis hebben, pensionstallen met 1 paddock waar ze om de beurt even in mogen etc. In verhouding krijgen maar weinig paarden gezamelijke weidegang, ongeacht van welk geslacht ze zijn.
En zolang een paartd andere paarden kan horen, zien en ruiken, heeft contact en dan is er toch nog hun mens?

Hier is de gedachtengang totaal andersom. Een hengst wordt alleen gecastreerd als hij lastig is (komt weinig voor). Merries zijn alleen voor de fok en worden zelden ingereden.

Maar dat even terzijde. Ik denk dat de vraag alleen maar was om aan te geven welke voorkeur men heeft ....

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 12:28

Ik rijd aangespannen wedstrijden voor eigenaren en ik heb zelf de voorkeur voor hengsten, die vind ik het fijnste, gevolgd door ruinen. Merries begin ik niet snel meer aan, ik heb er verschillende gereden (ook op wedstrijden) en op de een of andere manier wil dat niet. Nu moet ik wel zeggen dat ik zelf een rijpony heb gekocht, wilde dus een hengst of ruin, en kwam met een merrie terug. Schat van een merrie, en daar heb ik wel een klik mee. Heb er nu een hengstveulen bij lopen, maar als die 3 is ga ik toch echt met hem verder en zal ik de merrie wel verkopen. Het is en blijft een merrie. Ook voor het praktische, want voor ons is een merrie op stal lastig. Bij ons komen de hengsten wel met andere paarden in de wei, en aangezien de meerderheid ruin of hengst is komt de merrie daardoor in het gedrang.

DeBje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 13:09

Wij hebben expres geen merrie genomen omdat je dan nog wel eens een verkeerde zou kunnen treffen, zo'n "zeik"merrie die naar alles hinnikt, snel afgeleid is etc.

Nu hebben we een ruin... met verlatingsangst

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 14:50

Ik zie dat pis en zeik nogal eens verkeerd begrepen wordt. Een pismerrie heeft een hormonale aandoening. Het is dus een paard met een ziekte. Het is geen naam voor maar elke vervelende merrie!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 15:20

Hengsten absoluut, altijd helemaal gek mee geweest. Mijn ruin heb ik nu anderhalf jaar en hij is sinds anderhalf jaar ruin. Ik kon er zo mee weg lopen inhet begin af entoe strijd gehad maar nu doet hij alles voor mij. Meries absoluut niet, zijn heel kattig maar eigenlijk maakt het me verder ook niet veel uit.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 19:15

[quote="LusitanaIs al eens een leuke discussie over geweest. En je wilt beweren dat alle andere paarden gelukkig in groepjes in de wei dartelen? Wel eens naar wedstrijdpaarden gekeken? Mensen die 1 paard aan huis hebben, pensionstallen met 1 paddock waar ze om de beurt even in mogen etc.[/quote]

nee, dat beweer ik niet, zoals je kunt lezen, daar gaat dit topic ook niet over. Maar de kans dat een hengst in een groep in een wei komt te staan, is nog vele malen kleiner dan bij een merrie of ruin.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 19:38

Lusitana schreef:
Ik zie dat pis en zeik nogal eens verkeerd begrepen wordt. Een pismerrie heeft een hormonale aandoening. Het is dus een paard met een ziekte. Het is geen naam voor maar elke vervelende merrie!!!

Zoals ik de oude mannetjes hoor in ons wereldje (oa 80+ers die heel hun leven paarden hebben gehad) is een pismerrie niet een merrie met een hormonale aandoening, maar een merrie die begint te pissen uit kwaaiigheid omdat haar iets niet aan staat. De laatste jaren zie je meer en meer merries met een hormonale aandoening (ligt misschien aan de fokkerij of wellicht het rijkelijke eten wat ze tegenwoordig krijgen ipv wat hooi en restjes van vroeger), en de jongere mensen (wij dus) die vaak alleen deze merries meemaken beginnen meer en meer het woord pismerrie voor een merrie met een hormonale afwijking te gebruiken.
Neem voor de gein een kijkje in de hackneywereld, daar zie je nogal wat pismerries. Niet door hormonale afwijking, maar door karakter. Zelf hebben we er ook eentje, notabene onze fokmerrie (nog wel, is verkocht omdat we stoppen met fokken) en die is onderzocht op hormonen, niks mis mee.

Vedetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 20:01

Ik heb ondertussen alles al gehad! De ruin is een aantal jaren geleden verkocht omdat hij niet te houden was. Hij beet en duwde je omver. Het was geen attent paard. Ik heb nu nog steeds een merrie, maar dat is ook geen lekker ding
Ze is niet groot, maar 1.48 m. Dat vind ze zelf echter niet!! Loopt je ook zo omver en doet waar ze zelf zin in heeft. Verder kan je er een baby opzetten/onderzetten en doet geen stap verkeerd.
Sinds een paar weken heb ik een hengstjaarling. Een ontzettend lief dier. Heel aanhankelijk en erg mensgericht. Een attent paardje, maar natuurlijk nog jong.

Ik ben van menning dat het gedrag van een paard niet gelinkt zit aan het geslacht!!