Zou een paard moedswillig een mens pijn willen doen?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Lusitana

Re: Zou een paard moedswillig een mens pijn willen doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 10:28

Tuurlijk is bijten af te leren. Kwestie van duidelijk maken dat DAT echt niet kan.
Ik ben eens tijdens het uitmesten in mijn rug gebeten en wel zo dat het paard me oppakte bij de ruggegraat! Toeb hij losliet heb ik me omgedraait en hem in de borst geprikt met de mestvork. Niet diep genoeg om het te laten bloeden, maar wel "teruggebeten" als het ware. Daarna had hij verder wel respect voor me. Ik denk dat dit paard jaloers was. Hij was twee en er werd weinig mee gedaan en mijn pony, die bij hem in de wei stond werd er wel regelmatig uitgehaald om bereden te worden.
Elk dier heeft zo zijn reden om te flippen. En het is wel zo, dat als ze kwaad doen, je wel willen vermoorden, omdat ze bang zijn dat je anders opstaat en hen pakt (logisch). Ze vermoorden ook aanvallende dieren als ze kunnen.
Er zijn mensen die doodgetrapt werden door een gerichte trap tegen het hoofd.

Pony is het verhaal van TS was misschien bang?
Princesa, die ik hier ingereden heb, was nooit in mensenhanden geweest en de hoeven vlogen me in het begin om de oren, maar ze was echt heel bang. Ik heb haar vertrouwen kunnen winnen en ze liep als een hondje achter me aan. Maar stel ze werd meegenomen door iemand die ze niet vertrouwde? Dan was ze vast niet zo lief.
Het blijft raden, maar een paard is en blijft wel een potentieel gevaarlijk dier. En als ze zich moeten inhouden, ja dan komt er soms iets uit wat niet zo prettig is.
Dat wil neit zeggen dat het dier een rotkarakter heeft.
Als ze een mens genoeg jennen, kan die ook link worden.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 10:32

Er is in 1997 een mevrouw doodgebeten door haar paard. Hoe dat is gebeurd daar is nogal verschil van mening over.

De ene kant roept dat hij haar doelbewust dood beet en daarna nog als een roofdier bij haar stond en bezig was (roofdier gedrag).

De andere kant roept dat hij wellicht in typisch hengstengedrag perongeluk raak heeft gebeten in haar hals (logische plek voor hengsten) en daarna als gewoon paard zijnde wat is gaan snuffelen aan zn baasje waarrdoor hij ook met zn hoofd onder het bloed kwam (normaal paarden gedrag dat erg verkeerd is afgelopen).

Weer een andere kant roept dat zij er vanaf gevallen is met haar hoofd op een steen en dat hij kwam kijken waardoor hij bloed aan zn neus kreeg (ook normaal paardengedrag).

Maw, een verhaal heeft altijd meerdere kanten.

Overigens, paarden die honden aanvallen en gericht met open gesperde mond en klauwend voorbeen er op af denderen komt wel vaker voor. Vaak is er dan al wel een geschiedenis geweest met honden die blaffen naar paarden of ze opjagen en de signalen van paarden die niet goed begrepen worden door honden.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 10:34

Ik ken maar een paard dat echt gericht mensen aanviel en dat dier had een hersentumor en is naar de slacht gegaan.

Paarden en honden ken ik zoals bovenstaand ook wel meer in foute combinatie, en komt vaak omdat ze idd opgejaagd en gebeten zijn door honden zodat ze nu alle honden pakken.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 10:42

Een paard die zoiets uithaalt hoeft echt net altijd slecht behandeld te zijn hoor of zo gemaakt te zijn.

Mijn pony kwam toen hij een half jaar oud was. Toen hij ongeveer een jaar oud was. Werd hij gevaarlijk hij begon zonder reden gericht te trappen als er iemand langs liep. Het ging van kwad tot erger. Uiteindelijk was hij zo erg dat als ik bij de stal stond met mn rug naar hem dat hij in volle galop maaien met zn voorbenen en ontblotte tanden op me afkwam. En hij stopte echt neit als hij bij me was hoor.

Hij is dus niet vals gemaakt en heeft ook geen een of andere ziekte of afwijking. Nu twee jaar later gaat het een stuk beter. Tegenover mij is hij braaf geworden. Als ik hem aan iemand anders geef om bijvoorbeeld ff uit te stappen aan de hand en ik ga uit het zicht dan kan hij echt leterlijk gaan vechten met die persoon. Als ik dan weer terug kom en een gil geef houd hij er mee op.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 10:44

@apple, ik weet precies waar je het over hebt, van dat geval, en daar zette ik onmiddelijk vraagtekens bij, ik denk dat het paard regelmatig naar de limit werd gedreven omdat het een hengst was waarvan ze vondne dat hij moeilijk was en extra aangepakt moest worden (voor zover ik begrepen heb) en natuurlijk snuffelt een paard aan een mens dat blijft liggen. Ik heb me in die tijd al erg boos gemaakt , dus ik probeer het maar weer uit mijn hoofd te zetten.

Ik ben voor geen paard bang en heel neutraal, maar ik heb twee maal in mijn leven paarden meegemaakt die zonder zichtbare aanwijzing mensen aanvielen. Een is naar het slachthuis gegaan, de ander is gekocht door mensen die zo´n paard niet zouden moeten hebben en ik durf er bijna niet aan te denken. Ik ben hem uit het oog verloren door verhuizing. Dit ware beide jonge paarden die niet in mensenhanden waren geweest.
Nu ik Princesa heb meegemaakt, kijk ik anders tegen dat soort paarden aan, maar toen had ik echt zo iets van "naar de slager ermee" en dat is meestal trouwens toch beter voor zulke paarden dan terecht komen bij mensen die ze wel even een lesje willen leren, of bij bange mensen.

Het is altijd goed om te beseffen dat paarden geen speeltjes zijn.
Je hebt gedegen kennis nodig om een paard op te voeden en te houden. Nu er zoveel mensen zijn die "zomaar" een paard kopen zonder er genoeg van af te weten, zal het aantal ongelukken toenemen.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 11:04

Voor sommige paarden is bijten bijna aangeleerd gedrag. Als ze dat al 15 jaar doen is dat vrij moeilijk af te leren hoor.
Wij hebben een pony op stal gehad die vroeger heel slecht behandeld (mishandeld!) is en die viel iedereen gericht aan. Puur uit verdediging en angst. Ik heb z'n kaken wel eens 2cm voor m'n neus dicht zien klappen. Het scheelde een haartje...........hij kwam altijd z'n stal uit gestormt (hingen kettingen voor zeg maar) om iedereen maar weg te jagen.
En dan is het bij dit paard wellicht niet uit kwade bedoelingen dat hij zo doet, maar uit pure angst..............maar toch is het aanvallend gedrag tegenover mensen.
Paarden zijn van nature vluchtdieren, maar het feit wil dat wij ze in stallen zetten waar ze niet weg kunnen. En dan geldt "aanval is de beste verdediging". De hierboven beschreven pony zou je in de wei geen vlieg kwaad doen, daar heeft ie z'n vrijheid en mogelijkheden ipv de beperkingen van een box, tuig etc.

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 11:11

Nu heb ik geen ervaring met dergelijke 'gevaarlijke' paarden maar het lijkt mij niet dat een paard moedwillig iemand aanvalt.
Naar mijn idee is zo'n actie altijd het gevolg van iets. Of iets wat er in het verleden gebeurd is of iets wat diegene uitstraalt. Ik merk het zelf nl. wel bij mijn eigen paard. Als ik me ergens druk om ga maken, bijv. als er iets langs de bakrand staat, dan krijg ik mijn paard daar met geen mogelijkheid langs.
Sla ik er geen aandacht op, dan loopt ze er zonder morren langs.

Nu zijn dit hele andere situaties dan dat een paard 'vals' doet maar het lijkt me als een paard altijd omgaat met iemand die iets naar dat paard uitstraalt, dat er wel eens iets verkeerd zal gaan.
Onze pony, bij ons geboren en heeft t/m haar vijfde bij ons gestaan, hebben we iets te familiar opgevoed. Soms was ze gewoon vervelend, bij het opdringerige af. Was onze eigen schuld. Overigens wees ik haar wel terecht als ze vervelend was.
3 jaar geleden is ze verkocht en is ze totaal veranderd. Helemaal niet meer opdringerig of bedelen. Dus, de mensen waar een dier mee omgaat heeft ook veel invloed.
Het heeft er ook mee te maken dat iemand consequent naar het paard is. Zeg je de ene keer dat 't paard een bepaalde actie niet mag doen en de andere keer laat je 't toe, dan weet het dier op een bepaald moment ook niet meer waar ie aan toe is.
Ook het karakter van het dier zal ermee te maken hebben. Dieren die van zichzelf onderdanig zijn, zullen behoefte hebben aan iemand die hun leiding geeft. Ben je tegenover zo'n dier zelf heel afwachtend en/of onzeker, dan kun je geheid problemen verwachten.

De 'klik' is daarom ook heel belangrijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 11:12

Dat van honden en paarden zie ik wel vaak gebeuren. Zet geen blaffende hond voor mijn paard neer, of laat hem voor hem lopen en vervelend doen, want hij haalt gericht op de kop uit naar de hond. Hij heeft al 3 keer 3 verschillende honden bijna de schedel ingeslagen. Die honden komen nu ook niet meer in de buurt, daarom kan ik me ontzettend storen aan de mensen die hun honden mee naar stal nemen en ze gewoon los laten lopen. Ik sta niet in voor mijn paard, als hij straks wel ineens een hond doodslaat is het niet mijn schuld. Ik blijf continu maar waarschuwen op stal, en mag het straks wel gebeuren is het paard de boosdoener.

Maar mij kun je gewoon niet wijs maken dat paarden zomaar mensen uit het niets gaan aanvallen, en dan nog echt gemeend ook. Mijn paard wil ook weleens iemand aanvallen, maar gek genoeg is het dan ook altijd iemand waar ik een hekel aan heb. Maar tanden bloot en met benen slaan zal hij nooit doen, hij valt alleen aan (Oren plat, dreigende naar voren rennen). Buiten de paarden die een tumor hebben of een slecht verleden, kun je mij niet wijsmaken dat er ineens een knop omgaat tegenover de persoon die hem altijd liefde gegeven heeft, dat kan er bij mij echt niet in.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 11:16

Verplaatst van VMR naar PP.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 11:54

Natasha schreef:
Een beetje een vreemd onderwerp, maar ik zit er toch mee.

Kennissen kochten een brave, goed doorgereden pony.
Die vonden ze, en ze waren er helemaal mee in hun sas.Het beestje was erg goed, liep goed, sprong fantastisch en kerngezond.

Ze lieten beginners erop rijden.Ze reden iedere dag.

Toen op een dag bracht de moeder de pony naar de bak, om iemand erop te laten gaan rijden.
Het verhaal is zo:
De pony steigert met zijn voorbenen OP de vrouw, die daardoor achterover valt.
Daarna wordt de pony helemaal dol en blijft volgens het verhaal staan springen OP de moeder, MOEDSWILLIG om haar te raken.
Daarna gilt iemand en hij rent uit de bak, over t terras en gaat achter een hond aan die ie ook te grazen neemt.

Ik heb ooit eens een pony meegemaakt die klauwde OP een kind wat op de grond lag, maar die pony was altijd al pakkerig , bijterig en onopgevoed.

De pony in kwestie is een zeer goed opgevoede sportpony, die geen enkel lelijk gedrag had vertoont van te voren, en ook niet bij de kennis.

Ik ben er niet bijgeweest, en vind t een heel vreemd verhaal, de mensen in kwestie kunnen wat overdrijven, maar zon verhaal maakt me gewoon bang!Dan zijn paarden dus ineens monsters ipv vredige vluchtdieren, vegetariers!

Of denken jullie wat ik denk, dat de hond de pony toch voorzichtig in de hielen heeft gepakt zonder dat de mensen het zagen?

Wie heeft zon verhaal wel eens gehoord?

Ik ken ook zo'n verhaal maar in een iets andere versie...

mens heeft paard aan het touw, paard schrikt mens schrikt, paard steigert mens valt. Paard gaat er van tussen en raakt mens.
Hond schrikt en rent weg voor het paard uit... paard in blinde paniek haalt hond in en raakt hond....

en je wilt de varianten hierop niet weten. en hetgeen TS heeft geschreven lijkt me zo'n variant of eenzelfde situatie met een andere kijk.

of paarden echt moedwillig aanvallen... denk eerder een dominantieprobleem (als het geen medische oorzaak heeft) mischien icm aangeleerd/getolereerd ongewenst gedrag.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 12:23

ja, dat verhaal met jetalito jetset herinner ik me nog. Wat er toen gebeurd is zal altijd een raadsel blijven. De hals van de amazone lag open en aan zijn mond zat bloed. MAar vergeet niet hoe hengsten in het wild elkaar aanvallen: ze grijpen elkaar in de nek en ze kunnen doorgaan tot de dood er op volgt. en dat gaat allemaal om dominantie en leiderschap. Ik denk dus wel dat er paarden zijn die moedwillig aanvallen om uit te schakelen.

Maar als het gaat om een sportpony die eigenlijk nog nooit zoiets gedaan heeft, denk ik eerder aan een hersentumor.

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 13:09

Quellian schreef:
Ik weet het niet... Je hebt er idd wel smerige dieren tussenzitten, maar dat moet altijd een reden gehad hebben. Niets of niemand wordt vals geboren...

Ik weet het niet.
Een kennis van mij heeft een merrie gehad, als veulen van 4 maanden oud gekocht. Veulen was een absolute draak, viel als veulen van 4 maanden oud mensen en andere paarden aan. Je kon er absoluut niet met je rug naar toe staan, dan hing ze in je nek, en als je niet oplette sloeg ze.
Werd geweten aan slechte opvoeding. Veulen ging netjes in de opfok en zou regelmatig in de hand komen. In de opfok was het een kreng tegenover andere veulens, en in de hand kregen ze dat bijten en slaan er niet uit.
Op latere leeftijd was ze eigenlijk gewoon levensgevaarlijk, ondanks alle opvoeding e.d. Op stal vloog ze iedereen aan, ze kwam bijna door de deur heen. Of ze stond over de staldeur te kijken en reageerde helemaal niet, tot je haar aanraakte.... Dan ontplofte ze, begon te gillen en werd woest. Peesbeschermers o.i.d. omdoen was met geaar voor eigen leven, net als opzadelen.
In de omgang viel ze ook vanuit het niets aan, ene moment gewoon braaf staan, en dan ineens iemand aanvallen. En niet bijten of slaan en terugtrekken (wat een paard normaal doet), maar echt grijpen. Je kon haar dan bij wijze van spreken verrot slaan, maar ze knipperde niet eens met haar ogen. Onder het zadel, als ze iemand eraf werkte sloeg ze na. Ook liet ze zich achterover vallen.
De eigenaresse was al een keer keer flink gegrepen, maar op een gegeven moment sloeg ze haar gericht midden in het gezicht en bleef schoppen. Toen is ze direct naar de slager gebracht.

Dit paard had wel een probleem, naar mijn mening was dat dier minstens zwaar autistisch, had in ieder geval een flink probleem in de hersenen.

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 13:18

Ik denk inderdaad dat paarden ook wel psychisch niet in orde kunnen zijn net als mensen, bovenstaande is daar een goed voorbeeld van...

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 13:21

Dat verklaard nog steeds niet mijn pony.

Had eens een nieuwe verzorster en hij stond vast aan de muur. We staan te praten en opeens vliegt ie naa achter en begitn gericht naar het meisje te trappen. Gelukkig stond ie kort genoeg vast. Meisje had hem nog nooit gezien. Dat soort dingen deed hij allemaal en dan is dit nog neit het ergst. Hij is nooit mishandeld en is medisch ook in orde

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 13:22

Zo een peerd krijgt een enkeltje............ buiten dat het levensgevaarlijk is, heeft zo een paard ook geen greintje "plezier" in het leven

Zo een als Karolina beschrijft ook, sorrie

Juco

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 13:46

Ik lees hier vooral verhalen van mensen die een paard hadden die al onaangepast gedrag vertoonden.
Ik denk dat alle paarden vals te krijgen zijn. Paarden met wat dominantieprobleempjes extra snel...

Ik ken veel "vals gemaakte" paarden die op jonge leeftijd tot te hoge prestaties werden gejaagd en paarden die de touwtjes overnamen vanhun onervaren eigenaren.
Gewoon paardengedrag, een keer dreigen, een mens wegjagen... Zo zouden ze ook met een soortgenoot omgaan, maar een mens is veel kwetsbaarder. Als een mens dan gaat terug vechten worden ze steeds dominanter.
Op een gegeven moment gaan er steeds meer mensen zich mee bemoeien en wordt het er voor het paard niet beter op. Voor de mensen in zijn omgeving ook niet. Als zo'n paard bij een prof terevht komt zijn ze vaakal bloedlink.

Maar wat TS beschrijft is een paard dat van het ene op het andere moment doorslaat en daarna weer normaal in zijn oude doen is.
Dan ben ik ook geneigd te geloven dat er een oorzaak voor was. Of die nu te achterhalen is of niet. Heeft de vrouw toch niet de teugels vastgehouden, kon de pony wel weg?

kijk, een paard is een vluchtdier en ik weet dat er mensen zijn die het er niet mee eens zijn, maar daardoor nooit 100% te vertrouwen. Blinde paniek is (ook bij mensen) groter dan vertrouwen in de mensheid. Het zal misschien nooit bij jou gebeuren, maar het kan altijd door externe factoren (en die heb je niet in de hand) gebeuren.

Tuurlijk kun je een goedeband hebben met je paard (heb ik ook), maar verlies nooit uit het oog dat het een vluchtdier is en dat instincten blijven bestaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 13:51

Ik ken een verhaal van een vrouw die een paard kocht die te groot en te sterk voor haar was. Ze kon hem niet aan, het ging niet goed, ze sloeg hem ook vaak met de zweep en dat was meermalen onterecht.

Op een dag gooit hij haar eraf, zomaar ineens en begint haar te trappen, heeft haar ook doodgetrapt.

Het verhaal, de roddel, you name it, was dat het paard wraak nam. Zo heb ik ook eens een verhaal gehoord van iemand die zijn paard slecht, oneerlijk en behandelde. Op een dag wil hij dit paard uit de stal halen en het paard valt hem aan, steigert en trapt hem dood.

Ik denk dat een paard, niet elk paard, op een moment zijn pester zat is en tot de aanval over gaat. In de wei doen ze het ook, waarom dan niet de mensen.
Dus een vraagteken bij de verzorging van dit dier.

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 13:57

Toen mijn pony nog in de wei bij het paard van mn tante stond, werd ze opgejaagd door hem enzo.. Het paard joeg dan mijn pony op hé.. Daar is ze niet vals van geworden ofzo, maar dat paard spoort ook niet helemaal..

Ik wou mijn pony uit de wei gaan halen, en loop eerst op het paard af *als je dat niet deed, ging hij mijn pony bij me wegdrijven..* Dus ik wou hem even op stal zetten, dan kon ik rustig met mn pony aan de slag..
Ik knipte het halstertouw vast, en begon te lopen, en hij liep niet door.. Ik kijken, sh*t zeg, hij loopt krom!
Ik mn pa geroepen, mijn pa meteen benen voelen enzo, midden in wei..
Ik was 13, dus niet zo heel sterk enzo.. Dus mijn vader wou het achterbeen optillen, slaat het paard opeens keihard richting mijn vader, en raak ook nog.. Hele hoefadruk op zijn ribben. Paard sprint ervandoor, en was helemaal niet kreupel..
Het paard had wel vaker van dat soort streken, en zijn moeder had dat ook.. Ze denken dus, dat dat soort streken bij hem erfelijk waren *ze hadden het paard al als veulen, eigen fok, dus de merrie heeft ook nog een tijd daar gestaan..*

Mijn conclusie: Ik ben bang van wel, al hebben ze er (bijna altijd) een reden voor..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 14:28

Wat een verhalen zeg… als een paard zich zo bij mij zou gedragen zou hij echt een enkeltje slager krijgen. Als je mijn mening vraagt is er dan gewoon iets goed mis met je paard of pony. Het omslaan van een braaf paard naar een vals paard dat gericht pijn wilt aanrichten, zijn gevaarlijk voor de mens!

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 14:48

Citaat:
Het paard had wel vaker van dat soort streken, en zijn moeder had dat ook.. Ze denken dus, dat dat soort streken bij hem erfelijk waren *ze hadden het paard al als veulen, eigen fok, dus de merrie heeft ook nog een tijd daar gestaan..*

Dat je met een merrie gaat fokken die karakterproblemen heeft snap ik echt niet
De kans dat het veulen ook een rotkarakter heeft is erg groot. (dan heb ik het niet over angstig gedrag of gewoon wat ontdeugender dan normaal)

Yavanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 14:55

Zo'n paard of pony zou bij mij ook een enkele reis paardenhemel krijgen. Ik vind dat je er veel plezier van moet hebben, zonder bang te zijn dat je tussen 6 plankjes terecht komt, of dat je met een ambulance afgevoerd wordt. Helaas voor mensen die er anders over denken....
Maar ik denk dus dat die paarden of pony's geen plezier in het leven hebben ook.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 15:08

Marliesje schreef:
Ik denk inderdaad dat paarden ook wel psychisch niet in orde kunnen zijn net als mensen, bovenstaande is daar een goed voorbeeld van...

Precies! en mensen die maatschappelijk goed mee kunnen maar een afwijkingje hebben in de vorm van andere mensen of dieren martelen of doden, die kun je psychisch niet in orde noemen. Daarom denk ik dat je net zoals je valse mensen hebt, ook valse dieren hebt.

Antoinette

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 16:08

In principe geloof ik niet in 'valse' paarden. Paarden zijn in mijn ogen zeer zachtaardige wezen. En als al eerder gezegd, het zijn geen roofdieren, maar vluchtdieren en zullen eerder aanvallen als ze niet weg kunnen komen. Niet kunnen vluchten, dan maar in de aanval.

Kunnen ook behoorlijk goed dreigen, zie je ook als ze in de kudde lopen. Het vechten van paarden ziet er ook vaak erger uit dan het in werkelijkheid is. Als je goed oplet 'wat' ze nou precies doen zal je zien dat het een heel spel van voornamelijk op elkaar afrennen en loos in de lucht trappen is.

Overgens ben ik wel van mening dat een paard door een combinatie van dominantie en slechte opvoeding een paard dingen kan gaan doen wat het normaal gesproken nooit gedaan zou hebben.

Ik heb ook ooit een keer een 3 á 4-jarige pony dwars door zijn 7-jarige baasje zien gaan toen zij eraf lag en toevallig net opstond. De instructrice stond ernaast en die raakte de pony niet.
Het dier leek echt doelbewust over het kind heen te gaan.

Toch geloof ik niet dat er iets mis wat met het diertje. Ja, doordat het totaal niet opgevoed was en geen respect had voor het baasje.

Ik heb namelijk in de natuur nog nooit een paard dwars door een ander paard heen zien rennen, wel wegjagen. Maar ook het wegjagen doen ze alleen bij paarden lager in rang. Ze halen het echt niet in hun hoofd om het bij de leider te doen

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 16:27

Apple schreef:
Er is in 1997 een mevrouw doodgebeten door haar paard. Hoe dat is gebeurd daar is nogal verschil van mening over.

De ene kant roept dat hij haar doelbewust dood beet en daarna nog als een roofdier bij haar stond en bezig was (roofdier gedrag).

De andere kant roept dat hij wellicht in typisch hengstengedrag perongeluk raak heeft gebeten in haar hals (logische plek voor hengsten) en daarna als gewoon paard zijnde wat is gaan snuffelen aan zn baasje waarrdoor hij ook met zn hoofd onder het bloed kwam (normaal paarden gedrag dat erg verkeerd is afgelopen).

Weer een andere kant roept dat zij er vanaf gevallen is met haar hoofd op een steen en dat hij kwam kijken waardoor hij bloed aan zn neus kreeg (ook normaal paardengedrag).

Maw, een verhaal heeft altijd meerdere kanten.

Overigens, paarden die honden aanvallen en gericht met open gesperde mond en klauwend voorbeen er op af denderen komt wel vaker voor. Vaak is er dan al wel een geschiedenis geweest met honden die blaffen naar paarden of ze opjagen en de signalen van paarden die niet goed begrepen worden door honden.

Als dit het verhaal is wat ik denk....vrouw (goede amazone) die ik meen western reed met die hengst, op dat moment alleen in de bak...........dat bleek achteraf te zijn gekomen (het was een klant van mijn hoefsmid !- vandaar dat ik het weet) doordat ze eraf gevallen was, maar met haar voet in de beugel bleef steken en ze grote sporen met wieltjes aan had. Ze is door de bak gesleept en het paard werd helemaal gek door die sporen (bleek achteraf wonden op die plek te hebben!)

verder, ik zeg niet dat het verhaal van Natascha niet waar is....maar in mijn beleving/ervaring onwaarschijnlijk. Ik kan me voorstellen dat het paard door een bij of wesp gestoken werd op dat moment, of dat het zadel niet goed zat ? maar ik kan bijna niet geloven dat een paard- kreng of geen kreng dit moedwillig doet.

AnneB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 16:45

Ik geloof dat een paard zeker dominant kan zijn maar niet vals. Paarden hebben door wanneer ze met je op de loop kunnen gaan, ze zien het wanneer je weinig tot geen overwicht over ze hebt.
Valse paarden geloof ik niet in, in elk geval geen moordlustig paard waar dat verhaal een beetje op leek.
Je hebt altijd van die mensen die verhalen opblazen zodat ze er aandacht mee krijgen.