paard opgezadeld in de trailer?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-02 13:12

Euh we voelen ons niet aangevallen we vinden het allemaal overdreven ??

Ene of er nu een ongelukgebeurt met of zonder zadel op maakt niet veel uit? Het ging er hier om of het zielig was ja of nee en je ziet de meeste mensen zien er geen nadelen van?? Het verschilt zoals gewoonlijk per paard en de afstand die je moet rijden naar het terrein. Je profiel is leeg dus ik kan niet zien wat je doet met je paard Hotdog. Als je namelijk over deze kleine dingen al valt moet je maar eens je ogen open doen opwedstrijdterreinen want daar gebeuren dingen dingen die nog veel erger zijn dan een zadel op in een trailer Haha! .

Tuurlijk moet een paard luisteren maar een paard moet ook dingen leren. En die leer je door te doen dus als je op wedstrijd gaat zal je paard heus de eerste paar keer niet super mak zijn. Maar misschien een beetje kijkerig enz. Heeeeel normaal.

Het is al vaker op dit forum gebleken dat er een behoorlijk verschil zit in een western paarden of KWPNer enz.. zo zijn ook de lustiano´s en analusters anders als hengt dan een KWPNer.
Ik ken genoeg hengsten die tussen de merrie moeten presteren vaak zijn die wel braaf. Maar als een hengst veel dekt en ook nog tussen veel merries loopt is het toch anders. Ik denk dat een gemiddelde KWPNer heel wat mee dekt dan en Quater (niets ten nadele hoor).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-02 13:16

Of je hebt een lange neus of een grote duim, want sorry Prisca je kraamt hier wel een beetje onzin uit.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-02 13:25

Geen onzin werkelijkheid ?? Of ken jij die niet??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-02 13:28

Je zal het wel over je eigen werkelijkheid hebben denk ik Verward Ik zie geen verschil tussen western en dressur qua opvoeding van je paard, merrie, ruin, hengst, dekhengst, koudbloed, warmbloed, volbloed of whatever. Opvoeden is opvoeden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-02 13:47

hotdog schreef:
Tja en ook op een ritje van 10 minuten kan je een ongeluk krijgen.

Dan kun je d'r ook maar beter niet op gaan zitten, want er kan wel een ongeluk gebeuren. En ook niet in de wei zetten, want hij kan wel in de sloot vallen. En ook niet op stal zetten, want hij kan wel vast komen te liggen....

Als je zo gaat redeneren kun je alle paarden maar beter weer vrijlaten op de steppe en zelf op dammen gaan ofzo....
Je paard (western, dressuur, spring, circus of hobbel) moet netjes genoeg opgevoed zijn om ook op ander terrein rustig op te zadelen en beschermers ed. om te doen. Maar van een klein stukje opgezadeld in de wagen staan krijgt 'ie niks.... En zoals gezegd, als 'ie daar zo vreselijk van moet gaan zweten enzo, dan moet je gewoon eens beter leren rijden.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-02 13:49

Sterker nog: een paard wat hoger in het bloed staat (lees opgefokter reageert) zou JUIST goed opgevoed moeten zijn, want het risiko op ongelukken is dan juist groter.
Laatst bijgewerkt door DubbelFun op 15-03-02 13:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-02 13:55

Sonja"]
[quote="hotdog schreef:
Tja en ook op een ritje van 10 minuten kan je een ongeluk krijgen.

Dan kun je d'r ook maar beter niet op gaan zitten, want er kan wel een ongeluk gebeuren. En ook niet in de wei zetten, want hij kan wel in de sloot vallen. En ook niet op stal zetten, want hij kan wel vast komen te liggen....

Als je zo gaat redeneren kun je alle paarden maar beter weer vrijlaten op de steppe en zelf op dammen gaan ofzo....
Je paard (western, dressuur, spring, circus of hobbel) moet netjes genoeg opgevoed zijn om ook op ander terrein rustig op te zadelen en beschermers ed. om te doen. Maar van een klein stukje opgezadeld in de wagen staan krijgt 'ie niks.... En zoals gezegd, als 'ie daar zo vreselijk van moet gaan zweten enzo, dan moet je gewoon eens beter leren rijden.
[/quote]

ik reageer alleen op iedereen diebeweert maar stukjes van 10 minuten te rijden. Overigens zie ik het hier anders hoor ook stukken van drie kwartier gebeuren opgezadeld. En ik ben misschien een watje maar ik vind dat respectloos naarhet paard. Overigens kan ik die van mij wel op vreemd terrein zonder gevaar voor eigen leven opzadelen, beenbeschermers om en af doen etc net zoals thuis, hmmm, misschien ben ik dan wel juist geen watje Tong uitsteken

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-02 14:02

Sugarmiss schreef:
Sterker nog: een paard wat hoger in het bloed staat (lees opgefokter reageert) zou JUIST goed opgevoed moeten zijn, want het risiko op ongelukken is dan juist groter.

AMEN! Daar sluit ik me voor 100% bij aan.
Ik heb niet echt een mening of het met zadel nou wel of niet asociaal is. Iedereen moet maar doen zoals hij / zij denkt dat het goed is.
Ikzelf zou het nooit doen, omdat ik daarvoor teveel van m'n zadel hou. Mijn arabier is soms nogal heftig soms in de trailer (en helaas is opvoeden in de trailer tijdens het rijden nogal moeilijk). Als ik hem met zadel op in de trailer doe, dan vertrouw ik het gewoon niet. We hebben een 2,5 paards trailer, echt groot dus, terwijl een arab niet zo groot is. Maar toch durf ik het niet, het zal niet de eerste keer zijn dat ie zich laat omdonderen tegen de wand ofzo.
Uit de trailer is hij wel rustig. Nou ja, in z'n koppie niet, maar hij MOET zich rustig gedragen van mij. Dat is ook echt een kwestie van opvoeden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-02 14:03

Dan reageer je dus ook op mij, want als ik naar het meer hier rijd, dan duurt dat nog geen 5 minuten. Maar mijn paard verandert op straat in een levensmoeie idioot, dus zet ik 'r maar even op de veewagen Haha!
Langere afstanden doe ik zonder tuig op (als ze alleen op de wagen staat, staat ze ook gewoon los) want dat vind ik niet prettig voor het paard; je zet 'm immers ook niet een uur op stal met z'n zadel op? En de veewagen is voor onze paarden een soort van tweede stal geworden, waar ze net zo rustig staan als in hun echte stalletje.

Laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-02 16:11

Dat jij het niet vind kunnen dat wil ik best respecteren. Maar het feit dat er dan meteen geroepen wordt 'dat het paard wel niet opgevoed zal zijn' dat 'je niet van je paard houdt' of 'dat je geen respect hebt voor een paard' daar val ik wel degelijk over. Dat heeft idd niks te maken met mij aangevallen voelen, maar met krom door de bocht redeneren van jou. Je mag eerst wel eens wat beter nadenken voor je zoiets uitkraamt. Dat je het niet vindt kunnen, ok, maar de manier waarop jij anderen makkelijk veroordeelt, dat vind ík niet kunnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-02 17:18

Laura schreef:
Dat jij het niet vind kunnen dat wil ik best respecteren. Maar het feit dat er dan meteen geroepen wordt 'dat het paard wel niet opgevoed zal zijn' dat 'je niet van je paard houdt' of 'dat je geen respect hebt voor een paard' daar val ik wel degelijk over. Dat heeft idd niks te maken met mij aangevallen voelen, maar met krom door de bocht redeneren van jou. Je mag eerst wel eens wat beter nadenken voor je zoiets uitkraamt. Dat je het niet vindt kunnen, ok, maar de manier waarop jij anderen makkelijk veroordeelt, dat vind ík niet kunnen.

Idd vind ik het respectloos om ee paard opgezadeld in de trailer te zetten, je zit ook nietmet je cap achter het stuur. Dat je niet van je paard zou houden? vertel me maar eens waar ik dat heb gezegd. Over niet opgevoed? Dat was in reactie op het argument dat er paarden zijn die niet op vreemd tereein opgezadeld kunnen worden. Dus lees jij voortaan eerst eens goed voordat je zo kort door de bocht een reactie plaatst! En denk dan ook eerst na, dan pas typen!

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-02 17:27

Eleonoor schreef:
Waarom zeulen met je troep als het zo ook kan. Mijn paard staat altijd braaf stil, ook met opzadelen op onbekend terrein. Ik vindt het alleen zo veel prettiger. Als jij minimaal vier keer in de week op pad gaat voor een rit vn 10 minuten dan zadel jij ook op.
MAar ach, waarom ga ik er eigenlijk op in. Het is ieder voor zich toch wat die doet?

Omdat ze met zadel en al niet door de deur past van de manege en altijd lekker hangt tegen ze zijkant van de trailer. Beetje diernmishandeling als daar dan een beugel de hele rijd zit te prikken toch?
En ik zadel niet op als ik op pad ga voor een rit van 10 minuten, voor zo'n ritje ga ik al niet eens weg met de trailer, hihi (waar je dat nou weer vandaan haalt), dan stap ik er namelijk zonder zadel op. Denk dat je mij met iemand anders verward.
Dus idd, waarom ga je er op in Verward

Oh ik geloof dat je met die opmerking Sonja bedoelde of niet? Sorry had nog niet alles gelezen.

Viv

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-02 17:32

hotdog schreef:
Je zal het wel over je eigen werkelijkheid hebben denk ik Verward Ik zie geen verschil tussen western en dressur qua opvoeding van je paard, merrie, ruin, hengst, dekhengst, koudbloed, warmbloed, volbloed of whatever. Opvoeden is opvoeden.

Tsjakka! Helemaal mee eens.
En een quarterhengst dekt ook behoorlijk wat af hoor, vooral omdat er niet zoveel van zijn.
Opvoeden is opvoeden, ongeacht ras, merk, sexuele geaardheid enz enz. En een actieve dekhengst kan ook makkelijk tussen de merries lopen op een wedstrijd.
Viv

Laui!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-02 18:44

Sonja schreef:
Waarom is dat nou weer zielig voor je paard? Als je paard aan het zweten gaat van een ritje met de trailer, dan wordt het tijd voor een dunnere deken of een betere rijstijl Extreme duivel

Nou Son.... Haha! No offence hoor, maar die van ons staan ook altijd zeiknat op de trailer. Gewoon stress, en niet omdat mijn vader als een maniak rijdt, nee omdat er 1tje in het gezelschap was (hij is ermee opgehouden) die de boel flink wist op te naaien. En laat dat nou het paard van mijn vader zijn. Tsja, de anderen staan nu ook onrustig op de trailer, komt wel weer goed, maar ondertussen staan ze wel te zweten als gekken (ook zonder deken).

Verder vind ik het heel opvallend dat mensen opzadelen in een vreemde omgeving STRESSvol vinden. Misschien ligt het aan bovenvermelde, maar die van mij (en de andere 2 ook, believe me) worden er aperelaxt van om ff naast de trailer te staan, snoepje, zadeltje erop, ff keuvelen. Gewoon even rustig staan. Even stappen etc. Ze weten ook precies wat de trailer inhoud, voor hen is het echt net een 2e stal. Daar zijn ze heerlijk op hun gemakkie, altijd. Dus waarom die stress nou van het opzadelen zou moeten komen?

Misschien is het opvoeding oid, maar daar ga ik niet over. Paard staat rustiger op de trailer zonder zadel, en dat kunnen wij in ons geval wel gebruiken. Waarbij ik ook moet vermelden dat ik ze nog NOOIT met zadel op in de trailer gehad heb. Ik heb altijd geleerd dat dat niet goed is, van wie weet ik eigenlijk niet, maar goed. Het doet er ook niet toe, ik vind het een prettig idee. We hebben er eentje die al 2x door z'n knieën gegaan is en het lijkt mij geen prettig idee daar ook nog eens een keer een zadel op te denken. Vrees dat het zadel het niet overleefd had. Nu was alles goed (1x was de trailer behoorlijk beschadigd) en is alles (paarden dan) heel gebleven.

Peesbeschermers doe ik in de trailer ook niet om: transportbeschermers. Door de transportbeschermers heen heeft de een de ander al eens flink beschadigd gekregen, en ik wil het me ook niet erger gaan voorstellen.

Verder moet iedereen vooral doen waar hij/zij zin in heeft. Wat maakt het nou uit? Of je nou wel of niet je zadel opdoet? Ik vind het idee van zonder zadel prettiger, en daar hoef je het helemaal niet mee eens te zijn. Als jij het makkelijker vindt (want dat is volgens mij idd de crux, en dat bedoel ik helemaal niet negatief) dan moet je het vooral zo doen. Het is niet aan mij daarover te oordelen. Klaar. En ik vind het dan ook nogal op de teentjes getrapt staan om hier allemaal van die harde taal te gebruiken. Het is toch een persoonlijke keuze? Joh, als iemand dat wil doen, doettie zijn kleppie dicht en zie ik er toch niets van. En zolang het niet met mijn paard gebeurt vind ik het prima. Heb ik er ook helemaal niets mee te maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-02 18:49

Laui! schreef:
Nou Son.... Haha! No offence hoor, maar die van ons staan ook altijd zeiknat op de trailer. Gewoon stress, en niet omdat mijn vader als een maniak rijdt, nee omdat er 1tje in het gezelschap was (hij is ermee opgehouden) die de boel flink wist op te naaien. En laat dat nou het paard van mijn vader zijn. Tsja, de anderen staan nu ook onrustig op de trailer, komt wel weer goed, maar ondertussen staan ze wel te zweten als gekken (ook zonder deken).

Hoho daar gaat het niet over. Als je paard zonder zadel NIET bezweet van de trailer afkomt, en MET wel, dan wordt het tijd voor een bezoekje aan de psychiater want dan rij je dus ineens als een idioot als je een gezadeld paard achter je auto hebt hangen *LOL*
Wil dus niet zeggen dat IEDEREEN die z'n paard bezweet van de trailer afhaalt gek is... Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-02 19:18

ff zeggen dat ik niet alles gelezen heb.

Maar als ik naar de club ga en dat is 10 min. rijden dan zet ik hem ook met zadel op de wagen, aansingelen doe ik pas als ik op de club ben.
De terug weg gaat hij wel gewoon zonder zadel.
En idd het is gemakszucht.
Het gaat ook gewoon zo. maar meestal staan er veel paarden op de gang en dan moet je eerst met je zooi er langs en dan nog eens met je paard. En er staan enkele paarden bij die ik niet vertrouw.
Opgezadeld kan ik meteen de bak in.

Als we in de zomer buiten rijden en dus bij de trailer opzadelen leg ik op de club pas het zadel op.

Op concours doe ik het ook pas op het terein.
Maar ik heb Kawa ook wel eens opgezadeld in de trailer (1,5 paards)
Hij was enkele jaren nogal heet en mijn vriend is men "groom" en durft hem dan niet vast te houden. En wil ik toch graag houden dat hij mee blijft gaan moet ik zuinig op men vriendje zijn Haha!

Verder zie ik het probleem ook niet zo hoor.
Of je nu een buitenrit van 2 uur maakt en continu aangesingeld loopt.
Of je hebt hem 10 min op de trailer staan en daarna een uurtje op concours.

Niet te watjes achtig tegen over je paard zijn.
En nu niet zeggen dat ik niet van men beesie hou want ik denk dat mensen die hier mijn berichtjes wel eens lezen weten dat ik heel erg van mijn paardje hou Lovers

Bayazo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-02 20:56

Hoi,
Normaal gesproken doe ik het niet,.......maar er zijn een paar maneges in de buurt waar je altijd buiten moet op zadelen en niet van de stalgangen gebruik mag/kan maken.Als je dan op wedstrijd komt,het giet buiten,stromende regen,en daar moet je in opzadelen,ja dan maak ik mij er ook ''schuldig''aan.Liever een aso gezicht dan zeiknat regenen.Maar daarna wordt er uiteraard wel degelijk los gereden.En niet even snel in de ronte gecrosd.
Wat ik wel vaker doe is,thuis alvast in alle rust de kalkoenen er in draaien.
Oke,niet als ik ver weg moet maar liever dan dat gehannes op een trailer veld.Ik ga in dit geval voor de rust in huis,dan de chaos die je soms op het voorterrein aantreft.
Groetjes Jacqueline.

Jasmijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-02 22:04

Tja en dat zou ik nou dus weer nooit doen. Met kalkoenen in op de trailer, als hij zich dan even verstapt..
Zelfs als hij tussen 2 proeven even de trailer op moet om te wachten, draai ik ze eruit.
Zo zie je maar weer dat ieder zijn eigen normen heeft waaraan hij zijn gedrag ophangt.

Laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-02 22:26

yup, kalkoenen in de trailer vind ik ook niks. Maar ik zal niet roepen dat je daarom geen respect hebt voor je paard en je lui bent en weetikveel, want je hebt er goede redenen voor alleen ben ik het er niet mee eens. Maar zo heeft iedereen inderdaad z'n normen en waarden. Als we allemaal dezelfde ideen zouden hebben zou de wereld ook saai zijn.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-02 14:30

Mijn Fitz is ook behoorlijk gestresst op wedstrijd, maar ik zadel hem altijd op IN de trailer. Dan heb ik geen gezeur met wegspringende en wegdraaiende paarden. Ik heb een 1 1/2 paards dus ik heb er wel de ruimte voor.

Ik zadel zelf altijd ter plekke op. Ik vind het geen prettig idee om mijn paard met zadel en al op te trailer te zetten idd in verband met ongelukken.
Maar als mensen dit wel willen doen moeten ze dat zelf weten, ik snap niet waarom dit aso zou zijn.
En ik geloof niet dat opvoeding hier iets mee te maken heeft, het ene paard is nou meer een stresskikker dan de ander.

Kalkoenen op de trailer vind ik wel onverantwoordelijk en gevaarlijk. Je moet er niet aan denken wat er allemaal kan gebeuren als ze onder uit gaan.
Bovendien lijkt het me voor de bodem van je trailer ook niet echt geweldig.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-02 18:44

Ik zie nou niet echt waarom dat erg zou zijn........
dus eleonoor, maak je er niet druk om, jij weet beter!!!
wat een gezeur............

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-02 18:45

en vippie, met sommige paarden kun je nu eenmaal niet ZONDER zadel over de weg waar alleen maar vrachtwagens rijden als ze 4 jaar zijn......

¡!Ellen!¡

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-02 18:47

Ik vind een paard opgezadeld in de trailer eigenlijk maar niks. Voor een paar minuutjes oke, maar het lijkt me niet erg prettig voor het paard. Je zadel kan beschadigen en je pony kan ergens achter blijven hangen... Scheve mond

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-02 18:49

waar een mens zich al niet druk om maakt Slapen Slapen

Ik zie eigenlijk niet in waarom het zielig is om je paard opgezadeld in de trailer te zetten. Die 10 minuten... wat maakt dat uit.
23 uur in de box staan das pas zielig!!
Kom op hey maak er nou niet zo'n probleem van Verward

juniorlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-02 22:16

Ik doe het bij 1 paard van mij omdat die altijd heel zenuwachtig is en lastig op te zadelen is als ie op wedstrijd is ik moet er dan zo snel mogelijk op en dan is het over maar ik doe wel altijd als ik klaar ben met rijden het zadel af hoor en ik rij ook niet zo maar een paar rondjes en dan snel de proef in.
Mijn andere paarden zadel ik gewoon op de wedstrijd op want die zijn namelijk wel rustig dus dan is het geen probleem.