inlaten slapen of niet???

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

nicolietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-02 18:08

ik vindt iniedergeval dat ik um wat tijd moet gunnen, en het wordt nu zomer en dan wordt eht zowieso beter dan nu!

juniorlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-02 18:17

Nou ik kan niet echt zegggen dat je een kreupel paard meer tijd gunt door hem gaan te rijden.
Sorry hoor maar ik vind dat een paard niet voor niets kreupel loopt.
Dat betekent dat ie pijn heeft.(behalve als ie teugelkreupel loopt dan)
Ik zou mijn paard dus ook nooit rijden als ie kreupel is.
Ik vind rust dan het beste.
en hij kan toch wel beweging krijgen door te laten stappen en in de wei.

nicolietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-02 18:19

de wei= te nat..dan wordt ut alleen maar slechter en nu ik hem vaak rijdt loopt hij minder kreupel..
als hij alleen maar op stal staat heeft hij ook aalleen maar last..
nu sleept hij bij het rijden in ehtb begin nog in beetje in draf dus ik stap eigenlijk vooral..

juniorlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-02 18:24

nicolietje schreef:
de wei= te nat..dan wordt ut alleen maar slechter

Dan laatje hem los in de bak waar je in rijd.
En als je toch bijna alleen maar stapt dan kun je net zo goed met hem gaan wandelen dat lijkt me veel gezonder.
Maarja moet je je is voorstellen datje moe word.
Slapen Gaaaap

nicolietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-02 18:27

nou jij hbt zeker geen idee wat ik allemaal voor/met dit paard doe om hem zoveel mogelijk beweging te geven..
en het paard zelf vindt het rijden niet erg..hij heeft haast de hele tijd de oren naar voren..
dus ik denk dat het een stuk beter gaat dan van de week!!

juniorlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-02 18:30

Tja het is en blijft jouw paard dus jij moet weten wat je er mee doet.
Maar mag ik 1 tip geven.
ga zo snel mogelijk naar de dierenarts en laat nog een keer goed kijken hoe erg het is en of het nog ooit beter word.
Zo niet zou ik hem in laten slapen want dan moet ie onnodig pijn lijden.
Maarja wat ik al zei het is jou paard dus jij bepaalt wat je er mee doet.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-02 18:33

En wie zegt dat oren naar voren betekent dat het geen pijn doet?
Ooit van wandelen gehoord, dat doe je meestal met een kreupele pony. Op stal staan is inderdaad niet goed, maar rijden is nog veel slechter.
En je hebt niet met je dierenarts overlegt voordat je erop ging rijden terwijl hij kreupel is. Ik vind dit echt te zielig voor woorden hoor.
Ik ken ook een kreupele pony die van bewegen veel beter wordt, maar dat doe ik door lekker met haar te gaan wandelen, niet door te rijden.

Clinnn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-02 21:09

Mirte schreef:
Ik snap niet hoe je nog kunt rijden op een paardje wat grotendeels kreupel loopt. Vraag de DA om raad en zet het paardje op rust totdat je meer weet, want dit lijkt mij erg dieronvriendelijk.

Dit vind ik nu ook, maar toch sterkte met het nemen van de beslissing

Montreux

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-02 09:23

Huilen Wat jammer van je paardje. Zo te lezen probeer je te doen wat goed is voor je paardje. Moet eerlijk zeggen dat ik ook zo mijn twijfel heb over het rijden op je paardje, maar ik neem aan dat je hierover advies hebt gevraagd aan een DA.

Heb zelf ongeveer 3 jaar geleden ook voor de keuze gestaan om al dan niet afscheid te nemen van mijn toenmalige paardje. Die had toen een zeer ernstige overhoef en slijtage aan zowel de kogel als het straalbeen. Heb voor de diagnose gesteld werd samen met de dierenarts er alles aan gedaan wat er nog mogelijk was om haar pijnloos en rad te laten lopen. En niet eens zo zeer voor mijzelf maar het lieve diertje was slechts 9 en heel vitaal.

Heb haar toen nog een maandje op het land gezet. Ze heeft daar echt genoten en ze galoppeerde nog heel vrolijk door de wei. Alleen draven was voor haar veel te pijnlijk. De DA had al verteld dat ze ook niet meer als recreatiepaard te berijden was. En het was vooral in de draf goed te zien dat ze pijn had. Daarom heb ik voor haar de beslissing genomen dat het beter was om naar de paardenhemel te gaan. Heb daar heel veel verdriet van gehad maar ik weet ook voor mezelf dat ik er alles aan heb gedaan om haar beter te maken maar dat ze gewoon niet beter kon worden. Weet ook dat ze nu niet meer onnodig pijn lijdt.

Mijn tip aan jou is eigenlijk dezelfde als de tips die je hier al eerder kreeg. Overleg met de dierenarts en mocht hij constateren dat je paardje geen pijnloos leven meer kan hebben......laat het diertje dan gaan hoe pijnlijk dit ook voor jezelf is. Het is en blijft een moeilijke beslissing en mocht het zover komen dan wens ik je veel sterkte toe. Ik mis mijn mooie vosmerrie nog iedere dag hoewel ik nu al ruim 2 jaar een hele lieve schimmelmerrie heb.

nicolietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-02 15:17

[quote][quote="Lieke"]En wie zegt dat oren naar voren betekent dat het geen pijn doet?
Ooit van wandelen gehoord, dat doe je meestal met een kreupele pony. Op stal staan is inderdaad niet goed, maar rijden is nog veel slechter.
En je hebt niet met je dierenarts overlegt voordat je erop ging rijden terwijl hij kreupel is. Ik vind dit echt te zielig voor woorden hoor.
Ik ken ook een kreupele pony die van bewegen veel beter wordt, maar dat doe ik door lekker met haar te gaan wandelen, niet door te rijden.[/quote][/quote]

n paar berichtjes hier boven heb ik ook gezegd dat ik met um wandel, iniedergeval dat ik me best doe om hem zoveel mogelijk beweging te geven..

en verder ga ik van de week naar de dierenarts om te kijken wat het beste is..

p.s..sorry ik kan niet quote..haha

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-02 15:43

Je probeert te doen wat het beste is, alleen zoek je denk ik niet het beste uit.
Een paard dat kreupel is rij je simplel weg niet.
Als jij last van je voet hebt zul je op school ook vast niet aan de gymles meedoen.
Wandelen is idd heel goed.
En idd op stal staan is helemaal niks.
Zo gauw de wei opgedroogd is kan hij het beste de hele dag buiten lopen.
Dan kan hij zelf bepalen hoeveel hij wil lopen.
Nu zou je hem in de bak los kunnen laten. Hoe langer hoe beter.
Ook dan kan hij bepalen of het te erge pijn doet om te lopen of niet.

En niet van de week de Da pas bellen maar vandaag al.

Het is idd wel een jammer als je voor lange tijd niet kunt rijden, maar dat hoort helaas wel eens bij de minder leuke dingen van paarden eigenaar zijn.

nicolietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-02 15:47

Ja de Da komt morgen Knipoog ...
en ide gaat me hopelijk vertellen wat zij het verstandigst vindt..
ik heb al een ander paard..omdat ik graag wedstrijden wilde rijden en dat kan toch niet meer..helaas..
nu rijdt ik de pony met mijn zusje samen..maar we doen echt heel rustig aan..en wandelen enz...veel met hem..maar het gaat gelukkig al beter!!