"Voor dressuur moet je mager zijn"

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

"Voor dressuur moet je mager zijn"

Mee eens
15 (32%)
Mee oneens
31 (67%)

Totaal aantal stemmen: 46

Urielle

Re: "Voor dressuur moet je mager zijn"

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 10:35

sflj schreef:
Maar is dat niet in iedere sport zo? Ik zie nooit dikke topvoetballers, -tennissers enz.
Lijkt me logisch!

Kim Clijsters... als je bedenkt hoeveel zij moet trainen zou ze als ze geen topsporter was waarschijnlijk ronduit vet zijn.
Nu is het alleen maar een stevige tante.

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 10:36

Naar mijn mening 'moet' je niet mager zijn in de dressuursport en het is zeker geen imago vereiste. Je bent mager/ slank of je bent het niet. Feit is dat door het vele trainen dressuurruiter vanzelf veel vet verbranden en spierweefsel kweken en dus eerder slank is dan wat voller. Maar sommige mensen zijn zelf met een zware training wat voller, dat hoort bij de bouw en de genen.

Persoonlijk vind ik de echt heel slanke en kleine dressuuramazones (bij mannen valt het niet zo snel op op een of andere manier) er heel raar uit zien op een groot en fors dressuurpaard. De verhoudingen zijn dan zoek. Al rijdt ze het paard nog zo goed, ik vind het niet mooi. Dan zie je zo'n mooi groot en impossant paard en zo'n klein ielig minipersoontje, soort van steeltje op een appel...

joke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 10:41

Mager? Waarom? Ik vind niet dat je daar mager voor moet wezen ook al zal het voor het plaatje beter uit zien. Ben zelf slank
Ik denk dat je als het op hoog niveau rijdt zoals Anky om een voorbeeld te noemen dat je zelf ook wat aan het conditie moet doen als je die nog nog niet zo goed hebt.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 11:38

Ik denk dat een dikke ruiter nog makkelijker een proefje rijdt dan dat deze ruiter een parcours springt.

Maar voor het mooie moet een ruiter niet te dik zijn.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 14:14

Citaat:
Dan zie je zo'n mooi groot en impossant paard en zo'n klein ielig minipersoontje, soort van steeltje op een appel...

hahahah en bedankt he . Ik vind het toch wel mooier een slanker iemand erop dan een echt heel stevig iemand. Ik zag laatst iemand die reed op een redelijk klein paard en was echt heel stevig om het maar even netjes te zeggen.
je zag het zadel amper

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 14:52

Als je voor dressuur dun moet zijn dan kunnen denken ik een heleboel ruiters nu stoppen met paardrijden...
Ben zelf ook niet de magerste, en rijd toch ook dresuur. Nee geen Grand Prix, maar toch. Zolang ik en mijn paard er geen last van hebben...Voor het zicht van een ander doe ik het niet, als ik er geen problemen mee heb en jij wel, is dat heel jammer voor jou

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 15:40

hmm ik denk idd dat de stelling best wel waar is.. en dan niet mager maar slank natuurlijk.
iemand die 'dik' is ziet er op een atletisch paard(aangezien er weinig tot geen brede paarden in de hoge dressuursport rijden..) toch niet zo mooi uit voor het plaatje. en ik denk dat je daardoor wel minder punten zult krijgen..

_Linnie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 16:19

Voor het plaatje vind ik het meestal wel mooier. Ik denk niet dat het een vereiste iso m slank te zijn als je op een hoog niveau wil rijden.
Wel is t zo dat lange slanke mensen een stuk makkelijker kunnen zitten, wat natuurlijk weer in t voordeel werkt.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 16:32

boeflover schreef:
iemand die 'dik' is ziet er op een atletisch paard(aangezien er weinig tot geen brede paarden in de hoge dressuursport rijden..) toch niet zo mooi uit voor het plaatje. en ik denk dat je daardoor wel minder punten zult krijgen..

Kan een 'breed' paard (en wat versta je daaronder) niet atletisch zijn?
En waarom zou iemand minder punten krijgen omdat de ruiter een maatje meer heeft? En dan nog, dan krijgen ze een 6 ipv een 7 op 1 puntje. Dat maakt het verschil voor een wp wel erg klein. Bovendien gaan de proeven toch in April om en maakt dat ook geen bal meer uit.

imposantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 16:37

dit vind ik echt bulshit!!! hier ben ik het echt niet mee eens.
je hebt genoeg dikkere of dikke mensen die met een stevig paard hoger rijden dan gewoon B.
ik vind het dus nergens op slaan.
sommige mensen kunnen er niets aan doen dat ze dik zijn dus.....

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 17:02

imposantje schreef:
sommige mensen kunnen er niets aan doen dat ze dik zijn dus.....

Maar de meeste wel, maar dit staat totaal buiten deze discussie.

LadyS

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 17:15

als je wat slanker bent heb je misschien wel wat voordelen, maar het lijkt me sterk dat het een vereiste is.
ik vind het verder grote onzin.

maare ik ken geen dressuurruiters die mager zijn.......
deze zijn gewoon slank.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 17:23

We begrijpen ondertussen toch wel dat de Ts met mager slank bedoelt, neem ik aan.

little_angel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 17:26

ik ben het hier totaal niet mee eens!! omdat ik wat meer weeg dan dat het eigenlijk hoort moet ik maar stoppen met paardrijden omdat het er anders niet 'mooi' uitziet
ik kan mijn paard net zo goed laten lopen als iemand van 45 kilo..
het lijkt wel alsof alle dikke mensen in de sportwereld maar aan de kant geschoven worden , maar volgens iedereen moeten die dikke mensen toch juist GAAN sporten

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 17:57

alle sporters op hoog niveau zijn mager/ slank

Soph12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 18:31

Ik vind voor het plaatje niet mooi als je te zwaar bent, maar vind het zeker geen vereiste om slank te zijn..

LadyS

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 19:02

alle topsporters moeten in goede conditie zijn, dus ook in de paardensport. en als je gaat bewegen, val je af, de 1 wat sneller dan de ander maar in niet 1 sport ( behlave dan dat sumo-worstelen etc ) zie je 'echt' stevige mensen, maar mensen met een goed figuur, maar daar zijn ze ook niet meegeboren.......

anydale

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 19:22

Ach ik vind het onzin, zolang je lol hebt met je paard en hem niet in de weg zit is het goed

peetje82

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 19:53

dikke benen en kont krijg je van teveel snoepen en eten![/quote]

En dit vind ik een heel gevaarlijke en ondoordachte uitspraak!!
er zijn ook mensen die door medische redenen "zwaarder" zijn als een doorsnee ruiter / amazone!

Rosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 20:07

Natuurlijk MOET je niet mager zijn om in de dressuursport te mogen rijden. Vind ik gewoon onzin.
Het is misschien mooier voor het plaatje, maar dat is niet het belangrijkste.

More

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 20:15

Ik ben het er eigenlijk niet mee eens,
Als je dik bent kun je best ver komen!
Alleen in de Grand Prix enzo zie je geen dikke mensen meer...

shadowflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 20:49

ik vind dat als je in de hogere dressuur rijd je gewoon slank moet ween ... anders ziet het er niet uit ... sorry als ik mensen hiermee kwets

little_angel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 20:54

sorry shadowflower, maar ik vind het niet kloppen wat je zegt....
dat is gewoon discrimineren!
mensen die dik zijn hoeven dus bij voorbaat al geen wedstrijden te gaan rijden want ze bereiken toch niets omdat ze zo dik zijn!
en dat het er 'niet uitziet' vind ik een beetje domme opmerking want dan kunnen we ook gaan zeggen: van die dunne spillebeentjes vind ik echt geen gezicht dus die kunnen niet hoger dressuur rijden

shadowflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 21:11

ik bedoel .. gewoon recreatief en tot z vind ik het gaan ... en als je je in een dressuur pak normaal kan kleden ook ... maar je ziet vaak mensen die zich proppen in hun dressuur pakjes en dat in de hogere dressuur .. dat gaat niet ... dat bedoel ik ermee ..

ChingYi_Dino

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 21:22

Ik ben het met misshaffie eens...
vind het ook een rotstelling...zeker voor de dikkere mensen die Z-rijden
....beetje vervelend he als je dit moet lezen dan
ik ben zelf ook niet de dunste maar heb plezier in het rijden...wat is er dan nog mis aan?
(ik rijdt ook geen z, maar dan nog)
Oke een dik mens op een iel arabiertje is natuurlijk ook geen gezicht..maar wat is er mis aan mensen die dikker zijn en op een normaal paard Z-dressuur rijden?
vind ik niks mis mee