rijden met aanhanger vanaf 2007

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Margreet

Re: rijden met aanhanger vanaf 2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 07:11

De huidige regels zijn óók simpel, maar de (bokt)praktijk leert toch echt anders

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 10:10

ach pliesie weet zelf niet eens hoe de huidige regel in elkaar steekt als je alleen B hebt....
je krijgt een foldertje en de bekeuring volgt en dan mag jezelf uitzoeken of het terecht is of niet...

maar die 1000 kg is dat dan op papier of daadwerkelijk gewicht?

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 10:40

Alane schreef:
ach pliesie weet zelf niet eens hoe de huidige regel in elkaar steekt als je alleen B hebt....
je krijgt een foldertje en de bekeuring volgt en dan mag jezelf uitzoeken of het terecht is of niet...

maar die 1000 kg is dat dan op papier of daadwerkelijk gewicht?

daadwerkelijk gewicht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 11:00

Margreet schreef:
De huidige regels zijn óók simpel, maar de (bokt)praktijk leert toch echt anders

De huidige regels zijn inderdaad ook heel simpel. Het 'moeilijke' eraan is volgens mij enkel dat je de moeite moet nemen om ze een keer door te lezen.

Overigens, als je voor die 4250 kg 'regeling' een hele dag op cursus moet, dan kun je net zo goed een dagcursus BE volgen .

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 11:22

Margreet schreef:

Vind je? Ik niet nl. Straks gaat het gewoon om lading ipv laadvermogen en het gewicht wat de auto geremd mag trekken. Geen gezeur over het gewicht van het trekkende voertuig etc.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-05 11:55

@ccccorine: het verschil is dat je geen examen moet doen na die cursus.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 11:57

CCCCorine schreef:
Margreet schreef:

De huidige regels zijn inderdaad ook heel simpel. Het 'moeilijke' eraan is volgens mij enkel dat je de moeite moet nemen om ze een keer door te lezen.

Overigens, als je voor die 4250 kg 'regeling' een hele dag op cursus moet, dan kun je net zo goed een dagcursus BE volgen .

Let op: je zult wel eerst die cursus gedaan moeten hebben, alvorens je voor BE op mag.
Het is leuk als de regels simpeler (lees: beter controleerbaar) zijn, maar het is NOG leuker als je daardoor meer geld kunt vangen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 12:04

ikke schreef:
Let op: je zult wel eerst die cursus gedaan moeten hebben, alvorens je voor BE op mag.

Sjeeee, zijn ze nou helemaal gek geworden zeg? Ik vind het hele E achter B rijbewijs al onzin.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 14:10

Dat zou me niet verbazen Ikke, maar het staat niet in dat stuk van Anya hoor

Stuk van Margreet is heel duidelijk trouwens, heb het laatst nog voor iemand uitgeprint Staat nu ook weer in de nieuwe IDS trouwens. En toch zijn er nog steeds mensen die er geen drol van begrijpen...

Ik heb gewoon netjes mijn E gehaald, heb nergens last meer van voorlopig. Rijbewijs heeft zijn geld ook al dik opgeleverd, ben al twee keer gecontroleerd onderweg

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 14:25

annegti schreef:
Margreet schreef:

Vind je? Ik niet nl..

Dat ligt dan toch écht aan jou en niet aan de regels hoor...

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 16:55

gomir schreef:
Dat zou me niet verbazen Ikke, maar het staat niet in dat stuk van Anya hoor

Dat klopt, ik verzin het ook zelf, maar de overheid kennende zal er wel weer zoiets uitkomen.
gomir schreef:
Stuk van Margreet is heel duidelijk trouwens, heb het laatst nog voor iemand uitgeprint Staat nu ook weer in de nieuwe IDS trouwens. En toch zijn er nog steeds mensen die er geen drol van begrijpen...

Ik heb gewoon netjes mijn E gehaald, heb nergens last meer van voorlopig. Rijbewijs heeft zijn geld ook al dik opgeleverd, ben al twee keer gecontroleerd onderweg

Dan het je het eruit, zogezegd De boete kost een paar centen.
Overigens werd mijn vriendin eerder dit jaar aangehouden, met paard op de wagen, men vroeg naar het paspoort, wat we natuurlijk vergeten waren. Hun reactie: O, nu ja da's niet handig, rijdt u maar door

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 17:08

Enige reden waarom ik dat papiertje gehaald heb was die boete, rijden met een aanhanger kon ik zonder dat papiertje ook wel

Dan kunnen ze je net zo goed niet aanhouden natuurlijk

Ik dacht al dat je het zelf verzonnen had(had ook een verzinsel van mij kunnen zijn), maar Corine begreep het anders denk ik

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 17:40

boeflover schreef:
hmm betekend dat dat je weer een nieuw plaatje kan aanschaffen voor je trailer(dat plastic plaatje ofzo)??
of is dat dan alleen als je enkel B hebt...

als dat ook al moet wordt het een duur grapje; hogere belastingen ed. ander plaatje voor mn scooter(want ook dat wordt blijkbaar veranderd) en dan dus ook ander plaatje voor mn trailer...
getver

Lijkt mij overbodig omdat elke trailer inmiddels al een eigen kenteken met kentekenbewijs bewijs moet hebben. Op het bewijs staan alle gegevens die van belang zijn. Evenals op het typeplaatje van een trailer.

Pascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 19:21

Ik heb gelukkig pas geleden mijn E gehaald. Ik ben er gelukkig vanaf!

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 13:31

Waar is dit ergens na te lezen?

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 13:49

hmm als je nu met je trailer die qua laadvermogen terug is gekeurd, precies met je B mag rijden....dan blijft dat strax ook zo of niet?

en als ik dan 1 dag zo'n cursus zou doen, zou ik tot 1000 kg mogen laden, nutteloos dus want mijn 2 paarden wegen meer dan 1000 kg en ik heb maar een 1,5 paards trailer

maar met die cursus zou ik wel met iedere trailer die niet teruggekeurd is qua laadvermogen mogen rijden...?

naja ik ga toch ooit mn E maar eens halen als ik die 600/700 euro eens over heb

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 14:16

Margreet schreef:
Mag toch hopen dat je als je al BE hebt vrijgesteld wordt van al die ongein...

En nee, ik ga tzt géén nieuwe FAQ schrijven

*kijkt heel lief*

Net als je het een beetje begrijpt gaat alles weer om.

Pascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 14:42

Beetje stom als je weer opnieuw naar zo'n dagcursus moet, als je je BE hebt...Kost je weer geld.
En volgend jaar komen er ook nieuwe rijbewijzen, hup, weer euro's kwijt....

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 20:22

Je hoeft toch geen nieuw rijbewijs als je oude nog niet verlopen is Pascha

En ik ga er ook niet vanuit dat ik met mijn BE nog een cursus moet doen om tot 1000 kilo te mogen trekken...Die trailer van mij zit met laadvermogen toch al aan 1200 dus wat heb ik eraan

Pascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 21:54

Natuurlijk moet je wel een nieuw rijbewijs, volgend jaar gaan ze over op een soort pasjesmodel. Was laatst nog op het nieuws.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 23:04

Maar dan hoef je toch pas een nieuwe als je oude verlopen is? Is met de nieuwe paspoorten ook zo.
Heb die van mij net een jaar(zowel paspoort als rijbewijs) ga echt niet nu al nieuwe halen...

Het is volgens mij niet zo dat de oude ineens ongeldig is hoor

kebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 10:49

Hmme, betekend dit dat je met B dus ook een zwaarder vrachtwagentje mag rijden? Die moeten nu onder die 3500 kg blijven en kunnen daardoor meestal geen 2 rijpaarden vervoeren. Dat zou dan ook opgelost zijn???

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 09:06

Lottew

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 09:22

Achja, ik blijf het ingewikkeld vinden, constant nieuwe regeltjes, heb toch nog vaak het gevoel dat het meer om geld gaat dan wat anders. Ik moet wel zeggen dat in tegenstelling wat sommigen zeggen ik de cursus E achter B toch wel nut vind hebben..Ik heb gisteren mijn E rijbewijs gehaald, 4 uur les (600 euro armer maar goed...) en merk dat je dan toch weer even op de feitjes gewezen wordt hoe het allemaal precies moet. Oke, ik heb ook zelf geoefend en had bijv. het achteruit draaien snel onder de knie, maar toch vond ik de les nuttig.

Kuiken

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 09:42

Dank je Karin!!!

Dus als ik het goed begrijp (sorry als ik iets ga zitten herhalen) mag je straks tot 1000 kg laden, dan komt daarbij het gewicht van de auto bij en het gewicht van je trailer..

Mijn trekkende auto weegt zelf 1790 kg dan komt daar een kleine trailer bij a 500 kg en een paard ook rond de 500 kg.. met deze combi mag ik dan nu (alleen B) niet rijden en straks wel ???