natuurlijk rijd je zelf ook wel foutjes erin, maar die vallen je vaak minder op Als jij een paard koopt waar de fouten al inzitten valt het je wel op en heb je er gewoon meer werk aan Maar er zijn denk ik nauwelijks paarden die 100% correct gereden zijn. Ook profs maken weleens fouten hoor
Fitzroy
Geplaatst: 15-03-02 23:30
Ik ga met Desiree mee dat correct gereden op ieder niveau kan. Wat ik met correct bedoel is dat kuit = weg en halve ophouding = nageeflijk. Goede stelling en buiging in de voltes en wendingen, kortom een paard dat iig de basisbegrippen door heeft.
Natuurlijk maak ik ook fouten, ik hoef bv. maar te gaan verzitten of mijn paard springt een wissel, maar de basis is gewoon goed voor elkaar. Een vriendin van mij had 3 jaar niet gereden maar reed zo met Fitz weg en vond het een heerlijk paard. En dat vind ik nou fijn om te horen ...
Rhys
Geplaatst: 16-03-02 01:22
Precies, dat bedacht ik ook Fitz, gedurende het lezen van dit topic. een correct gereden paard dat is een paard waar iedere (fatsoenlijke) ruiter zo mee weg kan rijden. Ik denk dat je dat met de mijne wel kunt. (maarja, da's toch moeilijk te beoordelen - iedereen vindt z'n eigen paard toch op z'n minst een béétje geweldig) Maar het meeste is toch afhankelijk van de ruiter. 'it's never the horse, it's always the rider' is zo'n uitspraak die ik weleesn heb horen zeggen elders op het internet. tsja, en dan, wat is er mis met een paard waar wat 'werk' aan is. Hangt er natuurlijk zeer vanaf wát er aan de hand is, maar bepaalde fouten zijn toch te herstellen. Ik en mijn paardje (komtie toch weer Dorine ) moesten allebei alles van (bijna) het begin af leren, dan maak je ook fouten en slijten er ook verkeerde dingen in die je later weer moet herstellen. Maar nu je de keus hebt, zou ik gewoon even stug doorzoeken tot je iets hebt gevonden dat je aanstaat. Een paard, daar moet je jaren mee kunnen, toch?
Anoniem
Geplaatst: 22-03-02 16:48
Hoi, zonder bot te willen zijn of hard over te willen komen: Een Z-paard maakt nog geen Z-ruiter. Je kan het beste als je zelf nog niet zo heel ver bent een B of L, misschien M, paard kopen. M en Z lopen misschien wel correct maar kennen ook heeeeeeeeel veel trucs om onder het werk uit te komen. Met een B- of L paard gaat het op het begin misschien niet zo heel goed maar je leert daarvan wel goed te rijden. Ik spreek uit ervaring. Ik kwam zelf van een B-pony af, waarmee ik L dressuur en springen reed, en kreeg een D-pony. Die pony had nog nooit gesprongen, zelfs nog geen balk gezien en liep L dressuur. Op het begin ging alles heel moeilijk, maar nu hab ik haar 2 jaar en start M dressuur. En deze winter ben ik met springen begonnen, lage hindernisjes van zo'n 40 centimeter. Gister, tijdens de springles heb ik har zover gekregen (zonder dwang voordat je dat denkt) om 90 te springen!!!!!!! Ik merk nu dat ik heel veel kan leren, zelfs al kon mijn pony het ook niet. Dit hebben we allemaal van elkaar geleerd en ik ben, ondanks mijn supergrote dip afgelopen zomer, superblij dat ik een redelijk onervaren pony heb gekocht.
Succes!!!
Anoniem
Geplaatst: 22-03-02 17:29
wat dat leerpaard betreft ben ik het niet met Haike eens. HEt gros van de B en L paarden is niet fatsoenlijk recht en aan 2 teugels gereden (een boel Z paarden overigens ook niet hoor, daar niet van). Je leert het goede gevoel veel beter op een paard dat jou dat gevoel een keer geeft, en op een onervaren paard is dat veel en veel moeilijker.