Wie krijgt er les van een GP-ruiter/amazone??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Katja

Re: Wie krijgt er les van een GP-ruiter/amazone??

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 20:01

Verplaatst van VMR naar PP.

Margo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 12:37

Als je goed kan paardrijden wil het nog niet zeggen dat je ook goed les kunt geven... Dat is weer een hele andere kunst..

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 13:04

Het ging allemaal net wat verder en net wat vlotter-ze kijken gemakkelijker tegen oefeningen aan (niet als doel om te leren maar als middel om je doel te bereiken bedoel ik dan.). Het was echt hard trainen en niet teveel zeuren over moe-gaat niet-paard wil niet-kan ik niet maar gewoon gaan met die banaan. Er zullen vast ook instructeurs op landelijk niveau of ZZ-niveau zijn ofzo waar ik dat ook mee zou hebben maar dit is mijn ervaring tot dusver. Omdat de instructeur professioneler bezig was veranderde er bij mij ook mentaal iets.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 16:01

Mijn instructrice heeft zelf geen GP gereden maar wel Intermediaire I. Ze heeft zelf wel al heel wat combinaties opgeleid tot GP.
Ik merk wel heel duidelijk verschil met de andere instructeurs/trices die ik heb gehad. De basis is de basis, dat is waar. Maar iemand die zelf op hoog niveau gereden heeft pakt die basis een heel stuk grondiger aan. En dan blijkt dat je met zo'n heel grondige basis een wereld van verschil maakt.

Even een maf voorbeeld: als ik in huis ga poetsen pak ik een spuitflacon van dat poetspul en wrijf overal eens langs. Mijn oma neemt een emmer sop met allesreiniger en spoelt alles nog een keertje na met water en azijn om de zeep resten te verwijderen en wrijft alles dan droog zodat alles weer blinkt. En bij ons alletwee is het schoon en netjes En zo geld dat ook voor de basis, het is maar waar je genoegen mee neemt, het is maar wat je kunt en wilt.

Barbara_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 16:18

Ik les bij een GP-en Olympisch amazone (jaja klinkt goed he). Gaat echt super fijn, alleen een beetje jammer dat ze zo weinig tijd heeft ivm wedstrijden in buitenland.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 16:47

Tja, je moet er wat voor over hebben! haha

Barbara_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 17:12

Wie mooi wil zijn... Haha!

Presley

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 09:55

Ik denk niet dat het voor mij veel zou uitmaken op welk niveau mijn instuctrice rijdt. Ik denk dat het pas handig is om een instuctrice op hoog niveau te hebben als je zelf ook op hoog niveau rijdt.

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 12:24

Ik heb deze zomer met Boas (Z1, inmiddels Z2) getraind bij Joyce Heuitink. Geen GP, wel Prix St. George en Inter I en II geloof ik.

Hier werkten we ook vooral aan de basis, en dan met Boas met name aan de reactie op het been, omdat hij snel traag wordt. Daarnaast heb ik ook truukjes geleerd, haast onzichtbaar voor de jury en toch erg handig

Met de hengst wil ik ook nog een keer naar Joyce, maar ik denk niet dat ik het vol kan houden met mijn portomonnee

Barbara_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 12:49

Presley schreef:
Ik denk niet dat het voor mij veel zou uitmaken op welk niveau mijn instuctrice rijdt. Ik denk dat het pas handig is om een instuctrice op hoog niveau te hebben als je zelf ook op hoog niveau rijdt.

Moet is dit persoonlijk opvatten, of is dit een algemene opmerking?

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 13:41

Denk een algemene.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 13:44

Hmmm, wete niet wat Ron allemaal gereden heeft, maar hij is iig een heel stuk verder als dat ik ben. En ik vind t bere handig dat ik hem als instructeur heb, ookal ben ik pas L1!! Ik wil gewoon verder komen, en als t met hem niet lukt, denk ik dat ik maar recreatieruiter moet worden....

fransheijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 13:49

Heb zelf ook gelest bij GP amazones, ben nu bij iemand die prix, inter rijdt omdat ik vaker wilde lessen. Mijn ervaring is dat je veel meer vrijheid krijgt!
Vrijheid in die zin, dat je zelf moet rijden, zelf figuren moet doen en zelf je les op moet bouwen. Zij geven alleen aan wat er niet goed is, of juist wel en hoe je het het beste aan kunt pakken! Ze laten je natuurlijk niet alles zelf bepalen, maar ze geven meer vrijheid! Daar leer je dan ook weer meer van!

Skitter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 15:25

Barbara_m schreef:
Ik les bij een GP-en Olympisch amazone (jaja klinkt goed he). Gaat echt super fijn, alleen een beetje jammer dat ze zo weinig tijd heeft ivm wedstrijden in buitenland.

Wie dan?

kebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 15:36

Heb nu bij 2 GP-ers gelesd en een verschillend aantal andere instructeurs. Het verschil is dat er door een GP-er inderdaad meer de nadruk wordt gelegd op de basis.
Daarnaast wordt er minder moeilijk gedaan over de oefeningen en het moment waarop ze in de proeven worden gevraagd. Er wordt eerder wat geprobeerd en ze zijn veel meer bezig met de africhting in het latere stadium, dan op het moment waar je nu mee bezig bent.

Bijvoorbeeld: gaat het lekker met je B-paard, probeer dan eens een contragalop. Galoppeert dat goed door, mooi dat kunnen jullie nu dan ook

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 20:53

Alacairion en ik krijgen allebij les van een GP amazone die nu haar Haf in de Z gaat starten. Wij groomen haar en dit is haar dank haha
Alacairion heeft al enkele keren les gehad van haar en ik krijg in eht vervolg ook les! ben erg benieuwd, denk dat Alacairion zelf nog wel een reactie zal plaatsen!
Ze heeft ook alle ORUN-diploma`s.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 22:51

IK heb les van een Z amazone, en ook van haar instructeur, die GP heeft gestart.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 23:49

Mijn instructrice heeft als hoogste ZZ-zwaar gereden, maar dat rijd ze de laatste jaren niet meer. Ook ik merk dat de basis heel belangrijk is en net even anders wordt gebracht dan bij een gemiddelde Orun, 1e of 2e fase instructeur van om de hoek...
Er is vaak veel meer inzicht en ervaring aanwezig. Ze hebben zelf meestal meerdere jonge paarden helemaal opgeleid naar dat hogere niveau en weten dus waar je tegenaan kunt lopen tijdens die opleiding. Handigheidjes hoe je in een proef zwakker punten kunt verstoppen, maar daar tegenover in de les allerlei oefingen gebruiken om je paard sterker, leniger en vlugger te maken in plaats van het rijden van oefeningen om de oefeningen (proefgericht) Je bent voor mijn gevoel echt aan het leren hoe je een paard kunt trainen en opleiden in plaats van proberen je winstpuntjes bij elkaar te sprokkelen om weer een klasse hoger te mogen starten. Het gaat echt om de kwaliteit van hoe het paard loopt... En denk dat hun oog voor een goed lopend paard vaak beter ontwikkeld is, dan die van een ruiter die net met hangen en wurgen het Z heeft gehaald, met 1 enkel paard...

Ik merk al het verschil in ervaring met onze clubinstructeur (zo'n jaar of 40 en meerdere keren Z) en een invalster van een jaar of 20 die met een jong paard net start en nog 1 paard in de M1 heeft... Dan mis ik toch wel zijn aanwijzingen en ideeën hoor...

Maar denk wel dat die "grandprix ruiter" dus pas echt meerwaarde heeft als die dus zelf in staat is jonge paarden goed Z en hoger klaar te krijgen en op te leiden. (ofwel vanaf de zijlijn, ofwel vanuit het zadel) Perfectioneren van wat een paard kan is namelijk heel wat anders dan nieuwe ingewikkelde knopjes op een paard kunnen zetten, wat je wel nodig hebt omdat gewone ruiters meestal met vrij onervaren paarden beginnen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 21:23

Meld zich

Ik krijg les van een voormalig GP amazone, en ze kan het super. Na 1 les heb ik een totaal ander paard onder me!
Ze gaat nu pebblesje dus ook les geven, we hebben erg veel geluk want wij zijn de enige twee die ze nog les wil geven
Het enige wat ik ervoor terug hoef te doen is laten zien dat ik dit echt wil, dressuur rijden, en gemotiveerd blijven..!

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 21:32

Ik krijg al heel lang les van een meervoudig Lichte Tour amazone, die binnenkort GP zal gaan starten. Ik merk vooral verschil in het feit dat wij ontzettend op 1 lijn zitten. Ze kent me zo goed dat ze precies weet/wist wat mijn paard en ponies nodig hebben/hadden. En wat ik kan natuurlijk. Bij de lessen die ik wel eens van anderen kreeg, ook wel van andere LT ruiters, had ik altijd het idee dat diegene me niet helemaal begreep.
Verder kent ze zó veel goede foefjes en dingetjes om problemen op te lossen, dat het haar vrijwel altijd lukt om iets in orde te krijgen. En ze is ook nog eens kei-fanatiek, wat ik geweldig vind, want dat ben ik ook .

Roebin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 09:58

Ik krijg les van een internationaal jurylid meneer Harro Goudsmit
die man weet echt waar hij het over heeft en ziet echt alles als je iets niet goed doet legt hij heel duidelijk uit. Ik rij nu op B-nivo en of hij nu B-L op bv.ZZ-licht nivo lesgeeft hij past zich aan aan elk nivo.
Hij is met een woord gewoon SUPER.

Barbara_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 17:36

Goudsmit is ook echt een hele goede (lieve ) jury.

Tuhan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 17:41

Barbara_m schreef:

van wie dan ???

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 17:57

Ik heb een aantal jaren terug bij Aat van Essen gelesd. Hele fijne strenge en consequente instructeur. Voor mij en sjaak heel goed, omdat hij heel consequent alles afcheckte. En van hem heb ook hele fijne oefeningen geleerd.
Momenteel (had ik toendertijd ook al) heb ik les van een "gewone" instructeur. Zij heeft een andere aanpak, maar bij beide instructeurs is sjaak ontzettend gegroeid. Misschien zou hij bij Aat meer gegroeid zijn...

Purtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 18:26

ik les ook bij een grand prix ruiter en olympisch amazone. Dat klinkt zeker goed Barbara!!!