Rhinopneumonie....

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

NadjaHu

Re: Rhinopneumonie....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-05 21:36

gouda schreef:
Ze pakken het wel goed aan bij jou op stal zeg

Ja daar zijn we allemaal ook erg blij mee Er wordt echt heel veel over gepraat en omdat we eigenlijk een hele hechte groep zijn leeft iedereen echt mee. Er zijn ook elke avond een paar pensionklanten die daar blijven slapen en de wacht houden om te zien of alles goed gaat, dit allemaal op eigen initiatief! De DA komt 2 keer per dag en beantwoord echt alle vragen. Hij staat ook constant in contact met Utrecht waar ze natuurlijk veel meer ervaring erin hebben dan wij, wat voor ons ook wel een hele prettige gedachte is

Fem_daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 20:36

gaat nou wel weer goed hier zo. staat nog 1 paard met koorts, dat is nog even afwachten. Is sowieso nog afwachten, eind van de week weten we meer!!

Sundancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 20:53

Gelukkig maar....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 21:18

weet je misschien ook wel paardje dood is en welke ziek zijn.
ik rijd daar namelijk ook en vriendinnen van mijn rijgroep heb ben ook bijna allemaal een pony daar staan(ik niet heb helaas geen eigen).
maar zijn er ook manege paarden ziek en zo ja wie dan

Sweetselina

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 21:51

Wij wonen in Odoornerveen. Hebben vandaag gelijk geent.
Voor de zekerheid. Paard van me zus gaat weer om met een paard die wedstrijden rijdt, en wij hebben dan weer andere paarden met veulens en 25 september onze eerste endurance wedstrijd.

Maar het helpt dus niet tegen de ergste vorm?

Dat is wel Poedersuiker!!!!

NadjaHu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-05 13:12

@Roma_4ever: heb je ff Pm gestuurd! Er zijn trouwens nog helemaal geen manege paarden ziek, Het lijkt erop dat het in de pensionstallen blijft....
@Sweetselina: Het enten helpt niet echt tegen de zwaarste vorme maar wel tegen de verkoudheid en ik geloof ook wel tegen abortus maar dat weet ik niet helemaal zeker.

NadjaHu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-05 16:29

Er staat ook een groot artikel in het Dagblad van het Noorden van vandaag!
Weet je wat wel erg grappig is, al die rare spookverhalen die rond gaan. Zo zou het leger al de manege hebben afgesloten en hebben omsingeld... Ook zouden er een paar mensen zijn die overal laks aan hebben die ook alweer in het bos aan het rijden zijn. En dat terwijl iedereen al flipt als er een paard ontsnapt en over het terrein heen loopt.....
Voordat het 1e paard ook maar dood was gingen er al verhalen rond dat er al 6 dood in de stal lagen. En nog veel meer van dat soort dingen. Gelukkig kunnen we er met zn allen om lachen en weten wij wel wat er echt aan de hand is! Jammer alleen dat je ook altijd van die ramptoeristen hebt die even het terrein op proberen te komen om te kijken wat er nou allemaal aan de hand is. Kunnen ze niet lezen of zo? Er hangen overal borden! En zoveel valt er niet te zien, een doodstille manege en paarden die op stal staan.. Oja en natuurlijk ontsmettingsbakken maar of dat nou zo interessant is

Mika

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 16:40

Waar komt het gerucht dan vandaan dat er in de buurt van Zwolle ook al rhino zou zijn? Dat las ik in een ander topic hier op medisch... Er ontstaan nu schijnbaar allemaal spookverhalen en je weet op het laatst niet meer wat je wel of niet moet geloven.......

CarolineP

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 22:48

lorvxy, ik vind dat je het allemaal prima vertelt! Ben trots op je!

freespirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 23:09

Ik belde vandaag met kliniek Klijndijk en daar vertelde ze me dat ze honderden telefoontjes gehad hadden. Ze kunnen op het moment maar 50 paarden per dag tegen Rhino enten (vind ik nog erg veel!).

Aangezien ik toch mijn vier paarden tegen influenza moet laten enten, laat ik gelijk tegen Rhino enten.

Wat ik eigenlijk een beetje l*llig vind is dat ik eigenlijk een beetje op m'n vingers getikt werd door de receptioniste van de kliniek; "tja, wij adviseren mensen om ieder jaar tegen Rhino te laten enten". Nou, nieuw beleid dan want dat heeft mijn DA nog nooit gedaan en die zit bij Klijndijk. Ik heb altijd aangegeven dat ie al het noodzakelijke mag/moet doen en never nooit heb ik iets vernomen over Rhino.

Nou ja, morgenmiddag worden ze geent. Hopelijk verspreid het zich niet verder.

Eenieder met een ziek paardje...STERKTE !

bowena_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 23:12

In 2002 heerste het bij ons op de manege. Mijn paardje was een van de slachtoffers. Alle paarden zijn er met een fikse koorst gelukkig heelhuids vanaf gekomen, maar beau heeft er ataxie aan over gehouden. (hij is vorig jaar ingeslapen, hij kon de ataxie inclusief fikse ondervoeding "we hadden hem ondervoed terug gekocht en hem helaas iet meer op de been gekregen" echt vreselijk). Ik hoop uithet diepst van mijn hart dat alles goed komt met jullie paardjes!!! heeeeeeel erg veel stekte meissie... mijn PM box staat altijd open

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 23:29

oohh vreselijk..
Ik krijg allemaal rillingen over mijn rug.
Tja, emmen is ook niet ver van mijn bed!

Ik hoop echt dat het overwaaid en nooit meer terug komt.
Vind het zo eng met een sportpaard en een merrie met veulen.
Sportpaard komt overal!

Nou ja nu verlopig iig niet meer richting Emmen.
Ik wil natuurlijk alles uitsluiten!

Heel veel sterkte en succes met het overwinnen van dit drama!

PatriesjeMR2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 00:03

Ik heb lange tijd met veel plezier op "De Eekwal" lessen gehad.
Was altijd erg gezellig.

Ik vindt het vreselijk wat er nu gebeurd is en wens iedereen daar heel veel sterkte toe. Vooral diegene van wie het paard ingeslapen moest worden. Kreeg een brok in m'n keel toen ik dit allemaal hoorde/las, de tranen staan me in m'n ogen. Verschrikkelijk.

Gelukkig zijn de andere paarden weer een stuk opgeknapt. Dat is tenminste een beetje goed nieuws. Hopelijk blijft het hierbij.

Wanneer het sein veilig is gegeven kom ik zeker weer een keertje een gastlesje op dinsdagavond volgen.

bluebeauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 06:39

Ik heb gehoord dat er nu nog een paard is overleden,klopt dat?

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 07:56

freespirit schreef:

Wat ik eigenlijk een beetje l*llig vind is dat ik eigenlijk een beetje op m'n vingers getikt werd door de receptioniste van de kliniek; "tja, wij adviseren mensen om ieder jaar tegen Rhino te laten enten". Nou, nieuw beleid dan want dat heeft mijn DA nog nooit gedaan en die zit bij Klijndijk. Ik heb altijd aangegeven dat ie al het noodzakelijke mag/moet doen en never nooit heb ik iets vernomen over Rhino.

Nou ja, morgenmiddag worden ze geent. Hopelijk verspreid het zich niet verder.

Dat overkwam mij ook, alleen was het Oostra die me dat vertelde. Ik heb hem ook gezegd dat dat anders nooit gevraagd wordt tijden het enten, ik laat mijn paarden al 4 jaar 2 keer per jaar door Klijndijk enten en nog nooit de vraag gehad, wilt u ook Rhino. 1 keer zelf aangekaart omdat de merries drachtig waren en toen deden ze het wel, maar deden voorkomen alsof het eigenlijk niet echt nodig was.

Mij werdt aan de telefoon ook medegedeeld dat ik me niet druk hoefde te maken zolang mijn paarden geen neus kontact hebben met besmette paarden en zolang hier niemand komt die bij een besmet paard is geweest.

Ik ga dus gewoon pas eing September enten, zoals geplaned en ga hgewoon naar Holten op wedstrijd, maar let, zoals altijd, wel op dat er niet "gesnuffeld" wordt en door vreemden niet geaaid.

Heel veel sterkte aan degene die nu nog in spanning op de Eekwal zitten.

Bayja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 08:28

Ik heb contact gehad met een veearts over het enten en die wist mij vertellen dat de paarden maar 2 maand resistent zijn tegen een Rhino enting, daarbij is de ernstige vorm van Rhino dan niet resistent, daar is volgens hem niet tegen te enten. Alleen het tegengaan van de verkoudenheid en hoesten, daar kun je tegen enten, en dan dus elke 2 maand weer, wil je je paard resistent houden.

Verder is het niet verstandig om een paard die in groepsverband staat te gaan enten waarbij andere paarden niet zijn geent, dan is kans alsnog groot dat je paard het bij besmetting alsnog krijgt.

Ook niet gaan enten wanneer je niet zeker weet dat je paard niet al besmet is, dit is heel gevaarlijk. De vaccinatie kan het proces verergeren.

naomi_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 09:43

Mika schreef:
Waar komt het gerucht dan vandaan dat er in de buurt van Zwolle ook al rhino zou zijn? Dat las ik in een ander topic hier op medisch... Er ontstaan nu schijnbaar allemaal spookverhalen en je weet op het laatst niet meer wat je wel of niet moet geloven.......

dat werd gister bevestigd door dierenartsenpraktijk midden salland raalte/heino...

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 09:46

Raalte en heino??

Nou mooi is dat.
Ik ga niet meer op concours zo hoor!
Ik heb vandaag in Ommen dat is niet ver van heino..
Ik lig een beetje tussen Emmen en heino in!
Oohh wat een poedersuiker.
Mijn ouders werken in raalte.
Al mijn familie woond in raalte of heino.
Heel leuk dus dit..

Ooh bah bah bah bah bah....

Kan hier zow KWAAD om worden!

Fem_daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 11:11

bluebeauty schreef:
Ik heb gehoord dat er nu nog een paard is overleden,klopt dat?

nee, klopt niet. Het is gelukkig tot nu toe bij 1 paard gebleven. Vandaag is de laatste koorts gezakt en de 2 andere paarden met verschijnselen knappen ook al op. Lijkt de goede kant op te gaan, toch nog blijven duimen

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 11:21

ik duim mee voor iedereen!

NadjaHu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-05 11:22

@ CarolineP: Ben echt super blij dat jullie weer terug zijn en nu echt met eigen ogen kunnen zien hoe het met jullie paardje gaat! Welkom thuis

freespirit schreef:

Dit snap ik dus ook absoluut niet van die kliniek! Zij roepen nu het hardst dat er geent moet worden terwijl je daarvoor helemaal niks over hoort... Het enten helpt overigens niks tegen deze vorm!

@bowena_84: Jemig das ook echt naar om te horen Het lijkt hier alweer een stuk beter te gaan en hoop ook echt dat het met die 2 paardjes met verlammingen ook weer helemaal goed komt al weet je dat natuurlijk nooit...

@PatriesjeMR2: Als alles over is moet je zeker even weer langskomen! Weet niet hoe lang je al niet meer bent geweest maar er is echt het een en ander verandert de afgelopen 2 jaar...

Iedereen bedankt voor de lieve reacties! Het lijkt nu echt de goede kant op te gaan! DA was vanmorgen ook zeer tevreden over de 2 echt zieke paardjes en hoe alles op de manege is geregeld! We blijven hopen dat we het ergste nu hebben gehad!

CarolineP

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 13:34

Dank je Nadja, jullie waren geweldig! Ik hoop dat Daf z'n dekje ook mooi vindt.

PatriesjeMR2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 13:45

lorvxy schreef:
@PatriesjeMR2: Als alles over is moet je zeker even weer langskomen! Weet niet hoe lang je al niet meer bent geweest maar er is echt het een en ander verandert de afgelopen 2 jaar...

Iedereen bedankt voor de lieve reacties! Het lijkt nu echt de goede kant op te gaan! DA was vanmorgen ook zeer tevreden over de 2 echt zieke paardjes en hoe alles op de manege is geregeld! We blijven hopen dat we het ergste nu hebben gehad!

Fijn dat de DA tevreden is!! Houden zo.

Ik ben er in februari voor het laatst geweest, ben er sinds vorig jaar oktober ofzo niet meer voor les.

Ik duim voor jullie bij "De Eekwal", maar zal ook voor de regio Zwolle duimen dat er gene nieuwe Rhin-gevallen bijkomen!!

freespirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 17:51

Ik heb vandaag tegen Rhino laten enten, over een maand moeten ze de vervolg-enting hebben.

Volgens mijn DA is het zeker zinvol om standaard te laten enten tegen Rhino, ondanks dat ze het niet standaard als noodzakelijk aangeven zoals bv. Influenza.
Dus, regelmatig (2xperjaar) tegen Influenza, Tetanus (word tegenwoordig in combi gegeven) en Rhino en daar dek je aardig wat risico mee af. Tegen Droes zou ook nog kunnen maar dat werd afgeraden.

NadjaHu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-05 18:30

CarolineP schreef:
Dank je Nadja, jullie waren geweldig! Ik hoop dat Daf z'n dekje ook mooi vindt.

Hij vindt hem vast super!! Is nog even afwachten wanneer we weer mogen rijden maar hij zal door het dekje vast niet nog gekker doen dan dat ie altijd doet En we doen het graag hoor!!!