Wat is jullie mening over sporen?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Wat is jullie mening over sporen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 18:10

runningkawa schreef:
Ik stel het altijd ff heel simpel voor.

Je kunt alle oefeningen tot en met de Z2 voor een 6 halen zonder spoor (en in de Z ook zonder S&T)
Maar door het te gebruiken als verfijning kun je een 7 scoren
(ff kort door de bocht uitgelegd)

heb je ze nodig omdat je paard anders niet voorwaarts is, niet aan gallopeert, niet wijkt of wat ook, is er iets verkeerd.

Hehe, hopen dat er nu geen kippen zijn die dit lezen en denken: "HA, dus daarom heb ik nooit een winstpunt! Toch maar eens met sporen gaan rijden, dan heb ik vast die 156 binnen!"

vicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 18:14

alleen als ik haar echt aan het werk zet in de bak ( dressuur) dan gebruik ik ze.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 18:15

Dan reden ze ook geen 6 gemiddeld zonder sporen, maar een 5 of lager, dus die mogen dan helemaal niet gaan denken aan een spoor

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 18:16

runningkawa schreef:
Dan reden ze ook geen 6 gemiddeld zonder sporen, maar een 5 of lager, dus die mogen dan helemaal niet gaan denken aan een spoor

Haha, snap ik ook, maar die kippen waar ik het over heb misschien niet

(Vaak genoeg gezien tenslotte)

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 18:18

vamp schreef:
het is toch de bedoeling om met je kuiten aan te sporen, en niet met je hiel, of spoor.

Dat is zeker de bedoeling, daarom heb ik ze helemaal onder aan mijn hak hangen en raak ik haar er niet mee aan als ik gewoon met mijn kuit drijf, als ze dwars doet of aan het suffen is even mee porren en ze is er weer helemaal bij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 18:19

Helaas blijf je die kippen houden
en die blijven ook nog klagen over de schele jurys die discrimineerd want hun paard is vos, heeft 3 witte benen, is pony of is fjord, waar de jury niet van houd

vivanes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 18:21

Als een paard al een klein vliegje voelt zitten, dan moet een paard ook een kuitdruk aanvoelen tegen zijn buik. Dat voelen ze maar al te goed. En als daar niet op gereageerd wordt, negeert hij je gewoon en dan moet je vooral geen sporen gebruiken. Dan moet je je paard goed aan het been maken, zonder sporen. In de wat hogere sport als verfijning van de hulpen, vind ik ze ok, mits ze goed gebruikt worden.

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 20:13

runningkawa schreef:
Ik stel het altijd ff heel simpel voor.

Je kunt alle oefeningen tot en met de Z2 voor een 6 halen zonder spoor (en in de Z ook zonder S&T)
Maar door het te gebruiken als verfijning kun je een 7 scoren
(ff kort door de bocht uitgelegd)

heb je ze nodig omdat je paard anders niet voorwaarts is, niet aan gallopeert, niet wijkt of wat ook, is er iets verkeerd.

ik ben het altijd met je eens,nu dus ook

angela333

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 21:19

Ik heb nog nooit met sporen gereden, dus kan niet echt zeggen wat ik ervan vindt.
Maar ik heb wel ooit iemand ze sporen zo zien gebruiken dat het paard
daarna 2 wonden had.
Paard wilde/durfde niet te springen, maar zij zou hem er wel eens overheen helpen. Zwaar belachelijk en dat heeft ze ook wel geweten.

samoth

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 22:20

oh ja de knopjes van me sporen is 1,5 cm lang

Esther_Ziezo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 07:52

Ik gebruik zelf sporen Want dan heb ik mijn handen goed vrij voor de teugels. Ik gebruik wel de allerkleinste sporen..
Ik wil over een half jaar iets grotere proberen want ik ben nou niet een koning in benen stil houden. Daarom de allerkleinste

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 09:22

Ik persoonlijk heb een hekel aan sporen. Ik heb nu al een aantal mensen gezien die er gewoon keihard in de buik van hun paard mee schoppen, en er dus echt misbruik van gaan maken. En ook doen heel veel mensen ze om, omdat het zogenaamd "stoer" moet staan...... Ik heb dan gelukkig een paardje waar ik ze dus echt niet bij nodig heb, omdat ze heel fel reageerd op beenhulpen. Zelfs een zweep gebruik ik zelden, meer een klein tikje op haar schouder als ze met bv de galop terug wilt vallen in draf en aansporen niet helpt.

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 12:24

Als je een goed stil been hebt, en je weet hoe je de spoor moet gebruiken, zie ik er absoluut geen probleem in. Maar jammer genoeg zijn er genoeg mensen die het stoer vinden staan, of die hun benen niet stil kunnen houden en toch een spoor aantrekken, dat die spoor steeds in die buik prikt.
Als je op hoog niveau in de dressuur rijd bijv. dan snap ik dat je een spoor gebruikt, als verfijning van je beenhulpen.