Worden manege ruiters expres dom gehouden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Shadow0

Re: Worden manege ruiters expres dom gehouden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 10:35

4 tot 6 uur per dag? Volgens mij is 2 a 3 uur normaler op de meeste maneges.

SaraJoyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 10:38

Saartje_kip schreef:
ok dan maar voor wie dan wel??

Hè?? DIt bericht heb ik helemaal nooit gepost, reageer er maar niet op...?? Om dit tijdstip lag ik nog lekker te ronken in mijn bedje dus ik snap het niet helemaal... :S

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 10:48

Wat ik vooral jammer vind op sommige maneges is dat ze kinderen totaal geen respect voor paarden en pony's bijbrengen. Ik heb vroeger echt dingen naar mijn hoofd gekregen als schop/sla trek zo hard je kunt, schop m doormidden etc. En toen een meisje in mijn les haar zweep kapot sloeg had ze pas echt leren slaan. Ik heb later ook wel op betere maneges gereden hoor.
Wat denk ik een hoop maneges ook meer moeten doen is dan in ieder geval letten op houding en zit, dat die pony's het zwaar hebben veel verschillende ruiters krijgen snap ik. Maar ook op zo'n pony kun je redelijk netjes leren zitten. Daarom vind ik die FNRS-zitcompetitie ook wel een goed iets.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 10:57

Fleurtje, dat heb ik ook wel eens horen zeggen. Men neme een ongelofelijk eigenwijs portret, dat hardstikke goed kan lopen maar wel minstens 1 keer duidelijk verteld moet worden dat er dit uur gewerkt gaat worden.
Een beginner stapt er op, monstertje gaat lekker op rust staan. Ok, drijf maar aan. Nog geen oortje bewoog. Ok, geef hem maar een tik met de zweep. Beginner geeft een lief klein aaitje met de zweep, en als je al iets kunt zien is het de pony die begint te glimlachen: dat wordt een makkelijk uurtje.
En op zo'n moment moet je ingrijpen. Niks lief, niets subtiele lichte hulpen, gewoon hoppakee, aan het werk. En dan krijg je dus van die uitspraken van de instructeur: "sla zo hard als je kunt". En dat levert dan een minitikje op...

Dat in bepaalde situaties wordt gezegd dat je hard moet ingrijpen, betekent niet dat dat altijd geaccepteerd wordt. Rijd je op een ander paard, dat nog nooit de gedachte heeft gehad langzamer te gaan dan je aangeeft, dan worden er hele andere dingen gezegd. (Minder doen, nog minder...)

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 11:03

Ik heb 12 jaar op een manege gelesd en daarna heb ik eigenlijk pas echt leren rijden, met mijn eigen pony kreeg ik les van iemand op stal en nu helpt de eigenaresse van mijn verzorgpony me af en toe.

Op die manege is een wending naar links aan je linkerteugel trekken, halthouden aan allebei je teugels en voorwaarts een schop geven.

Ik moet zeggen dat het na 12 jaar heel erg moeilijk is dat af te leren en netjes binnenbeen - buitenteugel te geven voor een wending, rijden op je zit e.d. Ik baal ook wel eens goed dat ik niet van begin af aan goed heb leren rijden, want ik ben nu nog steeds mezelf aan het corrigeren. M'n houding is ook een ramp.

Ik kom nog wel eens op die manege en er is daar ook een groep ruiters die daar aardig investeren in hun eigen paard en ook landelijk daarmee starten. Helaas investeren ze niet in lessen. In de les willen ze dat paard mooi in de krul en er wordt al snel naar hulpteugels gegrepen, omdat niemand uitlegd hoe je een paard nageeflijk krijgt.
Er zijn daar ook al wat paarden echt kapot mee gereden.
Maar ik vind dit nog geeneens de schuld van de manege, die ruiters komen op wedstrijden en zien dat andere mensen wel resultaat hebben. Dan ga je toch eens nadenken?

De manege is verder heel gezellig en ze zijn er goed voor de paarden. Voor iemand die na een dag hard werken even wat ontspanning zoekt is een eenvoudige les natuurlijk heerlijk en die manege paarden beschermen zichzelf over het algemeen wel.
Het blijft alleen jammer voor degenen die wel de ambitie hebben om verder te willen.

Dit is mijn persoonlijke ervaring en ik moet wel zeggen dat ik altijd met veel plezier terug kijk naar m'n lestijd daar en er nog steeds graag kom.
Ik heb er zelfs nog even gestaan met mijn pony (niet gelesd overigens) en heb nu die pony aan hun verkocht, omdat ik weet dat ze er goed voor zijn.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 11:08

shadow0 schreef:
De instructeurs die ik heb gehad waren (op 1 na) gemotiveerd, allen gediplomeerd en de meesten ook goed genoeg om op hoger niveau mee te draaien en les te geven.

Dat gevoel dat je niks geleerd hebt... ik denk dat je dat houdt. Stel dat je Z rijdt en dat gewoon goed doet, en je gaat een lesje of wat bij Sjef nemen. Dan neem ik aan dat ook die zoveel aanwijzingen en opmerkingen heeft dat je er afkomt met het idee: "hiervoor heb ik niets geleerd"

Dat laatste denk ik ook wel! Daarom is het in die perioden van ik-kan-het-niet-heb-het-nooit-gekund-en-zal-het-ook-nooit-leren altijd goed om eens terug te kijken op hoe je bent begonnen.

Overigens zijn er verschillende diploma's waarmee je in de manege les kunt gaan geven en hebben veel maneges zeker voor de zaterdagponylessen een bevriende pensionruiter die wel aardig rijdt gevraagd om die lessen te draaien - dus zelfs nog zonder diploma! Niet bij allemaal, maar het is wel een triest gegeven.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 11:15

shadow0 schreef:
Fleurtje, dat heb ik ook wel eens horen zeggen. Men neme een ongelofelijk eigenwijs portret, dat hardstikke goed kan lopen maar wel minstens 1 keer duidelijk verteld moet worden dat er dit uur gewerkt gaat worden.
Een beginner stapt er op, monstertje gaat lekker op rust staan. Ok, drijf maar aan. Nog geen oortje bewoog. Ok, geef hem maar een tik met de zweep. Beginner geeft een lief klein aaitje met de zweep, en als je al iets kunt zien is het de pony die begint te glimlachen: dat wordt een makkelijk uurtje.
En op zo'n moment moet je ingrijpen. Niks lief, niets subtiele lichte hulpen, gewoon hoppakee, aan het werk. En dan krijg je dus van die uitspraken van de instructeur: "sla zo hard als je kunt". En dat levert dan een minitikje op...

Dat in bepaalde situaties wordt gezegd dat je hard moet ingrijpen, betekent niet dat dat altijd geaccepteerd wordt. Rijd je op een ander paard, dat nog nooit de gedachte heeft gehad langzamer te gaan dan je aangeeft, dan worden er hele andere dingen gezegd. (Minder doen, nog minder...)

mee eens, plus dat veel manegeruitertjes het zielig vinden om de pony een tik te geven dus slaan ze heel zachtjes of op het schabrak ofzo

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 11:18

Tricky1, ik moest ineens aan vroeger denken. Toen alles nog in het FRANS was op manèges en het eigenlijk alleen voor de rijke lui toegankelijk was. Paardrijden hoorde in de opleiding van de nobele mensen, net als Frans spreken, schermen, piano en ballet, bv.
Het was een dure sport. Met als gevolg dat er inderdaad kleinere groepen waren, beter materiaal en goede begeleiding. En, om maar wat te noemen, er werd altijd een opstijgblok gebruikt, waar men nu om lacht, maar het is wel beter voor paard en zadel, dit terzijde. Een groot gedeelte van de instructeurs waren militair. Dat bracht natuurlijk het nodige aanzien en discipline met zich mee.
Zo ergens in de jaren zeventig kwam de omslag, waarin rijden toegankelijker (en goedkoper) werd. En er waren mensen die een gat in de markt zagen en de manèges en verhuurbesdrijven schoten als paddestoelen uit de grond en nu zitten we dan dus met de gevolgen daarvan. Iederen kan op paardrijles en dat is dus zijn dus ook mensen die nooit verder willen komen, moeilijk opvoedbare kinderen, enz. Er wordt op grote schaal GEROOKT door tieners in de stallen om maar wat asociaals te noemen. Daar begint het al mee. als je geen respect hebt, wat doe je dan op een manège. Je bent bij een nader te gast en je moet je gewoon aan de regels houden.
Manège bheerders hebebn de grootste moeite om het volk onder controle te houden en in de lessen is het eigenlijk niet veel anders. Er zijn kinderen die best brutaal zijn en hebben overal lak aan hebben, doen waar ze zin in hebben. Je zal er maar een of twee in je les hebben... Daar lijden de goede dus onder.
Er zijn wat manèges die wel "elite groepjes" hebben. De betere ruiters bij elkaar. die leren dan wat. En de rest is inderdaad om geld in het latje te brengen. Misschien zouden ze het gewoon weer duurder moeten maken, zodat het minder toegankelijk is en alleen de gemotiveerden overblijven? Maar ja, ik ben erg tegen een arm en rijk scheiding.
De oplossing is niet zo makkelijk. Maar scheiden van gemotiveerde ruiters en gezelligheidsgroepjes zou een goed begin zijn.

Betaling van een instructeur blijft altijd een probleem, maar zelf heb ik altijd gewoon voor weinig geld wel goed les gegeven (en vraag nog maar 5 euro voor een half uur privè les) omdat ik gewoon zo fanatiek ben dat ik het bijna voor niks nog zou doen, omdat ik mensen vooruit wil helpen. Maar ik snap dat niet iedereen zo in elkaar zit.
Geld verpest heel veel.

Over houding. Er was vroeger in Krommenie een manège waar ALTIJD zonder beugels werd gereden. Alleen tijdens het jaarlijkse ruiterkamp gingen de beugels eraan voor de buitenritten!

Ik ben trouwens een van de gelukkigen die wel goed heeft leren rijden op manèges voordat ik mijn eerste pony kocht. Maar ik ben altijd blijven lessen, ook op manègepaarden. En dan merk je dat je zelfs een "verpest" paard nog best goed kunt laten lopen in een uurtje hoor, als je goed genoeg kunt rijden. Het is dus niet de slechte paarden die de ruiters "tegen houden" om beter te worden.
En wat is goed? Moet een manège ruiter Grand Prix kunnen rijden?
Ik vind het al prima als je tot Z niveau les kunt krijgen. En er zijn manèges waar dat inderdaad lukt. En ik weet zeker , dat als je een sterruiter bent, er mogelijkheden zijn om hoger te komen, als je goed met de manège eigenaar/eigenaresse op kunt schieten .

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 11:26

Urielle schreef:
shadow0 schreef:

Dat
in bepaalde situaties

wordt gezegd dat je hard moet ingrijpen, betekent niet dat dat altijd geaccepteerd wordt. Rijd je op een ander paard, dat nog nooit de gedachte heeft gehad langzamer te gaan dan je aangeeft, dan worden er hele andere dingen gezegd. (Minder doen, nog minder...)

mee eens, plus dat veel manegeruitertjes het zielig vinden om de pony een tik te geven dus slaan ze heel zachtjes of op het schabrak ofzo

"Mijn ruiters" leerden dat je een pony attent moet maken op je been. Dat je dan dus maar idd een keer hoeft te tikken. En soms helemaal niet. Dat "sloom" niet sloom is, maar je sloom toelaat.
Maar bij op een andere manège, waar er lustig op los gemept en geschopt werd hadden ze de reputatie de zweep geven zielig te vinden, omdat ze het spaarzaam toedienden of zonder zweep konden rijden. Dat mijn ruiters beter konden rijden, werd niet gezien... Het is maar wat je gewend bent.
Ik vindt het niet juist om ruiters te leren meppen.
Je moet ze leren een paard attent op je been te maken, dus met tekst en uitleg en niet "geef hem maar een mep, want hij moet nu maar eens luisteren" ofzo. Dan krijg je dus ruiters met een verkeerde mentaliteit ("Ik zal hem wel even laten zien wie hier de baas is, mep-mep".
Als er een mep nodig is voor ongehoorzaamheid, zou de ruiter dat zelf al moeten weten. Met andere woorden, als de instructeur dat moet zeggen, is er niet goed lesgegeven.
Natuurlijk zijn er situaties waarin een instructeur even moet ingrijpen voor de orde van de les, maar dat moet hij dan ook uitleggen.
Ik vindt het toch al erg haperen aan uitleg in veel lessen. Het is meer roepen van een commando hier en daar.

Ik hoop dat men wat leert uit deze discussie, ik vind het erg waardevol dat alles nu eens naar buiten komt wat er niet klopt!!!!

Hetja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 11:35

fresco schreef:
Ik hoop dat niemand zich aangesproken voelt, maar ik geef al een aantal jaren les en heb vaak kinderen die van de manege komen en dan een eigen pony krijgen.
Ze komen dan bij mij in de les en reden al in de "gevorderde" les, maar weten absoluut niet hoe je correct een wending moet rijden, laat staan een paard aan te teugel rijden....
Dus mijn vraag: worden ze expres zo dom gehouden of is het niveau van de instructeurs zo laag?

Ik wil overigens met deze vraag niemand kwetsen!
begrijp dat goed!

Ik denk niet dat ze expres dom gehouden worden, maar dat het simpelweg moeilijker is voor een manege ruiter die maar een keer in de week kan oefenen ten overstaande van een 'eigen-paard/pony-ruiter', die dagelijks het geleerde kan oefenen, daarbij vaak nog iedere les een andere pony/paard, die toch weer anders rijdt en grofweg gezegd ook anders stuurt of soms wel al voorgeprogammeerd lijkt. Ik denkt niet dat dat te vergelijken is. Niveau van instructeurs lijkt mij ook niets mis mee dan (hoewel er natuurlijk altijd uitzonderingen zij) als er 12 man in een manege les rijdt (en iedereen elke week op een ander paard) is het toch een stuk moeilijker om iedereen goed in de gaten te kunnen houden.

Danielle_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 11:53

fresco schreef:
ben bang dat jullie echt gelijk hebben.
Maar jammer is het wel, want de basis is verpest!
Iets afleren is moeilijker dan iets aanleren!

Klopt als een bus!
Ben nu heel wat jaren verder(zal maar niet zeggen hoeveel )
en krijg nu p[riveles...
Complete omscholing...slik...

fresco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-05 12:19

Saartje_kip schreef:
ok dan maar voor wie dan wel??

Dat ga ik natuurlijk niet uitgebreid hier vertellen, zoals je begrijpt!

fresco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-05 12:29

Ik begrijp ook een aantal stantpunten van jullie, maar een ruiter kan toch wel leren dan je op de buitenteugel een wending door rijdt (of iig op 2 teugels) dan aan de binnenteugel het paard de bocht door te scheuren?
Dan heeft in mijn ogen niks te maken, met hoe vaak je lest en op welk paard je zit....
Net als dat er veel mensen niet weten waar je zitbeenknobbels zitten...die heb je toch echt nodig tijdens het rijden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 12:32

Op de manege waar ik lesde wilden we weten hoe we een paard aan de teugel moesten rijden. Herhaaldelijk gevraagd of we daar meer uitleg over konden krijgen (waren volwassenen en geen kinderen).

Het antwoord dat steeds kwam was: "dat komt vanzelf"

Laat ik nou gedacht hebben dat dat "vanzelf" zou komen? Begreep alleen niet hoe dat dat vanzelf zou gaan, of mijn paard ineens zou denken, okee vandaag doen we het.

Daarna werd er schoorvoetend gezegd dat pas na 2 of 3 jaar les dit aan de orde zou gaan komen.

Ik ben van mening dat als je bij (half) gevorderde ruiters, dus ruiters die niet bang zijn, stap, draf en galop kunnen en durven, redelijk kunnen lichtrijden en doorzitten, wel figuren moeten rijden, zelfs wijken voor het been , onderlinge wedstrijdjes op de manege mogen doen, toch allang duidelijkheid gaat geven voor het aan de teugel gaan rijden? Ga je toch niet geheimzinnig over doen? Eerst gedurende minimaal 2 jaar geld uit de zak kloppen om de mensen rondjes te laten rijden/sjokken en dan ineens. "Effe kijken hoor, hoelang les je hier al? O 2,5 jaar? zullen we dan nu maar proberen je paardje aan de teugel te gaan rijden, ga ik nu uitleggen hoe dat moet"!

Zo ging dat dus bij ons op de manege, bewust dom houden. Ik begrijp dan ook niet waarom ze dat niet meteen doen, meteen goed leren zitten en meteen goed vertellen hoe met die handen en voeten te werken. Die paarden ook, best zielig toch. Die arme ruiters denken steeds dat het vanzelf moet komen en het komt niet, dus ze kunnen niet rijden, leren het nooit want het paard gaat niet vanzelf aan de teugel lopen

Toen mij duidelijk werd dat pas over 2 jaar mij de basis echt werd uitgelegd en nu eerst veel geld met rondjes hobbelen kwijt zou zijn, ben ik gestopt met lessen op een manege.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 13:01

Lusitana schreef:
Als er een mep nodig is voor ongehoorzaamheid, zou de ruiter dat zelf al moeten weten. Met andere woorden, als de instructeur dat moet zeggen, is er niet goed lesgegeven.

Iemand die voor de derde keer les heeft? Wanneer had die dat moeten leren?
Is dat niet juist waar een instructeur voor is: om dat te leren?

Ooit, ergens, moet een instructeur dat toch een keer zeggen, anders kun je het ook niet leren. Je hebt les, juist omdat je het nog niet kunt.

horsies

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 13:04

Ik zal je even uit de droom helpen Russel aan de teugel rijden gaat vanzelf als je paard reageert op je kuit, je netjes en ontspannen op je paard zit en een verende verbinding met de voorkant onderhoudt.
De meeste ruiters associeren aan de teugel alleen met een gebogen nek en zien niet dat een correct aan de teugel lopend paard van achteruit gereden wordt, ze gaan trekken om dat voor elkaar te krijgen en aangezien trekken zo'n beetje het allerergste is wat je kunt doen als je op een paard zit leren veel instructeurs de leerlingen eerst de correcte hulpen en de correcte zit en dan komt het aan de teugel lopen inderdaad vanzelf.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 13:12

russel schreef:
Op de manege waar ik lesde wilden we weten hoe we een paard aan de teugel moesten rijden. Herhaaldelijk gevraagd of we daar meer uitleg over konden krijgen (waren volwassenen en geen kinderen).

Maar eigenlijk is het wel zo. Zo heel af en toe overkomt het me. Dan lukt het gewoon allemaal, paard loopt lekker, de communicatie loopt verfijnd, je bent lekker ontspannen en houdt je handen lekker stil, et voila, helemaal vanzelf geeft het paard zich min of meer over.

Kath_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 13:34

Ik denk van allebij niet.
Tenminste ik heb 7 jaar gelest op manege equi mare. Ik heb daar onwijs veel van opgestoken. En ook als ik nu naar de lessen kijk, kan ik er echt niet uithalen dat ze dom worden gehouden. Ook is het niveau van de instructrices niet laag. Maar iedereen let op andere dingen. De een meer op een correcte houding. De andere let er weer meer op hoe de paarden lopen etc.
Dingen zoals correct een wending rijden, worden waarschijnlijk wel een keer verteld, maar der wordt niet zo keurig op gelet als in een priveles of andere nog meer gevorderde les. Plus dat zoiets in principe helemaal niet leuk is voor de kinderen. En de meeste manege pony's niet altijd mee werken. En dat geldt ook voor het naar beneden rijden.
In mijn les zijn we hier overigens wel aan begonnen, en lukte het op een aantal paarden ook. Maar om ze precies in de goede buiging te krijgen daar werdt niet op doorgegaan. Er werdt wel even tijd aan besteed maar niet een heel les uur lang. Als je op je eigen paard zit is een half uur op de volte in principe geen probleem. maar in een les is het gewoon saai Desnoods je een paard heb die een beetje meewerkt..
En ik denk dat de verschillen onderling in een les ook veel uitmaken..

Dus nee ik denk niet dat ze expres dom worden gehouden!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 14:13

Lusitana schreef:

Je moet ze leren een paard attent op je been te maken, dus met tekst en uitleg en niet "geef hem maar een mep, want hij moet nu maar eens luisteren" ofzo. Dan krijg je dus ruiters met een verkeerde mentaliteit ("Ik zal hem wel even laten zien wie hier de baas is, mep-mep".

Met een groot deel van je opmerking ben ik het eens, maar niet met deze.
Paarden worden snel aan het been gemaakt door been-geen reactie?-tikje met de zweep.

Op het moment dat je ruitertjes die tik niet geven omdat ze dat zo zielig vinden, of ze tikken op het schabrak omdat hij het daar lekker toch niet voelt, krijg je die pony ook nooit goed aan het been, want ze blijven drijven om hem vooruit te krijgen en als de pony niet reageert is er geen consequentie meer.

Dan heb je ook van die misselijke ponietjes ertussen zitten die denken 'Ha, een beginner, nu hoef ik niks te doen!' Die blijven gewoon staan, draaien vrolijk de andere kant op of hebben spontaan geen stuur meer, terwijl ze bij de ervarener ruiters gewoon hun werk doen.. Ze mogen die pony van mij best een keer goed op zijn gat tikken.

Goed trouwens dat jij voor 5 Euro les staat te geven, dat meen ik, maar dat ben ik persoonlijk aan benzine al kwijt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 14:52

shadow0 schreef:
russel schreef:

Maar eigenlijk is het wel zo. Zo heel af en toe overkomt het me. Dan lukt het gewoon allemaal, paard loopt lekker, de communicatie loopt verfijnd, je bent lekker ontspannen en houdt je handen lekker stil, et voila, helemaal vanzelf geeft het paard zich min of meer over.

mmm, maar je weet wel hoe dit tot stand is gekomen, kwam niet ineens ins blaue hinein. je weet wat je moet doen en weet wat je niet moet doen. Je weet wat je met je benen moet doen, hoe je je handen moet houden en wel en niet met je handen moet doen. Maar dat wordt dus niet verteld.

Hetja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 15:05

Misschien niet verteld, maar soms doet een gezonde dosis verstand ook wonderen, net als informatie lezen, af en toe hints van de instructie opvangen en een poging doen tot toepassen en vaak ook nog durven rijden....

EsSther

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 15:08

ik denk dat ook ik voor sommigen wat een harde mening heb over dit topic, ook ik wil benadrukken dat ik hier absoluut geen mensen mee wil beledigen!
maar mijn mening is dat mensen die al jaren lang bij een manege rijden (just for fun) het ook daar bij moeten laten! ik ken niet tot weinig ruiters die hun wedstrijd carriere zijn begonnen bij de manege!
wanneer je echt hoger op wilt moet je inversteren, in zowel een goed paard als in een gedegen instructie!
paardrijden bestaat voor 20 % uit talent en voor 80% uit heel heel heel hard werken en trainen, en dat redt je niet met een uurtje in de week op de manege!
natuurlijk weet ik ook dat niet iedereen de mogelijkheden en de financiele middelen hebben om een eigen paard etc te onderhouden, voor diegene is een uurtje op de manege perfect!
ik ken in mijn omgeving mensen die wel een eigenpaard hebben, maar die lessen eens in de week in een grote groepsles van 9 personen op de manege, de intructie heeft echt in een uurtje geen tijd om jou met specefieke problemen te helpen omdat er nog 8 wachtende lessers zijn.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 15:30

esther, ik ben het niet met je eens. Wel dat maneges geen bloeiende start zijn voor een wedstrijdcarriere (zie mijn mening in het topic of manegeruiters wel/niet beter rijden dan ruiters met eigen paard) maar ik vind ook dat manegeruiters als ze een eigen paard kopen of een goed paard als verzorgpaard nemen en serieus gaan trainen, er tijd en geld in willen stoppen net zo ver kunnen raken als degenen die zijn begonnen op hun eigen Shet. Je hebt wel achterstand als je niet uit een paardenfamilie komt, je moet zelf nog contacten leggen maar je kunt er wel komen, mits je er hard aan wilt werken en veel geld aan kunt spenderen. Ik ken er ook voorbeelden van maar die wil ik niet noemen ivm de privacy.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 15:31

Ik denk dat ik tot de domme behoor, want mij moest het wel helemaal uitgelegd, voorgedaan worden. Ietjes meer, ietje minder, been iets meer naar achter, herhalen, herhalen (hoezo blond ) Af en toe weer boos, je trekt, vraag eens door, rijden, je vergeet weer been te geven, je bent hem weer niet voor.

Sorry dames, maar dit heb ik alleen met mijn privelessen mee gekregen. Mijn instruktrices sprongen er dan even op omdat het niet ging en reden hem dan wat losser zodat ik kon voelen. Heb een lange weg afgelegd hoor! Heb jarenlang op maneges gereden en nu heb ik pas een paar jaar een eigen paard en wat ik nu met mijn paard presteer is een wereld van verschil, maar ik kan nog voor geen meter rijden.

Hele harde bittere pil toen ik kreeg te horen in mijn privelessen, je kunt niet lichtrijden. Heb ik dus jarenlang fout gedaan

Mensenlief als jullie eens wisten wat ik allemaal moest afleren.

Zou graag willen dat mijn manlief leert paardrijden, maar ik wil dan wel dat hij meteen priveles neemt, mag de eerste 10 keer op een manege, maar daarna zou ik wel willen dat hij op mijn paard verder gaat lessen. Ik wil nl dat hij het meteen goed leert.

horsies

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 15:33

[quote="EsSther"]

ik ken niet tot weinig ruiters die hun wedstrijd carriere zijn begonnen bij de manege!
[\quote]

Laat ik nou heeeeel veel ruiters kennen die hun wedstrijdcarriere zijn begonnen bij een manege.