heel apart paard, nog nooit van gehoord!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-02 19:12

Ik sluit me bij Stef aan. Maar wil dit nog even benadrukken: een bonte Fries bestaat dus NIET! Een voskleurige Fries bestaat ook NIET. Een schimmel-Fries ook niet.... Een zwarte Fries met witte sokken bestaat ook niet.
Als ze niet totaal zwart zijn worden ze niet in het stamboek opgenomen, en dus heeft het paard geen papieren. Een fries zonder frieze papieren is dus geen fries. Een paard zonder papieren is altijd rasloos, en aangezien deze kleurlingen geen papieren krijgen zijn ze dus rasloos.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-02 19:25

en daar ben ik het niet met je eens carola.
Als ik een shetlander heb, papa + mama beide volledige afstamming en stamboek, maar ik schrijf mijn shet niet in. Is het dan ineens geen shetlander meer?
Stamboeken (sommige) vergallen paarden.
Vroeger zijn er altijd alle kleuren friezen geweest, maar iemand besloot zo nodig dat ze zwart moesten zijn, en alles wat een andere kleur had was niet goed genoeg meer.
Net als dat stamboeken bepaalde dat een bepaald paarden of hondenras gecoupeerd moesten zijn

Captain_oud

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-02 11:13

Nou het spijt me zeer maar ik sluit me bij stef aan. ik heb een volle Holsteiner met lekker bloed erachter maar hij staat niet ingeschreven, en dus is het geen holsteiner meer. Een paard zonder papier betekent echt niet dat ie rasloos is, en een papiertje zegt echt niet zoveel. Het zegt meestal meer over de eigenaar dan het paard zelf!!!

En over de bonte fries.... GAAF Echt wel mooi. ik heb altijd al een fries willen hebben, maar ik wil nu een bonte of een schimmel fries. netzo als ik een zwart anduliesieer wil. Je weet wel het paard van zorro, vind ik zo mooi. Ik kan er niks aan doen maar wat dat betreft hou ik van apart, heb je een lekker uniek en vrioj zeldzaam paardje. Ik vind hem heel mooi.

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-02 11:21

Een witte fries bestaad WEL.
Vroeger waren de friezen schimmels. Vroeger zag je nooit een zwarte fries!! Het ras is kapot gefokt waardoor er bonte friezen of zwarte met aftekeningen kwamen. Nog meer door gefokt tot er pikzwarte kwamen..
Tegenwoordig zie je nog maar zelden een witte fries en dan word er dus gezegd dat t geen fries is. Terwijl het eigenlijk een échte fries is!

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-02 11:41

Wel of geen papier zegt niets over het ras inderdaad. Als vader en moeder van een bepaald ras zijn is het veulen dat ook. Het is dan misschien geen stamboekpaard maar wel een raspaard.