Buitenritje eindigt in 10 dagen stalrust :-(

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bentuh

Re: Buitenritje eindigt in 10 dagen stalrust :-(

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 14:08

jeetje zit echt niet mee nooi hopen maar dat het snel weer
goed komt

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 14:14

Oeps als ie zo loopt te klOten in de box, zou ik hem toch maar (eigenwijs ik weet het...) meenemen naar buiten en desnoods op een klein afgezet stukkie zetten met lekker veel hooi/kuil. Dan kan ie alles zien en staat niet opgesloten voor z'n gevoel. Ja....óf toch maar gewoon gaan wandelen. Bij die bokkesprongen in de box houdt ie z'n been ook niet recht.
Tjonge, snapte die paarden nou maar eens dat we ze niet willen pesten!

Gamier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-05 15:28

paars schreef:
Oeps als ie zo loopt te stinkmodder in de box, zou ik hem toch maar (eigenwijs ik weet het...) meenemen naar buiten en desnoods op een klein afgezet stukkie zetten met lekker veel hooi/kuil. Dan kan ie alles zien en staat niet opgesloten voor z'n gevoel. Ja....óf toch maar gewoon gaan wandelen. Bij die bokkesprongen in de box houdt ie z'n been ook niet recht.
Tjonge, snapte die paarden nou maar eens dat we ze niet willen pesten!

Het probleem is dat zijn maatje nu in de wei staat. We hebben afgesproken dat we omste beurt een paar paarden binnen zetten, maar hij wil alleen zijn maatje.... Ik heb al geprobeert om een ander paard in zijn maatje zijn box te zetten (naast hem) maar dan gaat hij kappen Om zijn maatje ook 10 dagen stalrust te geven is geen optie.

Ik hoop echt morgen dat zijn wond goed aan het genezen is en ik wil dan voorstellen om een stuk wei bij zijn maatje af te zetten (4 bij 4 of zo) zodat hij toch naar buiten kan. Dit is ook niet goed voor zijn benen!

Anders zal de DA met een andere oplossing moeten komen!

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 16:33

maar, paars, hoe zie jij dat voor je om met een paard, dat al paar dagen op box staat en al duidelijk veel teveel energie heeft, nog te gaan stappen aan de hand? Dan blijven ze ook echt niet meer rustig hoor!

en Gamier, als de wond er mooi uitziet morgen hoop ik dat ie weer een beetje naar buiten kan. desnoods met muisjes of tranquigel even buiten zijn, dat hij toch het gevoel heeft ook bij de rest van de wereld te horen succes!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 16:38

Sucses ermee zeg,en beterschap voor je paard..

MrICW

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 16:43

wat naar voor gamier en jij zal ook wel flink geschrokken zijn.
zo zie je maar weer een ongeluk zit in een klein hoekje.
ik hoop voor je dat het weer helemaal goed komt en dat je
hem snel weer kan berijden.

Gamier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-05 17:06

Noukie schreef:
en Gamier, als de wond er mooi uitziet morgen hoop ik dat ie weer een beetje naar buiten kan. desnoods met muisjes of tranquigel even buiten zijn, dat hij toch het gevoel heeft ook bij de rest van de wereld te horen succes!

Misschien een domme vraag maar wat is een muisje? En je heb gelijk aan de hand stappen is geen optie nu.... Hij is niet te houden!

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 17:10

geen domme vraag "muisjes" is eigenlijk gewoon een gebruiksnaam voor korreltjes waardoor ze net even rustiger worden. Zelfde idee als Tranquigel of vroeger sedalin. Ik zeg niet dat je daar veel gebruik van moet maken (voor ik heel bokt over me heen krijg ) maar als ze echt niet gek mogen doen is het best prettig om te kunnen geven.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 18:59

Ik heb mijn pony met peesblessure ook de eerste tijd in een "box" op het land gezet.
Er voor gezorgd dat de ander niet te ver weg kon en dat ging super.

Mijn pony begon te weven op de box dus dat was ook niet echt bevoordelijk.
Had familie kunnen zijn

Veel sterkte met Gamier en gelukkig ben je nu van het spuiten af.

Gamier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-05 23:10

Noukie bedankt voor je duidelijk uitleg. Ik zal het morgen zeker voorleggen aan de DA want ik weet nu al wat er gebeurt na 3 dagen stalrust ..... Hij gaat uit zijn stekker als hij buiten komt en is niet te houden!

GvdT ik ben dus ook als een dooie dat hij een stalondeugd over houd van deze 10 dagen stalrust. Gamier is (en jij weet dat als een ander denk ik) een temp. vol beestje die zijn energie kwijt moet. Hij houdt dit dus ook geen 10 dagen vol (en om eerlijk te zijn ik ook niet want ik zie dat hij niet gelukkig is )

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 18:49

Dan moet ik jou denk ik meer sterkte wensen dan je paardje

bakstertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 18:56

paars schreef:
Hoi, ik ben misschien eigenwijs, maar als het gewricht dus niet beschadigd is zou ik geen stalrust geven, maar dagelijks stappen aan de hand. Van stalrust wordt het juist enorm stijf. Maar ik sanp wel dat als je DA dat advies geeft je het op wil volgen, maar heb je gevraagd of je wat mag stappen met 'm? Ik hoop dat het allemaal goed afloopt met je paard! Succes hoor!

wat ik begrepen heb zit de wond op de knie en is het gehecht *als ik het goed heb* en als je dan gaat stappen dan is de kans groot dat de wond weer kapot gaat..

Ik hoop dat het gauw beter wordt met je paard...

Gamier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-05 19:36

update.....

DA is vandaag geweest voor wond controle. De wond ziet er heel netjes en droog uit.

We kregen er alleen een nieuwe "uitdaging" bij..... Sinds vanmorgen begon Gamier licht te weven in zijn stal Ook bleef hij niet meer stil staan..... Samen met de DA besloten om hem dan toch maar in een afgezette wei van 4 bij 4 te zetten samen met zijn maatje. De gevolgen van de stalrust zouden anders erger zijn dan de kwaal. Tevens bestond het risico dat juist nu de hechtingen er uit zouden vliegen vanwege de korte draaien die hij maakte. Verdoven zag hij niet zo zitten aangezien arabiertjes niet echt goed reageren op de lichte kalmeringsproducten volgens hem.

In eerste instantie dacht ik dat het helemaal mis ging in zijn afgezette wei. Hij ging echt even op die 16 m2 uit zijn dak!.... Na een min of 10 ging zijn hoofd naar beneden en is hij begonnen met grazen..... Hierna is hij niet echt meer van zijn plek afgeweest en stond hij heerlijk rustig stil!!!! Ik heb net naar de wond gekeken en gelukkig zatten alle hechtingen er nog in!!!

Wel heeft Gamier veel bekijks..... iedereen komt elke dag even kijken wat voor kleur verband hij nu weer om heeft Hij heeft al wit/rood/blauw en nu groen gehad.

NuggTJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 20:26

Nou dat is goed nieuws.

Mooi dat de hechtingen er nog in zitten, en maar hopen dat het zo blijft.
Nou hij heeft tenminste geen aandacht tekort in deze tijd.

Veel sterkte nog.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 09:57

Gamier schreef:
Samen met de DA besloten om hem dan toch maar in een afgezette wei van 4 bij 4 te zetten samen met zijn maatje. De gevolgen van de stalrust zouden anders erger zijn dan de kwaal. Tevens bestond het risico dat juist nu de hechtingen er uit zouden vliegen vanwege de korte draaien die hij maakte.

Kijk, dat bedoel ik dus! Boxrust is "uit"! Tenzij je van het begin af een paar keer per dag aan de hand kan stappen. Zo'n kleine paddock is erg veel beter. Als ie zich weer gelukkig voelt zal ie ook sneller herstellen en er geen idioterie aan overhouden. Gelukkig dat de DA dat ook begint te snappen .
Super voor jullie dat de wond er mooi uitziet en er dus geen complicaties zijn. Iedere dag dat het nu schoon en droog blijft is een wereld winst!

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 11:13

Jeetje zeg sterkte met je paardje, hopen dat ie nu rustig blijft op dat stukje land.

Gamier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-05 11:43

paars schreef:
Kijk, dat bedoel ik dus! Boxrust is "uit"!

"uit" Is het nog niet. Normaal gesproken had hij ook 10 dagen in zijn box moeten blijven i.v.m. de hechtingen maar omdat hij uit zijn stekker gaat wordt daar nu van afgeweken. Het beste is natuurlijk als hij 10 dagen stil zou blijven staan zodat er geen spanning op de wond komt.

De wond zit natuurlijk ook precies op een rot plaats. Ik heb nu ook zoiets van elke dag dat het verband en de hechtingen blijven zitten is mee genomen!

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 15:15

Gamier schreef:
Ik heb nu ook zoiets van elke dag dat het verband en de hechtingen blijven zitten is mee genomen!

dat is idd het allerbelangrijkst!!!

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 17:54

Gamier schreef:
. Verdoven zag hij niet zo zitten aangezien arabiertjes niet echt goed reageren op de lichte kalmeringsproducten volgens hem.

Gamier, die ervaring heb ik ook.
Mijn pony moest muisjes om hem rustig te kunnen opbouwen, lage dosering hielp niet en van een hogere dosering durfde hij niet meer te draven

Gold ook voor middeltjes om je paard rustig op concours te hebben, hij durfde dan met de minimale dosering niet meer te springen.

Wel "grappig" dat ze zo'n end uit elkaar toch zoveel stoute dingen hetzelfde uitvinden.

Dealer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 09:26

Heel vervelend; ik hoop dat 'ie snel weer opknapt.
Ik vind dat glijden wel een groot nadeel van ijzers. Ik rijd veel met een kennisje en haar paard loopt ook regelmatig te schaatsen.

Vanmiddag krijg ik kunststof beslag ( http://www.hoefsmederijmeijer.nl/?paginaid=10 ).
Eens kijken hoe dat bevalt.

Gamier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-05 09:36

Dealer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 09:52

Ik zal kijken of ik foto's kan maken.

Volgende weken rijd ik er flink wat buitenkm's mee tijdens trektocht. Proof of the pudding

Dealer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 15:37

Ze zitten eronder.
Alleen voorbenen want de hoefsmid vond het zonde van de (harde) hoeven om ze ook achter om te leggen.
Ze bestaan uit 2 lagen: een harde waar de nagels houvast in hebben en een 'zachte' laag aan de zoolzijde.
Die zachte laag is zo gemaakt dat 'ie een blote hoef het meeste benadert, voldoende stroef maar niet zo stroef dat de voet niet kan doorzetten.
Alle kenmerken staan hier: http://www.the-happy-horse.de/index.php?d=hufbeschlag_index_deu.

Wat mij met name aanspreekt is de punt over de straal die het hoefmechanisme activeert zoals bij blote voeten.

Foto's:

Schoon- en vlakmaken:
Afbeelding

Passen:
Afbeelding

Verhitten en op maat maken:
Afbeelding

Het resultaat, nagels nog niet afgewerkt:
Afbeelding

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 20:17

Wat interessant! Kan je hier ook mee op gras rijden? Ik zie nl. geen kalkoengaten, maar wel een soort grove profielzool voor de grip? Ben heel benieuwd hoe het bevalt!

Dealer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 21:27