Dit was dus mijn " geweldige " paardenvakantie...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Chrystal-gek

Re: Dit was dus mijn " geweldige " paardenvakantie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 12:09

Teken niet laten zitten tot ze vanzelf uitvallen!
Maar voorzichtig uitdraaien, net zolang een kant op draaien tot je een 'knak' hoort en dan is de teek incl kop eruit.
Geen middeltjes erop smeren, zoals alchohol of iets ontsmettends ed, voor de tijd, kan de teek juist zijn maaginhoud gaan afgeven.
Alleen draaien, daarna kun je er evt wel iets ontsmettends opsmeren.

Rottig dat de vakantie zo heeft moeten lopen voor jou, misschien in een andere vakantie een nieuwe poging?

Bombarie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-05 14:16

Ja ik ga een andere keer maar weer, maar het is altijd zo'n gedoe want ik heb geen trailer en geen geschikte auto, ik was al een half jaar vooraf begonnen met regelen enzo. Superjammer.. nog eventjes hierover..

Citaat:
Vervelend dat het zo mis is gegaan.
Dazen zijn inderdaad erg lastig, ben blij dat ik er hier weinig last van heb.
Moet alleen wel even inhaken op je opmerking:

Bombarie schreef:
Zomerexceem is dus gewoon plaatsgebonden, ligt helemaal niet aan het paard, mijn paard had nooit ergens last van.. het komt gewoon van die Kl**e beesten in de binnenlanden, ben er van overtuigd!!

Mijn paard had eerst alleen maar bloedplekken en dergelijke, pas op de vierde dag ontwikkelde hij exceem, werden de plekken kaal en schilverig. Ik heb er nog een deskundige bij gehaald die heeft imaverol voorgeschreven vaag spulletje maar het helpt wel, het is nu al weer minder! Maar paarden op andere plaatsen kunnen natuurlijk ook gewoon exceem van de zon krijgen! Maar deze soort komt gewoon door die beesten op deze plek vrees ik.. Maar mijn paardje staat nu weer lekker op de wei, gelukkig !

Kiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 14:30

Bombarie schreef:
Mijn paard had eerst alleen maar bloedplekken en dergelijke, pas op de vierde dag ontwikkelde hij exceem, werden de plekken kaal en schilverig. Ik heb er nog een deskundige bij gehaald die heeft imaverol voorgeschreven vaag spulletje maar het helpt wel, het is nu al weer minder! Maar paarden op andere plaatsen kunnen natuurlijk ook gewoon exceem van de zon krijgen! Maar deze soort komt gewoon door die beesten op deze plek vrees ik.. Maar mijn paardje staat nu weer lekker op de wei, gelukkig !

Kaal en schilferig?
Imaverol?
Dat is niet tegen eczeem.
Eczeem komt ook niet door de zon.
Hoe dan ook, fijn dat je paardje er nu geen last meer van heeft

Sjimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 15:15

Je ziet ook niet voor niks op de veluwe veel paarden helemaal ingepakt in 'vliegenpak' in de wei staan. Veel gaan er ook pas 's avonds naar buiten.
Dazen zijn niet fijn Vooral in eiken, - loofbomen zitten ze veel (in naaldbos veel minder))

imaverol is (oa) tegen schimmels

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 16:55

Ik woon zelf ook in Apeldoorn, maar mijn paardje staat in Vaassen (ongeveer 10 a 15 km verderop). In Vaassen hebben we gelukkig niet veel last van dazen, omdat ze in een buitengebied staan met heel veel weilanden. Met mijn eerste ponietje was het anders, we woonden al midden in een bos (in Emst, dat is weer vlakbij Vaassen), dat ponietje stond meer op stal dan buiten, hij zat ook constant onder de bulten. De paarden hebben echt wat te lijden met die stomme insecten.....Ik hoop dat jouw paardje snel weer opknapt!!

ingeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 18:39

hier snap ik nou niks van - vorig jaar gingen we (in juli) ook een week rijden op de veluwe, de woodyranch, bij garderen in de buurt. die uitbaters zegden al dat ze daar eigenlijk nooit last hadden van dazen, en, nee hoor, we zijn een hele week alle kanten opgereden, en tijdens die hele week amper vijf dazen gezien, echt waar.
hoe kan dat dan??

xxsummyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 18:46

cavaletti schreef:
waar ben je precies geweest op de veluwe?? welke plaats.
ik woon ook op de veluwe en je word hier echt knettergestoort van de dazen, en op sommige plaatsen op de veluwe heb je ook nog van die meertjes (vennen) en dan heb je dus ook nog grote muggen erbij..........tja veluwe is mooi, maar zolang er nog geen goed middel tegen die dazen is, vind ik er geen drol aan op de veluwe.

zo de veluwe is harstikke tof en erg mooi
uitkijken voor de dazen dan he heb ik nog nooit last van gehad mrja

xxsummyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 18:48

ingeo schreef:
:? hier snap ik nou niks van - vorig jaar gingen we (in juli) ook een week rijden op de veluwe, de woodyranch, bij garderen in de buurt. die uitbaters zegden al dat ze daar eigenlijk nooit last hadden van dazen, en, nee hoor, we zijn een hele week alle kanten opgereden, en tijdens die hele week amper vijf dazen gezien, echt waar.
hoe kan dat dan??

Sorry voor me commentaar
maar als zij ze gewoon heb gezien ?? dan heb zij pech gehad he..

verder ,,
Erg jammer dat het verpest was

Jura

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 08:44

Ja die dazen kunnen het echt verpesten. Ik ben gek op de Veluwe en hoop er ook ooit te kunnen wonen, maar het is in de zomermaanden wel rekening houden met die dazen. Trouwens, niet alleen op de veluwe maar in heel het oosten van Nederland volgens mij. Mijn paarden staan sinds 2 weken ook op een stal in het bos en hier zijn ook veel meer dazen dan waar ik eerst stond (in de Beemster waar het open is en altijd wat waait). Ook schuren ze allebei hun staart. Het dazenseizoen duurt volgens mij een maand of 3, ik kan niet wachten tot ze weer weg zijn!

Tot nu toe heb ik in het bos echter helemaal geen (of nauwelijks) last gehad van de dazen, maar ik ga steeds of 's morgens of 's avonds.

Bombarie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-05 10:24

ingeo schreef:
:? hier snap ik nou niks van - vorig jaar gingen we (in juli) ook een week rijden op de veluwe, de woodyranch, bij garderen in de buurt. die uitbaters zegden al dat ze daar eigenlijk nooit last hadden van dazen, en, nee hoor, we zijn een hele week alle kanten opgereden, en tijdens die hele week amper vijf dazen gezien, echt waar.
hoe kan dat dan??

Supertoevallig ik ben vorigjaar ook naar de Woodyranch geweest, toen had ik ook helemaal nergens last van, maar ik ging toen begin juni weg, was het dus nog lang niet zo heet, dit keer dus gewoon pech!

Bombarie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-05 10:26

Weetje waar het ook wel een beetje door komt, het weiland bij mijn vriend thuis is een soort open plek in het bos, heel veel bomen dus, en aangezien ze inderdaad in hout zitten, een bos vol hongerige dazen, en dan staat daar dus opeens een lekker mals paard.. was te verwachten maar ja, wist ik veel! Ik zit nu trouwens wel een eindje bij mijn vorige vakantiespot vandaan hoor, maar de volgende keer ga ik dáár weer heen, komt mijn vriend er maar lekker bij in de tent

NuggTJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 12:21

Ah dat klinkt niet best.
Ik heb 3 jaar geleden (geloof ik) ook erg last gehad van steekvliegen.
Ik was op vakantie in Gelderland en ging samen met mijn zus een buitenrit maken daar door de bossen.
Geweldig! (dachten we)
Het enige wat we zo'n beetje gedaan hebben is steekvliegen wegslaan, we moesten daarom ook erg vroeg weg rond een uur of 9. Dan had je er het minste last van zeiden ze, nou ik heb er niks van gemerkt.
Rotbeesten.
Daarna hadden we nog een buitenrit gemaakt en die was wel leuk.
Gaat het nu wat beter met je paard?

Wafel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 12:33

Wij hebben ook veel dazen nu ! Ook hebben we een hoop teken gehad. Het gaat allemaal goed als je er op voorbereid bent. Als je paard bijvoorbeeld een schuilstal in de wei heeft. Heeft ie al bijna geen last meer van dazen. En met rijden een vliegen deken. Dat zomer exeem hangt van vliegjes af die bij jou michien niet zitten.

Dazen en teken zitten op veel plaatsen in het bos. Dat had je kennu weten maar dat is achteraf.

Volgende keer goed voorberijden en het komt goed. Ook is dit de slechste tijd om het bos in te gaan ivb dazen en van die grote muggen enzo.

Die teken heb je trouwens speciaale dingen voor dat je ze er zelf af kan halen. Teken die groot zijn zaten er waarschijnlijk al langer op dan een paar dagen ! Die beginnen heel klein !

Sucses met je paardje hopen dat die snel hersteld.

mjet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 23:58

het hangt er ook van af waar je op de veluwe bent. We zijn ooit eens 3 dagen bij wekerom geweest en daar zitten erg veel varkensboeren(ze zeiden daar dat je daar door ook veel dazen hebt). Binnen 1 dag had mijn fjord dikke ogen. echt heel zielig. Helemaal lekgestoken. Daarna gingen we naar hoenderloo ( te paard vanaf wekerom) en er was bijna geen daas meer te bekennen.

ook "veerust" helpt goed tegen dazen. Kan je kopen bij de ruitershop.

Bestek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 00:14

pff dat is wel super klote dat het zo is gelopen in je vakantie! ik woon in brabant en daar is het echt oliebol buitenritten maken met die irritante dazen zeg ik hoop dat je paardje weer een beetje beter is!

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 09:06

Het lijkt soms wel of het ene paard meer dazen aantrekt als het andere paard. Gisteren klaagde de staleigenaar over de dazen in het bos. Ik vertrok direkt na hem en heb geen daas gezien. Sowieso nog geen last van gehad (ik woon midden in het drentsfrieze wold)

anouk1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 16:05

jemig man.. wat erg helemaal als je je er zo op hept verheugd!!
sterkte meid

Bombarie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-05 16:30

Dankjulliewel Het gaat nu weer lekker met mijn paardje hoor, hij is weer helemaal tot rust gekomen, en ik ook hihi!

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 17:05

Jeetje, balen dat het zo verpest is.
Die dazen komen soms heel wisselend voor.
Weleens gehoord, toen hadden wij veel last van dazen. Op precies dezelfde tijd hadden mensen 20 kilometer verderop gereden, en helemaal geen daas gezien. (Was ook op de Veluwe.)

Ik ben zelf vorige week in Nunspeet geweest, en wel dazen gezien. Maar niet meer als hier. Ik woon zelf helaas niet bij bos, maar wel bij sloten

NuggTJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 18:15

Nou het is mooi dat jullie er allebei weer bovenop zijn.
Altijd vervelend zoiets.
Toch nog alle sterkte toegewenst.

Tries_en_Faf

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 08:56

'atex daasspray'' super spul!!
stinkt, bruin en op witte spullen en paarden geeft het vlekken, maar ik vind het super werken tegen de dazen!
wel duur, helaas.

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 09:46

Bombarie schreef:
Ik zat in de buurt van apeldoorn, ik ga zometeen langs mijn paard kijken of het beter gaat, hij was gisteravond supervrolijk toen ik 'm weer bij zijn vriendjes in het land zette, echt een lief gezicht ik hoop heel erg dat hij er niets aan over heeft gehouden, heb 'm gister ook al met een middel tegen zomerexceem ingesmeerd, nou nog ff afwachten of die teken niet gaan ontsteken.

Ik snap niet dat je die teken van je DA gewoon moest laten zitten tot ze eraf vielen Je moet ze verwijderen met een tekentang, niet van te voren verdoven met alcohol maar na het verwijderen de plek desinfecteren. Zorg wel dat je de kop meetrekt met pootjes en al.

Ik was vorig jaar ook op vakantie met mijn paard op de veluwe, geen last van dazen gehad maar de vakantie van mijn vriendin en mij met de paarden is ook helemaal in het water gevallen (vriendin van paard gevallen en enkel gebroken).

Ik hoop dat je paard zich snel weer wat beter voelt.

danifur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 14:31

jeetje!
en daar verheug je je dan zo op!
vervelend hoor!
hopen dat het snel weer beter gaat met je paardje, en de teken moet je er gewoon uithalen, die mogen niet blijven zitten!

we hebben hier ook best wat dazen en horsels, alleen niet zo erg als daar!

sterkte met je paardje verder!

MirandaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 10:38

Ben ik blij dat wij eind mei naar de veluwe zijn geweest. Heb gelukkig nog volop kunnen genieten ! (zaten tussen Apeldoorn en Vaasen)
Wordt al ziek van die vliegen hier in NH. (al valt het nog wel mee dit jaar)
Sterkte met je paardje, en ik zou er ook megaziek van zijn !!!