Eigenaar heeft veulen opgehangen!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

daantjuhhh

Re: Eigenaar heeft veulen opgehangen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-05 22:27

DunDijk schreef:
Het veulen stond strak vast gebonden. Het halster is zijn dood geweest.
Toch blijf ik het stom vinden, wacht dan even met rijden.
Wij rijden onze merrie ook pas weer als het veulen er vanaf kan.

en toch kan het wel als je er eerst maar voor zorgd dat er iemand bij de stal in de buurt blijft.
Als het fout gaat kan je de paniek sluiting openen!
Als je het op een verandwoordelijke manier doet loop je weinig risico.
Zo halen wij de merrie er eerst gewoon voor 1 minuut af en dan 1 persoon bij de merrie en 1 persoon bij het veulen.
en dan steeds verder opbouwen.
Op een gegeven moment als het veulen het een beetje gewend is kan je gaan rijden en hoeft er ook niet constand iemand bij het veulen te zijn.
Als er maar wel iemand in de buurt is die toch een oogje en een oortje open houd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-05 22:45

Hermesdeux schreef:
runningkawa schreef:
Dan had misschien iemand hem erop moeten wijzen dat het niet zo verstandig is.
Idem met de jaarling.
Als hij het er verstand niet van heeft, zal hij het ergens van moeten leren.

In dit geval met de dood van een veulen...

Begrijp me goed, ik vind het heel erg wat er gebeurd is.
Maar vind de eigenaar het ook niet vreselijk?

Kan me bijna niet voorstellen van niet...
En ik hoop idd dat hij er van geleerd heeft...
(en vele met hem )

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-05 22:46

idd.
Zoiets doe je echt niet met opzet hoor!

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-05 22:49

Ik ga ook wel met runningkawa mee.

Je fokt geen veulen om het vervolgens opzettelijk op te hangen, dit had hij ook niet gewild. En ik vind het ook hartstikke sneu voor de eigenaar, de merrie en het veulen...

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-05 23:44

Tja misschien kan die vent zichzelf wel schieten om wat er gebeurt is. Tis vreselijk!!!!

Ik denk dat je op verschillende manieren er mee om kan gaan. Vastbinden aan het halster lijkt mij ook riskant, veulens kunnen zulke woelwaters zijn wie weet wat er kan gebeuren daarnaast is losstaan eventueel juist ook een groot probleem omdat ze dan vrij de stal door kunnen met alle gevolgen van dien. ( zichzelf verwonden enzo)
Ik weet zelf niet zo goed wat nou goed zou zijn.

Ik weet wel dat de scheiding van een veulen met zijn moeder iets traumatisch is. Toevallig stond daar een artikel over in de paard en sport. Er was onderzoek gedaan in langzame( lees: geleidelijk bv in een land 1 voor 1 de merries verwijderen zodat de veulens overblijven) en snelle scheiding van veulens met hun moeder. Het blijkt helemaal niet uit te maken hoe het gebeurt. Het gebeuren op zich schijnt erg traumatisch te zijn voor zo'n ukkie.

Mijn vriendin heeft de luxe van een bak en nam haar veulen gewoon mee de bak in toen ze weer begon met opbouwen. Zowel merrie als veulen wilde niet gescheiden worden. Maar om af en toe toch te oefenen bleef het veulen soms op stal( los) Dit was goed gegaan. Inmiddels is het veulen bijna 3 maanden en toont minder interesse in mamma. Dus kan ze gewoon rijden en veulen blijft op het land. Dit gaat goed.

Feit blijft waarschijnlijk dat die man het denk ik niet met opzet heeft gedaan en zelf ook erg geschrokken zal zijn. Tis alleen wel sneu voor de merrie en het veulen ja....

poeppiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 09:00

Nou ik heb ook een merrie met een veulen en dat veulentje gaat dan altijd mee de bak in de loopt moeder gewoon leuk achterna dus geen probleem.. en het is echt erg dat die man dat heeft gedaan

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 09:21

ik vind best dat je je merrie bij je veulen weg kan halen. Dat gebeurd hier altijd. Maar dan moet je beginnen wanneer het veulen nog heel klein is. Even merrie uit de box halen en veulen erin laten staan. Langzaam opbouwen dat je de merrie aan de buitenkant van de box kan vastmaken en het veulen voor onbepaalde tijd gewoon rustig blijft staan. Veulens eten al snel bij hun moeder mee, dus wanneer je gewoon zorgt dat hij iets te knabbelen heeft in zijn stal. Je kan dit steeds langer en verder weg opbouwen dat wanneer je je merrie weer gaat rijden je veulen gewoon rustig in de box blijft staan met wat voer en wacht totdat moeder terug komt. Wanneer je een veulen neemt vind ik ook dat je er de tijd in moet steken en dit houd in dat je dus zulke dingen al vroeg moet leren. Vind ook dat een veulen al vanaf jonge leeftijd moet leren vast te staan aan een halstertouw en er niet op mag hangen. Het vraagt allemaal tijd, maar een goede voorbereiding scheeld een hoop problemen. Ik denk alleen dat veel mensen ineens van niets naar heel erg veel springen. Een veulen dat nog nooit alleen heeft gestaan kan je niet verwachten dat hij ineens helemaal alleen staat en zijn moeder nergens meer kan zien. En hetzelfde geldt voor vastzetten. Als je het nog nooit hebt geoefend dan kan je problemen verwachten als je het ineens doet zonder de juiste aanloop daar naartoe.
Toch denk ik niet dat die man het met opzet heeft gedaan en zal het er zelf nu ook wel moeilijk mee hebben, dus weinig nut om hem nu nog verwijten te gaan maken. Ik vind het alleen vreemd dat niemand dat veulen trammelant heeft horen maken en is gaan kijken. Als je een veulen veel herrie hoort maken en dan ineens niets meer dan begrip je toch wel dat er iets gaande is?
Dus tja, het was niet slim van die man en weet zeker dat hij het niet nog een keer zal doen, maar iedereen maakt fouten, de ene lopen alleen iets minder goed af dan de andere... ( denk dat iemand dat hier in dit topic ook al s had gezegt)...
Dus i.p.v. te zeggen dat hij het heeft gedaan, vind ik het beter om te zeggen , wat erg dat het hem is overkomen. Was misschien een slechte beslissing, maar dit is niet iets dat je wil dat gebeurd...

traan_beauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 10:32

BAh! echt dom van die man! hij had dit ook niet gewild maar je bind een veulen toch niet vast in de stal! dan ben je wel helemaal gek oo wat lijkt me dat erg om te zien arm veulen

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 11:25

ppf jezus zeg!! daar gaat je veulen dan...
ikzelf ben van mening dat je een veulen prima op stal kan achterlaten als je de juiste maatregelingen neemt.
vastbinden hoort daar in ieder geval niet bij.
denken ze nou werkelijk dat zo'n jong veulen braaf een uur blijft staan aan een touw?
ikzelf laat mijn veulen ook gewoon elke dag achter op stal, vorige week zelfs 3.5 uur vanwege een concours.
dit hebben we rustig opgebouwd en de eerste 2 weken gezorgd dat er iemand bij de stal stond in geval van nood. als je zorgt dat het veulen niet opver de duer gaat en het langzaam aan steeds verder opbouwd hoort een veulen hier geen probleem van te maken.
die van mij gaat lekker slapen, schuren en hooitjes eten. maar avstzetten.. dat vind ik wel 1 van de domste dingen die je kunt doen met een veulen alleen op stal zonder toezicht...

MissHIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 12:24

Vervelend verhaal maar je weet nooit hoe het precies is gegaan (hoevaak de man dit al heeft gedaan, wat de omstandigheden waren etc).

Ik haal de merrie al vanaf de eerste week bij het veulen weg (veulen blijft op stal) en dit gaat prima! Ik kan gewoon gaan rijden, buitenrit etc. Ik gooi wat veulenbrok voor het veulen in de bak en het maakt eigenlijk niet uit hoe lang ik weg blijf. Wel probeerde ze de eerste tijd met de benen boven de deur uit te komen (wat ook lukte ) maar nu heb ik dat dicht gemaakt en gaat het prima. Ik deel de mening dan ook beslist niet dat je een merrie niet gewoon kan trainen als ze een veulen aan de voet heeft. In principe kan ik gewoon met de merrie op concours, maar dat doe ik niet (zou wel kunnen).

Ik kan me eerlijk gezegd niet voorstellen dat het afspenen voor beide partijen ALTIJD traumatisch is. Mijn veulen is heel zelfstandig, blijft gewoon in de wei staan als ik de merrie al lang op stal heb! (Het is dan de bedoeling dat ze mee loopt haha).

Nou ja, hoedanook: enorm spijtig dat het zo heeft moeten aflopen met dit veulen, maar wees niet te snel met je oordeel.

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 12:29

Wij zetten de veulens ook altijd vast in de stal. Zo kort mogelijk natuurlijk. Pas nadat ze rustig aan het halster vast staan, durf ik ze los te laten in de stal. Moet er niet aan denken dat ze met de beentjes door de spijlen heen gaan :/ Dus de eerste weken staan ze hier ook rustig vast hoor! Nooit problemen gehad met tientallen veulens!

Ongeluk zit gewoon in een klein hoekje!

Er zijn ook wel paarden gestorven doordat ze vast stonden.... nou dan gaat opeens toch ook niet iedereen de paarden los zetten

Het is een ongeluk, ga nou de eigenaar niet zo zwart maken.... die zit er waarschijnlijk zelf ook verschrikkelijk mee!

traan_beauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 12:43

Luvdavosa ik ben het met je eens.. misschien heeft hij het wel vaker gedaan? en ging het toen wel goed.. daarom deed hij het nu ook misschien was het veulen wel geschrokken dat hij in paniek raakte.. kan toch? het is niet meteen de eigenaars schuld.. (oke ik maak een veulen niet vast maar goed...) maar dit is dan weer mijn mening

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 12:45

Of iemand anders heeft het vast gemaakt voor de eigenaar? Ik controleerde altijd wel of het veulen goed vast stond!

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 13:17

Tuurlijk doet iemand zoiets niet expres, reken maar dat die eigenaar er zelf ook mee zit hoor..
Helaas gebeuren zulke ongelukken..

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 13:56

runningkawa schreef:

In dit geval met de dood van een veulen...

Citaat:

Kan me bijna niet voorstellen van niet...
En ik hoop idd dat hij er van geleerd heeft...
(en vele met hem )

Ik begrijp je volkomen hoor Ik bedoel alleen maar dat hij door de dood van het veulen leert wat voor consequenties dingen kunnen hebben...was meer een algemene opmerking
[/quote]

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 14:00

Wat onwijs sneu zeg voor de eigenaar. Die is zich vast doodgeschrokken en hardstikke verdrietig.Zoiets is echt een ongeluk

Het is niet handig om een veulen vast te zetten als je er niet bij blijft,als ze gaan hangen (hoe kort je ze ook vast zet) en de achtervoetjes glijden weg dan kunnen ze zichzelf al ophangen.

Om dan maar meteen nooit iets met merrie's te doen die een veulen hebben gehad is ook wel weererg zwart wit. Gewoon zorgen dat ze zich nergens aan kunnen verwonden.De eerste paar keren iemand erbij laten voor hetgeval dat het mis gaat.
Wij hebben in al die jaren nooit problemen gehad meestal als het veulen een week of 4/5 oud is blijft hij achter in de wei bij de andere paarden.Dan zijn ze zo gewend dat mams even een uurtje weg is.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-05 15:45

Tja maar aangezien het veulen nooit zonder moeder heeft gestaan!
Ik blijf het lomp vinden om je veulen vast te zetten in de stal.
En al helemaal zonder toezicht!

Patty14

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 16:38

aah god wat zielig!! Sommige mensen kunnen echt niet naadenken

ushi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 16:44

Citaat:

Ja idd.

Het is natuurlijk wel heel erg.

Mijn oom heeft een keer een kat tegen de muur gegooid, die was daarna dus dood

Happiness

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 16:48

Jees wat erg! Wacht dan met rijden. Arm veulen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 20:30

ushi schreef:
Citaat:

Ja idd.

Het is natuurlijk wel heel erg.

Mijn oom heeft een keer een kat tegen de muur gegooid, die was daarna dus dood

Maar dat kun je dus ook verwachten
Gooien doe je echt met opzet...

esperance

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 20:31

het is iid erg zeg!!
hoe oud was het veulentje iig?

Leoni_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 20:36

Oh bah verschrikkelijk zeg..

maar ik denk dat die man het niet bewust heeft gedaan om dat
veulen op te hangen.. hij had beter moeten weten.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 20:41

vind de titel echt misleidend!! geen verstand of wel, die kerel heeft nu echt wel last van zijn geweten hoor... zelf zou ik mijn veulentje niet vast zetten in de stal als ik de merrie er bij weg haal, maar als ik het hoor denk ik niet meteen van "oowwh wat dom!", denk dat dit ook iemand had overkomen die er meer verstand van heeft... Vind het erg zielig als een beestje zo jong sterft... Maar zulke ongelukken gebeuren gewoon en daar kun je niet veel aan doen... voor het zelfde geld was het veulen in paniek geraakt en was hij met een hoefje tussen het trailies gekomen... volgens mij kun je er niks aan doen...

carola1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 23:25

nou, ik heb een veulen en ik ben er wel achter gekomen dat je ergop moet letten want het gaat al snel fout hoor.
het is toch moeilijker met zo'n klein ding erbij.
en die eigenaar zal het zeker niet expres gedaan hebben.
een ongeluk zit in een klein hoekje zeggen ze wel eens