Manege paarden toch wel mazzel?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lunatic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-02 20:16

Hoe kom je erbij dat "privé-paarden" minder aandacht krijgen?? En minder beweging??

Mijn paard staat elke dag van 10.00 tot 17.00 buiten, krijgt dus genoeg beweging en staat niet in een stand zoals de meeste manegepaarden. En ik ben gemiddeld 3 uur per dag op stal, ik kom elke dag.

Dan dat manegepaarden het zo goed hebben, natuurlijk niet! Ze staan meestal in stands, zéér geestdodend en te weinig beweging, ze hebben idd slecht passend tuig, als er wat mee is, is het meestal een enkeltje slager, geen rust, middelmatige kwaliteit voer, veel lesuren per dag, etc.

Let wel: meestal, er zijn natuurlijk ook maneges waar het beter is. Maar dan nog gun ik mijn paard dat niet.

Maar ik ken een manegepony die is 41 jaar en loopt nog steeds staplessen mee, die wil niet met pensioen. Ze hebben hem een paar jaar geleden op rust gezet en hij werd heel vervelend, nu is hij weer vrolijk. Hij staat wel op een manege waar de paarden 2 uur per dag lopen, zomers vrij hebben en regelmatig buitenritjes maken. Het kan dus wel, maar op de meeste maneges is het een treurige boel.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-02 20:49

Onze manege is niet perfect. Maar wel bijna.
De paarden en pony's lopen niet meer dan 3x per dag. Hebben goed passens tuig, worden gewoon op rust gezet als ze iets hebben. En dat op rust is vaak in een ruime box.
In de zomer staan ze de hele dag op het land, maar lopen ook gewoon met de lessen mee. Ze staan op het land van april tot september ongeveer.
Het enige jammere vind ik dat ze in de winter in stands staan. Niet alle paarden. De grotere staan in boxen. Er is te weinig plek om ze allemaal in boxen te zetten. Dat is wel jammer.
Sommige pony's staan ook met z'n 2en in een box. Wel eentje waar het in past natuurlijk.We hebben een grote container staan van 10x5 meter en daar staan 4 of 5 shetten in. En een lol dat ze hebben...

daan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-02 22:05

Tsjaa, het is maar over welke manege en over welke privepaard je het hebt denk ik. Natuurlijk zijn er genoeg maneges waar de paarden afgeragd worden en niet naar buiten mogen etc. Er zijn echter ook maneges waar het anders toegaat denk ik. Zoals hierboven al eerder gezegd, niet overal worden de manegepaarden slecht verzorgd hoor. Onze manegepaarden staan er precies hetzelfde bij als de pensionners, onze manegepaarden lopen zomers gewoon de hele zomer buiten (paarden 24 uur p/d, pony's komen snachts in de box) we hebben geen stands en ook nooit gehad, de manegepaarden gaan elke 6-8 weken naar de hoefsmid, ook gewoon naar Bosch en Duin als ze kreupel oid zijn, ze zijn niet dun, eerder te dik, ze worden echt niet zomaar geslacht, sterker nog, als het even kan krijgen ze gewoon een spuitje op de manege als ze echt niet meer kunnen, ze mogen ook gewoon met pensioen als ze niet meer in de les mee kunnen komen en ook lopen ze normaal 1 of twee uur per dag, zaterdag en woensdag eventueel 3 uur en zondags zijn ze vrij en komen ze allemaal los in de buitenbak(je).
Natuurlijk geldt dit niet voor alle maneges maar het kan dus wel. Net zoals er natuurlijk genoeg eigenpaarden zijn die het geweldig hebben maar er ook heus wel eigenpaarden zijn die het niet zo super hebben (ook niet altijd evenveel afwisseling in het werk, ook niet altijd naar de hoefmid/dierenarts). En Margreet (?)manegeponys worden misschien niet verzameld en lopen gewoon op de voorhand, maar zijn er niet ook genoeg eigenponys die niet zo geweldig gereden worden? Bij ons op de manege wordt in ieder geval wel goed duidelijk gemaakt dat je het paard niet in zijn mond hebt te sleuren en dat zie ik bij sommige eigenponys die langs komen rijden toch ook nog wel eens anders hoor...

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-02 22:58

Op de manege waar ik OOIT reed hadden ze de "goede" manege paardjes, die hadden een box en stonden er goed bij, en dan had je de "slechtere" manege paardjes en die stonden in stands en werden voor de beginners gebruikt, dat waren echt de paardjes van: ziek? ooo die is op vakantie (is slager! Verdrietig )
Wel lette ze daar op dat er na 2uur lopen minstens 2 uur rust zat en dan nog maximaal 1 uur...

maar wel zag je duidelijk verschil tussen eigen paarden en manege paarden!

littleroosie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-02 11:38

Lunatic schreef:
Hoe kom je erbij dat "privé-paarden" minder aandacht krijgen?? En minder beweging??

Als je m'n stukje nog even goed wil lezen.

Zeker zijn er ook eigenpaarden die het super hebben, maar als ik dan sommige eigen paarden bij ons op de manege zien.
Die worden opgezadelt een uur gereden en worden daarna weer op stal gepleurd.
En de eigenaar zit daarna lekker in de kantine.