Roken te paard: goed of niet goed?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

patriciavg

Re: Roken te paard: goed of niet goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 12:06

Heb ooit eens de mening van een erg wijs persoon gehoord hierover, waar ik me helemaal bij aansluit: als je rookt (al is het op je paard) verzet je je gedachten even. Wat betekend dat je je gedachten in het geval van roken op je paard dus niet bij je paard hebt. Conclusie: het is naar mijn mening dom op je paard te roken. Hoe lief en betrouwbaar jij em ook vind, het is en blijft een dier en de mensheid is er nog steeds niet in geslaagd een paard voor 100% te begrijpen . En daarnaast... zie je iemand al zn paard uitstappen met een fles wiskey (of op mijn verslaving komende; met een hele zak oreo coockies) in de hand? :-D I think I made my point here

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 12:12

Ik zie het veel bij de springruiters hier in de buurt. Sigaret op de lip en telefoon aan het oor.
En ondertussen een stuk relaxter zitten dan die dressuurruiters die hun beide teugeltjes nodig hebben om het paard onder controle te houden.

(don't shoot me, ik ben zelf dressuurruiter die af en toe een sprongetje maakt)

Ach, laat ze toch. Als ik me druk zou moeten maken om iedereen die iets doet wat eigenlijk niet mag of kan, zou ik geen leven hebben.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 13:45

Waar mensen zich allemaal niet druk om kunnen maken
Ik rook ook en ja, ook op het paard. Ik vind het voor mezelf en voor mijn paard ontspannend (even rustig stilstaan) en ik kijk sowiezo dondersgoed waar mijn as naartoe gaat. Als ik sommige mensen op hun paard zie raggen denk ik af en toe weleens van "joh, steek eens een peuk op".
Mensen die het een pisgezicht vinden moeten inderdaad maar de andere kant op kijken. Het excuus om dan te zeggen dat als je dat met alles gaat doen, de wereld er niet beter op wordt, gaat voor mij in dit opzich niet op. Alsof de wereld er minder van wordt als je je niet druk om maakt wie er wel of niet rookt op je paard. Als iemand express zijn as op zijn paard gooit, dan mag je zeuren. Lijkt verdorie wel een etiquettesport te worden. Mensen moeten wat meer op zichzelf gaan letten en niet zoveel op anderen. Of je het een dooddoener vind of niet, dat moet je zelf weten, maar houd toch eens op met die mierenneukerij.

Winddancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 13:47

XoNo schreef:
Waar mensen zich allemaal niet druk om kunnen maken
Ik rook ook en ja, ook op het paard. Ik vind het voor mezelf en voor mijn paard ontspannend (even rustig stilstaan) en ik kijk sowiezo dondersgoed waar mijn as naartoe gaat. Als ik sommige mensen op hun paard zie raggen denk ik af en toe weleens van "joh, steek eens een peuk op".
Mensen die het een pisgezicht vinden moeten inderdaad maar de andere kant op kijken. Het excuus om dan te zeggen dat als je dat met alles gaat doen, de wereld er niet beter op wordt, gaat voor mij in dit opzich niet op. Alsof de wereld er minder van wordt als je je niet druk om maakt wie er wel of niet rookt op je paard. Als iemand express zijn as op zijn paard gooit, dan mag je zeuren. Lijkt verdorie wel een etiquettesport te worden. Mensen moeten wat meer op zichzelf gaan letten en niet zoveel op anderen. Of je het een dooddoener vind of niet, dat moet je zelf weten, maar houd toch eens op met die mierenneukerij.

Kan me hier wel helemaal in vinden.

Wat anderen op hun paard allemaal uitspoken, moeten ze zelf weten. Ik lig er in ieder geval niet wakker van.
Laatst bijgewerkt door Winddancer op 27-06-05 13:49, in het totaal 1 keer bewerkt

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 13:49

Ik maak me er niet druk om. Maar in mijn ogen is het gewoon een lelijk gezicht.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 13:50

helemaal mee eens!!!

XoNo
-------

ik ben ook een roker,en rook ook te paard,maar dan wel als het kan!
zo stom zijn wij rokers nu ook weer niet hoor!!!

heerlijk op een buitenrit van 3uur ,lekker een peukie tussendoor.

mijn paardje weet het al....als ik hem aan moet steken gaat ze stil staan!
ik heb dat een paar x gedaan en ze heeft het voor me over,dat ik even uit de wind mijn peuk kan aansteken!!

er is al eens een topic over geweest,en het valt me op dat het meestal de niet rokers zijn die hier fel op reageren.

ik vindt kauwgom kauwen een vies gezicht....mischien moeten we daar eens een topic over starten,mensen te paard die met mond open zitten te smekken met een kauwgompie!!

maar ik rook,en als je dat stoort...kijk je lekker de andere kant op!

wat een gezeik zeg!!!!

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 13:59

Nou kauwgom kauwen op een paard lijkt ook nergens naar. Het zijn dan net herkauwers.
Als ik kon kiezen tussen een roker om mee te rijden of een kauwgom kauwer dan koos ik wel voor de roker.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 14:36

Jolande schreef:
Buiten of ik het al dan niet goed vind snap ik niet dat dit topic op 'western' is aangeland. Als ik bij ons op stal kijk (mengelmoes dressuur, springen, western) zie ik nooit een westernruiter roken, maar dressuurruiters des te meer. Ik geloof echter niet dat dit sport afhankelijk is. Van mij zou dit topic naar 'paardenpraat' of zo mogen.

Nou en bij ons zijn het de springruiters en bij een vroiendin de westernruiters.
Maak er niet z'n probleem van.
Het is vast niet zo bedoeld.

Spruit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 14:42

ik vind roken altijd al een slechte gewoonte, maar op paard nog erger. Vooral vanwege brandgevaar en bovendien is het in een binnenmanege waar meerdere mensen rijden, vervelend voor andere ruiters. Ik kan niet goed tegen rook en ik vind het dan ook niet fijn om langs iemand te rijden die rookt, terwijl er net een rookwalm uit zijn/haar mond komt.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 14:42

ponylovertje schreef:
Tja, ik vind ook dat mensen zelf moeten weten of ze op het paard roken of niet... zolang het paard er geen hinder van ondervind.
Wat ik veel erger vind, is als mensen NAAST hun paard staan te roken, en je iedere rookwolk tegen het hoofd van het paard aan ziet komen. Dan is dat paard eigenlijk gewoon aan het 'meeroken' en dat lijkt me niet gezond. Dat vind ik dus wel belachelijk, als mensen gewoon de rook in de neusgaten van hun paard laten komen.

Wat ze OP hun paard doen, moeten ze idd zelf weten. IK vind het geen gezicht als iemand zit te roken op zijn paard, maar ik vind roken sowieso geen prettige gewoonte (om verschillende redenen). Maar goed, een ander vindt het vast geen gezicht dat ik met mijn felblauwe helm op mijn paard zit of chaps draag i.p.v. leren rijlaarzen. En daar ga ik me ook niet voor 'aanpassen'.

Maar NAAST je paard roken - en je paard zo in feite laten meeroken - vind ik heel asociaal. Net zo asociaal als andere mensen laten meeroken. En dan kan een paard er ook nog eens niets van zeggen.

Dat laatste geldt overigens ook als je in gezelschap aan het rijden bent, tijdens een buitenrit of in een binnenbak bijvoorbeeld. Ik zit er niet op te wachten om rook van een naast, voor of langs mij heen rijdende ruiter in mijn gezicht te krijgen.

Maar ben je in je eentje of met mede-rokers en zit je OP je paard: doe wat je niet laten kunt.

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 14:54

Mirgino, waar laat je de peuken dan als je tijdens een buitenrit rookt? In het bos?

Brammetje16

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 15:14

ik rook zelf heel af en toe op het paard maar tegenwoordig niet veel meer ten eerste vind het niet lekker zo en ten tweede draaien op een paard gaat niet en als ik het doe dan doe ik het in het bos oid. ik hoor ook dat veel westerruiters dat doen maar goed ik hou mij er verder niet mee bezig

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 15:15

ik maak ze uit onder mijn schoen en gaan netjes mee in mijn pakje!

wij hebben hier geen bos maar polder of strand.
op strand laat ik ze vallen in het zand.

en met erg droog weer pas ik heus wel op dat er geen brand komt.

en ik rook als mijn paard relaxt is,ik heb nu het weekend niet gerookt op haar omdat dit de eerste keren weer waren dat ze bereden werdt.
en dit zijn stapritjes van ruim half uurtje.

maar normaal steek ik zo`n 3 peuken per rit op!
heerlijk, ik rij altijd buiten en niemand heeft er last van,en ik zorg er gewoon voor dat niemand er last van heeft.

en mensen die met mij gaan rijden weten dat ik rook.

[ik rook al 25 jaar]

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 15:18

Mirgino, ik heb respect voor het feit dat je de peuken meeneemt. Helaas zijn er maar weinig die dat doen...

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 15:19

en dat zijn niet alleen ruiters!!!

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 15:24

Klopt.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 15:43

Waarom laat je ze op het strand vallen? Als er een filter op zit dan is die ook niet zo snel verteerd...

Bestek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 15:48

Ik vind roken te paard helemaal eigen keuze, maar je moet er geen anderen mee storen (op verschillende manieren). Bijvoorbeeld: met de manege hadden we een buitenrit en degene die voorop reed stak een sigaret op. Niet dat daar opzich iets mis mee is maar ze kreeg hem niet aan ofzo en toen liet ze de teugels los om met 2 handen dat ding aan te steken, de teugel glijdt naar links, paard stapt op zijn eigen teugel en wordt dus naar links gerukt, hij staat arbrupt stil en begeleidster valt van het paard. Resultaat: alle paarden lopen ineens opgefokt te doen. Dus, ze had het beter kunnen laten!

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 15:49

Roken op een paard moet ieder idd voor zich weten...maaarrrr als je in de bak rookt, laat dan niet je peuken in het zand vallen ...dat geeft zoooo'n enorme zooi!

En ik ken geen manege waar gerookt wordt, en waar niet ergens een verdaalde peuk ligt. Iedereen let op waar ze de sigaretten uitmaken, maar toch liggen her en der peuken verspreid.. geen gezicht.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 16:10

Ik zie dat de rokers zich drukker maken dan de niet-rokers

Onderstreept mijn vorige conclusie

EmmaK

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 18:22

ik rook niet ben ik ook niet van plan, (bijna) alle mensen die western rijden en die ik ken roken...ach ja je raakt er aan gewend
moeten zij weten of ze roken op het paard je kan je peuk toch weggooien als het paard ergens van schrikt en als je het een pis-gezicht vind kijk je gewoon de andere kant op toch?

loeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 21:08

ik vind het zelf niet echt kunnen maarja dat is mijn mening!
Zelf rook ik ook niet! t ziet r ook zo stom uit!!

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 21:22

nou Marloesje dan moeten wij maar niet samen gaan rijden,of met Irma!!
wij lusten wel een paffie hoor!

Kusia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 21:39

Ben een roker en hoe graag ik ook een sigaret wil roken, ik stap af.
Mijn verzorgpony laat ik dan grazen terwijl ik geniet van een sigaret.

Ik rook niet op mijn verzorgpony, omdat:
ten eerste er allerlei situaties kunnen ontstaan waarbij ik beide handen nodig zou hebben. Als mijn verzorgpony graast, dan kan er een bom ontploffen en zij graast vrolijk verder
ten tweede is het mijn pony niet, dus ik zou me het nooit vergeven als ik de eigenaar zou moeten vertellen dat er een brandwond is ontstaan door mijn schuld
ten derde zou ik gewoon uit principe niet roken op een paard.

Winddancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 04:41

Romkabouter schreef:
Ik zie dat de rokers zich drukker maken dan de niet-rokers

Tja, op een gegeven moment word je er doodmoe van dat je als roker als asociaal afgeschilderd wordt en blijkbaar ook nog voor debiel versleten wordt .