paarden die een natuurlijke dood zijn gestorven?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ecudes

Re: paarden die een natuurlijke dood zijn gestorven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 21:46

2 jaar geleden is er een manegepaard gestorven tijdens de les voor mijn uur. Het meisje wilde net aangaloperen, maar het paard zakte opeens door zijn benen en viel. Een hartstilstand. Hij is 19 jaar oud geworden.
Het meisje is echt nog weken helemaal over de rooie geweest.

Leoni_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 09:08

afgelopen jaar was er een pony overleden aan ouderdom op de manege.. het beestje was al 30 schat ik.
ze moest een half uurtje lopen voor een gehandicapt meisje..
maar toen ze op de poets plaats stond zagen we al dat het
echt niet meer ging. keek duf uit haar ogen en was niet actief
zoals wij haar kennen.
Toen is het snel gegaan, ze heeft een spuitje gekregen omdat het
anders nog langer zou duren, want ze had een heel sterk hart

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 09:15

Pony van mijn vriendin was heel oud en is uiteindelijk aan een zeer lichte koliekaanval gestorven.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 09:23

Misschien hadden jullie het al ergens gelezen, maar de KWPN hengst Amsterdam (20 jaar) is recent overleden.
's Morgens had hij nog gedekt. s' Middags komen ze bij zijn box om hem naar buiten te laten en hij ligt daar dood.

En de opa van mijn paard (zelf nu ook 30 jaar oud!!) Baccarat ox, de volbloed arabier, is een jaar of vijf geleden een natuurlijke dood gestorven. Hij was weliswaar oud, 33 jaar!!

Dus het komt nog wel voor. Maar het komt natuurlijk vaker voor dat paarden geeuthanaseerd worden.

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 09:57

mijn pony is gestorven tijdens de bevalling van haar veulens....ze had nog niet mogen bevallen het duurde nog 3 weken... maar helaas ze heeft zo moeten vechten dat ze er aan is overleden...

risje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 11:39

Helaas heb ik het ook eens meegemaakt....alweer bijna 4 jaar geleden, het is gebeurd op 4 augustus 2001.

Ik reed al een aantal jaren een mooie schimmel merrie (welsh x arabier) van een al wat oudere eigenaar. Hij kon haar niet wegdoen toen zijn dochter 18 werd en overging naar de paarden en eheft haar dus altijd gehouden. Hij had haar gekocht toen ze 3 was. Ik ging haar rijden toen ze 27 was.
Er was met rijden niks te merken dat ze al zo oud was, ze kon nog makkelijk om het hardst racen met de grote jonge paarden. Het liefste liep ze met een buitenrit voorop. Soms dacht ze volgens mij echt dat ze nog 6 was ofzo, helemaal blij en vrolijk, galopperen op de plaats enzo...
Aan haar bouw zag je echte rwel dat ze al wat ouders was en ze kwam vaak moeilijker door haar wintervacht heen. Maar goed verder helemaal gezond. Dat is ze overigens haar hele leven geweest. Een keer een stijf been door een klap van een andere pony (ze liep toen niet eens kreupel) en een keer een infectie in haar achterbenen, maar verder kerngezond.
Altijd manege wedstrijden gereden, maar niet zo heel fanaytiek vanwege haar leeftijd. Springen vond ze wel leuk zolang het bij 3 hindernissen bleef, maar goed dat deden we dus niet veel. Meestal dressuur en daarin hebben we ook veel gewonnen.
Het allerleukste vond ze echter lekker de bossen in (liggen direct achter de manege) en een heerlijke buitenrit maken.

Op die bewuste 4 augustus ging ik dus ook een buitenrit met haar maken (alleen zoals we zovaak deden). Niks aan de hand, we voelden ons beide super. Lekker rustig galopje op de kleine heidevlakte, tegen de berg omhoog zoals ze zo leuk vond (liep ze vanzelf heen als je haar de kans gaf;-)) en rustig weer terug.
Toen we bijna terug waren moesten zakte ze ineens door haar achterbenen en ging zeg maar zitten. Ze viel om (ik stapter snel af) en viel dus op haar schouder. Toen lag ze dus op haar zei, haar hoofd net tegen een klein bosje aan. Nog een diepe zucht een stuipje en toen was het gebeurd. Het ging eigenlijk razendsnel, ze was zo weg en heeft waarschijnlijk geen pijn gehad.

Maar goed daar stond ik dus alleen, wat wa sik blij dat ik toen een mobiel bijhad. Ik heb direct de manege gebeld (die lag op hemelsbreed 500 meter afstand ofzo en de manege eigenaar is toen direct met de tractor mij komen zoeken.
Risje (zo heette ze dus en vandaar mijn nickname) moest natuurlijk terug naar huis (de manege), maar ja hoe. De manege eigenaar heeft toen voor mij de eigenaar gebeld want ik kon echt niks uitbrengen, lief van hem was dat toen!
We besloten haar achter de trekker naar huis te slepen en in de omheinde paddock te leggen. We konden ook wachten op truck met speciale takel maar dat zou erg lang duren en dat wilden we niet. Ze is toen achter de trekker naar huis gesleept en ik bij de manege eigenaar mee op de trekker. Tsja dan kom je dus heel anders het bos uit dan je gedacht had toen je erin ging.
Gelukkig werd ik direct opgevangen door een hele goede vriend en een stalgenootje, dat was wel zo fijn. De ponykamp kids hadden ze in de kantine "opgesloten"want je wilt echt niet dat die een trauma ofzo krijgen.
's middags is de eigenaar nog gekomen en hebben we haar nog helemala gepoetst. Hij kwam elke zaterdag nog om haar te poetsen en dat wilde hij dus ook deze dag doen. Bovendien vonden we dat ze schoon weg moest, ze was zo mooi spierwit en dat moest nu ook zijn. Wel raar hoor een dode pony poetsen, maar het was ook wel weer heel mooi, echt ons afscheid zeg maar.

De dinsdag erop werd ze pas opgehaald (door de rendac) en dat heb ik ook zien gebeuren. Ik wilde perse tot het laatste bij haar blijven, zij was er tenslote ook voor mij.
Alle stalgenootjes waren in die tijd erg lief voor me en daar heb ik heel veel steun van gehad.
Ook al was ze al oud (op dat moment 30.5 jaar) toch was het ontzetend onverwachts. Het ging erg snel en ze heeft geen pijn gehad. Toen ze omviel zag ik de kleur en het leven uit haar ogen en tandvlees wegtrekken en eigenlijk wist ik toen al wel dat het helaas over was. De manege -eigenaar dacht ook direct dat het een hartstilstand was.
Voor mij en de eigenaar was het erg moeilijk, maar ik vond en vindt het wel een erg mooie gedachte dat ze hetgene ze het allerleukst vond ook als laatste mocht doen. Buitenrijden was echt haar favoriete bezigheid.
Ze is een snelle pijnloze dood gestorven en voor een paard is dat denk ik toch wle heel mooi!

Ik heb een hele mooie foto van haar uitvergroot (50 x 70) en die hangt nu achter me op de schouw. Wel heel fijn om af en toe nog die foto en andere mooie foto's van haar te kunnen kijken!!

paardenmaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 22:01

kirri schreef:
mijn pony is gestorven tijdens de bevalling van haar veulens....ze had nog niet mogen bevallen het duurde nog 3 weken... maar helaas ze heeft zo moeten vechten dat ze er aan is overleden...

.............. Ach gut echt......... jeetje wat vreselijk.........
Trouwens allemaal wel enge verhalen hier hoor
maar ik geef hieraan toch liever de voorkeur da euthaniseren
In die (al) acht jaar in de paarden heb ik iets dergelijks nog
niet meegemaakt

owja, wel Klaas de oude pony van de buren was ineens dood...
maar ja die was geloof ik 45 ofziets

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-05 12:34

Als ik dit zo lees hebben een hoop mensen toch een vreemd beeld bij een 'natuurlijke dood'. Koliek, droes, dood na veulenen e.d. zijn géén natuurlijke doodsoorzaken. Een paard onder de 15 wat ineens dood blijft is ook géén natuurlijke dood, maar heeft waarschijnlijk een hartaanval of beroerte gehad.

De enige natuurlijke dood is op hoge leeftijd door een hartstilstand.

_Romana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-05 09:49

Sugarmiss schreef:
Als ik dit zo lees hebben een hoop mensen toch een vreemd beeld bij een 'natuurlijke dood'. Koliek, droes, dood na veulenen e.d. zijn géén natuurlijke doodsoorzaken. Een paard onder de 15 wat ineens dood blijft is ook géén natuurlijke dood, maar heeft waarschijnlijk een hartaanval of beroerte gehad.

heeft die 38 jarige bij ons gehad Knipoog Was wel een naar gezicht maar een mooie dood opzich..

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-05 13:33

Sugarmiss schreef:
Koliek, droes, dood na veulenen e.d. zijn géén natuurlijke doodsoorzaken.

Ja, maar hier werd gevraagd naar ervaring met dood en dan niet door een spuitje, dan valt droes, koliek enz er wel onder.

Ik heb het trouwens ook meegemaakt bij een verzorgpony. Helaas ook niet van ouderdom, maar aan de gevolgen van een verstopte slokdarm, maar zeker geen natuurlijke dood. Ze heeft nml van iemand ongeweekte pulp gekregen (koeienvoer), dat ging opzetten en liep niet goed af.
Het was een shetje van 5 met een twee maanden oud veulen.

Sorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-05 13:33

1x maal een ouderdoms...

Toos was al iets van 38. De avond ervoor was ze wel iets slomer toen ik haar riep voor haar slobber, maar ze at het wel gewoon lekker op.
Die avond ben ik op stap gegaan en toen ik net thuis was stond mijn moeder ineens onderaan de trap te schreeuwen, dus ik mijn bed weer uit en naar beneden.
Staat mijn moeder daar te snikken " ik geloof dat Toos dood is".
Ik meteen naar buiten gerend en tja daar lag ze dan.
Mijn paard had precies een circel om haar heen gemaakt, wat ik raar vond, was namelijk echt een ronde circel en niet de omtrek van toos gevolgt.
Al met al een mooie leeftijd en een fijne snelle dood zonder lange lijdensweg en in gezelschap van mijn paard.

1x hartstilstand

2 jaar geleden kreeg ik op 4 september het bericht dat mijn Draver er niet meer was.
Rambo is 16 geworden, niet oud maar wel voor hem aangezien hij een hartruis en lek had en aardig versleten was van alle jaren op de baan en de wildekoersen.
Rambo had ik uitgeplaatst bij een goede vriendin.
Zij was net terug van rijles en in de wei bezig toen Rambo zijn stal uit kwam lopen en ineens neerviel.
Ze is er nog naartoe gerent onderwijl schreeuwend naar haar moeder dat deze de dierenarts moest bellen.
Toen ze bij hem was en zijn hoofd optilde was het al over.

Zij had het er vrij moeilijk mee, maar heeft er inmiddels wel vrede mee. Beter zo dan een lange lijdensweg van aftakelen en ziekte.

Bren79

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-05 21:25

mijn oude pony is op 27 jarige leeftijd een natuurlijke dood gestorven

Marja1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 09:22

Ik kende een trekpaard dat zonder hulpmiddel is gestorven.
Voordat ze bij de huidige eigenaresse kwam is ze niet goed ontwormt geweest en daardoor is er iets in het lichaam geknapt (BAH)
Was heel sneu, zweten en doen dus dekens op en op stal..
toen is ze daar gestorven en kon ze de stal niet uit....

Echt heel erg sneu ze heeft behoorlijk te lijden gehad ook al was het maar een paar uur..

Maartje__

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 11:35

Mijn pony is aan een natuurlijke dood gestorven.

Tittel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 11:42

Mijn vorige pony (Welsh/Arabier) is ook maar 12 jaar geworden. Tijdens het spelen/galoperen in de wei met haar weidegenootjes is zo aan een hartstilstand overleden. Mensen die bij het weiland wonen zagen het gebeuren. Ze galopeerden lekker rond en mijn pony viel toen ineens dood neer.

XxXLienkeXxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 14:03

een manege paard waar ik vroeger reed is een paar jaar geleden overleden in zijn slaap.

Hij was 27 jaar en wit van kleur.

Hij was altijd zo netjes en mooi schoon... Heel ijdel paardje...

De dag er voor was hij wat down en niet zo lekker. Da erbij geweest alles was nog in orde.

hij is op den duur gaan liggen en is in zijn slaap overleden. De volgende ochtend vonden we hem zo in zijn stal.

Enkel toen kwam het grootste probleem hij moest zijn stal uit..
Dat heeft wat tijd gekost maar het is gelukt...

venusjah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 14:15

Op de manege waar ik vroeger ree was ook een manegepaard gestorven van 3 jaar(?),maar iig niet veel ouder.Ze had zware koliek.Niets meer aan te doen.Ik en nog iemand hebben er een hele tijd met liggen stappen tot de da kwam,die heeft ze spuiten gegeven maar het was al te laat,ze is neergevallen,terug rechtgestaan,voort gestrompelt,terug neergevallen en het was gedaan.SDat hebben ze mij toch vertelt want ik was bij dat laatste al naar huis,gelukkig...

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 14:43

Ja... het maatje van mn toenmalig verzorgpony (heb nu een eigen paard en die staat bij dezelfde (verzorg)pony.

Misty was al een oudere merrie (jaar of 25)... ze was al een paar dagen niet lekker... ze at niet meer goed...
maandags hebben we de DA laten komen uit voor zorg, ze kon zelf nog erg moeilijk staan...
we moesten haar op stal zette, ze wilde niet eten en niet drinken...

dinsdag smiddag tot wij aan het eten waren (halfuurtje weg geweest) is ze vredig gestorven.
We hebben het dus niet zien gebeuren... ze heeft ons waarschijnlijk wel vaarwel geroepen want toen we weg gingen hinnikte ze vreselijk hard (deed ze nooit)

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 22:29

Mijn pony is overleden van 'ouderdom' aan een hersenbloeding..... niet geheel natuurlijk want ze was wel ziek en we wisten dat ze geen jaaaren meer had.
Er zou een dag komen dat de tumor tegroot werd of drukkingen in de hersenen veroorzaakte met de dood tot gevolg, maar ze had net zo goed aan iets anders kunnen overlijden, alleen naar mate ze ouder werd, werd de kans dat ze oorzaak de tumor zou zijn wel groter.

De pony de we daarvoor gehad hebben is om nog steeds onverklarbare reden in de sloot beland en na 2 dagen aan een zware longenonsteking overleden.

Hopelijk komt ook mijn huidige paard uit op een snelle pijnloze natuurlijke dood (zoals mijn eerste pony), maar besef me wel dat de kans dat dit niet het geval is groter is........... helaas.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 06:43

Mijn vorige pony is gestorven aan een hartstilstand, 's nachts. Die was dus pats boem weg!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 09:10

Sugarmiss schreef:

Waar ik een beetje van schrik, van sta te kijken. Is de hoeveelheid jonge paarden ( < 15 ) die aan een hartstilstand overlijden...

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 10:12

Ik heb er ook een gekend van rond de 15 die aan een hartaanval overleed. Eigenaar stond op dezelfde stal als ik en ging zoals altijd naar het strand, daar begon het paard in galop te slingeren en viel vervolgens dood neer. Dat is nog een hele toestand geweest want het viel niet mee om het paard van het strand af te krijgen.

Mijn pony van 27 is ook aan een hartstilstand overleden. Ik had de kinderen naar school gebracht en liep de stal in om te voeren en daar lag ze. Heel even dacht ik dat ze sliep maar dat was maar heel kort. Alles begon altijd te hinniken als ik de stal binnenliep maar deze ochtend waren ze stil. Ik heb mijn andere paarden buiten gezet en een boer gevraagd om te helpen want ze moest haar stal uit. Ze is ergens in die nacht overleden, mijn slaapkamer was recht tegenover de stal maar ik heb helemaal niets gehoord. De schrik was enorm maar ik ben blij dat ze op deze manier heengegaan is.

Acilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 13:12

ik hoop echt dat mijn paard (is er nu 24 )
een natuurlijke dood sterft in zijn wei ofzo.. lijkt me de mooiste manier om te gaan..

maar voorlopig blijft hij heel kwiek en slaat nog steeds ophol als ik hem even laat galloperen Knipoog

ken ook een paard van ong 15 die gewoon doodgevallen is, was wel erg,dat was op wandeling met allemaal kleine ruitertjes op pony's en toen viel dat paard dood (was begeleider)..

sannewalter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 13:14

bij ons op stal staat er een b pony die is 29, en die doet nog spring en dresuur, ook wedstrijden!! goed he! je zou het echt niet zeggend at ze al zo oud is, en ze heeft nooit wat! ik denk dat zei wel natuurlijke dood sterft, want ze is altijd gezond enzo, ik denk als ze dood gata dat haar hartje ineens stopt....

Jillyken

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 20:20

2 jaar geleden is bij ons een fjordenmerrie overleden, ze lag dood in de wei toen iemand ze zag, haar veulen was net 3 maand en had wel wat melkachtersand maar is verder grootgebracht op geitenmelk en er is bijna niets meer aan te merken tegenover haar leeftijdsgenoten.

Voor de rest heb ik bij ons nog een natuurlijke dood meegemaakt, uitgezonderd vorig jaar een veulen dat dood in de baarmoeder zat.