Met z'n 2en eigen paard..!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

JustNanno

Re: Met z'n 2en eigen paard..!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 11:25

Silvaantje schreef:
Veel mensen geven negatieve reactie's , dat vind ik jammer want ik doe het toch wel..
Voor de goede tips : bedankt Lachen

Je kunt ook openstaan voor de meningen van anderen. Je krijgt niet voor niets zoveel negatieve reacties van mensen die je het afraden, en die hebben het allemaal zelf meegemaakt.

Ik vraag me eigenlijk af hoe oud je bent, en of je ouders er achterstaan? Door de quote hierboven komt het op mij over alsof je niet ouder bent als een jaar of 16.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 14:06

Silvaantje schreef:
Veel mensen geven negatieve reactie's , dat vind ik jammer want ik doe het toch wel..

Van mij mag je het doen, je mag er wel 100 nemen! Maar zodra je een topic opent waarin staat dat het toch niet werkt e.d., zal ik de eerste zijn die zegt: 'ik zei het je toch!!' Clown

kim__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 14:18

MMaxje schreef:
Silvaantje schreef:

Je kunt ook openstaan voor de meningen van anderen. Je krijgt niet voor niets zoveel negatieve reacties van mensen die je het afraden, en die hebben het allemaal zelf meegemaakt.

Ik vraag me eigenlijk af hoe oud je bent, en of je ouders er achterstaan? Door de quote hierboven komt het op mij over alsof je niet ouder bent als een jaar of 16.

hier ben ik het mee eens !

Dreamer_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-05 16:47

MMaxje schreef:
Silvaantje schreef:

Oh,tel ik niet mee omdat ik 16 ben? Maakt het dan niet uit?
Natuurlijk staan mijn ouders erachter,hoe denk je anders dat ik het voor elkaar zou krijgen dan??

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 18:18

hier nog zo'n negatieveling
maar ik heb wel een tip:
hou dagelijks een logboek bij. Zo weet de een precies wie wat waar er de vorige dag met het paard gebeurt is.

verder goed afspreken hoe je de veearts kosten gaat betalen, stel dat het paard kreupel wordt als jij er mee buiten aan het rijden bent. betaald de ander dan ook?

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 18:29

MeiaLuna schreef:
Ik hoop voor jou dat het goed gaat maar met een wildvreemde een paard gaan delen(kopen)??
maar ja,aan je uitleg te horen heb je niet bepaald een topic geopend om goedbedoelde adviezen in ontvangst te nemen.
Laat ons hopen dat het paard er niet de dupe van wordt.

Vertrouwen in elkaar is het belangrijkste als je een paard gaat delen,en laat dat nou net zijn wat je niet hebt met een wildvreemde Knipoog

Hier ben ik het wel helemaal mee eens Lachen
En heb er niets aan toe te voegen

Ptries

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 18:33

Ik raad het denk ik af, ik zeg niet dat het in alle gevallen zo gaat, maar ik ken uit mijn omgeving 2 meiden die samen een paard hebben gekocht, ze kenden elkaar overigens wel al, het paard blijkt nu artrose te hebben en is flink kreupel. Dit is al langere tijd gaande. 1 van de 2 wil het paard in laten slapen, de ander wil het nog proberen.

Voor allebei valt wat te zeggen, het zijn beide geen onredelijke meiden, maar ze zitten nu dus best wel met een probleem.

Kanzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 18:39

Sylvaantje, al die negatieve reactie's zijn niet bedoeld om jou plannetje de grond in te trappen hoor!
Veel mensen hebben er slechte ervaringen mee en willen je waarschuwen voor de problemen die je tegen kan komen.
Ik hoop voor je dat het voor jou wel gaat lukken!
Maar denk je niet dat gezien jou financiële situatie een leasepaardje op dit moment beter bij je zou passen?
Al is het maar voor een paar jaar?

doubledream

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 18:43

Ik heb het te vaak verkeerd zien gaan tussen vriendinnen. Maar goed dat wilde je niet horen 1 tip zorg dat alles maar dan ook alles op papier staat.
Veder deel ik de mening met de andere bokkers.
veel plezier met het paard en die andere vrouw.

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 20:00

ik zou er zeker niet aan beginnen met een vreemde; je weet niet hoe zij rijd, paarden verzorgt en misschien nog wel het belangrijkste; je weet niet of jullie het met elkaar kunnen vinden en met dingen op 1 lijn staan...
mocht je deze beslissing nemen zou ik het met een vriendin doen of iig iemand die je al een lange tijd kent.

het klinkt allemaal heel leuk, maar er kómt onenigheid, daar kun je niet omheen. zelfs om een simpel dingetje als jij koopt een nieuw halster en de ander zet hem daarmee in de blubberwei, halster vies en jij raakt geirriteerd, je zegt er niks van, maar al die kleine dingetjes leiden uiteindelijk tot ruzie..

eerlijk waar, koop een iets wat minder 'goed' paard/e-pony en zet hem NIET op een pensionstalling maar bij een boer, scheelt echt al bergen met geld. maar het is wel slim om dan met je ouders af te spreken dat zij je eventueel willen ondersteunen bij zware uitgaves als een ziekte..

Soraya92

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 21:34

ik rijd het echt af !! je kent persoon in kwestie geeneens , en misschien bevalt haar rijden je wel helemaal niet ? of de gewone omgang met het paard . dan kan jij hoog en laag springen dat je het anders wil maar dan komt er natuurlijk bij kijken dat het ook HAAR paard is , en dus recht heeft om hem bijv te slaan !!!

Wat als zei wedstrijd wil rijden op een datum en jij ook ? Wat als zei er vriendinnen op wil zetten en jij niet ?
en zo zijn er nog honderde andere vragen !!!

Voor lagere prijsklasse heb je ook leuke paarden en pony’s hoor!! al zou je melden wat je hoogste budget (kan) zijn , dan zijn er misschien nog bokkers die wat weten , en dan heb je je eigen paard waar je alles over kan beslissen !

Kuiken

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 21:51

Ik zou het ook afraden!!! Heb 11 jaar een paard samen met een familielid gehad, dat is waarschijnlijk ook de rede dat het zolang goed is gegaan. Maar er zijn geen eigenwijzere mensen als paardenmensen!

JustNanno

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 05:49

Silvaantje schreef:

Oh,tel ik niet mee omdat ik 16 ben? Maakt het dan niet uit?
Natuurlijk staan mijn ouders erachter,hoe denk je anders dat ik het voor elkaar zou krijgen dan??

Je telt wel mee, maar dit is een typische reactie van een 16 jarige...*zucht*
[/quote] Niet nadenken over de consequenties, maar gewoon domme dingen doen Ach gut

supertygetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 07:20

Normaliter val ik een topic waarop al honderd negatieve reacties op zijn geweest met een positief punt, maar dit kan ik je echt alleen maar afraden.

Ten eerste al omdat,
- Je kunt het niet betalen? Logisch, je bent 16. Op je 16e kan je geen paard betalen. Misschien een shet als je een berg spaargeld hebt staan voor evt. problemen en je hem ergens goedkoop in een weitje kan planten. Maar een paard zit er nog even niet in, ook niet als je de kosten deelt.

Verder is een paard delen niet zo simpel als het lijkt.
NOOIT MET EEN WILDVREEMDE DOEN!
Je moet de persoon goed kennen, weten dat je op een onverwachte situatie hetzelfde reageert, ongeveer hetzelfde rijdt, dezelfde mening over alles hebben (hoeveel er gesprongen mag worden, hoeveel gereden, hoefijzers of geen hoefijzers, etc.)
En zelfs als dit allemaal goed lijkt te passen, weet ik zeker dat je nog tegen dingen aan gaat lopen.
Met een vreemde past dit nooit zo goed en dan moet je straks wennen aan een nieuw paard, een nieuw mens en aan het delen van dit paard, en aan de verantwoordelijkheden van dit paard. Bovendien kan deze persoon ook nog best eens zijn afspraken niet nakomen. Etc. etc.

Ik lease momenteel samen met een goede vriendin een paard en wij hebben al wel eens dat we het even niet geheel eens zijn. Als vriendin los je dat dan gewoon op, maar met een vreemde gaat dat niet zo makkelijk.

Dan is het ook nog zo, dat je dit paard echt koopt! Heb je er over nagedacht hoe het verder gaat als je 18 bent? Ik neem aan dat die vrouw ook graag het paard wil delen, dus wat doe je als er iemand wil/moet verhuizen?

Maar goed, als je het dan TOCH gaat doen. (Nogal eigenwijs in mijn ogen)
- Stel een contract op.
- Spreek af welke dierenarts je gaat gebruiken.
- Heb het er over hoeveel geld jij wilt gaan gebruiken.
- Ga een paar keer samen rijden en kijk hoe de ander rijd.
- Heb het over hulpteugels, zwepen, sporen etc.
- Heb het over hoe vaak je wilt gaan, of je samen wilt gaan, etc.
- Vraag wat de bedoeling is, wedstrijden, recreatief, springen, dressuur, etc.
- Stel samen gewoon eens een dag voor van wat je gaat doen.

Edit: Sorry, beetje lang geworden.

anke2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 09:06

Wat leuk dat jullie samen een paard kopen! Ik denk wel dat jullie eerst samen hele goeie afspraken moeten maken, omdat de kans wel groot is dat het anders misgaat. Ik heb zelf ook een pony met een vriendin, maar wij verschillen heel erg van elkaar en dan krijg je toch al snel ruzie, omdat de een bv wedstrijden wil rijden en de anders niet. Wij betalen alle twee per maand een bepaald bedrag en daar worden dan dingen zoals stalling, hoefsmid, wormenspuit en veearts (als die moet komen voor bv inentingen enzo) van betaald. Dingen die we willen hebben maar niet echt nodig zijn zoals shabrakjes betalen we gewoon zelf. Ook hebben wij de dagen van de week opgedeeld zodat we daar geen ruzie over kunnen maken, maar we ruilen wel eens van dag als dat beter uitkomt. Misschien is het inderdaad ook wel handig om een boekje op stal neer te leggen waarin je schrijft wat je met je paard gedaan heeft, zodat de andere eigenaar de volgende dag weet wat jij gedaan hebt.

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 10:50

Ik zou er NOOIT aan beginnen, en zeker niet met een wildvreemde. In sommige gevallen gaat het goed, dat is waar, maar die zijn eerder uitzondering dan regel. Maar goed, als je onze goedbedoelde raad toch in de wind slaat:
- wie betaalt het paard? ieder de helft?
- wie betaalt HS, DA, ...? welke HS, DA, ... laten jullie er bij komen?
- pensionstalling: waar, kosten, ...
- wie gaat wanneer naar het paard toe?
- hoe zit het met dressuur, springen, buitenritten, dagtochten... ?
- mogen jullie allebei wedstrijden rijden?
- wie koopt het materiaal? hoe wordt beslist welk materiaal gekocht wordt?
- hoe zit het als een van jullie op reis is?
- hoe zit het als een van jullie niet kan op "haar" dag?
- wat als een van jullie er mee wilt stoppen?

Ik wens je veel succes toe, maar nogmaals: ik raad het af.

ushi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 11:00

Kan je niet beter het paard zelf kopen en dan haar het paard zegmaar laten lease? Zodat jullie de lusten en de lasten delen maar het wel jouw paard is.

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 14:53

Je kan ook zelf een paard kopen, en een bijrijder zoeken die ervoor betaald. Zo kan je dat geld voor een deel apart zetten, en een deel voor de maandelijkse kosten gebruiken. Zo deel je eigenlijk ook een paard, alleen jij moet een iets groter deel betalen, maar dan heb jij wel alles over het paard te zeggen, en bepaal jij wat er met het paard gebeurt, enz.

JustNanno

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 15:39

Maar ze kan het paard niet zelf onderhouden. Dus wat als de betalende bijrijder ermee stopt? Dat gebeurd nogal regelmatig, dus wel iets om over na te denken...

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 15:55

Dat risico loop je ook als je het paard deelt.

Deau

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 16:24

MMaxje schreef:
Maar ze kan het paard niet zelf onderhouden. Dus wat als de betalende bijrijder ermee stopt? Dat gebeurd nogal regelmatig, dus wel iets om over na te denken...

Dan zou je kunnen afspreken dat de berijder 1 maand opzeg temijn heeft. Een bijrijder is makkelijker te vinden dan een mede eigenaar.

Dreamer_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-05 16:48

Dat van die bijrijder is idd op zich ook nog wel een idee..
Maar ik laat eerst morgen even komen, schrijf alvast een blaadje vol met dingen waar ik het over wil hebben, morgen komt die vrouw langs en dan gaan we even praten..
Als ik het idee hebt dat het niet klikt enzo dan doe ik het natuurlijk niet want ik heb geen zin in ruzie ed.. en oké onenigheden kunnen altijd voorkomen.. maar als we gewoon rekening met elkaar houden en alles..
Bovendien heeft zij een stuk minder tijd dan ik omdat zij zelf kinderen ed heeft.. dus neem ik het grootste deel vd week op me (zeg maar 4 dagen per week doe ik)
En zij wil hem gewoon voor recreatief.. ik ook denk ik,misschien dat ik nog eens wedstrijden wil gaan rijden maar daar gaan we het dus allemaal over hebben morgen..
Ik vertel morgen wel ff hoe het is gegaan ed.. Lachen

SuperSuup

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 17:24

Ik en mn zus hebben samen een paard, altijd handig als er een ziek is of iemand geen zin heeft.

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 18:34

Owkeej, ik ben benieuwd. Ja

Serendipity1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 21:04

Direct doen joh, als je zo een eigen paard kan houden. En als je alle kosten gewoon deelt, wat kan er dan fout gaan?