voor wedstrijdruiters, dressuur; laag gejureerd of .....

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

rhijnauwen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-02 22:15

ik denk dat je absoluut moet gaan starten als je denkt dat je er klaar voor bent! Waarom niet? Een goede jury moet beoordelen wat hij/zij ziet Knipoog en ik denk dat het dubbel knap is als je met een Tinker wint van een kwpn-er, want er zijn nu eenmaal juryleden die andere rassen niet zien zitten Boos! (ik heb zelf een hele discussie met een mede cursist tijdens de M jurycursus gehad, deze meneer vond dat je met een Fries geen dressuur moest gaan rijden en hij had er ook nog nooit een winstpunt waardig gezien Extreme duivel moet je tegen mij dus niet zeggen, want ik ben gek van Friezen en vind het ontzettend leuk om allerlei rassen te mogen beoordelen!)
Dus gewoon doen! dan kom ik je vast wel ergens tegen! succes!!

Silvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-02 22:20

Och soms dan rijd ik een proef waarvan ik vind dat ik hoogstens 150p verdien en dan zit ik dik in de wp en andersom komt ook wel eens voor. Tot nu toe houdt dat elkaar aardig in evenwicht.
Waar ik wel van baal is dat ik kortgeleden een staatje terug kreeg zonder commentaar erop! Oja, alleen dat ik mijn handen stil moest houden en zoiets van: staat scheef.
Ik had toen 155p, oke balen maar als ik geen wp verdiend heb dan hoef ik hem ook niet te hebben, maar schrijf dan in iedergeval op het staatje waarom niet. Helaas mag de jury in deze regio geen commentaar meer geven na de proef dus zul je het met het staatje moeten doen. Tja en als er dan niks opstaat......
Ik zou graag na de tijd met de jury willen praten maar als iedereen dat doet dan zit de jury en 's avonds laat nog. Knipoog

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-02 23:44

Hihi, zo heb ik ook nog eens wat meegemaakt.
Een jaar of 8 geleden heb ik ook eens geschreven bij een NBVR wedstrijd bij ons. Ik reed toen zelf alleen nog onderling dressuur op mijn superhaffie Jip. De jury stond bekend als zeer streng voor pony's (haffies, fjorden, grote New Forests met volwassenen) tussen de paarden. Maar tussen de proeven door vroeg hij wel wat ik reed enzo. Dus ik heel enthousiast vertellen over Jip. Bleek aan het einde van de dag dat iedereen die bij ons op een haflinger reed ineens veel hogere punten had gereden dan dat ze normaal bij hem deden. Vond ik ook wel grappig om te horen.

grassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-02 00:05

ik heb tot een jaar geleden gestart met mijn vorige pony. dit was een haflinger. sinds de zomer start ik met mijn nieuwe paard, een hannoveraan van 1.68m.
resultaten: hannoveraan in 6 wedstrijden 9 winstpunten
haflinger in ong. 11 wedstrijden 1 winstpunt. (allebei in de B)

zelfs als de proef met nicky de haf best net ging, had ik nooit punten omdat de achterhand niet goed genoeg gebruikt werd, en ze teveel op de voorhand liep.

als ik met graziano (paard) een slordige proef reed had ik vaak toch punten, omdat het paard 'uit zichzelf' al een goed basistempo ed heeft.

ik stond toen ik met graziano begon echt versteld van de punten. ik dacht elke keer, zo'n zelfde proef met nicky was geen punt geweest..

ik vind wat dat betreft dat er wel wat meer gelet mag worden op de netheid van je onderdelen , dan of het paard een goede achterhand heeft.
kijk in de M, oke logisch, maar in de B...

voorin het proevenboekje stond: iedere ruiter met een redelijk gehoorzaam paard dat thuis bijna altijd in de goede galop aanspringt, kan vol vertrouwen meedoen aan een B proef. B staat immers voor 'beginners' en niet voor 'beste der beste' .

met nicky begon ik hier na enkele wedstrijden ernstig aan te twijvelen.
nu met graziano gaat het wel op.

geld dit dan alleen voor paarden en 'sportpony's' ??

toch raar.

wendy1

wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-02 12:07

Bij mij was er ook zoiets belachelijks.
Ik starte onderling op de manege met mijn fjord,had haar staart gevlochten voorpluk geknot iedereen had bijna een 8 voor uiterlijke verzorging,alleen een 7 als je geen zwarte handschoentjes aanhad ofzo.
Ik had echt alles goed dekje jasje gevlochten zover het kon en had dus een 7 Verward
Dus na de prijsuitreiking vraag ik waarom zegt ze doodleuk"ja je heb niet ingevlochten''dus ik zeg hoe kan ik nou haar manen invlechten,ik heb voorderest alles gedaan Verward
Nou zegt ze doodleuk ja dat heb je met een fjord he Boos!
Ik werd er echt link om net als die 4 starf[unten die ik had,1 keer sprong ze aan in galop met middendraf hup -2 punten en een keer sprong ze niet aan in galop,dus deed ik het over weer - 2 punten Boos!
En het alle banketstaaf ervan was dat ik dus zonder die strafpunten net 2 puntjes miste voor winst Boos!

Kijk ik doe alleen onderlinge wedstrijdjes voor mijn plezier,als ik oficeel zou starten heb je al dat gezeik van ow een fjord karrepaard,en dat hoeft van mij niet,maar zo onderling vind ik het wel leuk en dan krijg je zoiets Verdrietig

Nouja in april weer een onderlinge wedstrijd en dan zullen we weer zien Knipoog

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-02 21:44

Bij mij op stal hebben we 2 mensen die jureren. Ik vind dat ze zelf niet eens rijden kunnen. De vrouw heeft heel veel verstand van boeken, niet van paarden. Ze reed met haar paard L, en kon net over naar de M. Ze is een keer gestart maar toen had ze iets van 135 punten. Daarna is hbaar paard verkocht. Haar man, andere jurylid, rijd gewoon B. Heeft al meerdere paarden de soep in gereden. Puur omdat ie niet kan rijden, hij kan ze niet laten ontspannen, kan ze niet loswerken, etc. Al zijn paarden kregen op den duur spierproblemen. En dat mag dan jureren?! Kom op zeg! We doen iig niet mee als we de naam van hen op het programma zien staan...

leonie2000

wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-02 16:40

Ik denk dat de jury het ook niet leukt vindt om een verliespunt te geven hun komen ook jururen en denken ook een paar winstpunten te kunnen geven aan de combinaties, maar er zijn te veel combinaties die een klasse te hoog rijden en het nivo niet aan kunnen.
Kan je beter thuis blijven om nog even te oefenen!!

Teddy

te weinig punten??????????

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-02 11:11

Ik vind het helemaal niet erg als ik naar mijn idee te weinig punten krijg. Maar ik vind wel dat er jury's zijn die de B al jureren als of het M is. Ik vind dat als jij controle hebt over je paard/ pony, je de oefeningen netjes rijd zonder fouten dat je dan al een proef gereden hebt die winstpunt waardig is. Tenslotte gaat het over de controle en wat jij geleerd hebt.
Natuurlijk zijn er wel een paar belangrijke punten die meetellen.

1. een goede instructeur/instructrice
2. jij en je paard moeten er ook wel aanleg voor hebben. Ik wil geen paarden afzeiken; maar als je soms ziet waar mee sommigen mensen zich in schrijven en achter af klagen ze omdat ze nooit verder komen; dan denk ik ook waar zou het nou aan liggen???
3. geef nooit op!!!! De aanhouder wint.
4. laat zien dat je controle hebt over je viervoeter.
5. altijd lachen in een proef en beloon je paard/ pony na het afgroeten ( ook wanneer het volgens jou niet naar je zin is gegaan, denk positief, jullie moeten beiden nog leren) Daar mee scoor je 9 van de 10 keer al een paar puntjes hoger.( op de protocol).
5. zorg dat je er allebei tip top uit ziet dat kunnen de beslissende punten zijn die je krijgt voor de uiterlijke verzorging(alleen B & L).

Je moet gewoon zorgen dat je SCOORT!!!! Doe zoveel mogelijk je best, word niet zenuwachtig want daar schiet je niks mee op. Concentreer je op de proef. Ik heb me eens laten vertellen dat je veel netter en geconcentreerder rijd als je de proef uit je hoofd leer en ook uit je hoofd rijden. Dus geen voorlezer. En geloof me het helpt.

Ik heb jaren lang dressuur gereden (nu nog) dus ik weet wel wat ze
willen zien.