HOEVAAK EEN WORMENKUUR?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-02 18:11

Zoals ik het vorig jar geleerd heb bij het vak microbiologie, van een docent die gepromoveerd is op worminfecties en bestrijding bij paarden, hoef je niet van merk te verwisselen, als je maar een merk neemt, waarvan tegen de werkzame stof binnen Nederland nog geen resistentie is. En als je een merk neemt dat tegen alle soorten wormen is. Middelen die als werkzame stof ivermectine of moxidectine bevatten (dit zijn Furexel en Eqvalan met ivermectine en Equest met moxidectine) zijn ontwormmiddelen die momenteel de beste zijn. Je moet er wel rekening mee houden, dat alle ontwormmiddelen in principe alleen meer tegen de volwassen stadia helpen. Sommige middelen helpen wel tegen larvale stadia, maar dan alleen in 5-voudige dosis en is alleen toe te passen wanneer je paard aan wormziekte lijdt, op voorschrift van de dierenarts.
Bij equest zijn er tests gedaan na hoeveel weken er pas weer ei-uitscheiding plaatsvond (dat is het moment dat er weer ontwormt moet worden, omdat er dus weer volwassen stadia zijn) en dat was langer dan 26 weken na het ontwormen met Equest. Dat betekend dus dat je in principe met Equest maar twee keer per jaar hoeft te ontwormen.
Wat verder nog van belang is, om landelijke resistentie tegen de betreffende werkzame stoffen zo lang mogelijk tegen te gaan is ontworm met de juiste dosis en doe dit niet vaker dan echt noodzakelijk is.
Dat is kort samengevat wat ik vorig jaar over ontwormen van paarden heb geleerd.[/b]

xdenisex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-02 22:50

je moet je er nier mee bemoeien.jullie maken er een probleem van dat ik met hoofdletters schrijf!! Gaaaap

xdenisex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-02 22:52

bedankt marije kijk aan jou heb ik wat maar niet aan al die andere zijkers bedankt voor je advies.ik wist wel hoevaak je een wormenkuur moest geven (beetje slordig als ik dat niet zo weten)maar ik wilde gewoon ff weten hoe andere mensen dat doen.