jubeltje schreef:Hier heeft Sjef zelf van de week nog op gereageerd (weet niet meer waar), ging over Las vegas. Ze krijgen nogal wat kritiek van de Amerikanen op hun trainingsmethode. Sjef legde uit dat het door dierenartsen geconstateerd was, dat het goed was voor het paard. Hij melde er ook bij geen zin te hebben, om met leken, die het niet eens met de methode waren erover in discussie te gaan(echt wat voor hem om het zo te zeggen).
Dat was in 'In de Strengen'. Hij heeft hierin
niet gezegd dat door dierenartsen geconstateerd was dat het goed is. Hij zei 'praat eens met een dierenarts over de effecten'. Dierenartsen zullen namelijk NOOIT zeggen dat een bepaalde trainingsmethode goed is, hooguit dat ie 'niet slecht' is, of dat de ene manier beter is dan de andere.
En dierenartsen beoordelen dat ook enkel vanuit het fysieke aspect, niet het mentale. En daar had ik het ook (juist!) over. Het aantal stakers en afvallers zegt dan wat mij betreft genoeg: Junior, Ictenos, Idool, Joker, Osmium en noem maar op. Die konden het ofwel mentaal, ofwel fysiek niet aan. Tuurlijk, een ongeluk is zeker mogelijk (vastliggen e.d. daar kan niemand wat aan doen) maar de meeste blessures zijn over het algemeen het gevolg van het overvragen of het op een verkeerde manier trainen. Zeker bij ontrevreden paarden is de kans op blessures het grootst, er ontstaat dan veel sneller een blokkade ergens in het lichaam als gevolg van (al-dan-niet zichtbare) spanning. Daarnaast vind ik het erg vreemd dat de blessures bij deze paarden niet over gaan...
saluut schreef:Wie zegt dat dressuurrijden paardvriendelijk is......? Je wordt niet zomaar een topdressuurpaard. De Duitsers met hun strakke systeempje zijn daar ook écht niet kinderachtig in. Dus als je het dieronvriendelijk vind moet je topsport iig niet ambieren!!! *Zucht wordt zo moe van dat geneuzel!!!*
De Duitsers hebben weliswaar een strak systeem, het is echter absoluut paardvriendelijk! Dit systeem is geschikt voor alle paarden en zal, indien juist toegepast, bij alle paarden verbetering tot gevolg hebben, zowel fysiek als mentaal!