Tuschinski bij anky op stal

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

greetjebee

Re: Tuschinski ibj anky op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 16:27

jubeltje schreef:
Hier heeft Sjef zelf van de week nog op gereageerd (weet niet meer waar), ging over Las vegas. Ze krijgen nogal wat kritiek van de Amerikanen op hun trainingsmethode. Sjef legde uit dat het door dierenartsen geconstateerd was, dat het goed was voor het paard. Hij melde er ook bij geen zin te hebben, om met leken, die het niet eens met de methode waren erover in discussie te gaan(echt wat voor hem om het zo te zeggen).

Dat was in 'In de Strengen'. Hij heeft hierin
niet
gezegd dat door dierenartsen geconstateerd was dat het goed is. Hij zei 'praat eens met een dierenarts over de effecten'. Dierenartsen zullen namelijk NOOIT zeggen dat een bepaalde trainingsmethode goed is, hooguit dat ie 'niet slecht' is, of dat de ene manier beter is dan de andere.
En dierenartsen beoordelen dat ook enkel vanuit het fysieke aspect, niet het mentale. En daar had ik het ook (juist!) over. Het aantal stakers en afvallers zegt dan wat mij betreft genoeg: Junior, Ictenos, Idool, Joker, Osmium en noem maar op. Die konden het ofwel mentaal, ofwel fysiek niet aan. Tuurlijk, een ongeluk is zeker mogelijk (vastliggen e.d. daar kan niemand wat aan doen) maar de meeste blessures zijn over het algemeen het gevolg van het overvragen of het op een verkeerde manier trainen. Zeker bij ontrevreden paarden is de kans op blessures het grootst, er ontstaat dan veel sneller een blokkade ergens in het lichaam als gevolg van (al-dan-niet zichtbare) spanning. Daarnaast vind ik het erg vreemd dat de blessures bij deze paarden niet over gaan...

saluut schreef:
Wie zegt dat dressuurrijden paardvriendelijk is......? Je wordt niet zomaar een topdressuurpaard. De Duitsers met hun strakke systeempje zijn daar ook écht niet kinderachtig in. Dus als je het dieronvriendelijk vind moet je topsport iig niet ambieren!!! *Zucht wordt zo moe van dat geneuzel!!!*

De Duitsers hebben weliswaar een strak systeem, het is echter absoluut paardvriendelijk! Dit systeem is geschikt voor alle paarden en zal, indien juist toegepast, bij alle paarden verbetering tot gevolg hebben, zowel fysiek als mentaal!

jubeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 16:35

greetjebee schreef:
jubeltje schreef:
Hier heeft Sjef zelf van de week nog op gereageerd (weet niet meer waar), ging over Las vegas. Ze krijgen nogal wat kritiek van de Amerikanen op hun trainingsmethode. Sjef legde uit dat het door dierenartsen geconstateerd was, dat het goed was voor het paard. Hij melde er ook bij geen zin te hebben, om met leken, die het niet eens met de methode waren erover in discussie te gaan(echt wat voor hem om het zo te zeggen).

niet
gezegd dat door dierenartsen geconstateerd was dat het goed is. Hij zei 'praat eens met een dierenarts over de effecten'. Dierenartsen zullen namelijk NOOIT zeggen dat een bepaalde trainingsmethode goed is, hooguit dat ie 'niet slecht' is, of dat de ene manier beter is dan de andere.
En dierenartsen beoordelen dat ook enkel vanuit het fysieke aspect, niet het mentale. En daar had ik het ook (juist!) over. Het aantal stakers en afvallers zegt dan wat mij betreft genoeg: Junior, Ictenos, Idool, Joker, Osmium en noem maar op. Die konden het ofwel mentaal, ofwel fysiek niet aan. Tuurlijk, een ongeluk is zeker mogelijk (vastliggen e.d. daar kan niemand wat aan doen) maar de meeste blessures zijn over het algemeen het gevolg van het overvragen of het op een verkeerde manier trainen. Zeker bij ontrevreden paarden is de kans op blessures het grootst, er ontstaat dan veel sneller een blokkade ergens in het lichaam als gevolg van (al-dan-niet zichtbare) spanning. Daarnaast vind ik het erg vreemd dat de blessures bij deze paarden niet over gaan...

saluut schreef:
Wie zegt dat dressuurrijden paardvriendelijk is......? Je wordt niet zomaar een topdressuurpaard. De Duitsers met hun strakke systeempje zijn daar ook écht niet kinderachtig in. Dus als je het dieronvriendelijk vind moet je topsport iig niet ambieren!!! *Zucht wordt zo moe van dat geneuzel!!!*

De Duitsers hebben weliswaar een strak systeem, het is echter absoluut paardvriendelijk! Dit systeem is geschikt voor alle paarden en zal, indien juist toegepast, bij
alle
paarden verbetering tot gevolg hebben, zowel fysiek als mentaal!

Dierenartsen zullen wel degelijk de effecten constateren tussen bepaalde trainingsmethode! Vraag het maar aan een dierenarts en hij zal antwoorden. Hun methode is juist heel goed voor de rug(wordt sterker). Daarbij over de uitvallers, hoeveel rabo-bank talentenplan ruiters zie je later terug in de sport? Ik ben het in dit opzicht niet met je eens. Anky is niet heilig, en ik weet dat zij soms haar paarden wat aanleert op een manier die ik niet goedkeur.

Als jij nu lekker op je Duitse paardvriendelijke manier gaat rijden, komt vast alles goed. Hoeveel paarden van stal van Baalen hebben in de topsprt gereden, hetzelfde verhaal als die van Anky, ook via de achterdeur verdwenen (goed Duits systeem). Hieruit blijkt maar weer elke paard heeft zijn eigen aanpak nodig.

Pino24

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 16:48

greetjebee schreef:

De Duitsers hebben weliswaar een strak systeem, het is echter absoluut paardvriendelijk! Dit systeem is geschikt voor alle paarden en zal, indien juist toegepast, bij
alle

Echt bullshit wat je zegt........!!!! Dat heeft namelijk NIKS met het systeem te maken maar met topsport.
Voor maar héél weinig paarden is de topsport weggelegd, daarom zijn ze ook zo duur. Er zijn maar héél weinig paarden die A. de kwaliteiten hebben en B. fysiek in staat zijn dit werk aan te kunnen. Paarden die dit niet kunnen gaan dus of stuk of gaan op een andere manier via de achterdeur naar buiten. Zowel bij de Anky rijders als bij de duitsers. Dat heeft NIETS met een systeem te maken.

Daarbij als je je eens verdiept in het "zogenoemde Anky systeem" zou je niet zo kortzichtig zijn door te zeggen dat ze enkel Laag, Diep en Rond gereden worden. Het systeem is wel op elk paard toepasbaar, omdat er dus geen vaste houding is. Bij het ene paard werkt een wat hogere hoofd-hals houding beter en bij weer een ander beest is laag diep en rond meer van toepassing. Het 'systeem' kijkt naar hoe het paard is en wordt daarop afgestemt en niet standaard zoals bij het duiste met de kop in de lucht, rug lekker weggedrukt, in de krul getrokken.

jubeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 16:50

saluut schreef:
greetjebee schreef:

alle

Echt bullshit wat je zegt........!!!! Dat heeft namelijk NIKS met het systeem te maken maar met topsport.
Voor maar héél weinig paarden is de topsport weggelegd, daarom zijn ze ook zo duur. Er zijn maar héél weinig paarden die A. de kwaliteiten hebben en B. fysiek in staat zijn dit werk aan te kunnen. Paarden die dit niet kunnen gaan dus of stuk of gaan op een andere manier via de achterdeur naar buiten. Zowel bij de Anky rijders als bij de duitsers. Dat heeft NIETS met een systeem te maken.

Daarbij als je je eens verdiept in het "zogenoemde Anky systeem" zou je niet zo kortzichtig zijn door te zeggen dat ze enkel Laag, Diep en Rond gereden worden. Het systeem is wel op elk paard toepasbaar, omdat er dus geen vaste houding is. Bij het ene paard werkt een wat hogere hoofd-hals houding beter en bij weer een ander beest is laag diep en rond meer van toepassing. Het 'systeem' kijkt naar hoe het paard is en wordt daarop afgestemt en niet standaard zoals bij het duiste met de kop in de lucht rug lekker weggedrukt in de krul getrokken.

Dat is precies wat ik wou zeggen Haha!

Zwelgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 16:53

jubeltje schreef:
Hieruit blijkt maar weer elke paard heeft zijn eigen aanpak nodig.

En DAAR sla je de spijker op de kop. Het is niet het systeem wat geldt, het is het paard wat moet passen bij een "systeem".
Ik rijd verschillende paarden op verschillende manieren omdat ze dat nodig hebben. Wel gebruik ik voor alle paarden dezelfde basis.

Ze MOETEN allemaal aan het been zijn en rust in de aanleuning.
Of ik dat bij de een voor elkaar krijg door ronder in te stellen dat is dan maar zo.

Maar volgens mij heeft TS deze discussie niet gewild!
[/quote]

greetjebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 17:04

@ Jubeltje en Saluut:
Volgens mij hebben jullie het Duitse systeem dan niet helemaal goed begrepen. Het Duitse systeem is namelijk ALLESBEHALVE in de krul trekken! Men rijdt daar ook laag en diep, maar wel met de neus VOOR de loodlijn zodat de bovenlijn lang en ontspannen blijft en daardoor sterk wordt, zonder dat het blokkades oplevert.

En natuurlijk heeft elk paard zijn eigen systeem nodig, de ene wat hoger of lager ingesteld dan de ander, dat geldt in het Duitse systeem net zo goed.

@ Saluut:
Ik ben het met je eens dat voor heel weinig paarden de topsport weggelegd is. Een slecht paard zal het nooit halen, niet op de Anky-manier en niet op de Duitse manier.
Het verschil zit um erin dat de paarden die het niet redden bij Anky 'stuk gaan' en bij Van Baalen door de achterdeur vertrekken (zonder blessures en zonder een mentaal wrak te zijn geworden)

Renate12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 17:05

ik denk dat er zoveel kritiek is op de manier van anky, omdat veel mensen het op een verkeerde manier na gingen doen en daardoor veel blessures kwamen. Naar mijn idee kan enkel een amazone als Anky op deze manier rijden, het systeem is tenslotte door haar en Sjef uitgebreid.
Nicole Uphoff trainde Rembrandt (ook olympisch goud..) ook op deze manier.. dus het werpt zijn vruchten af. dat wil overigens niet zeggen dat de duitse 'methode' slechter is. met goede resultaten is elke methode goed.
het rond en diep rijden, wordt niet alleen maar tijdens de training gedaan, dat zijn hele korte stukjes en het is alleen maar bedoeld om het paard over de rug te krijgen.

het was inderdaad erg jammer dat ook mensen uit las vegas op joep bartels afkwamen om over het systeem te 'zeuren' . ik vind dat Sjef groot gelijk heeft dat leken zich er niet mee moeten bemoeien.
verder geloof ik het best dat er wel eens paarden door de 'achterdeur' naar buiten zijn gegaan, met als voorbeeld junior. Idool is echt overleden aan een hartstilstand en de stop van joker heeft alles te maken met anky's val.

en als laatste.. als de manier van anky en sjef zo slecht was geweest, hoe komen salinero en bonfire aan de titel happy athlete??
ik vind het knap dat anky en sjef de manier gewoon naar buiten hebben gebracht.. en ik vind het knap dat ze er nog gewoon mee doorgaan ondanks alle discussies.

ik denk ook niet dat paarden bij anky 'stuk gaan' .. anky en sjef zouden toch zelf weten wanneer ze te ver gaan?

@ Greetjebee:
hoe weet je zo zeker dat de paarden van anky stuk gaan? Osmium is tog netjes naar Hans peter minderhoud gegaan?? (of ben ik in de war..?)
Laatst bijgewerkt door Renate12 op 05-05-05 17:14, in het totaal 1 keer bewerkt

amagun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 17:09

Saluut lieverd wat maak je je weer druk Haha!

Slecht paardrijden kan in elk "systeem" Knipoog

jubeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 17:10

@ Saluut:
Ik ben het met je eens dat voor heel weinig paarden de topsport weggelegd is. Een slecht paard zal het nooit halen, niet op de Anky-manier en niet op de Duitse manier.
Het verschil zit um erin dat de paarden die het niet redden bij Anky 'stuk gaan' en bij Van Baalen door de achterdeur vertrekken (zonder blessures en zonder een mentaal wrak te zijn geworden)[/quote]

Meningen verschillen ik kan er bij beide dressuurstallen een paar noemen met blessures, en toen via de achterdeur vertrokken.

Het Duitse systeem en het '" Anky"systeem zijn systemen die door leken vaak verkeerd worden geinterpeteerd op eigen manieren zelf gaan uit proberen. Maar dat zal altijd blijven, ik vind dat Anky het goed doet tot nu toe nog geen blessure bij Salinero, en nog steeds on top.

Renate12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 17:17

ik denk dat er zoveel kritiek is op de manier van anky, omdat veel mensen het op een verkeerde manier na gingen doen en daardoor veel blessures kwamen. Naar mijn idee kan enkel een amazone als Anky op deze manier rijden, het systeem is tenslotte door haar en Sjef uitgebreid.
Nicole Uphoff trainde Rembrandt (ook olympisch goud..) ook op deze manier.. dus het werpt zijn vruchten af. dat wil overigens niet zeggen dat de duitse 'methode' slechter is. met goede resultaten is elke methode goed.
het rond en diep rijden, wordt niet alleen maar tijdens de training gedaan, dat zijn hele korte stukjes en het is alleen maar bedoeld om het paard over de rug te krijgen.

het was inderdaad erg jammer dat ook mensen uit las vegas op joep bartels afkwamen om over het systeem te 'zeuren' . ik vind dat Sjef groot gelijk heeft dat leken zich er niet mee moeten bemoeien.
verder geloof ik het best dat er wel eens paarden door de 'achterdeur' naar buiten zijn gegaan, met als voorbeeld junior. Idool is echt overleden aan een hartstilstand en de stop van joker heeft alles te maken met anky's val.

en als laatste.. als de manier van anky en sjef zo slecht was geweest, hoe komen salinero en bonfire aan de titel happy athlete??
ik vind het knap dat anky en sjef de manier gewoon naar buiten hebben gebracht.. en ik vind het knap dat ze er nog gewoon mee doorgaan ondanks alle discussies.

ik denk ook niet dat paarden bij anky 'stuk gaan' .. anky en sjef zouden toch zelf weten wanneer ze te ver gaan?

@ Greetjebee:
hoe weet je zo zeker dat de paarden van anky stuk gaan? Osmium is tog netjes naar Hans peter minderhoud gegaan?? (of ben ik in de war..?)

Pino24

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 17:19

Nee Osmium is gewoon écht stuk. Reden? Ik heb geen idee.
Ictenos is niet stuk overigens...... die staat bij Edward op stal. Ja precies ja, die jongen die in hetzelfde systeem traint Knipoog !
En Junior is ook niet stuk maar érg stout!!!

Kelly1503

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 17:20

Citaat:
niet

En dierenartsen beoordelen dat ook enkel vanuit het fysieke aspect, niet het mentale. En daar had ik het ook (juist!) over. Het aantal stakers en afvallers zegt dan wat mij betreft genoeg: Junior, Ictenos, Idool, Joker, Osmium en noem maar op. Die konden het ofwel mentaal, ofwel fysiek niet aan. Tuurlijk, een ongeluk is zeker mogelijk (vastliggen e.d. daar kan niemand wat aan doen) maar de meeste blessures zijn over het algemeen het gevolg van het overvragen of het op een verkeerde manier trainen. Zeker bij ontrevreden paarden is de kans op blessures het grootst, er ontstaat dan veel sneller een blokkade ergens in het lichaam als gevolg van (al-dan-niet zichtbare) spanning. Daarnaast vind ik het erg vreemd dat de blessures bij deze paarden niet over gaan..

Sorry ik vind dit helemaal nergens over gaan! Dit was waarschijnlijk het laatste doel van deze topic.. ik vind het heel flauw sorry! Maar niet elk paard is goed genoeg voor de topsport en dan heb ik het dus op wereldniveau en zelfs op olympische spelen! En als je op de verkeerde manier traint of jouw paard zit onder de blokkades dan word je niet 7x wereldkampioen en twee keer olympisch kampioen! Maar ik vind het een beetje zielig sorry hoor, maar als je hier zo nodig over wil praten.. open dan je eigen topic asjeblieft.. maar val er geen andere mensen mee lastig!

Ik vind het leuk voor je dat je nou bij Anky op stal staaat! Tuschinski is echt een heel erg leuk paard, als ik een merrie zou hebben en ik zou ermee willen fokken dan weet ik het wel! Ik heb zelf ook een Krack C en ik ben helemaal weg van hem! Het is een geweldig paard, die ik voor geen goud meer kwijtwil! Ik zou je je niet teveel van dit topic aantrekken.. het gaat een beetje ver helaas!

Renate12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 17:28

een aantal citaten van anky en sjef:

Anky van Grunsven: 'Ik had in mijn carrière al bij heel veel mensen getraind, voordat ik Sjef tegenkwam. Het grappige is dat ik bij de meeste trainers na een paar lessen wel doorhad hoe het systeem in elkaar zat. Ik train nu bijna tien jaar bij Sjef, maar ik weet het eigenlijk nóg niet. Bij Sjef is het altijd anders, nieuw, het houdt nooit op. Er is ook nooit één systeem. Sjef zoekt voortdurend problemen op om oplossingen te vinden. Als je thuis de problemen al tegengekomen bent, is het op een concours een stuk makkelijker. Sjef en ik gaan 300 procent voor één doel en dat kan eigenlijk alleen als je, net zoals wij, samenwoont. Je kent dan elkaars sterke en zwakke punten beter. Vaak is dat moeilijk, maar je komt daardoor ook verder. Training kan niet diep genoeg gaan, en dat is bij ons ook het geval. Sjef haalt meer uit mij dan iemand anders omdat hij mij ook dieper en harder kan raken.'

Sjef Janssen en Anky van Grunsven zijn een legendarisch koppel in de dressuursport.Hun training was non-conformistisch. Hun paarden werden in de training diep ingesteld, met het hoofd bijna tussen de voorbenen. Dat was niet nieuw, want de laatste drie Olympische dressuurkampioenen trainden net zo, maar het was wel omstreden.
Sjef: Ik werk altijd vanuit de relatie actie-reactie. Wat voor effect heeft de oefening op een paard en hoe ga ik daarmee om? Wat ik het belangrijkste punt vind, is dat ik als trainer mensen leer kijken naar hun paarden. Ieder paard is anders en iedere situatie is anders.' (<-- het wordt dus niet op elk paard hetzelfde toegepast..)

Niet alleen de psychologie en mentaliteit van de ruiter, ook die van het paard, en dan weer de combinatie van beiden. Daarbij moet je volkomen onbelast en onbevooroordeeld kunnen denken. Allerlei wetenschap uit het verleden dat bij ons klassieke rijkunst heet, is in negen van de tien gevallen een blokkade voor effectiviteit. Het plaatst dingen in hokjes waarin ze niet horen. Het belemmert de creativiteit.'

Renate12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 17:31

ik wil jullie hier niet mee lastig vallen hoor en het zal hier ook wel in deze topic mijn laatste bericht zijn, maar ik wilde alleen duidelijk maken dat je goed moet weten wat je zegt als je het over dit systeem hebt.

groetjes!

Willeke15

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 17:47

Haha!

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 17:53

Overigens valt het wel weer op dat de "tegenstanders" van het LDR systeem ALTIJD commentaar hebben!!!

Jammer dat het altijd zo moet gaan.... Knipoog ...

Maar de beste stuurlui staan aan wal hè?? Haha!

lachmar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-05 18:10

Jeetje ik open ook een keer een topic om iets leuks(voor mij dan) mee te delen en er komt meteen een discussie van hier tot tokio.
Dit soort discussies zijn er echt al honderden geweest en je komt hier toch nooit uit.
Dus een advies aan iedereen blijf lekker op je eigen manier rijden en bemoei je niet met anderen, maar kijk eerst naar je zelf.
(en hoeveel "gewone" ruiters hebben wel geen paarden "kapot" gereden)

Trouwens er staat nu ook een stukje over tuschinski op de site van anky en mijn veulentje staat er ook op Haha!

jubeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 18:15

lachmar schreef:
Jeetje ik open ook een keer een topic om iets leuks(voor mij dan) mee te delen en er komt meteen een discussie van hier tot tokio.
Dit soort discussies zijn er echt al honderden geweest en je komt hier toch nooit uit.
Dus een advies aan iedereen blijf lekker op je eigen manier rijden en bemoei je niet met anderen, maar kijk eerst naar je zelf.
(en hoeveel "gewone" ruiters hebben wel geen paarden "kapot" gereden)

Trouwens er staat nu ook een stukje over tuschinski op de site van anky en mijn veulentje staat er ook op Haha!

Ja, ech tleuk man, ik had al erop gereageerd op kraamstal. Herkende meteen jouw veulentje. En hoe voelt het nu om een beroemd paard te hebben?

lachmar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-05 18:17

ja ik las het net, tenminste ook nog mensen die leuke reacties kunnen geven!!! Dank je.
Vond hem al beroemd toen die mee was geweest naar de hengstenshow, maar nou is ie natuurlijk helemaal beroemd haha.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 18:59

greetjebee schreef:
De Duitsers hebben weliswaar een strak systeem, het is echter absoluut paardvriendelijk! Dit systeem is geschikt voor alle paarden en zal, indien juist toegepast, bij alle paarden verbetering tot gevolg hebben, zowel fysiek als mentaal!

En daarom kwam Rousseau met een kaakblessure uit Dld.
Ondertussen zijn we al weer bijna anderhalf jaar verder en is hij nog steeds niet in de schijnwerpers gesignaleerd.
Wil het daarom zeggen dat Duitsers paarden in elkaar trekken?
En wie zegt dat Osmium die halsblessure door het rijden heeft opgelopen? Misschien heeft hij wel een ongeluk in de molen gehad.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 19:11

Sjuimpje schreef:
greetjebee schreef:
En daarom kwam Rousseau met een kaakblessure uit Dld.
Ondertussen zijn we al weer bijna anderhalf jaar verder en is hij nog steeds niet in de schijnwerpers gesignaleerd.
.

En die dubbele grote piephak (griffelbeentje ?),waar heeft hij dat opgelopen? Knipoog

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 19:19

greetjebee schreef:
alle

paarden verbetering tot gevolg hebben,
zowel fysiek als mentaal!

Wat niet buigt zal barsten. Haha!

lachmar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-05 20:00

en ineens zijn de mensen die tegen het LDR systeem zijn stil Haha!

jubeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 20:07

Ja, en gaan op een ander topic verder!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 20:10

Anky schreef ooit iets wat me altijd bijgebleven is,en dat is : Dat ze haar paarden traint in constant andere houdingen..zodat ze constant verschillende spiergroepen traint..ze rijdt dus niet alleen laag en diep..