Meningsverschil met paard: doorwerken of tegenwerken?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

karton

Re: Meningsverschil met paard: doorwerken of tegenwerken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 14:52

Ik heb een haf, erg eigenwijs..
Hij raced nogal in galop, maar als hij moet aandraven, en aangaloppeerd gaat hij juist heel rustig. Dan laat ik hem een volte galoperen, en dan terugnemen. Dat moet ook van mijn instructise.
Maar meestal neem ik 'm terug, en probeer het even later opnieuw.
Volgens mij vinden paarden het ook fijner om een correctie te krijgen, dan weten ze waar ze aan toe zijn, en wat ze wel en niet kunnen doen!

Miss_Blimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 17:46

Stap=stap draf=draf en galop=galop. Maar snap dat als je paard fris is dat hij dan wat heftiger kan reageren op hulpen, maar dan nog terug in tempo op jouw hulpen en vandaaruit de frissigheid eraf rijden door bijvoorbeeld eerder te gaan draven.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 16:42

Oeh dit is een interessant onderwerp.
Ik heb een ex-renpaard. Binnen moet hij luisteren naar mij! Maar ik heb wel een manier gevonden waardoor hij niet zo drammerig wordt. Ik stap een paar rondjes en laat hem dan draven aan een teugeltje zonder druk of wat dan ook. Hij mag hierin zijn eigen tempo bepalen, maar niet in galop gaan ofzo. Op het moment dat ik merk dat hij terug komt in tempo (want hij draaft dan hard!) neem ik hem terug in stap en begin ik gewoon met losrijden.
Buiten doe ik eigenlijk hetzelfde. Ik wil draven, hij mag het tempo bepalen. Doe ik dat niet, wordt hij drammerig, vervelend en kan ik niet genieten van een buitenrit. In de galop, bepaal ik het tempo, maar er is 1 pad waar hij altijd mag gaan. Dit pad eindigt met een haakse bocht en ik heb hem nu geleerd dat hij VOOR die bocht terug in draf moet komen.
Ik heb lang moeten zoeken naar een oplossing met hem, maar ik ben erachter dat het bij hem gewoon heel simpel werkt... Geven en nemen!

Natuurlijk zou ik dat niet bij elk paard zo doen, maar bij hem wel.
Een en hetzelfde pad nemen om te laten crossen (wat hij ontzettend graag doet, en dat ook laat merken dus!) zou ik met geen een paard doen, behalve met ex-renners met zijn karakter. Als ik het op een ander pad zou doen, heb ik het gevaar dat er wandelaars, honden, fietsers etc in de weg lopen. Op dat pad niet! Vandaar dat ik gekozen heb voor dat ene pad! Voor de veiligheid dus...

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 21:56

Ik ben onverbiddelijk, wat ik wil, dat gebeurt.
Als hij buiten aangeeft dat hij eens wil crossen dan gebeurt dat maar wel pas na dat hij eerst even gestapt heeft en als ik dan de hulpen geef en verlichte zit aan neem mag hij er van mij ook vandoor knallen. Naar mijn idee hou je zo een paard met een eigen geest maar wel gehoorzaam.
Daarnaast zorg ik er wel voor dat ik het werk zo leuk/ afwisseld hou dat hij gemotiveerd blijft. Als hij geen zin heeft in de bak te dressuren ga ik bij mezelf te rade: heeft hij genoeg afwisseling gehad??
ja? dan ..lopen knol! desnoods kwaadschiks.
nee? dan stop ik iets eerder en ga de volgende dag naar buiten.

vamp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-05 10:35

als hij in galop gaat terwijl ik in draf wil, neem ik hem terug in draf, en laat ik hem wat dingen doen die ik wil. daarna gaan we wel aangalloperen, maar wel zoals ik het wil. al laat ik hem vaak ion verlichte zit flink doorgalloperen, en daarna terug naar een handgalopje.

als ik met mijn jaarlingetje een meningsverschil heb ( zij wil niet vooruit, ik wel) laat ik haar een meter of 2 achterwaarts gaan, waarna ze wel vooruit wil.

Miss_Blimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-05 12:49

Citaat:
laat ik haar een meter of 2 achterwaarts gaan, waarna ze wel vooruit wil.

Idd ook wel eens gebeurd met een manegepaardje... ze wilde niet vooruit, alleen maar achterwaarts. Nah achterwaarts? Dan ook een heel rondje achterwaarts hej Lachen