Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
ZoekStalling schreef:HOE longeren bedoel je precies?
20 minuten stug rondjes lopen in stap, draf en galop?
Of het paard de gangen laten oefenen?
Wat vind je precies dat er mis mee is?
(was ik gewoon even nieuwsgierig naar)
Nimmy schreef:als het een paar keer heel even is, kan t volgens mij niet veel kwaad. en als je in een 20 bij 40 bak aan een lange lijn longeerd...
maar wel rustig aan doen lijkt mij, en niet te vaak.
Faniek schreef::|
Wat ik niet zo'n probleem vind is dat ze zonder leeftijdsgenootjes staat.
Mijn twenter staat met:
- Mams
- Veulen van bijna 3 weken van mams
- 10 jarige merrie.
Ze is helemaal gek met die 10 jarige merrie. Alleen wil de 10 jarige merrie niet echt alles. Beetje bokken en rennen door de wei is ok.
Ik had ook liever een leeftijdsgenootje gehad voor haar, maar ja waar haal ik die vandaan en opfok is me te duur als ze thuis kunnen staan terwijl ze er later niks aan over houd.
Van enige training of gewennig kan in mijn ogen dan geen sprake zijn. Merilyn schreef:Ik zie hier een aantal keer staan waarom het zo slecht is om een jaarliong te longeren. Er is wel degelijk onderzoek naar gedaan. Zo'n diertje is flink in de groei, en longeren betreft eenzijdige belastig op de groeischijven en pezen. Hierdoor ontstaat in een vroeg stadium al slijtage. in de meeste gevallen zal zo'n diertje de 7 jaar niet schade vrij halen. heel spijtig dat eigenaren hun dier nu al de vernieling in helpen.
Mijn advies is: zoek krantenknipsels en artikelen waarin staat beschreven dat dit vreselijk slecht is, dat kun je best vinden ook op Google en plak dit op haar staldeur anoniem. Misschien dat het helpt.
. Dus Merilyn, als jij me even kunt vertellen waar ik die onderzoeken kan vinden ? 
Carolinef schreef:ja in zo'n geval kun je er voor kiezen om er;
a-iets van te zeggen met alle (nadelige) gevolgen van dien
b- snel doorlopen, even vloeken en that's it, want er gebeuren nog veel meer dingen met paardjes van deze leeftijd, sommige lopen dan al in ruiterkampen mee onder het zadel etc.
![]()
ps ik kies zelf voor optie b, zolang ik zelf maar weet dat ik wel goed ben voor mijn paardje, geeft me dat een gerust gevoel, de wereld kun je helaas niet verbeteren.
promptertje schreef:Op de Waiboerhoeve is onderzoek gedaan in een ronde trainingsmolen, en met galopsprints erbij, dus niet alleen maar stappen en draven. Het betrof draverjaarlingen, en ze vertoonden allemaal een betere botdichtheid na dit onderzoek. Deze paarden hadden ook weidegang.
Over nadelige gevolgen van longeren van jaarlingen heb ik niets kunnen vinden, dus als iemand even een linkje heeft?
)
Een draver kan ook galopperen, en galopsprints zijn op die leeftijd het meest natuurlijk, dat doen de jonge paarden in het land ook. Ik ben ten tijde van dat onderzoek ook op de Waiboerhoeve geweest en heb de draverjaarlingen aan het werk gezien in die molen. Wat inderdaad klopt is dat de ondergrond vrij hard was, dat is een verschil met een bak (de meeste bakken vind ik sowieso te zwaar, maar dat is weer een andere discussie
) promptertje schreef:Op de Waiboerhoeve is onderzoek gedaan in een ronde trainingsmolen, en met galopsprints erbij, dus niet alleen maar stappen en draven. Het betrof draverjaarlingen, en ze vertoonden allemaal een betere botdichtheid na dit onderzoek. Deze paarden hadden ook weidegang.
Over nadelige gevolgen van longeren van jaarlingen heb ik niets kunnen vinden, dus als iemand even een linkje heeft?

Coby schreef:Deze jaarling staat in een koppel met 20 andere merries. Er heerst een grote dominantiestrijd, dit omdat er steeds merries bijkomen of weggehaald worden. De rust kan dus nooit terugkeren. Vandaar dat mijn merrie niet meer in de koppel staat, omdat bijt en trapverwondingen mij te erg werden. Dit veulen wordt meerdere malen per dag aan gort getrapt door andere paarden. Tsja wat is dan goed voor de opvoeding. Ik vind dat spelen en uitdagen bij paarden horen. Maar gericht trappen met alle nodige gevolgen vind ik juist wat minder.
.
? Ik niet namelijk
promptertje schreef:Mijn draver van 19 heb ik mijn handen nog vol aan Quellian, die wou ik niet versleten noemen.
Heb jij daar trouwens cijfers van, hoe lang de carriere van een draver duurt en hou oud ze gemiddeld worden? Ik niet namelijk

Ik doe iig met de mijne wat ik goed vind.
Iig niet voor een paard dat rustig wordt beleerd vanaf z'n 3e. 
Quellian schreef:En BTW: 19 is nog niet spectaculair oud, hoorIig niet voor een paard dat rustig wordt beleerd vanaf z'n 3e.
, en onderzoeken zijn jammer genoeg niet te vinden.