Oh god....gaat ze haar jaarling longeren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nimmy

Re: Oh god....gaat ze haar jaarling longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 18:46

als het een paar keer heel even is, kan t volgens mij niet veel kwaad. en als je in een 20 bij 40 bak aan een lange lijn longeerd...

maar wel rustig aan doen lijkt mij, en niet te vaak.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-05 19:39

ZoekStalling schreef:
HOE longeren bedoel je precies?
20 minuten stug rondjes lopen in stap, draf en galop?
Of het paard de gangen laten oefenen?

Wat vind je precies dat er mis mee is?

(was ik gewoon even nieuwsgierig naar)

Het leek meer op 20 min rondjes lopen in stap, draf en galop. Op een relatief kleine volte (lengte touw zo´n 10 meter).

Nimmy schreef:
als het een paar keer heel even is, kan t volgens mij niet veel kwaad. en als je in een 20 bij 40 bak aan een lange lijn longeerd...

maar wel rustig aan doen lijkt mij, en niet te vaak.

Het was dus niet aan een lange lijn, maar redelijk kort.

Faniek schreef:
:|
Wat ik niet zo'n probleem vind is dat ze zonder leeftijdsgenootjes staat.
Mijn twenter staat met:
- Mams
- Veulen van bijna 3 weken van mams
- 10 jarige merrie.

Ze is helemaal gek met die 10 jarige merrie. Alleen wil de 10 jarige merrie niet echt alles. Beetje bokken en rennen door de wei is ok.
Ik had ook liever een leeftijdsgenootje gehad voor haar, maar ja waar haal ik die vandaan en opfok is me te duur als ze thuis kunnen staan terwijl ze er later niks aan over houd.

Deze jaarling staat in een koppel met 20 andere merries. Er heerst een grote dominantiestrijd, dit omdat er steeds merries bijkomen of weggehaald worden. De rust kan dus nooit terugkeren. Vandaar dat mijn merrie niet meer in de koppel staat, omdat bijt en trapverwondingen mij te erg werden. Dit veulen wordt meerdere malen per dag aan gort getrapt door andere paarden. Tsja wat is dan goed voor de opvoeding. Ik vind dat spelen en uitdagen bij paarden horen. Maar gericht trappen met alle nodige gevolgen vind ik juist wat minder.

Wat ik zelf het slecht vind van longeren op deze leeftijd is dat de belasting van de pezen toch echt groot is voor een nog lang niet uitgegroeid paard. Dit paard ging volledig trekken aan de longeerlijn, vooral in galop. Daardoor komt er gigantisch veel druk te staan, en wordt het paard als het ware getold Tong uitsteken Van enige training of gewennig kan in mijn ogen dan geen sprake zijn.

Getroetel en gefrut met een veulen zou ik zelf niet doen. Maar lijkt me minder schadelijk dan dit soort akties.
Ook vind ik het ronduit sneu voor zo´n jong ding om in ieder geval 20 min. redelijk geconcentreerd bezig te zijn. Dit houden ze simpelweg niet vol.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-05 19:41

Merilyn schreef:
Ik zie hier een aantal keer staan waarom het zo slecht is om een jaarliong te longeren. Er is wel degelijk onderzoek naar gedaan. Zo'n diertje is flink in de groei, en longeren betreft eenzijdige belastig op de groeischijven en pezen. Hierdoor ontstaat in een vroeg stadium al slijtage. in de meeste gevallen zal zo'n diertje de 7 jaar niet schade vrij halen. heel spijtig dat eigenaren hun dier nu al de vernieling in helpen.

Mijn advies is: zoek krantenknipsels en artikelen waarin staat beschreven dat dit vreselijk slecht is, dat kun je best vinden ook op Google en plak dit op haar staldeur anoniem. Misschien dat het helpt.

Veel beter geformuleerd dan ik het zou kunnen doen. Vandaar deze quote Haha!
Die anonieme briefjes....had ik het lef maar Bloos

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 19:45

Ik heb die artikelen geprobeerd te zoeken - niet te vinden . Dus Merilyn, als jij me even kunt vertellen waar ik die onderzoeken kan vinden ?

Carolinef

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 19:58

ja in zo'n geval kun je er voor kiezen om er;
a-iets van te zeggen met alle (nadelige) gevolgen van dien
b- snel doorlopen, even vloeken en that's it, want er gebeuren nog veel meer dingen met paardjes van deze leeftijd, sommige lopen dan al in ruiterkampen mee onder het zadel etc.
Clown

ps ik kies zelf voor optie b, zolang ik zelf maar weet dat ik wel goed ben voor mijn paardje, geeft me dat een gerust gevoel, de wereld kun je helaas niet verbeteren. Boos!

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-05 20:07

Carolinef schreef:
ja in zo'n geval kun je er voor kiezen om er;
a-iets van te zeggen met alle (nadelige) gevolgen van dien
b- snel doorlopen, even vloeken en that's it, want er gebeuren nog veel meer dingen met paardjes van deze leeftijd, sommige lopen dan al in ruiterkampen mee onder het zadel etc.
Clown

ps ik kies zelf voor optie b, zolang ik zelf maar weet dat ik wel goed ben voor mijn paardje, geeft me dat een gerust gevoel, de wereld kun je helaas niet verbeteren. Boos!

Ik kies zelf ook voor optie b. Het gezeur wanneer je hier commentaar op gaat geven zorgt er in ieder geval niet voor dat het beter gaat.
Boos!

Whisperke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-05 08:32

Omdat er niets over te vinden valt of het nu slecht is of niet, kun je het misschien eens aan de DA vragen meestal weten die wel antwoord op je vragen. Zo niet dan weet ik het ook niet misschien dat je het nog ergens aan kan vragen. Zelf verzorg ik een bijna 2 jarige ik longeer die niet wel doe ik er vaak mee aan de hand lopen en commando's leren zoals halt en ik doe haar vaker aansporen om te rennen maar ze ziet het als spelen dus het kan in mijn ogen niet kwaad. Ze staat wel met een ander paard in de wei van dezelfde leeftijd. Maar ja of het nou zo slecht is weet ik niet. Misschien kun je aan die vrouw eens vragen waarom ze dat doet en hoe ze erbij gekomen is die te gaan longeren. Wie weet wat er daadwerkelijk achter zit!!

Myrdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-05 08:54

Zoals ik het hier lees, had die jaarling niet gelongeerd mogen worden.
10 meter touw is veel te weinig en ik zou in ieder geval geen galop doen. Zelf ben ik er zeer op tegen om een jaarling te longeren, maar goed aan een lang touw en 15 minuutjes per week kan het geen kwaad. Wat wel belangrijk is, is de ondergrond. Zware ondergrond is erg slecht voor de gewrichten en pezen. Ook voor twenters en 3 jarigen.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-05 21:51

jeetje... als dat beestje dan ook nog eens 'aan gort wordt getrapt' door de merries.... wel raar dat ze zo fel zijn op een jaarling en dus niet alleen waarschuwen.
staan de merries nou links of rechts van de boerderij? opvoeden door volwassen paarden zou in principe perfect zijn hoor, alleen dit 'aan gort trappen' lijkt me bijna nog ernstiger dan het longeren.

die eigenaresse is d'r paard moedwillig aan het verpesten ?

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 08:14

Weet je, het enge aan deze zaken is dat mensen wel lezen: het kan best, aar niet de "mits"...mits het niet te vaak is, te zwaar etc etc.
Daarom ben ik er altijd voor om over de grote linie maar te zeggen blijf er vanaf, beter te laat begonnen dan te vroeg.
Volgens mij is het zo dat mensen een jong paard hebben en er toch wat mee willen doen. Ik zou zeggen: ga lekker wandelen of koop een ouder paard. Lachen

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 08:51

promptertje schreef:
Op de Waiboerhoeve is onderzoek gedaan in een ronde trainingsmolen, en met galopsprints erbij, dus niet alleen maar stappen en draven. Het betrof draverjaarlingen, en ze vertoonden allemaal een betere botdichtheid na dit onderzoek. Deze paarden hadden ook weidegang.

Over nadelige gevolgen van longeren van jaarlingen heb ik niets kunnen vinden, dus als iemand even een linkje heeft Lachen ?

Galopsprints voor draverjaarlingen? Ik vind het een vreemde theorie (zeg niet dat het niet waar is hoor, maar ik heb er nog nooit over gehoord Knipoog )

Een trainingsmolen moet zowieso een stevigere ondergrond hebben dan een longeerbak met zand... Dus er is wel degelijk een belangrijk verschil, want een mulle zandbak is veel belastender voor de gewrichten dan een stevige ondergrond, lijkt mij...

A fijn, mijn 2-jarige heeft dus echt nog nooit aan een longeerlijn gelopen. Staat nu heerlijk op het land sinds een paar dagen, ze staat in de opfok en daar komt ze pas uit met 3 of 3,5 jaar wanneer ik denk dat ze er aan toe is...
Af en toe een borstel of hoefjes uit krabben, even meelopen en klaar.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 09:22

Wat is daar nou weer vreemd aan Verward Een draver kan ook galopperen, en galopsprints zijn op die leeftijd het meest natuurlijk, dat doen de jonge paarden in het land ook. Ik ben ten tijde van dat onderzoek ook op de Waiboerhoeve geweest en heb de draverjaarlingen aan het werk gezien in die molen. Wat inderdaad klopt is dat de ondergrond vrij hard was, dat is een verschil met een bak (de meeste bakken vind ik sowieso te zwaar, maar dat is weer een andere discussie Knipoog )

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 09:28

promptertje schreef:
Op de Waiboerhoeve is onderzoek gedaan in een ronde trainingsmolen, en met galopsprints erbij, dus niet alleen maar stappen en draven. Het betrof draverjaarlingen, en ze vertoonden allemaal een betere botdichtheid na dit onderzoek. Deze paarden hadden ook weidegang.

Over nadelige gevolgen van longeren van jaarlingen heb ik niets kunnen vinden, dus als iemand even een linkje heeft Lachen ?

Het gaat niet zozeer om de botdichtheid prom. Het gaat om de pezen. Die worden te eenzijdig belast en dat kan op latere leeftijd problemen opleveren. Daarom neem ik Wiz als handpaard mee naast Lanna binnenkort. Dan kan hij op rechte lijnen sterk worden en tegelijkertijd mooi verkeersmak worden naast een bomproof paard. Het zit dus niet in de belasting, maar in de eenzijdige belasting.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 09:32

De paarden die aan het onderzoek deel hebben genomen als jaarling, zijn later geveild. Hun percentage dat in de koersen is gekomen zou ik even na moeten zoeken, maar was in ieder geval niet lager dan van de dieren die niet aan het onderzoek hadden deel genomen. Het had dus blijkbaar op de pezen ook geen nadelige invloed gehad.

Ik zeg niet dat het wél goed is, maar ik kan nergens iets vinden dat het níet goed zou zijn. In de paardensport wordt altijd veel voor waar aangenomen, maar een onderbouwing mis ik meestal. De meeste mensen dénken dat iets niet goed is, maar weten niet waarom. Mijn zwart-witte karakter wil altijd weten waaróm iets goed of slecht genoemd wordt Haha!

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 09:50

ik heb wel eens gehoord dat longeren altijd slecht is ook voor volwassen paarden, omdat ze altijd dat met de benen draaien ( weet niet hoe ik het moet uit leggen).
en geen elkel stuk recht lopen.
Daar door zouden de paarden meer last van slijtage hebben.
weten jullie of dit waar is.
heb het gehoort van een beter weter bij mij op stal.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 10:00

Zou dit niet iets met het doel van gebruik te maken hebben Prom. Dravers lijken mij de rest van hun leven nu juist niet zwaar op cirkels te worden ingezet. Die baan is een stuk rechter dan de gemiddelde longeercirkel. Een jong dressuur/springpaard dat vanaf zijn 1e jaar constant op die cirkel wordt gelongeerd (ook voor de latere opleiding) heeft meer en langduriger belasting dan een aantal jonge dravers in een stapmolen die later als draver getraind worden (naar ik aanneem meer met lange lijnen en op rechtere stukken). Ik interpreteer ook maar wat in het rond hoor Lachen

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 10:30

Coby schreef:
Deze jaarling staat in een koppel met 20 andere merries. Er heerst een grote dominantiestrijd, dit omdat er steeds merries bijkomen of weggehaald worden. De rust kan dus nooit terugkeren. Vandaar dat mijn merrie niet meer in de koppel staat, omdat bijt en trapverwondingen mij te erg werden. Dit veulen wordt meerdere malen per dag aan gort getrapt door andere paarden. Tsja wat is dan goed voor de opvoeding. Ik vind dat spelen en uitdagen bij paarden horen. Maar gericht trappen met alle nodige gevolgen vind ik juist wat minder.

Ok daar ben ik het wel over eens dat, dat niet kan, maar om dan meteen de opfok te zeggen dat vind ik niet nodig.
Maar dominantiestrijd en dan een veulen er tussen is nooit fijn

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 10:44

@ promptertje; waarom zijn dravers dan zo jong al versleten en op? En laat jij je peutertje ook fulltime werken op kantoor? Knipoog

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 10:53

Mijn draver van 19 heb ik mijn handen nog vol aan Quellian, die wou ik niet versleten noemen Lachen.

Heb jij daar trouwens cijfers van, hoe lang de carriere van een draver duurt en hou oud ze gemiddeld worden Schijnheilig ? Ik niet namelijk Haha!

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 11:12

promptertje schreef:
Mijn draver van 19 heb ik mijn handen nog vol aan Quellian, die wou ik niet versleten noemen Lachen.

Heb jij daar trouwens cijfers van, hoe lang de carriere van een draver duurt en hou oud ze gemiddeld worden Schijnheilig ? Ik niet namelijk Haha!

Ik zie ze regelmatig voorbij komen a la 'ik wil graag een recreatiepaard zijn, maar ik kan niet meer'. Zo hebben we er nu ook 1 op stal staan Knipoog

En trouwens; ik hoef nergens cijfers van te hebben. Als degene waar TS het over heeft (of jij, of iemand anders) z'n paard kapot wil hebben: PRIMA Haha! Ik doe iig met de mijne wat ik goed vind.

En BTW: 19 is nog niet spectaculair oud, hoor Knipoog Iig niet voor een paard dat rustig wordt beleerd vanaf z'n 3e.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 11:13

Ik dacht: Ik Google wel even wat links bijeen om aan te tonen dat longeren voor jonge paarden slecht is, maar dat viel tegen...
Er is idd niets, wetenschappelijks, over te vinden Verward

Het enige dat enigszins in de buurt komt (slijtage en peesproblemen door te intensieve training op jonge leeftijd) is een stuk in een boek van Evert Offereins. En dat gaat nog specifiek over springpaarden ook.
Toch is zijn conclusie van "investeer in de toekomst en doe kalm aan met een jong paard" wel door te trekken naar het longeren van een veulen. Een veulen heeft nog (hopelijk) minstens vijftien jaar van werken voor de boeg dus waarom zou je het risico nemen en die onvolgroeide pezen en gewrichten meer en anders belasten dan een veulen zelf zou doen?.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 11:17

Quellian schreef:
En BTW: 19 is nog niet spectaculair oud, hoor Knipoog Iig niet voor een paard dat rustig wordt beleerd vanaf z'n 3e.

En wel voor een paard dat beleerd werd met 16 maanden? Ik kom ook heel weinig warmbloeden tegen van 19, uit cijfers van verzekeringsmaatschappijen is gebleken dat het gemiddelde warmbloedpaard maar 8 jaar oud wordt. Zegt me ook niet zoveel, want alle onverzekerde paarden doen niet mee in dit cijfer, en ik heb geen idee hoeveel dat er zijn.

Maar ik wilde hier geen discussie opstarten over dravers, hoe boeiend voor mij ook, maar terug naar de basis van dit topic: TS zegt dat een jaarling longeren erg slecht is, en bijna iedereen is het met haar eens, maar ik vraag me dan of waarom dat gezegd wordt. Zoveel ervaring hebben we er gelukkig niet mee Lachen, en onderzoeken zijn jammer genoeg niet te vinden.

adnil35

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 11:25

Wat ik mij afvroeg, waarom het beter is voor een jong paard om tussen leeftijdsgenoten op te groeien? Wij hebben een paard gehad (7 maanden toen we haar kochten) en zij is opgegroeid bij een ruintje van 1.15 en 22 jaar oud. Dit is een prima paard en dat kleine oude ponytje heeft haar perfect opgevoed. Dat paard van 3 jaar en dik 1.70 ging wel aan de kant staan als die ukkepuk kwaad wer!!

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 11:29

Nog even een aanvulling: voordat iedereen denkt dat ik een enorme fan ben van longeren en speciaal van hele jonge paarden: ik longeer denk ik 2 keer per jaar, ik zie er als geheel eigenlijk niet zoveel in *LOL*

Opfok zoals we dat in Nederland kennen (en bijna nergens anders in de wereld) ben ik ook niet speciaal een fan van, ben ik ook wel benieuwd naar, of paarden uit een speciale opfok later beter af zijn qua gezondheid dan paarden die gewoon "thuis" zijn gehouden.

beautyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 11:35

nou ja ik ben ook niet echt voor de opfok hoor
ons hengstenveulen van anderhalf staat op de wei met een andere hengst van 3 en een hengst van vier wat eigenlijk voor ons ideaal is
met de hengst van 3 kan hij lekker spelen en door de oudere hengst leert ie manieren en wordt ie af en toe eens op zijn plaats gezet
nooit gemeen hoor; maar gewoon goed duidelijk maken en zijn terrein afbakenen

bij ons in belgie kennen we de opfok niet zo goed; maar ik zie er niet echt voordeel in. ons hengstenveulen komt sinds zijn geboorte iedere dag in de hand en kzie der niet echt veel verkeerd in daar hij ook evengoed kan rennen in de wei met zijn vriendjes