Chippen is niet meer verplicht DNA mag ook weer!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ikke

Re: Chippen is niet meer verplicht DNA mag ook weer!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 13:38

Om even bij het topic te blijven: Registratie is verplicht; Chip heeft de uitdrukkelijke voorkeur voor de NHS en LNV, voor wie niet wil vraagt zonder opgave van reden een ontheffing aan en laat DNA registreren.
Dit zijn twee kleine verschillen: er is GEEN einddatum meer waarvoor de ontheffing moet zijn aangevraagd en je hoeft je aanvraag niet meer te beargumenteren.
Het enige wat blijft is dat voor eind 2006 ALLE paarden geregistreerd moeten zijn.
Eigenlijk niks nieuws onder de zon, LNV voldoet domweg aan zijn grondwettelijke verplichting.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 14:48

ikke schreef:
Om even bij het topic te blijven: Registratie is verplicht; Chip heeft de uitdrukkelijke voorkeur voor de NHS en LNV,

En daar is ie weer ..... de kruistocht tegen de KNHS. En nu heeft de LNV het ook al gedaan. Het is een EUROPEES besluit I&R-regeling paardachtigen. NEDERLAND heeft toestemming van de EU gekregen om te MOGEN chippen en daarmee heeft NEDERLAND het RECHT gekregen om chippen verplicht te mogen stellen.
Je kunt op je kop gaan staan en er een draai aan geven wat je wilt, maar chippen is verplicht en blijft verplicht. Want als het niet verplicht zou zijn hoefde je ook geen ontheffing aan te vragen. Of dan het niet op hoeven geven van een reden voor de aanvraag van een onteffing zo'n grote zege is ?!?!?!?!?!?!?!

weet je wat een leuk regeltje in het nieuwe geheel:
Citaat:
De bezwaarde houder dient de aanvraag voor een ontheffing van de transponderverplichting in te dienen, ruim voordat de paardachtige de leeftijd van zeven maanden heeft bereikt. Vanaf deze leeftijd dient een paardachtige een paspoort te hebben.

bron: www.minlnv.nl
heb je dus met een paard ouder dan 7 maan nog de tijd tot 1 juli 2005 om otheffing aan te vragen van de chipverplichting Haha!

Tenfold

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 14:53

Betekent dit dat voor paarden ouder dan 7 maanden straks DNA niet meer voldoet om een paspoort te verkrijgen, ook al zou je een ontheffing aanvragen. Oftwel straks krijg je geen ontheffing meer, als je paard ouder is dan 7 maanden?
Zo had ik die tekst eerlijk gezegd nog niet geinterpreteerd....
(met 'straks' bedoel ik dan na 1 juli 1005)

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 19:58

tja...... interpreteren of lezen. Zoals het er staat kun je dus eigenlijk na 1 juli 2005 alleen nog voor veulens ontheffing aanvragen, en dat kon dus ook ten tijde van die eerste regeling (1 feb. 2005 regeling: na die datum alleen nog voor veulens uit merries met ontheffing) is dan veranderd in alle veulens.....
Ik heb de officiele regels nog niet gelezen maar volgens mij schieten de antichippers er geen meter mee op...... maar kan aan mij liggen.

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 22:44

Vedetje schreef:
Geloof?????

En als je paard gestolen word?????

Dan heb je geen donder aan die chip hoor Haha! Als je paard gestolen wordt en je vind 'em trug, kun jij niet bewijzen dat dat paard van jou is. Het paspoort is immers geen eigendomsbewijs (staat in de kleine lettertjes).

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 22:53

nah die kleine lettertjes vallen wel mee hoor.
Is toch ook wel simpel: het paspoort hoort ten allertijde het paard te vergezellen, dus als ik jou paard vervoer heb ik het paspoort nodig, dus kan het geen eigendomsbewijs zijn, zouden de vervoerders gouden tijden beleven Clown
aankoopbewijs, betalingsbewijs en bijv. bewijzen dat je in het grootste gedeelte voorziet in het onderhoud van het paard tonen aan dat jij de eigenaar bent.
Zou de chip/paspoort (chip of DNA ) juridisch bewijs zijn van eigendom zou je eigenlijk hetzelfde systeem krijgen als met bijv. een auto. Moet je naar het postkantoor om het dier over te schrijven, krijg je een vrijwaringsbewijs (dat zou weer handig zijn als je bijv. de "bedenker" bent van de combinatie als je een drachtige merrie verkoopt......

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 23:14

Klopt. Alleen de KNHS beweert dat de chip tegen diefstal is. Wat dus niet zo is en zowat iedereen geeft o.a. anti-diefstal als voordeel van de chip Clown

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 09:33

schaapjuh schreef:
Klopt. Alleen de KNHS beweert dat de chip tegen diefstal is. Wat dus niet zo is en zowat iedereen geeft o.a. anti-diefstal als voordeel van de chip Clown

DAT is ook de reden waarom ik zo anti-NHS en anti-chip ben. Ik vind dit volksverlakkerij.
Overigens Alane, de anti-chip club schiet wel iets op met de niewe regeling. Elk veulen kan in de toekomst wel of niet gechipt worden, naar de keuze van de eigenaar. Daarmee is de "uitsterfregeling" van de baan en dat is nou net wat zij wilden!

Ukster

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 09:38

mijn 2 pony's zijn nou nog steeds niet gechipt en oook nergens geregistreerd. nou ga ik vd zomer op vakantie met ze, maar moeten ze nou dan gechipt worden?

want snap er allemaal geen drol meer van Tong uitsteken

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 10:22

Trouwens Ikke, hoe groot acht je de kans dat de fokers die al hun merries gechipt hebben bij de veulens ontheffing aanvragen?
Tel daar de regels van een wedstrijdorganiserende vereniging bij op (alleen gechipte paarden mogen mee doen) en de niet gechipt paarden sterven langzaam uit....
en hoe ruim is ruim van te voeren? 2 maand voor het veulen 7 maand is of 6 maand ????

En omdat de KNHS antidiefstal als voordeel aanhaalt ga je lopen verkondigen dat chippen gevaarlijk is?
Je kunt toch wel op je klompen aanvoelen dat een gestolen paard niet terug gevonden kan worden door een chip, hooguit de laatst geregistreerde eigenaar.
En is het toch wat ik telkens al schreef, geen anti-chip campagne maar een kruistocht tegen de KNHS die je dus nooit zult winnen op deze manier. I&R-regeling is een overheids regeling, opgelegd door de EU en uitgevoerd door de PVV, met advies van de KNHS.

@Ukster: www.nl-paardenpaspoort.nl
Je bent dus verplciht een paspoort te hebben bij je paard/pony, daar hoort dus een chip verplicht bij, echter kun je ontheffing aanvragen om DNA te laten registreren.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 16:13

Alane schreef:
En daar is ie weer ..... de kruistocht tegen de KNHS. En nu heeft de LNV het ook al gedaan. Het is een EUROPEES besluit I&R-regeling paardachtigen. NEDERLAND heeft toestemming van de EU gekregen om te MOGEN chippen en daarmee heeft NEDERLAND het RECHT gekregen om chippen verplicht te mogen stellen.
Je kunt op je kop gaan staan en er een draai aan geven wat je wilt, maar chippen is verplicht en blijft verplicht. Want als het niet verplicht zou zijn hoefde je ook geen ontheffing aan te vragen. Of dan het niet op hoeven geven van een reden voor de aanvraag van een onteffing zo'n grote zege is ?!?!?!?!?!?!?!

weet je wat een leuk regeltje in het nieuwe geheel:
Citaat:
De bezwaarde houder dient de aanvraag voor een ontheffing van de transponderverplichting in te dienen, ruim voordat de paardachtige de leeftijd van zeven maanden heeft bereikt. Vanaf deze leeftijd dient een paardachtige een paspoort te hebben.

bron: www.minlnv.nl

heb je dus met een paard ouder dan 7 maan nog de tijd tot 1 juli 2005 om otheffing aan te vragen van de chipverplichting Haha!

Klopt allemaal niet helemaal wat je daar zegt...
Een paard dient al wel een paspoort te hebben, maar álle paarden die geboren zijn vóór 22 oktober 2003 hoeven nog geen chip te hebben Alleen een paspoort is verplicht. Dit wordt stelselmatig verzwegen door de instanties maar staat toch echt in het besluit (arikel 24, overgangsregelingen) Pest is alleen dat je zonder chip of DNA registratie nu geen paspoort meer kunt krijgen, maar degenen die al wel een paspoort bij hun paard hadden (zoals ik) maar geen chip hoeven dus nog niet te chippen.
Daarnaast is DNA altijd al een alternatief geweest, ook dat is in het begin niet gekend gemaakt en nu is het dus een toegestaan alternatief. Op dít moment heb je nog wel ontheffing nodig, maar er wordt hard aan gewerkt om de toegezegde (door de minister) versimpeling van de DNA procedure ook daadwerkelijk ingevoerd te krijgen. Als het goed is hoef je dus binnenkort géén ontheffing meer aan te vragen.
Die kruistocht tegen de KNHS heeft ze overigens over zichzelf af geroepen door de chip te verplichten terwijl dat wettelijk nog helemaal niet het geval was en is. Daarnaast is zij een van de organisaties die zich tegenover mensen met problemen die veroorzaakt worden door de chip, érg intimiderend opstelt, waardoor mensen dus liever niet in de publiciteit treden met hun problemen, maar hun mond houden. Ze hebben de KNHS n.l. nog nodig voor hun wedstrijden/veulens/enz.... Beetje 'dealer'practijken... mensen afhankelijk maken van je zodat je ze alles door hun strot kunt douwen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 16:55

Francis schreef:
Klopt allemaal niet helemaal wat je daar zegt...
Een paard dient al wel een paspoort te hebben, maar álle paarden die geboren zijn vóór 22 oktober 2003 hoeven nog geen chip te hebben Alleen een paspoort is verplicht. Dit wordt stelselmatig verzwegen door de instanties maar staat toch echt in het besluit (arikel 24, overgangsregelingen) Pest is alleen dat je zonder chip of DNA registratie nu geen paspoort meer kunt krijgen, maar degenen die al wel een paspoort bij hun paard hadden (zoals ik) maar geen chip hoeven dus nog niet te chippen.
Daarnaast is DNA altijd al een alternatief geweest, ook dat is in het begin niet gekend gemaakt en nu is het dus een toegestaan alternatief. Op dít moment heb je nog wel ontheffing nodig, maar er wordt hard aan gewerkt om de toegezegde (door de minister) versimpeling van de DNA procedure ook daadwerkelijk ingevoerd te krijgen. Als het goed is hoef je dus binnenkort géén ontheffing meer aan te vragen.
Die kruistocht tegen de KNHS heeft ze overigens over zichzelf af geroepen door de chip te verplichten terwijl dat wettelijk nog helemaal niet het geval was en is. Daarnaast is zij een van de organisaties die zich tegenover mensen met problemen die veroorzaakt worden door de chip, érg intimiderend opstelt, waardoor mensen dus liever niet in de publiciteit treden met hun problemen, maar hun mond houden. Ze hebben de KNHS n.l. nog nodig voor hun wedstrijden/veulens/enz.... Beetje 'dealer'practijken... mensen afhankelijk maken van je zodat je ze alles door hun strot kunt douwen.

amen OK dan!

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 19:16

nee tuurlijk niet klopt het niet wat ik zeg en quote....
Ik zal ook een onofficiele site openen en daar een of ander l*l verhaal neer zetten incl worsten met transponders, op marktplaats zieltjes proberen te winnen enz enz enz. Net als de doofpot affaires van de NL-overheid, zit er op te wachten dat ET de schuld krijgt.
Dat is geloofwaardig.....
En nu de regels op een rij:
om een paspoort te verkrijgen MOET je laten chippen/DNA.
Want je krijgt geen paspoort meer zonder chip/DNA, lezen is toch niet zo moeilijk? www.nl-paardenpaspoort.nl

en jahoor nog iemand die as een don Quichotte ten strijde trekt tegen de reuzen......

Iemand die zelf het gevoel/idee/menig heeft dat een transponder er niet hoort, die zal ook niet klakkeloss laten chippen alleen omdat het moet.... die zoekt en zal vinden.
Of ik ben voor of ik ben tegen, je bent zwanger of je bent het niet.
Een beetje tegen het chippen om vervolgens te roepen van als ik dat had geweten.... complete lariekoek...

Het allerleukste... de KNHS is nu ook schuldig aan het feit dat de EU de transponder over gaat nemen..
Wat een idioten wonen er toch in de EU, zitten daar in Brussel en zien niet dat de KNHS een slaatje slaat te samen met VIRBAC uit die regel die al sinds 1996 (dacht zelfs eerder, maar moet ik opzoeken) bestaat...... niet alleen NL kent die meelopers, nietdenkers, paardebeulen, oogkleppendragers... maar waarschijnlijk heeeeeel de europese unie .......

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 19:40

Nou ja, tegen sommige mensen valt niet te praten.
Ik probeer hier op een fatsoenlijke toon informatie te verstrekken, maar als ik daar dusdanig agressieve reacties op krijg is de discussie voor mij gesloten. Je kunt ook normaal proberen te discusseren i.p.v. je mening op de dringen.

Om nog even kort te reageren:
Dat mensen van mening veranderen omdat ze door ervaring wijzer zijn geworden is heel normaal en beter dan dat men domweg bij de oude mening blijft terwijl ervaring leert dat dingen misschien toch anders zijn. Dat is pas écht dom... niet leren van je fouten.

Er is niemand die zieltjes probeert te winnen, ook de anti-chip beweging niet. Zij informeren maar geven geen 'advies' over wat men wel of niet zou moeten doen, dat moet ieder voor zich weten.
Helaas blijkt uit de praktijk dat veel mensen inderdaad gewoon niet weten wat de nadelen kunnen zijn en komen daar soms ook helemaal niet achter. Er zijn genoeg gevallen bekend én geregistreerd van paarden die na het inbrengen van de chip niet meer linksom kunnen buigen en veel mensen leggen de link tussen een ontstaan probleem en de eerder ingebrachte chip niet. Dit is geen l*lverhaal, maar een vaststaand feit. Op de anti-chip site staan overigens helemaal geen l*lverhalen, alles wat daar staat is grondig gecontroleerd en geverifieerd. Ze moeten wel, omdat ze dagelijks mensen met meningen zoals de jouwe over zich heen krijgen en voordurend door allerlij mensen/instanties 'in de gaten' gehouden worden. Het zou juist averechts werken voor de lobbie om de chip te vervangen voor een beter systeem als je je mening met leugens kracht bij zou moeten zetten. Overigens... hoe weet jij dan zo zeker dan dat de chip in de worst een l*lverhaal is? Ken jij de betrokken slager?

Dat de EU over gaat op chippen wil niet zeggen dat het daarom goed is. Overigens is er nog niks vastgelegd/verplicht op Europees niveau, daarom had het in Nederland ook nog niet verplicht hoeven zijn... Nederland moet zo nodig weer roomser zijn dan de paus.
In Amerika en Australie wordt al tijden gebruik gemaakt van iris en retina scans voor de grote kuddes rundvee die ze daar hebben en het grootste paardenstamboek van de wereld (de Quarterhorse) is niet voor niets gestopt met chippen (om maar wat voorbeelden te noemen). Er is zelfs contact geweest door verschillende internationale organisaties die aangaven waarom men daar juist weer gestopt is met chippen. Dat soort verhalen lees je niet, maar hoor je als je ook af en toe wat mensen spreekt die zich al wat langer met één en ander bezig houden. Dat is dus ook dom... niet leren van andermans fouten.

Als iemand oogkeppen op heeft zijn het wel de mensen die klakkeloos doen wat hen opgedragen wordt door een organisatie terwijl iets nog helemaal niet verplicht is, terwijl de gevolgen nog onduidelijk zijn en terwijl er inmiddels voldoende bewijs is dat één en ander niet werkt/nadelen heeft.

Op dít moment krijg je inderdaad geen paspoort meer zonder DNA of chip, ik heb ook nooit anders beweerd, maar er zijn nog legio paarden die wél een paspoort hebben en géén chip, omdat die het paspoort kregen vóórdat de chipverplichting in ging. En als je dan iets verder kijkt dan de standaard schematjes en informatie die naar buiten gebracht wordt, zul je weten dat er nog heel veel paarden, méér dan men wil laten weten, nog niet gechipt hoeven te zijn. Lees de letterlijke text van het besluit er maar eens goed op na...
Om me je eigen woorden te spreken: lezen is toch niet zo moeilijk?

Goed, gezien de agressie dit dit hele verhaal weer oproept hier, laat ik het hierbij. Eenieder kan voor zichzelf uitmaken wat hij of zij wil doen, maar ik zou zeggen... kijk eens iets verder dan de standaard informatie van officiele instanties....

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 20:48

@Francis: voor jou hetzelfde advies als tegen anderen: gebruik de zoekfunctie.. er zijn al tig discussies geweest over pro en anti chippen.
agressie???? ik lees nergens iets agressiefs, behalve de antichippers hebben prochippers nog nergens mensen uitemaakt voor naief, kortzichtig, dom, achterlijk, kort door de bocht, idioot: en dat zijn nog de mildste vormen van beldigingen.
En Francis: dit topic ging en gaat niet over de geldende overgangs regelingen, maar over de "geboekte winst" van de antichippers, die wederom onzin verkondigen, mensen op het verkeerde been zetten over de geldende regelgeving om mensen "wijs" te maken dat chippen niet verplicht is.
en dat is chippen weL
CHIPPEN IS VERPLICHT , MAAAAAAAR JE KUNT ONTHEFFING AANVRAGEN.

en inderdaad ik heb me helaas verlaagd tot het nivo van de antichippers... mijn excuses hiervoor. Zal wel een kwestie zijn van voorbeeld doet voglen of proberen te communiceren op hetzelfe nivo ...

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 22:16

Alane schreef:
en inderdaad ik heb me helaas verlaagd tot het nivo van de antichippers... mijn excuses hiervoor. Zal wel een kwestie zijn van voorbeeld doet voglen of proberen te communiceren op hetzelfe nivo ...
Ik lees niets nieuws. Je bent toch gewoon op je eigen niveau aan het reageren, zoals altijd Clown ?

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 22:33

tuurlijk Paars, jij herkent alleen je eigen nivo en reageerd dan pas, ik miste je al vandaar Tong uitsteken