Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
ikke schreef:Om even bij het topic te blijven: Registratie is verplicht; Chip heeft de uitdrukkelijke voorkeur voor de NHS en LNV,
Citaat:De bezwaarde houder dient de aanvraag voor een ontheffing van de transponderverplichting in te dienen, ruim voordat de paardachtige de leeftijd van zeven maanden heeft bereikt. Vanaf deze leeftijd dient een paardachtige een paspoort te hebben.
Vedetje schreef:Geloof?????
En als je paard gestolen word?????
Als je paard gestolen wordt en je vind 'em trug, kun jij niet bewijzen dat dat paard van jou is. Het paspoort is immers geen eigendomsbewijs (staat in de kleine lettertjes). 
schaapjuh schreef:Klopt. Alleen de KNHS beweert dat de chip tegen diefstal is. Wat dus niet zo is en zowat iedereen geeft o.a. anti-diefstal als voordeel van de chip
Alane schreef:En daar is ie weer ..... de kruistocht tegen de KNHS. En nu heeft de LNV het ook al gedaan. Het is een EUROPEES besluit I&R-regeling paardachtigen. NEDERLAND heeft toestemming van de EU gekregen om te MOGEN chippen en daarmee heeft NEDERLAND het RECHT gekregen om chippen verplicht te mogen stellen.
Je kunt op je kop gaan staan en er een draai aan geven wat je wilt, maar chippen is verplicht en blijft verplicht. Want als het niet verplicht zou zijn hoefde je ook geen ontheffing aan te vragen. Of dan het niet op hoeven geven van een reden voor de aanvraag van een onteffing zo'n grote zege is ?!?!?!?!?!?!?!
weet je wat een leuk regeltje in het nieuwe geheel:Citaat:De bezwaarde houder dient de aanvraag voor een ontheffing van de transponderverplichting in te dienen, ruim voordat de paardachtige de leeftijd van zeven maanden heeft bereikt. Vanaf deze leeftijd dient een paardachtige een paspoort te hebben.
bron: www.minlnv.nl
heb je dus met een paard ouder dan 7 maan nog de tijd tot 1 juli 2005 om otheffing aan te vragen van de chipverplichting
Francis schreef:Klopt allemaal niet helemaal wat je daar zegt...
Een paard dient al wel een paspoort te hebben, maar álle paarden die geboren zijn vóór 22 oktober 2003 hoeven nog geen chip te hebben Alleen een paspoort is verplicht. Dit wordt stelselmatig verzwegen door de instanties maar staat toch echt in het besluit (arikel 24, overgangsregelingen) Pest is alleen dat je zonder chip of DNA registratie nu geen paspoort meer kunt krijgen, maar degenen die al wel een paspoort bij hun paard hadden (zoals ik) maar geen chip hoeven dus nog niet te chippen.
Daarnaast is DNA altijd al een alternatief geweest, ook dat is in het begin niet gekend gemaakt en nu is het dus een toegestaan alternatief. Op dít moment heb je nog wel ontheffing nodig, maar er wordt hard aan gewerkt om de toegezegde (door de minister) versimpeling van de DNA procedure ook daadwerkelijk ingevoerd te krijgen. Als het goed is hoef je dus binnenkort géén ontheffing meer aan te vragen.
Die kruistocht tegen de KNHS heeft ze overigens over zichzelf af geroepen door de chip te verplichten terwijl dat wettelijk nog helemaal niet het geval was en is. Daarnaast is zij een van de organisaties die zich tegenover mensen met problemen die veroorzaakt worden door de chip, érg intimiderend opstelt, waardoor mensen dus liever niet in de publiciteit treden met hun problemen, maar hun mond houden. Ze hebben de KNHS n.l. nog nodig voor hun wedstrijden/veulens/enz.... Beetje 'dealer'practijken... mensen afhankelijk maken van je zodat je ze alles door hun strot kunt douwen.
Alane schreef:Ik lees niets nieuws. Je bent toch gewoon op je eigen niveau aan het reageren, zoals altijden inderdaad ik heb me helaas verlaagd tot het nivo van de antichippers... mijn excuses hiervoor. Zal wel een kwestie zijn van voorbeeld doet voglen of proberen te communiceren op hetzelfe nivo ...
?