Paarden hard laten werken of uitputten?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lusitana

Re: Paarden hard laten werken of uitputten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-05 22:02

apple, het probleem zit hem inderdaad in hoe je het gezegde uitlegd. Het kan best bedoeld zijn als een paard wat werkt is tevreden en voor een gestald paard zal dat zeker zo zijn.
Maar om je er achter te schuilen om een paard maar in het zweet te rijden deugt weer niet. Het is dus inderdaad maar wat voor instelling de ruiter heeft, ik denk dat dat maakt hoe je het leest.
In Amerika zien ze dresuuurruiters het ook helemaal niet als het paard moeten uitputten, ben ik net achter gekomen.
Maar iemand die eens in de week zijn met een paard door de bossen te crossed tot het er bijna bij neervalt en dan hard roept: wet pads make good horses" maakt dan weer misbruik van zo´n gezegde, snap je wat ik bedoel?

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-05 22:17

Ik snap wat je bedoelt Lachen.

Het is inderdaad net wat je eigen referentiekader is hoe je het uitlegt Lachen. Ik heb het gezegde tnt altijd positief uitgelegd, maar ik zie ook dat het op een hele andere manier uitgelegd kan worden Lachen.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-05 00:36

Ik hoor weleens mensen met jonge paarden roepen: 'voordat je erop stapt, moet je ze eerst longeren tot ze er bijna bij neervallen'. Ik hou daar dus niet van. Ik longeer mijn jonge merrie wel eerst even 5/10 minuutjes tot de bokkesprongen voorbij zijn, maar echt niet dat ze staat te pompen en geen 'pap' meer kan zeggen (bij wijze van spreken).

Tja, wanneer put je een paard uit? Ik denk dat iedere eigenaar dat voor z'n eigen paard wel weet. Althans, dat hóóp ik...

El_vis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-05 08:04

smurf schreef:
neti alleen in de westernsport hoor, bij mij op stal staat een lesgeefmeneer die deze theorie ook toepast.
Ik heb een erg schrikkerig en zeikerig paard en hij wilde 8 uur met hem gaan rijden om die flauwekul even af te leren, moesten er alleen even ijzertjes onder, anders kan dat niet....... tja, beetje jammer, maar dat gebeurt niet.

Ze zijn er nu ook mee bezig met een tuiger die voor de kar erg gevaarlijk is, die moet eerst uren onder het zadel afgeragt worden en spannen ze hem nog een keer in, dan wordt ie mak.

Ik heb er mijn twijfels bij, mak wel misschien, maar of ze ook gelukkig zijn en nog met plezier met je meegaan, waag ik te betwijfelen, maar het is maar waar je prioriteiten liggen. Bij deze mensen niet bij de vraag of het paard het ook leuk vindt.......bij mij wel....

Ja wel een beetje mee eens, maar toch, wij (ik en crossmonster mijn instructrice) hebben dat ook eventjes (5 keer gedaan ofzo) voordat ik ging rijden hebben we dus eerst een half uur tot 3 kwartier gelongeerd zodat ze rustiger zou zijn als ik op zou stappen (dan was ze nog steeds best energiek hoor, want dat beestje valt zowat niet uit te putten) en dan vond ze het rijden nog steeds wel oke, maar ik moet toegeven dat ze er meer lol in lijkt te hebben als ze niet moe is, maarja daarom doen we het ook steeds minder, het longeren word iedere dag zo'n 5 minuten ingekort. en ze heeft altijd best lol in het rijden geloof dat maar hihihi Haha!

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-05 09:43

Ik heb jaren geleden van een westerntrainer geleerd dat ik mijn paard niet lichamelijk moe moest rijden maar tussen zijn oren vooral. Want zei hij, anders ben je uiteindelijk 3 uur aan het rijden voordat het goed gaat. En nog steeds is er soms geen zweet terwijl er best gewerkt is. Het trainen in de bak is imo ook vooral mentale training. Conditie trainen doen we buiten.
Uitputting is voor mij bv ook als een paard al enorm staat te pompen en dan nog effe doorgaan.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-05 09:58

Ook al staat een paard te pompen, of hij uitgeput is of niet ligt eraan hoe snel hij herstelt. Ook bij mensen is het geen kwestie of je snel ademt, maar hoe snel je pols en ademhaling weer normaal zijn. Blijft dat te lang te hoog, zie je je paard een uur na het rijden nog pompen, dan ben je te ver gegaan.

Ook tijdens de harde training kunnen en moeten rustpauzes ingelast worden. Je kunt ook even wachten als je paard staat te pompen, en een rustmoment inlassen. Dus ben je je paard aan het uitputten als je geen rustmoment inlast?

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-05 10:12

tot 2 weken geleden werd de pony van mijn dochter niet moe of bezweet door het rijden, gemiddeld 1 uur per dag gemdiideld 6 dagen per week.
Nu wordt de pony ongeveer 45 minuten gereden maar er wordt meer gewerkt, figuren, tempowisseling enz. en de pony is bezweet (al na 15 minuten) maar wel meer voorwaarts, vrolijker geworden onder het zadel, gewoon de uitstraling het plaatje is mooier.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-05 10:51

Dat is dus percies wat ik zei, als je je paard attent op jou hebt, krijg je ook een braaf paard. Als het werk te eentonig en voorspelbaar is, gaan ze dingen bedenken om het leuker te maken (he kaboutertjes enzo) wat cornelie dus ook zegt.
Geestelijke inspanning. Ook daar kun je trouwens te ver in gaan hoor... en dat werkt dan weer contra. als je paard je niet snapt krijg je een vreslijk nerveus paard (waar het zweet tappelings van af loopt, maar braaf, nah)

Oh, edit, zie net dat het niet hier was waar ik dat gezegd heb maar op een buitenlands forum waar hetzelfde wordt besproken (daar heb ik hem gestart). Nou ja, dan zeg ik het nu... of herhaal het eigenlijk: van geestelijke oefening krijg je brave paarden. Van lichamelijke oefening krijg je paarden in conditie.

Uitputten is wat ruiters die niet naar hun paarden luisteren (en daarmee bedoel ik niet doen wat het paard wil, maar zien wat een paard aankan) doen. Die horen op een crossmotor thuis.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-05 11:02

ik rijd mijn pony bijna altijd in het zweet, niet extreem ofzo. Maar het is om conditie op te bouwen, en mijn instructrice zegt ook dat het alleen maar goed voor de spieren is als ze zweten. Dit versta ik ook niet onder uitputten Lachen

Daarnaast is mijn pony heel "stijf" en als ik een dag niet loopt, loopt ze de volgende dag het eerste half uur kreupel (daarna is het over).

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-05 11:10

Afgezien van het feit of het zin heeft, lukt het bij mijn paard ook gewoon niet op die manier. Ze loopt zich liever dood dan dat ze langzamer gaat en/of laat merken dat ze moe is. Ze wordt er alleen maar nerveuzer van en dan begint het meer op vluchten te lijken. (en probeer een vluchtend paard maar eens te stoppen!)

Ik had eens een instructrice die me toch het advies gaf om mijn snelle/nerveuze paard maar eens flink te laten lopen, "als ze dat toch zo graag wilde" Ik moest maar gewoon net zo lang flink draven of liever nog galoperen tot ze zelf moe werd en juist dan nog even door gaan!
Ik vroeg haar toen meteen al of ze zoveel tijd had. Ik rij nl. ook endurancewedstrijden met haar en zelfs als ze loopt te hijgen, pompen en bij 30 graden in de felle zon moet ik haar nog erg inhouden en tegen zichzelf beschermen!
In de handen van iemand die op die manier denkt zou mijn paard geen lang en gezond leven hebben, vrees ik.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-05 11:18

Wat bij het ene paard werkt, hoeft bij het andere paard nog niet te werken. Jij kent je paard, maar de instructrice niet zo. Dus kun je het haar ook niet kwalijk nemen dat ze met een dergelijk voorstel komt. Ze zijn niet helderziend, ook bij instructie is het heel vaak: trial and error.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-05 14:52

Even heel algemeen, ik zie wel dat in dit geval, net als met hulpteugels, de stal waar je staat en de instructie die je krijgt, een grote rol speelt in hoe je er tegen over staat. Dat is logisch, je neemt aan dat wat je leert, juist is. Mensen die veel van stal hebben gewisseld, of een paard bij huis hebben, staan vaak wat sceptischer tegenover dingen.
@Cassidy, ik ben instructrice en ik zorg dat een lesuur afwisselend is, dat het geleerde bevestigd wordt, dat er meestal wat nieuws geintroduceerd wordt, dat er ontspannings en inspanningmomenten inzitten en eerlijk gezegd vind ik een paard in het zweet werken of drooghouden helemaal geen voorwaarde.
Het is mooi als alles goed doorbloed raakt en er zweet tussen de billen staat als het werk goed gedaan is, maar het is ook goed als het paard gewoon droog is, maar wel alle oefeningen keurig heeft doorlopen.
Mijn doel is nooit om het paard moe te krijgen, dan kan ik ze wel het bos insturen...

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-05 21:02

mijn paard heeft soms ook dagen dat ie zeikerig is en schrikkerig,

dat merk ik al het eerste roindje dat ik op hem zit,
mijn methode is gewoon hard laten werken,
niet zozeer hard,
maar bezig laten zijn,
geen enkel rondje laten lopen,
lekker zijn nek laten buigen,
veel wendingen,
overgangen..
kortom : hem geen tijd geven voor die onzin !

ik merk het wel ana mijn paardje wanneer ik hem lekker aan het werk heb gezet,
hij zweet dan redelijk !

maar om nu te zeggen dat ik hem hartstikke moe maak..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-05 12:04

Cassidy schreef:
In het zweet rijden is niet erg, twintig minuten galloperen in mijn ogen ook niet.

Volgens mij kan Sonny zo 3uur achter mekaar blijven galloperen Haha! Ze stopte donderdag gewoon niet! Hahaha!

Nee maar, ik denk dat je er veel voor moet doen om een paard echt uitgeput te krijgen. Ook is ieder paard anders en zweet eerder dan de ander of moet net iets harder werken dan de ander. Bijv een berbertje die ik ken gaat als je haar niet goed aan het werk zet kabouters zoeken en komen ze ineens uit alle hoeken van de bak! 8- Maar zodra je zorgt dat zij iets heeft om op te concentreren is het een superfijn beestje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-05 12:08

Lusitana schreef:
Uitputten is wat ruiters die niet naar hun paarden luisteren (en daarmee bedoel ik niet doen wat het paard wil, maar zien wat een paard aankan) doen. Die horen op een crossmotor thuis.

Klopt! Ja

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-05 12:13

Ik rij mijn paard vrijwel nooit in het zweet. Ze is wel eens wat warmer op de hals maar kleddernat... nooit. Ik heb een lui slim paard. Dat wil zeggen dat niets doen voor haar beloning is. Dus als ze na vijf minuten iets goed doet, dan houden wij onmiddellijk op met werken. In de zomer gaan we dan nog even klieren in de vijver, in de winter gaat het zadel eraf en mag ze rollen of gaan we nog even voor gek en onwies door de bak (ze mag dan lekker helemaal uit elkaar lopen).

Er zijn zeer sporadische momenten dat ze woedend wordt en niet wil meewerken. Dan ga ik wel door tot ze op zijn minst heeft gedaan wat ik van haar vraag.

Alles bij elkaar heeft ze desondanks een prima conditie, kan ze rustig een half uurtje in een handgalopje langs de Vecht en zit ze goed in de spieren. Geen reden voor mij om haar in kletsnat te werken dus.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-05 13:24

Een paard gewoon vaak genoeg lekker los laten lopen, liefst met andere paarden. Dan zal het nooit zoveel spanning met rijden mogen hebben dat afknijpen noodzakelijk is. Is het paard dan toch nog hyper met rijden, dan wijst dat op spanning/angst/onzekerheid en die krijg je niet weg met afbeulerij. Een paard helemaal buiten adem rijden, is geen trainen maar intimideren. Wanneer je een paard uit de box wilt halen en het keert zich van je af of wanneer het de voerbak plotseling niet goed leeg eet, dan zou het kunnen betekenen dat het paard overwerkt is. Een paard gaat niet gretiger en welwillender aan het werk wanneer het alleen maar een akelige ervaring is, je moet het leuk en aantrekkelijk houden voor je paard. Van te hard werken, wordt het niet beter, maar slechter. Soms is de rust tussendoor nog belangrijker dan het werk om vooruitgang te krijgen.
Ik heb niets tegen een paard opbouwen door het dagelijks een beetje nat te werken, maar een paard dagelijks zeiknat werken en tot puffen en hijgen aan toe, dat vind ik geen trainen meer, maar afbeulen. Met een veel grotere kans op blessures en een paard dat “knapt” tussen de oren.
Ik ken overigens meerder Tinkers die behoorlijk hyper zijn, dus het idee dat alleen bloederige paarden hyper zouden kunnen zijn, klopt niet. Ook ken ik meerdere bloederige paarden die liever lui dan moe zijn, maar evengoed wel voor je willen werken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-05 13:42

Maar wat het dus bij sommige paarden is, is dat ze de hele tijd buiten staan en dan nog beginnen te klieren. Zie mijn post hierboven over de Berber. Zij staat 24/7 buiten met nog 20 andere paarden en nog gaat ze kabouters zoeken als je haar niet goed rijd. Maar idd afbeulen doen we niet, gewoon laten focussen zodat ze geen tijd heeft om te gaan zoeken.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-05 13:47

Himyar schreef:
Een paard helemaal buiten adem rijden, is geen trainen maar intimideren. (...) Soms is de rust tussendoor nog belangrijker dan het werk om vooruitgang te krijgen.
Ik heb niets tegen een paard opbouwen door het dagelijks een beetje nat te werken, maar een paard dagelijks zeiknat werken en tot puffen en hijgen aan toe, dat vind ik geen trainen meer, maar afbeulen. Met een veel grotere kans op blessures en een paard dat “knapt” tussen de oren.

Beter had ik het niet kunnen zeggen.

Overigens is het motto in mijn sport - de endurance - 'fit to continue'. Dat zegt IMO genoeg en dat principe houd ik ook in mijn trainingen aan.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-05 13:49

Proberen bij kijkerigheid zo relaxt mogelijk door te werken en het paard lekker aan de praat houden en er dus zelf niet teveel op te reageren. Probeer de aandacht van je paard bij jou te houden en ga de spanning niet zitten verergeren.
Laatst bijgewerkt door Himyar op 25-04-05 13:57, in het totaal 1 keer bewerkt

hardi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-05 13:54

Quellian schreef:
Ik hoor weleens mensen met jonge paarden roepen: 'voordat je erop stapt, moet je ze eerst longeren tot ze er bijna bij neervallen'. Ik hou daar dus niet van. Ik longeer mijn jonge merrie wel eerst even 5/10 minuutjes tot de bokkesprongen voorbij zijn, maar echt niet dat ze staat te pompen en geen 'pap' meer kan zeggen (bij wijze van spreken).

Tja, wanneer put je een paard uit? Ik denk dat iedere eigenaar dat voor z'n eigen paard wel weet. Althans, dat hóóp ik...

Dat longeren heb ik eerst ook gedaan en wat jij zegt niet longeren dat ze erbij neervallen, maar inderdaad die vreugdebokken eruit.

Nu hoef ik nietmeer te longeren voor ik erop stap. Veel mensen zeggen dat je paard gewoon bezig moet houden zodat het paard daar zijn energie in kwijt kan. Daar ben ik het ook helemaal mee eens, maar je moet als ruiter natuurlijk ook het kunnen hebben om zo'n kijkerig nerveus paard aan het werk te krijgen. Dat was dus bij mij het probleem. Toen ik mijn paard kocht reed ik al een aantal jaartjes paard, maar had echt het kunnen niet om Niwiona (mijn paard) aan het werk te krijgen. Ze vond alles wat er om haar heen gebeurde veel intresanter dan mij. Nu met de juiste begeleiding en veel te lessen gaat dit nu heel erg goed en bokt ze ook eigenlijk nooit meer.

Het paard aan het werk zetten is natuurlijk ook voor elk paard anders.

Een B paard die B oefeningen doet is voor zijn doen hard aan het werk. Net zoals een Z paard zijn Z oefeningen doet.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-05 14:03

Een goede verstandhouding m.b.v. grondwerk opbouwen, is ook heel belangrijk. Als je daarbij al een band opbouwt en duidelijk hebt gemaakt wie de baas is (op subtiele wijze), dan heb je met rijden ook minder problemen te verwachten. Overigens was Reiner Klimke niet zo'n voorstander van het (lang) longeren van een jong (groen) paard.
Als je er altijd vanuit gaat dat een paard er alleen maar op uit is om jou te n**ien, dan heb je al geen goede uitgangs positie.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-05 14:04

Naar mijn mening is een uitgeput paard een paard dat na het werk meteen in stal gaat liggen, of de volgende dag niet meer vooruit te branden is. bovendien wil ik dat ie niet aan het einde van de training stil valt omdat ie niet meer kan..... mijn paard rijd ik ook behoorlijk in het zweet, maar het is niet zo dat ie aan het einde van de training niet meer vooruit te branden is. Hij moet een beetje energie overhouden. maar voor ieder paard is het natuurlijk anders. Sommige paarden zijn al moe als je begint, anderen zijn nog lang niet uitgetrained als jij je tong al op je laarzen hebt hangen.......

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-05 14:09

Ik denk dat mijn paard heel blij is dat jij niet haar eigenaar bent Angela88

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-05 14:17

Sommigen tonen hun oververmoeidheid niet, dat is pas gevaarlijk.