Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
.
. Ik heb het gezegde tnt altijd positief uitgelegd, maar ik zie ook dat het op een hele andere manier uitgelegd kan worden
. 
smurf schreef:neti alleen in de westernsport hoor, bij mij op stal staat een lesgeefmeneer die deze theorie ook toepast.
Ik heb een erg schrikkerig en zeikerig paard en hij wilde 8 uur met hem gaan rijden om die flauwekul even af te leren, moesten er alleen even ijzertjes onder, anders kan dat niet....... tja, beetje jammer, maar dat gebeurt niet.
Ze zijn er nu ook mee bezig met een tuiger die voor de kar erg gevaarlijk is, die moet eerst uren onder het zadel afgeragt worden en spannen ze hem nog een keer in, dan wordt ie mak.
Ik heb er mijn twijfels bij, mak wel misschien, maar of ze ook gelukkig zijn en nog met plezier met je meegaan, waag ik te betwijfelen, maar het is maar waar je prioriteiten liggen. Bij deze mensen niet bij de vraag of het paard het ook leuk vindt.......bij mij wel....

Cassidy schreef:In het zweet rijden is niet erg, twintig minuten galloperen in mijn ogen ook niet.
Ze stopte donderdag gewoon niet! Hahaha!Lusitana schreef:Uitputten is wat ruiters die niet naar hun paarden luisteren (en daarmee bedoel ik niet doen wat het paard wil, maar zien wat een paard aankan) doen. Die horen op een crossmotor thuis.
Himyar schreef:Een paard helemaal buiten adem rijden, is geen trainen maar intimideren. (...) Soms is de rust tussendoor nog belangrijker dan het werk om vooruitgang te krijgen.
Ik heb niets tegen een paard opbouwen door het dagelijks een beetje nat te werken, maar een paard dagelijks zeiknat werken en tot puffen en hijgen aan toe, dat vind ik geen trainen meer, maar afbeulen. Met een veel grotere kans op blessures en een paard dat “knapt” tussen de oren.
Quellian schreef:Ik hoor weleens mensen met jonge paarden roepen: 'voordat je erop stapt, moet je ze eerst longeren tot ze er bijna bij neervallen'. Ik hou daar dus niet van. Ik longeer mijn jonge merrie wel eerst even 5/10 minuutjes tot de bokkesprongen voorbij zijn, maar echt niet dat ze staat te pompen en geen 'pap' meer kan zeggen (bij wijze van spreken).
Tja, wanneer put je een paard uit? Ik denk dat iedere eigenaar dat voor z'n eigen paard wel weet. Althans, dat hóóp ik...