Stelling; vervelende eigenschappen bij paarden....

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sunnylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-02 19:35

- schijten in voerbak
- weglopen tijdens opstijgen
- narig doen tijdens aansingelen
- touw uit handen rukken
- bokken
- stijgeren
- schuren
- alle mogelijke stalondeugden

FlyGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-02 19:41

Niet stilstaan bij het poetsen vind ik irritant aan Mysty, maar ik krijg het haar niet goed afgeleerd. Zeker een zusje van Pinky Knipoog

Amulet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-02 19:54

Runningkawa, zo hard te stal uit te stormen hoeft een paard bij mij ook niet te proberen, die heeft binnen de kortst mogelijke keer een hersenschudding te pakken want die krijgt een knal.
Ik vind het vervelend als een paard alleen al probeerd om mij voorbij te gaan, amulet hoeft mij maar een pasje voorbij te gaan en hij moet drie terug, en dat is voor ons beiden vervelend, dus dat is er nu (gelukkig) bijna uit.

O ja, wat is de carnavals vakantie ?? Haha!

jantina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-02 20:00

Net als Greetje, kloppen met de hoef tegen de deur. En dan vooral midden in de nacht Haha!
Heel irritant en moeilijk af te leren.

Ik vind al snel iets irritant trouwens, vooral dingen van andermans paarden. Dingen die Isolda niet in het hoofd zou halen om te doen. Schuren bv als ze het hoofdstel nog in heeft. En dan liefst aan jouw arm, wat zeer doet aan de gespjes Boos! Heel af en toe probeert ze het even en dan weet ze het opeens weer: schuren betekend een boos vrouwtje *LOL*

Heel irritant vind ik ook opdringerige paarden. Paarden die bijna over je heen lopen, die dreigen omdat ze een brokje willen hebben. Verwende paarden dus.

Meestal heeft het met opvoeden te maken, maar bij sommige paarden zit het een beetje ingebakken. Dan is het moeilijk weer af te leren.
Ben blij dat we onze eigen paarden zelf op hebben kunnen voeden. Ze hebben weinig irritante dingetjes *LOL*

Felice

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-02 20:01

Niet kunnen wachten tot het hoofdstel af is, het moeilijker maken door het hoofd tegen de voerbak te houden en zoveel mogelijk met het hoofd te schudden en gooien + schuren! Boos!
P.S. Dit gaat om een manegepaard

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-02 21:21

Onopgevoede paarden, net als Margreet, runningkawa en Steef. Dingen als schuren met hoofdstel, mij ondersteboven lopen en zo leer ik mijn eigen paard zsm af.
De irritante gewoontes van Pablo zijn:
- zich opblazen met aansingelen
- zijn been optillen met peesbeschermers om doen
- schudden met invlechten

En wat ik echt gevaarlijk vind is paarden die niet kunnen wachten als ze de wei in mogen en zich (proberen) los (te) trekken en weg te peren. Ze hoeven maar een keer die achterbenen uitslaan naar waar jij staat en je hebt een groot drama.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-02 22:25

Ik heb zo'n onopgevoede pony... Soms bij buien heel druk en dan strontvervelend. Overal naar happen, je aanduwen, tegen je aan schuren, heen en weer draaien met poetsen, en klauwn en schrapen als het hem te lang duurt. Heb eigenlijk de moed een beetje opgegeven dat het nog overgaat. Andere dagen is hij heel lief en niets aan de hand Verward

Ptries

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-02 22:57

Jerai heeft een irritante eigenschap die ik hier nog nergens gelezen heb...ze laat graag horen dat ze aanwezig is, ze kan prachtig piepen. Op zich niet altijd irritant, maar wel als je een hele tijd op stal bezig bent. Vooral als ze de buren dan nog zo gek krijgt dat ze meedoen. Het lijkt wel alsof ze dan een wedstrijd "wie produceert het hardste, meest irriterende geluid" doen. Verder wordt ze in een keer vier keer zo dik als ze het zadel ziet Extreme duivel

Jurga

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-02 00:10

Mijn paard kan heel irritant flapperen met haar lippen. Veel mensen moeten er om lachen, want het is werkelijk geen gezicht. Anderen ergeren er zich dood aan. Ik vind het niet vervelend, ik merk het af en toe geeneens meer, ben eraan gewend geraakt haha. Nou Jurga-meeters, was het irri???? Verward
Haha! Haha! Haha! Haha!

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-02 01:29

Niet stoppen wanneer ik dat wil, of ik er nou op zit of er naast loop. Dat vind ik de meest vervelende eigenschap.

"Ho!" "is het eerste wat je een paard moet leren" zei ooit een tuigpaardfokker/keurmeester tegen mij en ik moet hem nog steeds gelijk geven.

Chrystal-gek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-02 04:18

oh oh oh, wat een reacties toch weer.
volgens mij ging het hierom wat je slechte eigenschappen van een paard vond, niet of jouw paard slechte eigenschappen heeft.
de mensen noemde wat ze slechte eigenschappen vonden, niet dat hun paard dat dan ook heeft/doet.
kvond dat er erg hard op gereageerd werd, iedereen stelt zich nu weer verdedigend op, dat het niet hun paard is wat dat doet, dat ze het al hebben geprobeerd om af te leren etc etc.
dat hoeft toch niet, dat was de vraag niet.
en wat de 1 een slechte eigenschap vind, hoef de ander dat ook nog niet te vinden.
en wat de een slecht opgevoed vind, hoeft de ander dat ook nog niet te vinden.

veel dingen in de paardenwereld gaat om meningen en dit is er een van, laat iedereen in zijn eigen waarde.

kijk, bij mij op stal staat ook een paard wat ik vind slecht opgevoed, ze laten sommige dingen toe die ik niet zou toelaten.
van sommige dingen weten ze wat ik ervan vind, van sommige andere dingen weer niet.
maar ik laat ze in hun waarde en dring hun niet mijn mening op.
meningen kunnen ook herziend worden na verloop van tijd trouwens, dan heb je eerst de 1 dat zowat opgedrongen, en dan verander jij je mening, terwijl die mensen het nog steeds doen want jij zei dat het goed was.
leg dan gewoon de voor en nadelen uit volgens jou en laat hun hun conclusie dan trekken.
en elk paard is verschillend en de eigenaren zullen wel weten waar hun paard het beste op reageerd en hoe ze met hun paard moeten en willen omgaan.
dat paard breng ik trouwens wel eens naar de wei en die loopt je dan half voorbij of op gelijke hoogte, dat vind ik dus fout, schuin achter mij dus.
dat paard doet dat dus niet, is ook erg moeilijk af te leren, want bij mij mag ie dat niet en bij hun wel, dan blijf jij wel consequent maar hun niet en snapt dat beestje het ook niet helemaal meer.
het is trouwens wel minder geworden bij mij, maar toch niet helemaal.

kheb zelf, vind ik!, wel een behoorlijk goed opgevoed paardje, kleine dingetjes waar ik aan erger maar niet te erg.
en dit komt dus omdat ik er mee omga zoals ik wil en het mij het beste lijkt, een ander kan dat dan helemaal not-done vinden terwijl ik het ok vind of andersom.

waar ik me aan erger bij mensen zijn oa sommige reacties waar je meteen de kriebels van krijgt (en die personen zelf dus blijkbaar niet) en bij paarden:
-je voorbij lopen dus
-je omver walsen
-happen
-schuren tegen je aan
-niet gewoon door willen lopen maar steeds met hoofd naar beneden om gras te eten oid (kijk, als het van je mag snel een hap pakken en dan doorlopen, vind ik dat wel ok, maar als jij aan het lopen bent en je krijgt daardoor oponthoud, dan weer niet) en helemaal tijdens het rijden
-je niet in de stal willen laten
-hun kont toekeren
-paard dat niet stil wil staan
-paard dat niet alleen in de stal kan blijven staan als de deur open is
-paard dat de stal uitvliegt
-die je niet fatsoenlijk in de wei kan zetten (bij mij moet ie al min of meer zichzelf omdraaien, en bij een ander niet kennend paard zich laat omdraaien, en rustig afwachten tot je het halster afdoet en hij van je weg mag lopen, dat weet ie van mij dus precies, wat ik zelf wel heel cool vind omdat ze wel ongeduldig is als ze de wei in mag, maar toch wacht)
-niet met je meedraaien, dus samen door de deur lopen en jij moet je dan omdraaien om bijvoorbeeld de deur dicht te doen en hij is dus dat dan absoluut niet van plan

-en nog zoveel meer, ook qwau omgang met deze dieren, ernaast of erop, gedachtes die ik niet vindt kunnen, sommige karaktertrekken van een paard waar je dus nooit of te nimmer ooit wat aan kan doen etc etc.

maar dit zijn dus meningen en daarvoor zijn er meningen en niet alleen feiten.
ook mijn paard heeft soms wel dingen waar ik mij aan kan ergeren, maar dan heeft (hoeft) het nog steeds niet altijd met het opvoeden te maken (hebben).
kan wel zeggen dat mijn paard nog niet altijd in de stal blijft staan als ik de stal open maak en dan zelf weer even wegloop, maar dat ben ik nu juist aan het aanleren.
en ze pakt ook vaak een hapje hooi mee midden in het gangpad en dat vind ik dus soms wel erg irri, maar soms maakt het ook niet uit, ze blijft er wel gewoon om door lopen nl, dus een middenweg zeg maar.
en meestal als je je aan iets loopt te ergeren, probeer je dat wel te veranderen/verbeteren.

mijn 2 voorbeelden heeft wel te maken met opvoeding, en met gewenning van het paard.
maar rustig blijven/geduldig werkt vaak al een hoop.
dat laatste kan ik idd niet goed praten en is waarschijnlijk dus wel verkeerd aangeleerd, of dat nou door mij of de vorige eigenaar is.
het eerste, dus in de stal blijven staan, deed ze altijd netjes, maar ze heeft nu ontdekt dat op sommige momenten als ze haar neus tegen de deur aandrukt, dat ie dan open gaat en dat ze er dan uitkan.
vanmiddag liep ze er dus drie keer uit, en ik heb 2 of 3 keer waarschuwend en bestraffend tegen haar gepraat, haar weer gepakt en de stal weer ingezet, de 3e of 4e keer bleef ze erin staan.
en dat was mijn bedoeling en heb dit dus geheel zonder geweld opgelost terwijl een ander misschien haar allang een tik had verkocht (maar de mijnes zou dan over de zeik gaan, maar ok), deur opendrukken vind ik niet erg, er uit gaan wel.
dit is dus volgens mij ook een van de eerste keren dat ze dit deed (en eigenlijk terwijl ik dit schrijf vind ik dit erg, want dit is misschien ook wel een beetje te verdedigend opgeschreven, maar kan het nu opschrijven of het straks als anderen er zich over vallen).

Jasmijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-02 05:32

Als ik terug kom van rijden en er zit al eten in zijn bak. Dan kan hij niet wachten tot het hoofdstel uit is, en gaat vreselijk lopen klieren met het losmaken van het sperriempje, hoe vaak ik hem ook vertel dat het sneller gaat als hij zijn hoofd stil houdt. Zodra hij zijn hoofd omhoog gooit (en dat is bij Jep heel hoog) wacht ik net zo lang tot hij weer naar me toekomt om het verder los te laten maken.
Soms wil hij als wraakactie mijn hand nog wel een pletten tegen de muur, maar daar trap ik niet meer in.
Verder mest ik hem heel soms uit als hij in zijn box staat (als de paddock zo nat is dat ik hem daarna niet meer droog krijg om te gaan rijden, ook al staat hij onder dek, of als de paddock en de bak vol zijn) en dan moet hij de hele tijd boven mijn kruiwagen staan. Dat schiet ook zo lekker op als je bij elke schep TERUG moet zeggen voor je hem in de kruiwagen kan storten. Haha!

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-02 08:55

Hm, welsh cobs hebben idd vaak de neiging om zich als tank te gedragen. Toch is dat er goed uit te krijgen, ook zonder al te veel geweld. Houd er alleen rekening mee dat het bij de cobs iets langer duurt. (mijn mening)

Wat ik erg grappig vind is dat op maandag de pony's altijd een stuk vervelender zijn. Ik ben in het weekend altijd weg en dan verzorgt mijn vader de pony's.
Hij is een stuk minder consequent en daar maken ze meteen gebruik van Haha!
Dinsdag zijn het weer lammetjes en kunnen ze ineens weer gewoon wachten tot ik zeg dat ze de stal uit mogen en kunnen ze aan een lang touw meelopen.

Anneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-02 09:15

Chester heb ik vanaf dat hij anderhalf was. Kon echt totaal niets behalve aan t halster lopen.
Nu is het een superbraaf opgevoed paard:
-Loopt keurig met je mee aan t halster, en zodra je HO zegt, staat hij abrubt stil!! Haha!
- Als ik hem buiten zet, blijft hij braaf stilstaan tot zn halster af is.
- Geen stalgedrag.
- Volgt me onvoorwaardelijk, hoe eng ingen ook zijn.
- Doet braaf zijn voet in een emmer soda en blijft er braaf 15 min in staan( in verband met een grote wond aan zn voet)

Pompidou krijg ik ook al aardig onder de duim, ondanks dat ze een vrij eigenzinnig karakter heeft.

Ik vind dat een paard respect voor je moet hebben, moet weten wat wel en wat niet mag. Concequentie is heel belangrijk.
Chester heeft echt de grootste respect voor me, en gaat bij wijze van door t vuur voor me. Heel gaaf.
Pompidou heb ik nog maar net 2 weken, maar dat gaat ook al heel goed. Het is zwaar hoor, want ik moet echt heeeeel duidelijk en concequent zijn, anders snapt ze er geen bal van. }>

orri

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-02 11:06

Irritante gewoonte van mijn paard,
-schrapen
-buik uitzetten met aansingelen
-soms erg ongeduldig en dan beetje druk

Slechte gewoonte
-kribbebijten (die ik hem niet zie doen, maar stal spreekt voor zich)
-graaft kuilen in de paddock

Ondeugende Streken
-maakt touwen los
-sloopt hengsel van emmers af
-maakt ook knopen/draden los bij de sluiting van
sluitingen van halstertouw en van bak en paddock

Van andere paarden...een heleboel,
denk dat het meeste al genoemd is.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-02 11:13

lompheid (zoals je opzij duwen) en steigeren, dat vind ik namelijk heel gemeen. Ze worden op beide eigenschappen dan ook heel hard door mij afgerekend. O ja, en als ze op de poetsplaats staan te schrapen met hun hoef. Wat nog ergerlijker is, is als de eigenaar er niets van zegt.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-02 11:46

Wat ik bij Fitz behoorlijk irri vind is dat hij zijn halster altijd probeert in zijn mond te stoppen als ik hem om wil doen.

Grrr ...... en hoevaak ik hem ook op zijn kop zit, hij blijft het doen. Ik moet daar trouwens ook nog mee uitkijken anders krijg ik zometeen het halster niet eens meer om.

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-02 17:06

Margreet"]
[quote="runningkawa schreef:
....maar dat heeft toch gewoon met opvoeding te maken

Dus ik heb eigenlijk vooral een hekel aan (andermans) onopgevoede paarden!

Daar ben ik het heeelemaal mee eens Lachen !

loontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-02 20:11

Wat ik erg vervelend vind is dat als je een paard niet in het land zetten wat afgezet is met schikdraad.Zoals mijn jaarling die loopt er gewoon dwars door heen.Nou gaat zij ook gewoon dwars door de bakrand heen en dat is ook erg vervelend.Maar ja dat kan gemaakt worden.Maar het is niet leuk als je er steeds maar bij moet blijven om te kijken of ze er nog wel staat.En wat dacht je van de paarden die er ook bij staan die kunnen dan ook zo weg.Helemaal geen punt zou je zeggen want die kan je vangen,maar wat als er een jager zit met grond achter het land waar jou paard staat?Wie weet wat die doet?Ik heb tot nu toe geluk gehad dat hij daar niet was op het moment dat zij op zijn land stond maar toch het idee alleen al.Dus erg vervelend allemaal.Dan heb ik toch liever paarden op stal die schrapen of luchtzuigen hoor.

Yorghos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-02 21:01

De meeste vervelende eigenschappen die ik ken, zijn hiervoor al tig keer genoemd. Daar sluit ik me dus gewoon bij aan. Maar ik heb er nog een die ik hier nergens lees:
Mijn tinker laat mij altijd netjes het hoofdstel omdoet, hap zijn bit netjes naar binnen.... en als ik dan de riempjes vast wil maken gaat hij zover met zijn hoofd naar beneden dat ik er zo ongeveer op mn knieen naast moet gaan zitten.
Dat vind IK nou irritant. En noem mijn paardje onopgevoed als je wilt Haha!
Maar hij is wel erg lief.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-02 23:49

Fitzroy schreef:
Wat ik bij Fitz behoorlijk irri vind is dat hij zijn halster altijd probeert in zijn mond te stoppen als ik hem om wil doen.

Dat probeerde Eclipse ook altijd (dat was mijn Appaloosa-ruin). Dan werd ik boos op hem en was het weer een tijdje over. Maar hij bleef het af en toe proberen. Verder was hij zeer welgemanierd maar dat halster in zijn mond stoppen heb ik hem nooit helemaal af kunnen leren Haha!

Waventy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-02 14:24

Wjerdo heeft helaas het zelfde karakter als ik, en dat bots nogal vaak. Stront eigenwijs, mega irritant en een schat Lovers maar dat is weer positief.

Youri dat ie zo snel schrik voor alles wat hij niet kent is ie bang, vertrouwen moeilijk te winnen, maar heb je het dan gaat ie door het vuur Lovers

renske dat ze een merrie is *LOL* Gewoon het merrie gedrag, maarja dat heb ik dus ook nog nooit eerder gehad een merrie, alleen maar ruintjes en een hengst Lachen maar verder een super ezel Lovers

Mellien

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-02 22:38

Paarden kunnen soms best heel irritant zijn maar het ergste vind ik het wel als ze totaal niet op je letten. Je omver lopen als je in de weg staat of tijdens een wandeling de hele tijd een beetje op je gaan hangen of je gewoon voorbij lopen.