paard aan de teugel!!

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Noraly

Re: paard aan de teugel!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 17:25

Ik had laatst al een keertje een berichtje ofzo gelezen avn jouw, jouwn paard die alles kon (denk aan piaffe, passage, galopswissels etc.) En toen las ik dat hij niet aan de teugel kon. Ik d8, tuurlijk het zal wel weer.
Maar nu las ik waarom. Ik vind het wel zonde dat je met hem wilt gaan springen, ik zou proberen in de dressuur en springen!

jongleurtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 17:38

inowa schreef:
Dit ben ik niet helemaal niet met je eens. als een je een jong paard hebt die loopt echt niet vanzelf al aan de teugel. die moet dat nog leren... en dat moet diegene die er op zit hem leren... uiteindelijk is het niet de bedoeling dat die uit zichzelf aan de teugel loopt maar zodra jij hem dat vraagt... Hij mag dingen niet zelf gaan doen, alleen als jij het van hem wilt...

hij is niet bepaald jong hoor.
hij word deze maand alweer 10 jaar.
hij is echt jaren geleden een keer bereden geweest maar daarna nooit meer.
ik moest dus helemaal opnieuw beginnen.
hij kende toen helemaal niets meer.
[/quote]

ik heb het ook niet bepaald over jou paard maar over een jong paard.. maar toch...

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 18:00

oke,das waar..
maar toch vind ik het heel erg knap van deze hengst omdat hij bij de eigenaar(toen ze hem nog bereed)nooit aan de teugel liep

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 18:10

wat verstaan jullie onder 'aan de teugel' dan??

Als jouw paard ontspannen loopt, goed aan de hulpen is en voorwaarts, en jij rijdt hem goed, gaat hij vanzelf in een ontspannen houding lopen, namelijk neerwaarts. Het is gewoon een combinatie van goed rijden en het goed lopenn van je paard. en dáár moet je naar toe werken, die ontspanning. niet naar het krulletje of het knikje.
Om een paard 'aan de teugel' aan te leren met een slof... ik kan er niet bij.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 18:19

een slof heeft hij nooit gehad(weet ook niet echt wat het is)
hij is heel erg ontspannen en dat merk ik echt.
en hij loopt lekker vlot.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 18:30

inowa schreef:
een slof heeft hij nooit gehad(weet ook niet echt wat het is)
hij is heel erg ontspannen en dat merk ik echt.
en hij loopt lekker vlot.

Perfect!!!! echt hartstikke goed!
Dan rijd jij hem blijkbaar ook goed, dat hij het zo fijn vind dat hij jouw hand lekker op gaat zoeken. ipv zijn hoofd naar beneden te dwingen geef je hem een stukje vertrouwen en vrijheid die hij gebruikt door lekker te gaan lopen.
Oja: een slofteugel is een teugel om het paardenhoofd naar beneden te dwingen. Het hoofd word naar beneden getrokken zodra jij de slof iets aanneemt. Het doel van een slofteugel is om het paard te kunnen houden in gevaarlijke situaties, voor de rest moet hij loshangen.
In sommige uitzonderlijke gevallen (zoals die van de topicstarter) kan hij wel van nut zijn.

imposant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-05 18:32

@amie

ja ik wil wel bijde doen maar dan wil ik wel meer blijven springen dan dat ik dressuur want dat vind ik minder erg als ik daar niet verder mee kom dan met me dressuur! ja las je leest paard kan alles maar niet aan de teugel dan zou ik ook zoiets hebben van tuurlijk Knipoog zal wel!! Knipoog maarja het gaat gewoon echt niet meer! Bloos

imposant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-05 08:23

en toen was iedereen stil!! ben ik hier nog maar in me eentje!!

laurae

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 08:33

Het enige wat een paard hoeft te leren is wat hij moet doen als jij je kuiten aanlegd, en dat de teugels een grens vormen. Nageeflijkheid hoeft een paard niet te leren, dan komt vanzelf als je correct rijd. Dit om de simpele reden dat CORRECT nageeflijk rijden geen truucje is maar een logische houding voor je paard. In de krul zitten is idd een truucje dat je paard moet leren voordat hij dat doet. Alleen moet je dat niet willen aangezien dat erg onprettig en ongezond is voor je paard.

Een paard gaat niet over de rug lopen als je hem beneden vastzet, hij gaat door zijn rug lopen als hij van achter naar voren ontspannen over de rug wordt gereden.

Ik ken het paard niet, ik weet niet hoe je rijd, maar als ik hoor dat eem paard een vergroeide nekwerfel heeft, heel erg hard in de mond is gemaakt en zelfs een vervormde mond heeft vraag ik me echt af of je hem een plezier doet door hem met een slof naar beneden te dwingen.

imposant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-05 08:48

ik rijd hem ook neit elke dag met een slof ik doe het 1 keer in de week om hem nog een beetje soepel te houden in zijn nek!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 10:54

jongleurtje schreef:
Dit ben ik niet helemaal niet met je eens. als een je een jong paard hebt die loopt echt niet vanzelf al aan de teugel. die moet dat nog leren... en dat moet diegene die er op zit hem leren...
uiteindelijk is het niet de bedoeling dat die uit zichzelf aan de teugel loopt maar zodra jij hem dat vraagt... Hij mag dingen niet zelf gaan doen, alleen als jij het van hem wilt
...

Zoo, ik word niet gauw boos, maar wat is dit nou weer voor BULLSHIT opmerking? Boos!

Een paard mag niet uit zichzelf aan de teugel lopen????????? Weet je uberhaupt wel wat dat is dan?

Als een paard aan de teugel loopt is hij (wat Alacairion overigens ook al zei) goed ontspannen en voorwaarts. Eigenlijk is dat dus hoe een paard standaard hoort te lopen. Aan de teugel is geen doel het is een gevolg van de ontspanning en nageeflijkheid (wat ik overigens een beter woord vind dan "aan de teugel").

Heb jij soms liever dat een paard standaard loopt te klooien met zijn kop omhoog? Verward

Len Sommige mensen snap ik dus echt voor geen meter

imposant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-05 21:00

okeej volgens mij was het topic paard aan de teugel!! en ik dacht tog echt dat het over MIJN PAard GING!!!! en niet over elk ander paard!!

imposant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-05 21:01

ik kan het nml mis hebben hoor!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 21:28

Sorry dat ik even offtopic uitviel. Doe'k anders nooit Bloos
Vind het knap van je dat je Imposant zover hebt gekregen, en als je het inderdaad rustig aan doet, en niks forceert kan het volgens mij alleen maar goed zijn.

imposant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-05 19:04

ik werd gewoon effe gek want nu is het echt een topic die ik leuk vond (zo voel ik het in iedergeval)
maar volgens mij is het beter voor mij om maar geen topics zelf meer te starten want ik krijg toch alleen maar COMMENTAAR!! ik vind het wel leuk als mensen positief iets geven maar het moet op een gegeven moment niet alleen maar negatief worden!! want daar kan ik ook weer niet tegen!!
MVG Denise en imposant en giovanna!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-05 20:57

Eigenlijk was ik het dus wel een beetje met je eens. Prima als je paard ontspannen genoeg is om aan de teugel te lopen, ondanks het feit dat zijn lichaam hem af en toe in de weg zit.

Word alleen wel boos als mensen zeggen dat hun paard niet aan de teugel "mag" lopen. Die hebben dus een heel verkeerd beeld van wat dat inhoudt, en die zullen jou ook eerder commentaar geven dat nergens op slaat.

Gaat het nog steeds goed met Imposant?

jongleurtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 09:08

Rock schreef:
Eigenlijk was ik het dus wel een beetje met je eens. Prima als je paard ontspannen genoeg is om aan de teugel te lopen, ondanks het feit dat zijn lichaam hem af en toe in de weg zit.

Word alleen wel boos als mensen zeggen dat hun paard niet aan de teugel "mag" lopen. Die hebben dus een heel verkeerd beeld van wat dat inhoudt, en die zullen jou ook eerder commentaar geven dat nergens op slaat.

Gaat het nog steeds goed met Imposant?

dan luister je niet goed ik zeg dat het paard niet uit zichzelf aan de teugel moet gaan lopen.. en daar bedoel ik mee dat het paard als jij er op zit zelf al in zo`n houding gaat lopne..... maar dta die aan de teugel is als jij bijv. de teugels op maat neemt en hem aan het werk zet...

Luisteren is heel moeilijk voor sommige mensen

imposant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-05 09:09

dankje wel!! rock!!
uhm met imposant gaat het niet goed Boos! hij loopt niet meer zo lekker rond en laag (want dat mag ie wel Knipoog ) ik krijg het niet meer voor elkaar eer gisteren heb ik nog met de slof even gereden maar hij ging er gewoon tegen in dus helaas het was maar weer eens van korte duur1 Boos! Verdrietig
ik had wel liever gewild dat het wat langer goed ging maarja niets aan te doen Lachen
ik heb nu ook een golf elleboog dus ik kan hem ziozo niet meer zo goed rijden! want hij is zo sterk dat ik niet meer de puf en de kracht meer heb om hem naar beneden te rijden! dus dat is over!! Boos! Verdrietig

_Noraly

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 14:06

jammer, maar misschien gaat het de volgende keer juist wel heel erg goed! (hoop het voor je)
Ik vind het erg knap dat je zoveel geduld hebt, en als jij met een slof wil rijden dan moet je het ook doen. Jij weet zelf wel in hoeverre je hem kunt gebruiken (sommige mensen niet, maar uit jouwn verhalen merk ik op dat jij een van de weinige bent die het wel weet) dus gewoon gebruiken met mate... Knipoog
Maak je nog een keertje foto's van imposant?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 16:11

jongleurtje schreef:
dan luister je niet goed ik zeg dat het paard niet uit zichzelf aan de teugel moet gaan lopen.. en daar bedoel ik mee dat het paard als jij er op zit zelf al in zo`n houding gaat lopne..... maar dta die aan de teugel is als jij bijv. de teugels op maat neemt en hem aan het werk zet...

Luisteren is heel moeilijk voor sommige mensen

Ja voor jou blijkbaar, want het is juist prima als een paard uit zichzelf aan de teugel gaat lopen, omdat het een teken is van ontspanning! Anyhow...

Volgens mij heeft de TS wel duidelijk gemaakt dat ze geen zin heeft in een algemene discussie over nageeflijkheid.

Len