Verschillen tussen Nederland / België

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MarLottie

Re: Onze instructrice met haar paard Sampras,kur op muziek(z

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 10:36

Heeel mooi paardje

zziet er moooi uit ook

Belli

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 10:50

Barbara_m schreef:
Het niveau is in Belgie wel lager dan in Nederland. Kijk bijv maar naar de J/YR dres. Je kan daar h=gewoon 1e worden zonder de 60% lijn te passeren. Best apart. In Ned kan dat nie hoor!
Of naar Athene 2004, geen Belg in de dressuurring gezien hoor...jullie?

Het is lager ja, dat heb ik al gezegd. maar moet dat daarom ook nog eens in onze neus geduwt worden, door omstandigheden is Jeroen Devroe niet in Athene geraakt. Bij ons is springen vroegel veel meer gepromoveerd dan dressuur, spijtig maar ja... we zijn in België wel hard aan het werken om aan de top te geraken. En dat van die J/Yr dat klopt, kzal er is verandering in brengen Tong uitsteken Clown haha... hopelijk lukt dat. En het is niet altijd zo want tegenwoordig rijden ze makkelijk 69%. Misschien zijn onze jury's strenger Tong uitsteken

xxx

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 13:14

Nou zo langzamerhand gaat dit topic over iets heel anders.
Het verschil tussen Belgie en Nederland is nu wel duidelijk lijkt me, dan kan het nu weer ontopic Knipoog

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 14:03

Wat zitten jullie nu te zeuren over die proeven terwijl er niemand correct op de hoogte blijkt te zijn.
Bij de LRV rijden ze dezelfde proeven als in Nederland en staan die zelfs in een boekje dat uit Nederland komt. Dus wij hebben in België wel B, L, M en Z proeven en dat zijn dezelfde als in Nederland.
Er is echter wel een verschil in jurering, bij LRV moet je een eerste plaats behalen om te mogen overgaan naar een hogere categorie (is nu aan het veranderen) en in Nederland krijg je winstpunten op basis van je eindresultaat en ga je aan de hand van die winstpunten over naar een hogere categorie.

Naast de LRV werking heb je ook verenigingen die werken vanuit de federatie zoals ze dat hier noemen. Die nemen, zoals Idra al zegt, niet de Nederlandse proeven over maar de Duitse. Daar heb je de nievaus E-A-L-M en dan zit je al aan Saint George. Wie die proeven graag wil doornemen kan bvb terecht op de site van de udr www.udr.be
Persoonlijk vind ik de opbouw van die proeven veel logischer. Bij de LRV proeven zit je nog in arbeidsdraf te werken maar moet je wel al SB en travers gaan rijden. Bij de Duitse proeven werk je eerst in verzamelde draf en wordt daarop beoordeeld en komen die oefeningen pas in de daaropvolgende proeven.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 14:48

Helemaal toppie België.. Haha! !!!

Alleen moet je in NL toch echt Z niveau bereiken wil je met stang en trens rijden en eerder werdt in dit topic aangeven dat het in België al mag vanaf L niveau.

Daarbij komt dat paarden in NL pas vanaf hun 5 de jaar in het Z mogen lopen en in België geldt daarvoor geen grens!!

Hiephoi!! Amazone die in dit topic centraal staat mist een goede aanleuning en dat terwijl haar paard al met zijn vierde op stang en trens gereden wordt én Z proeven rijdt!!

Waar blijft de basis in België???

Voor mij is dit geen topic tussen NL en België... Verschil moet er immers wezen... Haha! ... Knipoog !!
Nee België laat Nederlanders welke beneden de maat presteren ín NL, rijden in België en zo krijg je de kritieken....

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 15:10

Kaja, met de L die in dit topic wordt aangegeven bedoelt men de L-proeven van Duitsland dus niet de L van Nederland. Deze L-proeven komen overeen met niveau M in Nederland. Vanaf de L (dus niet de Nederlandse L mag met stang en trens gereden worden maar het moet niet)
Persoonlijk vind ik ook niet dat dit paard erg goed loopt.
Wat de leeftijdsgrens betreft, in de meeste gevallen ga je als ruiter met een jong paard in een lagere categorie starten.
LRV heeft daar echter een domme regel voor, eens je als ruiter de L2 gestart hebt, mag je nooit meer lager starten dan in de L1.
Bij de federatie denk ik dat je zelf je niveau mag kiezen maar aangezien ik daar nog maar pas lid van ben, ben ik er niet zeker van. Ik heb mijn niveau mogen kiezen op basis van mijn LRV prestaties.
Normaal gezien kan ik alleen maar hopen dat mensen met een jong paard in een lagere categorie starten en dus niet eens met stang en trens mogen rijden.
Enkele maanden geleden stond er echter in het tijdschrift van het BWP een foto van een vierjarig op de wedstrijden voor vierjarigen en die werd met stang en trens gereden, tot mijn grote afschuw maar ja. Zit niks anders op dan het zelf zo correct en paardvriendelijk mogelijk te doen en je niks aan te trekken van de zogezegde grotere ruiters die op die manier een slecht voorbeeld stellen.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 15:25

joeylover schreef:
Leuk paard hoor! Jammer van zijn hals, maar dat komt wel goed neem ik aan! Mooi kleurtjes heeft hij hoor Kwijl

Misschien kan er ergens anders een topic worden geopend over het verschil tussen Ned - België Knipoog

Nou dat zou zeker een idee zijn!

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 16:01

Teigetje schreef:
Kaja, met de L die in dit topic wordt aangegeven bedoelt men de L-proeven van Duitsland dus niet de L van Nederland. Deze L-proeven komen overeen met niveau M in Nederland. Vanaf de L (dus niet de Nederlandse L mag met stang en trens gereden worden maar het moet niet)
Persoonlijk vind ik ook niet dat dit paard erg goed loopt.
Wat de leeftijdsgrens betreft, in de meeste gevallen ga je als ruiter met een jong paard in een lagere categorie starten.
LRV heeft daar echter een domme regel voor, eens je als ruiter de L2 gestart hebt, mag je nooit meer lager starten dan in de L1.
Bij de federatie denk ik dat je zelf je niveau mag kiezen maar aangezien ik daar nog maar pas lid van ben, ben ik er niet zeker van. Ik heb mijn niveau mogen kiezen op basis van mijn LRV prestaties.
Normaal gezien kan ik alleen maar hopen dat mensen met een jong paard in een lagere categorie starten en dus niet eens met stang en trens mogen rijden.
Enkele maanden geleden stond er echter in het tijdschrift van het BWP een foto van een vierjarig op de wedstrijden voor vierjarigen en die werd met stang en trens gereden, tot mijn grote afschuw maar ja. Zit niks anders op dan het zelf zo correct en paardvriendelijk mogelijk te doen en je niks aan te trekken van de zogezegde grotere ruiters die op die manier een slecht voorbeeld stellen.

Dan zijn we het een heel eind met elkaar eens...
Via PM heb ik mogen vernemen dat deze amazone daadwerkelijk uit de Nederlandse wedstrijdsport is vertrokken omdat zij te lage punten kreeg.... In België denkt zij dus beter te kunnen...

Dus nu maar hopen dat de Belgische juryleden ook de ogen open houd....

Ik heb dus niets TEGEN België mensen...
Ik verafschuw het feit dat een vierjarig paard al met stang en trens moet lopen en op zes jarige leeftijd de aanleuning nog steeds huilen met de pet op is....

En dat voor een instructrice...

Barbara_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 16:56

Belli schreef:
Barbara_m schreef:
Het niveau is in Belgie wel lager dan in Nederland. Kijk bijv maar naar de J/YR dres. Je kan daar h=gewoon 1e worden zonder de 60% lijn te passeren. Best apart. In Ned kan dat nie hoor!
Of naar Athene 2004, geen Belg in de dressuurring gezien hoor...jullie?

Het is lager ja, dat heb ik al gezegd. maar moet dat daarom ook nog eens in onze neus geduwt worden, door omstandigheden is Jeroen Devroe niet in Athene geraakt. Bij ons is springen vroegel veel meer gepromoveerd dan dressuur, spijtig maar ja... we zijn in België wel hard aan het werken om aan de top te geraken. En dat van die J/Yr dat klopt, kzal er is verandering in brengen Tong uitsteken Clown haha... hopelijk lukt dat. En het is niet altijd zo want tegenwoordig rijden ze makkelijk 69%. Misschien zijn onze jury's strenger Tong uitsteken

xxx

Haha ja, daarom winnen jullie ook zo vreselijk veel prijzen en medailles internationaal Haha!

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 17:06

Barbara_m schreef:
Haha ja, daarom winnen jullie ook zo vreselijk veel prijzen en medailles internationaal Haha!

Bloos! Oww...Barbara.....

Haha! Haha! Haha! ...... Bloos ...

Belli

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 17:58

Barbara_m schreef:

xxx

[/quote]

Jij leest echt niet wat er staat he. Clown haha... mja op springgebied staan wij wel verder dan jullie :p er zijn zelfs nederlanders die belg willen worden omdat het ... ja je weet wel. Iig op dressuurgebied, ik schaam me er ook ni voor dat ik nu in NL aan het trainen ben, en dat er geen haar op me kop eraan denkt om ooit een paard in België te kopen. Mja... het is nu eenmaal zo, maar je moet het niet zo rot verantwoorde barbara. We zullen niet snel zo ver als jullie geraken maar zo'n opmerkingen vind ik iets overdreven.

x

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 19:04

Belli schreef:
er zijn zelfs nederlanders die belg willen worden

Tja als Zangersheide in Spanje had gestaan, had Jos Spanjaard geworden, dus dit is een beetje ver zoeken..!!

Belli schreef:
maar je moet het niet zo rot verantwoorde barbara.

Verwoorden... Haha! Haha! Haha!

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 19:12

Ik snap het punt niet. Het is helemaal niet relevant welke nationaliteit de combi heeft!

Wat ik zie aan de combi, is dat de ruiter haar schouders wat strak naar voren heeft staan (wat gespannen wellicht) en dat het paard wat meer de neus eruit mag hebben, op het achterbeen moet komen (maar dat kan weer gerelateerd zijn aan de houding van de amazone).

Punt.

Verder vind ik het er prima uitzien, voor zover je dit van een foto kunt beoordelen.

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 19:23

ik ga niet zeuren over Nederland versus Belgie, maar zou er persoonlijk bij een paard met deze aanleuning met stang en trens te rijden. Hij is was eng in de hals..
Ookal zou ik Z rijden hier in Nederland Knipoog

Belli

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-05 09:01

Kaja schreef:
Belli schreef:
er zijn zelfs nederlanders die belg willen worden

Tja als Zangersheide in Spanje had gestaan, had Jos Spanjaard geworden, dus dit is een beetje ver zoeken..!!

Belli schreef:
maar je moet het niet zo rot
verantwoorde
barbara.

Verwoorden... Haha! Haha! Haha!

Oei, tja schrijffouten gebeuren...dit is gewoon verkeerd woordgebruik, maar iedereen begrijpt goed genoeg wat ik bedoel.

Ik ga hier over ophouden. Als die amazone (inter)nationaal zou willen meerijden moet ze dat toch onder Nederland doen. (ben zelfs niet zeker of ze het nog mag) maar ja. Deze discussie loopt uit de hand op een verkeerde manier.

x

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-05 09:15

moet ik even een ander topic openen met de discusie: welke rijden het beste: nederlanders of belgen Clown

over de ruiter en het paard ga ik niks meer zeggen,dat hebben de meeste hier al gedaan denk ik zo Haha!

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-05 09:27

Belli schreef:
Ik ga hier over ophouden. Als die amazone (inter)nationaal zou willen meerijden moet ze dat toch onder Nederland doen. (ben zelfs niet zeker of ze het nog mag) maar ja. Deze discussie loopt uit de hand op een verkeerde manier.
x

Ligt eraan of ze een gastlicentie heeft gevraagd.

Ik heb ook een paar keer in Duitsland gereden een paar jaar geleden, met een gastlicentie.

Btw: het ging hier toch om een demo, toch niet om een wedstrijd??

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-05 10:03

Zie het als Jos Lansink die de "Belgische nationaliteit" heeft aangenomen!
Hij mag overigens nooit meer voor Nederland uitkomen...

Geldt ook voor deze amazone... wisselen mag niet meer!!
Zij komt nu uit "onder" de Belgische vlag en mag nooit meer onder de Nederlandse vlag rijden...

Beetje off topic, maar wel duidelijk lijkt mij.. Knipoog

nathalie25

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-05 10:20

parouscha schreef:
Jee met de L al met S&T, wat apart joh dat dan al mag.
Verder leuk paard, inderdaad het paard is erg eng in de hals, maar misschien komt dat nog wel met het trainen.

Als zo'n jong paard zich aanbied om op dit nivo te gaan, waarom niet ?
Maar wel rustig aan doen.

maar als ik het goed lees Bloos

is de L in belgie te vergelijken met de m in nederland
en in nederland mag je ook in de m met s&t

dus dat valt wel mee

maar ik kan het ook helemaal fout hebben hoor Knipoog

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-05 10:26

nee nee....
Z in nederland is in belgie L...
als ik het goed gelezen heb Haha!

nathalie25

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-05 10:28

ppppffff

wat een verwaring

ik snap er geen hout meer van

Jnien

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-05 10:30

It's simple:
- wat in belgië L heet, heet in nederland Z1! Vandaar de stang en trens!

nathalie25

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-05 10:53

Jnien schreef:
It's simple:
- wat in belgië L heet, heet in nederland Z1! Vandaar de stang en trens!

oooo

okee

maar dan is het toch helemaal niet raar dat \ze met s&t rijdt

even de leeftijd van het paard niet meegerekend dan

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-05 10:55

dit lijk meer gewoon de L dan de Z vind ik
ik denk dat ze gewoon L rijd maar dan zo in belgie.

ik kan het verkeerd gelezen hebben hoor...

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-05 11:14

nathalie25 schreef:
maar als ik het goed lees Bloos

is de L in belgie te vergelijken met de m in nederland
en in nederland mag je ook in de m met s&t

dus dat valt wel mee

maar ik kan het ook helemaal fout hebben hoor Knipoog

Sinds wanneer Verward ? Nee dus, in Nederland mag je pas vanaf Z1 met stang en trens rijden. In het topic staat ergens de L proef in Belgie beschreven en ik vind het qua moeilijkheidsgraad en oefeningen echt geen Z1 (Nederland) niveau, aangezien ik heel wat zijgangen mis!