Mens met paarden of paardenmens?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Re: Mens met paarden of paardenmens?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-05 22:46

@ lailapri, als ik bij iedere keer dat een paard dwars is meteen de DA moet laten komen om hem van kop tot hoef door te laten lichten ga ik toch echt failliet hoor. Hoe vaak zijn de problemen in omgang met het paard gerelateerd aan lichamelijke problemen? Ik denk toch echt dat dit minder vaak voorkomt dan je zou denken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 22:49

Maar trek hem dan maar meteen in de krul met slof of pessoa zegt veel over je rijkunsten, dus ook geen paardenmens Haha!

En een paardenmens herkent het verschil tussen een kleiren of het gevoel hebben dat het paard wel wil maar niet kan.
En dat is best vaak.
Niet meteen wat ernstigs, maar nog niet genoeg lenigheid, niet genoeg kracht om een bepaalde oefeningen aan te kunnen

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 22:54

Cassidy schreef:
@ Ikke: ik wil geen afbreuk doen aan het feit dat die boer dingen zal hebben gezien die een ander niet had opgemerkt, maar dan vraag ik me - sceptisch als ik ben - dan ook meteen af of er echt iets was dat alleen de boer gezien heeft of denkt te hebben, dat de anderen niet is opgevallen. Als je begrijpt wat ik bedoel. Koliek is gevaarlijk, dus mensen zijn geneigd het extra serieus te nemen of in paniek te raken als ze het horen. Ook al is het een verzinsel van iemand.

Geloof me, er was echt iets aan de hand. Ik had mijn paard een suplement gevoerd wat achteraf bedorven bleek te zijn (niet over datum!!).

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 22:54

runningkawa schreef:
Citaat:
Maarja fouten maken is niet erg als je er maar van leert, wilt leren en je je pony/paard wil begrijpen. Ik zeg altijd maar als je het 100x fout doet, blijf zoeken je paard is je dankbaar als je ooit het juiste hebt gevonden en zal je daarvoor belonen. Hiermee bedoel ik dus dingen als met rijden enzo. En ik bedoel er niet mee dat je je paard maar even moet gaan mishandelen.

met je eens
Fouten maken is niet erg
daar leren we allemaal van.

Maar fouten maken en er niks van leren
k..knol hier, k.knol daar
Slof, scherp bit en de scherpste sporen uit de kast, we lossen het wel ff op Verdrietig
terwijl het dierje alleen maar last ergens van heeft, of al die tegenstrijdige hulpen niet snapt.

dat zijn echt geen paardenmensen

en dan je paard ook nog de schuld geven Nagelbijten / Gniffelen echt ziek Misselijk
hoewel het paard eigenlijk alleen maar zijn best doet, en ookal wil diegene elke dag wat anders paard probeert zich aan te passen. arm paard Vriendjes zijn?
Huilen
maarja het gebeurt wel, vaker dan je denkt zelfs

Over de lichamelijke problemen, vaak kun je ze zelf ook al ontdekken (wisselen, last van een bepaalde spier, buikpijn, last van rug,) en dan als het nodig is een da erbij halen Of zijn jullie van mening dat een paard met rugproblemen maar met een hulpteugel om ofzo nogsteeds het zelfde werk moet verrichten als anders...

Wat mij opvalt in de tijd dat ik een eigen pony heb en rambo verzorg.Telkens als ze niet helemaal 100 zijn is dit wel lichamelijk, en soms geestelijk (stress....)

Neem rambo vrijdag was hij vaag ik mocht zijn buik niet poetsen. Hij had buikpijn (denk ik, nouja weethet bijna wel zeker) het was gelukkig heel licht, geen echte aanval ofzo en daarom mocht er geen da bij. Afgelopen dagen mag ik zijn achterbenen niet poetsen, even afgetast heftige reactie bij een spier. Gemaseerd met liminent cole's nu ongeveer al weer over. Hij accepteerd het bit niet, trek zijn mond open, 2 bulten op tong. Zijn gevoelig. (helaas mocht ook hiervoor geen da komen)

We hebben hier 2 paarden gehad die een op de andere dag methoofd in de lucht liepen beide rugproblemen dit ik opgelost met longeren en rust (paard proberen te laten halsstrekken aan de longeerlijn)

Moet ik nog verder gaan?

Eliane

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 22:56

Ik zie een 'paardenmens' als iemand die leeft voor de paarden zeg maar; voor wie paarden het allerbelangrijkste zijn. Maar eerlijk gezegd vind ik het onderscheid en die hele term 'paardenmens' nogal onzinnig en begrijp ik niet wie daar moeilijk over zou doen.

Wel erger ik me ook vaak aan die negatieve bijklank. Het is net alsof je als je een paardenmens bent je álles goed doet en als je een 'mens met paarden' bent je alles verkeerd doet en geen respect hebt voor paarden. Maar zo simpel is dat niet.

Ik vind paarden en rijden gewoon wel leuk, maar heel belangrijk is het absoluut niet voor me; ik zou mezelf iig nooit als paardenmens beschouwen. Als ik vanaf nu nooit meer iets met paarden zou doen, vind ik dat jammer, maar ook geen wereldramp. Maar ik zorg wél goed voor mn bijrijdpony, ik weet er heus genoeg vanaf en ik rijd voor mn eigen plezier en niet om stoer te zijn ofzo. Ben ik het nu minder waard om paard te rijden of een slechter mens omdat het niet in mn top prioriteiten staat? Zo komt het wel vaak over: dat je als níet je hele leven om paarden draait, en je níet paarden leeft en ademt dat je dan als minder wordt gezien ofzo. Het is soms net alsof je verplicht een beetje penny moet zijn Haha!

Maar dat slaat nergens op, want als je paarden niet zo belangrijk vind of zelfs als je je paard gewoon als gebruiksvoorwerp zou zien betekent dat nog helemaal niet dat je er dan slecht voor zorgt! Dat staat helemaal los van elkaar.
En ik heb ook heel sterk het idee dat de term paardenmens vooral wordt gebruikt door mensen die daarmee zichzelf willen aanduiden om te laten zien dat zij het beter doen dan de rest... Voor mijn gevoel is het iig typisch zo'n zelfverheerlijkingsterm.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 23:01

Cassidy schreef:
Niet mee eens. Ik kan met respect met een paard omgaan en er toch geen verstand van hebben.

Andersom idem: iemand die hard is voor zijn paarden (en dan hier weer: wat is hard) is niet meteen respectloos.

Had en tussen moeten staan

Respect en verstand....

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 23:05

Maar runningkawa, wat ik uit jouw woorden begrijp zijn er mensen met paarden: onwetenden (wei met liggend paardje), wrede (slof, sporen, poedersuiker als het even fout gaat) , te softe mensen (met veel liefde komt alles goed) of paardenmensen, de mensen met het gevoel voor paarden.
Maar is er nog niet nog een soort mensen, waar ik denk ik onder val.
Vroeger was ik ook echt soft, ik dacht met veel liefde alles op te lossen. Inmiddels heeft mijn eigenwijze pony me dat wel afgeleerd en weet ik dat consequent en eerlijk zijn veel meer effect heeft. Soms is aanpakken nodig, maar ik weet ook dat ik nog niet kundig genoeg ben om alles te weten. Daar heb ik toch echt een goede instructie of andere mensen met veel verstand voor nodig (oftewel de paardenmensen).
En eigenlijk denk ik dat er heel veel mensen zo zijn: niet overal het paard de schuld van geven, maar ook geen softe of compleet onnozele types.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 23:08

iemand heeft iets is zijn/haar onderschrift staan of had het er staan..
ging over fluisteren en roepen van paarden...

als het paard fluistert hoor je het niet
als het roept hoor je het niet
als het schreeuwt hoor je het niet
als het zwijgt,..... is het te laat

Zij die ze horen fluisteren dat zijn de prof paardenmensen de beroeps, DA's zij die de chemie voelen/uitstralen
zij die ze horen roepen dat zijn de paardenmensen
zij die ze horen schreeuwen zijn de mensen met paarden
en zij die weten dat ze zwijgen zijn de slagers...
Daar moet ik aan denken als ik die onderschrift lees...

Iedereen kan een paard kopen, iedereen kan een paard bezitten = ens met paard
een paardenmens moet je worden/verdienen/voor werken en voor vechten...

Arzil

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 23:16

Alane schreef:
iemand heeft iets is zijn/haar onderschrift staan of had het er staan..
ging over fluisteren en roepen van paarden...

als het paard fluistert hoor je het niet
als het roept hoor je het niet
als het schreeuwt hoor je het niet
als het zwijgt,..... is het te laat

Zij die ze horen fluisteren dat zijn de prof paardenmensen de beroeps, DA's zij die de chemie voelen/uitstralen
zij die ze horen roepen dat zijn de paardenmensen
zij die ze horen schreeuwen zijn de mensen met paarden
en zij die weten dat ze zwijgen zijn de slagers...
Daar moet ik aan denken als ik die onderschrift lees...

Ik ben het hier helemaal mee eens.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 23:17

Stacey schreef:
Alane schreef:
iemand....vechten.

Ik ben het hier helemaal mee eens.

ik ook!!!!!

Eliane

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 23:17

Alane schreef:

Maar wat er elke keer weer uitspreekt is dat als je een 'mens met paard' bent dat je dan direct slecht voor je paard bent. Alle voorbeelde die hier zijn genoemd van een 'mens met paard' waren gelijk heel negatief; mesne die wreed zijn, niet doorhebben dat het paard koliek had, etc.

Maar zoals je zegt; iedereen die een paard koopt is in principe een mens met paarden en ik vind het onzin om te denken dat al die mensen die géén paardenmens zijn dan dus ook direct niet goed voor hun paard zorgen oid.

Zo zwart-wit is de wereld niet.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 23:24

Misschien klinkt dit minder negatief:
Een gelukkig mens met en gelukkig paard Tong uitsteken

ilufprincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 23:30

er zijn mensen die alleen maar geven om de sport
altijd willen winnen ,laten trainen...
En deze mensen gaan dan wedstrijden rijden
ze hebben een groom,...voor de verzorging

Dan heb je der die uren plezier beleven,die graag dingen uitproberen,knufflen,kroelen...
Nouja..deze geven der echt om!

Ik ben zeker het 2e
Wedstrijden zijn leuk maar hoeft niet persé..
Ik hou van 'lol met de knol' en ook wel serieus rijden.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 23:33

mens met paard, mijn buurman ze moeten dekken en veulens brengen (dat is leuk en brengt geld op) maar bijvoeren enten da ontwormen enz ho maar dat kost geld. Rambo zoals eerder la gezegt mag dus nooit naar de da krijgt niet bijgevoerd en wordt niet verzorgt. Nu doe ik dat, omdat het me vriendje is, maar anders.....

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-05 00:05

Inderdaad wordt er nu een scherpe 2-deling gemaakt:
- het ideaal, the horsewhisperer
- de evil mishandelende paardenhouder die er niets voor over heeft, niets snapt van het dier en het ook geen moer interesseert.

Maar wie van jullie is de een? Of de ander?
Ik ben geen van beiden, en ga dat ook niet worden denk ik. (Ook niet als ik wel een paard koop, ooit. Dan nog ben ik een goedbedoelende persoon die geen totale feeling heeft, niet z'n leven op zal geven om maar..., en een heleboel signalen van een paard fout zal interpreteren, maar ook met interesse zal proberen te begrijpen hoe het nou wel zit) Wat ben ik dan?

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-05 00:08

Weet niet mijn buurman is de 2e. Voldoet precies aan je eisen maar mag je hem dan wel mens met paarden noemen?

Dyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-05 12:46

Ik vind het moeilijk aan te geven "mens met paarden" of "paardenmens".. Ik ben benieuwd wat jullie er van vinden..

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-05 13:05

Ok, wat ben ik Knipoog ?!

Vind paarden prachtige beesten, maar de sport nog mooier. Vind het heerlijk om bezig te zijn, en dat zou niet ten koste gaan van het paard, maar in principe 'gebruik' ik het paard voor de sport. Maar vind dan ook wel dat je het paard als een 'sporter' moet behandelen... Goed voer, lekker bedje, uiteraard weidegang, kortom, paard komt niets te kort maar moet wel werken en als hij niet aan de verwachtingen voldoet gaat hij hoogstwaarschijnlijk weg....

Ik zou geen paard hoeven om enkel buitenritjes mee te maken, maar dat wil ook weer niet zeggen dat ik dat niet fijn vind om af en toe te doen Knipoog...
Dus, paardenmens of mens met paarden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-05 13:45

Ga je het heel nuchter bekijken dan is iedereen die een paard heeft een 'mens met paard'.
Paard(en)mensen bestaan alleen in mythes en heten dan meestal centaur Haha!

De term 'paardenmensen' wordt imo op Bokt over het algemeen gebruikt door mensen met paard die daarmee andere mensen met paard op een positieve manier bestempelen. Net zoals ieder mens met paard dat niet aan het eigen beeld van "hoe men met een paard hoort om te gaan" voldoet, al snel bestempelt wordt als mens met paard.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-05 15:58

Ik mis de term eerlijkheid.
Zolang je eerlijk bent tegenover je paard kom je een eind. Je kan een paard nog zo goed verzorgen, maar als je vervolgens dingen laat doen die ie gewoon niet aankan, ben je niet goed bezig, en ben je voor mij mens met paard.

Ik zie mensen met paarden (en dus niet paardenmensen) ook vaak als mensen die het paard puur voor de heb hebben, om er intressant mee te kunnen doen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-05 21:04

Maar Stef, hoe kom je er dan achter dat hij bepaalde dingen niet aankan? Wie zegt dat een paard bepaalde dingen niet aankan? Dat moet je toch eerst zelf hebben geprobeerd. En net zoals jij iedere keer weer door een pijngrens heen moet bij het trainen van de spagaat, of dat jij tijdens een marathonwedstrijd de bekende man met de hamer tegen komt: ben je een beul als je een paard dwingt om door een bepaalde grens heen te gaan, om te proberen iedere keer die grens te verleggen? Als ik de ene dag hard met een paard heb gewerkt, en hij de volgende dag spierpijn heeft, ben ik een beul als ik er evengoed op ga zitten?

Een echt paardenmens weet hoever hij kan gaan terwijl hij zijn paard heelhoudt. Voor de rest blijft het meer een aftasten van de grenzen van het paard, en het proberen om die grenzen te verleggen. En soms interpreteer je fout, en legt teveel druk op een paard. Maakt je dat automatisch een mens met paard?

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-05 21:40

hé vraagje Cassidy wat vind jij dan het verschil tussen de 2?

ilse749

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-05 22:17

Cassidy schreef:
Hoeft niet. Als iemand een vermogen uitgeeft bij de Divoza hoeft hij helemaal geen wedstrijden te rijden, dan heeft hij alleen last van een goed gevulde portemonnee.
Goed gevulde portemonnee: Mens met paarden of paardenmens?

mensen met paarden
hebben de hemel op aarden
maar komen ze te sterven
valt er niets te erven

neres

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-05 23:06

Uhmzz idd moeilijk ik zou het niet weten en vraag me af wat ik dan ben.
Ik leef niet voor mijn paarden, ik leef met mijn paarden.
Ik zou er alles voor doen wat je zegt in de stal slapen als ze iets mankeren.
Maar mijn leven is niet alleen paarden en de paarden staan niet op nummer 1. Wat dus niet wil zeggen dat ik niet alles voor ze zou doen!!
Ik zie mijn paarden niet als gebruiksvoorwerp het gaat niet om het rijden wat ik al 3 jaar niet kan maar om het bij het paard zijn.
Wat ben ik dan een mens met paarden of een paardenmens?
Ik neig zelf naar een mens met paarden denk ik, wat hier negatiever naar voren komt lijkt wel.
Maar een paardenmens is in mijn idee iemand die leeft voor paarden en die niet zonder ze kan. Maar bij mij is het heel duidelijk er is ook een leven zonder paarden. Alleen ben ik heel blij dat ze wel in mijn leven zijn!!

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 08:12

ala mijn dochter:
een mens met paarden moet er een bezitten
een paardemens hoeft er geen te bezitten