Eigen paard ingereden?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-02 15:07

Leysander was helaas al ingereden alleen heeeel nadrukkelijk met slof Frusty .

Hij liep met zijn neus tussen zijn benen op de voorhand. Heel fout dus.
Ik ben dus helemaal op nieuw begonnen Huilen hij was toen 5 jaar. Eerst lekker gelongeerd zonder iets (op 4 benen) en daarna zadel en de rest. Helaas viel hij al snel terug in zijn oude gewoonte en heb hem moeten leren lopen met zijn hoofd omhoog. Dit om hem weer op 4 benen te laten lopen. Uiteindelijk gaat het nu super maar soms wil hij nog wel eens terug in zijn oude gewoonte vallen vooral als ik er wat omheen hang Verdrietig .

Volgende keer koop ik een paard wat net iets meer is al zadelmak. Puur om deze problemen niet mee te hebben. Of ik koop hem groen en breng hem naar iemand die hem inrijdt op mijn manier (conseqent maar duidelijk) *LOL* .

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-02 15:42

Mijn eigen rij ik zowiezo altijd zelf in......dan kan ik ze precies zo africhten als ik het fijn vind: dat is met hele lichte hulpen!
Verder rijd ik zo nu en dan ook paarden voor anderen in.

Het bevalt prima!

Evy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-02 18:12

Ik heb Odin helemaal zelf ingereden.
Ik verzorgde haar voor het eerst 3 jaar geleden, er hadden wel kinderen op gereden, maar dan zonder zadel en alleen stappen en na 10 minuten weer stoppen. En dat 1 keer in de week.
toen heb ik haar dingen geleerd als draf en figuren.
Meer durfde ik nog niet zonder zadel. Later had ik een eigen ''zadel'' gemaakt en toen heb ik haar de galop geleerd en springen.
!,5 jaar geleden had ik een zadel gekocht, en vorig jaar een fatsoenlijk hoofdstel. Toen ging het steeds beter enzo.
Nu rij ik les en ga ik wedstrijden rijden.
Het is niet echt beleren wat je binnen een half jaar doet maar het duurde 3 jaar en ik heb er veel plezier van!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-02 19:30

Ik heb mijn paarden ook zelf beleerd.
Handell toen hij 3 was, eerst hij het tuig en toen onder het zadel.
Ilindra heb ikpas beleerd toen ze 5 was, we hebben eerst een paar veulentjes bij haar gefokt.

Handell was erg gemakkelijk. Ilindra wat minder Extreme duivel , we noemen haar thuis vaak drakenkind.
De moeder van Handell en Ilindra was nl. ook een ontzettende lastpak.
Ze is 12 en probeert me nog steeds regelmatig uit.

Zelf vind ik eerst in het tuig beleren een stuk pretigger, de paarden lopen vanaf het begin wat meer in balans, en je kunt ze al een hoop leren zonder ze in de weg te zitten.
De overgang van tuig naar zadel ging dan ook vrij soepel.

Suzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-02 19:36

Ik heb Sydney bijna 4 maanden geleden gekocht, toen kwam ze zo van het land. Ze was al ruim 4 jaar maar had altijd met leeftijd genootjes op het land gestaan. Ze kon nog helemaal niets, laat staan dat er iemand ooit een keer op gezeten had.

Sydney heeft een super karakter, leert erg snel. Ze moest eerst nog leren hoefjes geven, vaststaan met poetsen enzo. Daarna gelongeerd, aan het bit laten wennen, , zadel erop, wennen aan gewicht, eerste keer erop en zo steeds een stapje verder.

Momenteel rij ik ongeveer 4 keer per week op Sydney. Ze leert er elke dag weer bij en ik zelf ook. Je bouwt op zo'n manier echt een band op met je paard. Maar ik heb in het verleden al best wat paarden ingereden, andres was ik er niet zelf aan begonnen!

Mellien

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-02 19:56

Ik heb Beauzelf ingereden. Die was wel gewend aan iemand op z`n rug maar kende van hulpen en manegefiguren nog nix. Toen ik hem kreeg dacht ik dat hij al wel ingereden was en stapte er dus zo op. Als ik het geweten had had ik dat echt niet gedaan Haha! . Maar later bedacht ik me dat ik hem zelf in moet hebben gereden. Zijn rug was namelijk nog heel slap toen ik hem kreeg. Ik vind het wel leuk dat hiij nu achterwaarts, een wending om de voorhand en een beetje aan de teugel lopen kan door mij.
Ik heb afgelopen zomer ook een Fjord beleerd met een vriendin samen. Dat was ook niet zo moeilijk want dat was een echte lieverd. We hebben eerst gelongeerd en toen gewoon los door de wei gereden en later kleine stukjes naar buiten. Ze had wel voor de kar gelopen dus reageerde ze wel goed op de stemhulpen. Stap en draf kan z nu prima, galop vind ze nog moeilijk onder de ruiter al ging dat laats buiten toen ze achter een andere pony aan mocht wel goed Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-02 19:58

Ik heb mij haffie ook zelf ingereden

Ik kocht haar toen ze dik 2 jaar was, ik heb gewacht totdat ze 2 3/4 was, (voor de criticussen, ik wilde haar eerst door mijn instructrice laten inrijden, maar die zei dat ik dat best wel zelf kon doen en zij, en ook nog anderen, zei dat ik maar wat vroeger moest beginnen dan het standaard 3 jaar omdat ze zo sterk is). En toen ben ik dus begonnen met inrijden, eerst alleen met halster, mijn pa hield haar vast en ik er voorzichtig op, niet opstappen, maar vanaf een verhoging, dat zo door en na twee weken konden we een klein rondje van 10 stappen doen, toen kwam mijn zadel dus heb ik haar daar aan laten wennen dat ging goed, na een hele tijd (anders wordt het verhaal te lang) ben ik gaan rijden op haar met een halster en touwtjes totdat ze compleet gewend was aan mij op haar rug en dan het bit erin onder het halster (bit kende ze al van eerder oefenen) en dan na een tijd met dubbele teugels gaan rijden en dan zo de halsterteugels strak, het bit los en dan alsmaar het bit iets (lees 2 cm per enkele dagen) strakker en op het laatst de halsterteugels los en toen waren we op het punt dat zij 3 1/4 was en ik besloot om buiten te rijden, (langs de weg), anders reed ik altijd op het graszaadland maar dat werd te nat, en zo ben ik doorgegaan en ben ik op nu beland waar ze 4 3/4 is en ik over een half jaar hoop haar te leren springen.

Pff, wel een lang verhaal geworden, maar wat ik op de vraag kan zeggen is dat mijn pony heerlijk rijdt, ze luistert goed naar me, ik rijd vaak met slappe teugels en dan luistert ze ook goed, ze luistert lekker naar mijn stemcommando's (ik heb haar ook beleerd voor de kar), en ik vind haar een ideaal paard (en das mijn persoonlijke mening)

maaike_vdv

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-02 01:12

Mickey heb ik 4 jaar terug zelf onder het zadel (of liever gezegd: zonder zadel, want dat had ik helemaal niet Haha! ) beleerd. Vorig jaar heb ik haar, met professionele hulp, beleerd voor de kar. Sarah was zadelmak, maar, zoal je weet, nog niet echt ingereden. Nu dus wel (ook al denkt ze soms zelf van niet Knipoog ).
Karin heb ik niet zelf ingereden, want toen die oud genoeg was om ingereden te worden, duurde het nog 7 jaar voordat ik ter wereld kwam Tong uitsteken

Laui!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-02 11:10

Eerst Joop, ik was 12, Joop was 3,5 en 8x bezeten... Dat was dus lachen, ik had er de ballen verstand van, maar met begeleiding heb ik m toch redelijk aan de praat gekregen met een halfjaartje. Nu ben ik apetrots als hij iets doet wat ik nooit verwacht had. Dan glim ik van hier tot Tokyo, en dan denk ik: I DID IT... en niemand anders!
Voltrack 2 jr geleden, heeft 1,5 jaar geduurd voordat het wat werd. Nu issie braaf en kan 'iedereen' erop. Hij blijft af en toe een volbloedje, maar verder is hij best lief. Hij is alleen niet zo slim... Voltrack geeft ook veel voldoening, want het is toch van een woeste hengst (die mijn vader in 1 rondje tegen het hek smeet) tot een schatje geworden. Dat is niet helemaal allemaal mijn verdienste(n), maar toch ben ik wel een beetje trots.
Ik zou t ook niet anders willen. Alle fouten die je maakt kun je alleen jezelf aanrekenen, gelukkig maar. Anders (bij Hercules) is het heel makkelijk 'foutjes' op iem. anders af te shcuiven. Dit is ideaal, bovendien weet je wat er met je paard gebeurd is...

Heike
Mede-oprichtster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-02 12:24

Ik was barley ook aan het inrijden toen ik eraf viel.

Josien blijft er nu op rijden zodat ik er daddelijk makkelijker op kan stappen.

BBL

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-02 23:28

Beau was wel zadelmak, en wist het verschil tussen stap, draf en galop wel, maar vond het allemaal nog erg moeilijk uit elkaar te houden. Vooral rechtsom aanspringen in galop was echt een drama, heeft 3 maanden geduurd voordat-ie dat helemaal doorhad. Nu is het zijn makkelijkste kant en kan-ie zelfs al spinnen, sliding stops, zijwaarts, rollbacks, achterwaarts...! Helemaal zelf geleerd! Ben echt supertrots: 't zijn mijn "aangebrachte knoppen" op mijn paardje en vooral als-ie voor het eerst iets gaat doen wat je 'm aangeleerd hebt glim je echt van trots!

Metellica

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-02 12:16

Sjuimpje"]
[quote="Metellica schreef:
Ja ik heb mijn eigen Metellica ook ingereden Haha!

Ik heb er wel hele goede ervaringen mee en hij loopt lekker op mijn hand.

foute formulering!!!!!
[/quote]

En dan nu de 'goede' formulering: Wat ik er mee wilde zeggen is dat hij naar mijn hand staat, dus dat hij het beste op mijn hulpen reageert. Ik heb hem ingereden op mijn manier en daar luistert hij het best naar Haha!
Groetjes Tamaar

Jura

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-02 12:39

Jurita was zadelmak, en wist wat links en rechts was. Haar heb ik zelf verder doorgereden. Bij Razinda heb ik alles zelf gedaan, ik heb haar zelf gefokt. Is heel goed gegaan. Over 2 maanden is Razinda op een leeftijd waarop ik Jur heb gekocht. Ik merk dat Razinda al veel verder is dan hoe Jur toen was, dus ik doe het geloof ik wel aardig! Lachen
Met Jur heb ik natuurlijk dingen fout gedaan die ik nu met Razinda meteen goed doe.

HorseF@N

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-02 12:42

Ikke niet lijkt me idd een machtig gevoel als alles wat je paard doet door jouw is aan geleerd!

Kleintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-02 14:18

Ik heb 2 paarden ingereden.
Mijn vorige eigen paard, een 3 jarige ruin van de hengst Ulft. Hij was nog niet zadelmak, dus heb alles moeten doen.
Die is bij mij geweest tot we M1 dressuur waren, 6 jaar was hij.
En het paard waar ik nu op rij, mijn verzorgpaard Gracy.
Een merrie die van een renpaard afkomt, een engels volbloed.
Ze was alleen zadelmak. Ze is nu ruim 4,5 jaar. Ik heb haar nu 4 maanden onder het zadel en vanavond gaan we onze eerste wedstrijd rijden. Scheve mond

Het is een heerlijk gevoel als je ze zelf alles beleerd, maar je hebt erg veel tijd, geduld en liefde voor de sport nodig. Verder kan je ontzettend snel dingen verkeerd aanleren. Gevoel en hoe het eruit ziet kan met een jong paard erg verschillen. Daarom heb ik in het begin iedere week een half uur privéles genomen, zodat er goed op ons gelet werd.

Frank

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-02 15:42

Eigen paard ingereden?

Ja.

ricoh

Eigen paard ingereden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-02 16:07

Ik heb vijf paarden, waarvan ik er vier zelf heb ingereden. Ik vind dat die vier veel beter voor het been zijn en makkelijk in de mond. Dus ik raad het zeker aan anderen aan, want je kan je paard helemaal naar eigen hand zetten.