Dan ondek je dat je 3 jarige luchtzuigt..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

paars

Re: Dan ondek je dat je 3 jarige luchtzuigd..

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 22:20

Nog even een herhaling van m'n vraagje Bloos ...wat krijgt ie allemaal te eten?
Ben blij dat je die band niet ziet zitten, ik vind dat ook ondingen die het probleem niet oplossen, en andere klachten kunnen geven.

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-05 22:28

paars schreef:
Nog even een herhaling van m'n vraagje Bloos ...wat krijgt ie allemaal te eten?
Ben blij dat je die band niet ziet zitten, ik vind dat ook ondingen die het probleem niet oplossen, en andere klachten kunnen geven.

hij kreeg eerst een halve kilo biks..weet niet of het sport of onderhoud biks is.. Clown

heb hem net terug gezet op een kwart brok..

denk eigenlijk onderhoud biks..maar weet niet 100 % zeker !

kijk morgen even !

BlackWych

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 08:13

Luchtzuigen wordt veroorzaakt door maagproblemen, niet door verveling, dat is een diepgeworteld misverstand.

Zorg ervoor dat je paard héél véél ruwvoer tot z'n beschikking krijgt en weinig tot geen krachtvoer en laat hem zo veel mogelijk van de grond eten en buiten lopen. Geef ook buiten hooi o.i.d.

Gebruik daarbij de Pronutrin of iets anders dat zijn maagslijmvlies beschermt.

Wees blij dat je er nog vroeg bij bent, als ze het al ruim 10 jaar doen zoals die van ons, dan wordt het een verslaving.

Suc6!

=^.,.^=

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 10:35

farichta schreef:
Luchtzuigen wordt veroorzaakt door maagproblemen, niet door verveling, dat is een diepgeworteld misverstand.

Je zegt dat nou wel zo stellig, maar volgens mij is dat toch niet helemaal waar hoor. Het is een beetje als met de kip en het ei. Maagproblemen door de stress en een verkeerd stal/voedingsbeleid en daardoor luchtzuigen of andersom.
Dit probleem ligt erg gecompliceerd en de hoge heren zijn er nog niet uit. Probeer dus zeker snel na te gaan of je stal / voeding / stress factoren kan wegnemen. Natuurlijk vind iedere paardeneigenaar dat ie het goed doet wat dat betreft, maar probeer eens echt te kijken naar deze zaken en doe wat het beste is voor je paard.

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-05 11:26

ik heb net de dierenarts gebeld,
en die zei dat het bij hem echt door de verveling kwam !

ik ken mijn paard het beste en denk toch ook echt dat hij het doet omdat ie zich verveeld..

Dieranrts gaf mij de tip om van zijn stal een speeltuin te maken !
ballen erin..bezighouden die handel,
zeker omdat hij nog jong is..

Hij zegt mij dat ik er snel bij ben en dat als ze over een maand dag en nacht de wei op gaan,
we een hoge kans hebben dat ie ervan af komt..

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 11:31

Hoi ik ken iemand en die heeft een stroomdraad gespannen op de plaats waar zijn pony luchtzuigd. Het werkt prima.
Saskia9 schreef:
|( Huilen Huilen

Sinds gisteren avond is mijn 3 jarige haflingertje gaan luchtzuigen..
Ik vind het heel erg en ben er ontzettend van geschrokken !

Momenteel staan ze snachts binnen en overdag gaan ze de wei op,
omdat de grote wei net ingezaaid is staan de paarden op een zandvlakte..

Mijn 3 jarige haflinger is momenteel zo druk in zijn hoofd,
op stal,buiten,met rijden..poetsen..
Met alles word hij ongeduldig omdat ie zich zo strontverveeld !

Gelukkig gaan de paarden over een maandje dag en nacht de wei op..
weg stal,
Welkom gras !

Morgen smeer ik cribbox op zijn voerbak en randen van zijn stal..
Mocht dit niet helpen,gaat zijn voerbak eraf (daar doet hij het namelijk op)
en krijg hij een anti luchtzuig band om,

Waarom toch weer mijn paardje...
Denken jullie,is er nog hoop dat ie er overheen komt?????

Tips adviezen Alles is welkom !!!

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 11:35

marleen_usar schreef:
Hoi ik ken iemand en die heeft een stroomdraad gespannen op de plaats waar zijn pony luchtzuigd. Het werkt prima.

Misschien een oplossing, maar niet echt een paardvriendelijke oplossing....zo zijn er nog wel een paar "oplossingen" die effectief, maar zeer on-diervriendelijk zijn, en alleen het symptoom aanpakken,maar de oorzaak volledig negeren.

Jij kent je paard goed en er is duidelijk een relatie tussen de verandering van dagindeling / uitloop en het beginnen met luchtzuigen. Hopelijk gaat het snel weer over!

nathalie25

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 11:49

hoi

ik ken mensen die een jong paardje van 4 hadden gekocht en die bleek ook lucht te zuigen ze besloten hem te houden

en zijn op de homopatiese toer gegaan en dat paardje id er bijna helemaal van af gekomen

het is nu een klein jaarje geleden en hij doet het nu nog alleen als hij een dag binne moet blijfen toen hij kreupel was

mischien een idee??? om ook natuurgeneeskundige om raad te vragen kun je altijd nog kijken of je het wat vind

veel sucses Ach gut

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-05 12:36

nathalie25 schreef:
hoi

ik ken mensen die een jong paardje van 4 hadden gekocht en die bleek ook lucht te zuigen ze besloten hem te houden

en zijn op de homopatiese toer gegaan en dat paardje id er bijna helemaal van af gekomen

het is nu een klein jaarje geleden en hij doet het nu nog alleen als hij een dag binne moet blijfen toen hij kreupel was

mischien een idee??? om ook natuurgeneeskundige om raad te vragen kun je altijd nog kijken of je het wat vind

veel sucses Ach gut

bedankt voor je reactie !

Pomski

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 13:28

Ik zelf heb een vreselijke ervaring met de luchtzuigband meegemaakt, en idd je verhelpt het probleem niet.
Mijn paard doet het altijd rond etenstijd. Goed mogelijk dus dat ze last van der maag heeft.
Ik voer nu maagcompositum van de groene os, en doe dat nu 4 dagen.
En mischien is het gewoon toeval maar het WERKT.
Normaal als ze een snoepje kreeg meteen 20 x luchtzuigen en dan klaar. Vandaag geen 1 !!!!!! keer. Hoop echt dat het blijft werken.
Maar dit middel beschermyt dus de maag etc verlaagd het maagzuur enz. En het is betaalbaar. Ik dacht 1000 gram voor 30 euro.

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 14:49

Mijn zus heeft hiervoor ook een paard gehad die zo lucht zoog, het enige vervelende daaraan vind ik dat de tanden zo scheef afslijten. Het paard wat ze nu heeft zuigt alleen na het eten lucht. Dat paard heeft er geen last van dus hebben wij er ook geen last van....

nathalie25

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 15:24

Goldie schreef:
Mijn zus heeft hiervoor ook een paard gehad die zo lucht zoog, het enige vervelende daaraan vind ik dat de tanden zo scheef afslijten. Het paard wat ze nu heeft zuigt alleen na het eten lucht. Dat paard heeft er geen last van dus hebben wij er ook geen last van....

hoi

maar het paard kan volgens mij binnen in een hele hoop problemen hebben die later pas zichtbaar worden

ik kan het ook mis hebben want dit is niet echt een gebied waar ik veel van af Bloos

groetjes nathalie

Maxielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 17:23

Hoihoi... ik had vroeger op een manege een lievelingspony, genaamd Vinko. Die was eigenlijk van iemand anders maar in bruikleen voor de manege. Hij was net als Nikey ook vrij druk in zijn hoofd en dan ook nog die vreemde kinderen en t baasje dat bijna nooit kwam waar hij juist een goede band mee had.... Dan stond hij ook nog es naast een hengst.. Hij had ook een anti-luchtzuigband om en hij stond in een stal met tralies, alleen een vak erin en de voerbak waar hij aan kon zuigen. Hij had aan de andere kant van zijn box wel een gat dat hij naar buiten kon kijken. Zoals je al merkt had deze pony neit echt een leuk leventje, ten eerste vaak niet als manegepaard en dan ook nog verslaafd.... moet er niet aan denken. Hij vond het altijd heerlijk om te knuffelen en afgeleid te zijn.... hij deed het op verschillende momenten, maar meestal uit verveling. een ander paard bij mij op stal, Jan, doet het ook maar meer uit boosheid, stress en verveling. Ook bij hem, net als Vinko, hielp zo'n luchtzuigband niet. Het rare is dat geen van beide mensen hun paard afleidden of iets dergelijks en het gewoon maar lieten gaan alsof er nix aan de hand was omdat ze het toch niet konden verhelpen... Boos! maar voor een paard is afleiding dan toch fijner !! als mijn paard het zou doen, zou ik net als jij ze hele stal vol hangen met speeltjes. maar in elk geval veel sterkte met Nike en geef hem een dikke kus van mij en ze maatje Max !!!

Margreetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 19:01

Allereerst even heel veel sterkte met je paardje. Ik kwam eigenlijk je stukje tegen omdat ik aan het zoeken was over het onderwerp luchtzuigen. Bloos
Ik heb namelijk een leuke kwpn merrie op het oog van 3 jaar en dat is ook een kribbenbijter (ik begrijp dat dat precies hetzelfde is als luchtzuigen?).
Deze merrie doet dit nu al een jaar en ben nu heel erg aan het twijfelen of het wel verstandig is om haar te kopen. Ze hebben haar wel een band om gedaan zodat ze het niet meer kan doen.
Ik heb natuurlijk ook de stille hoop dat ik het nog wel kan verhelpen maar als ik even realistisch nadenk dan is die kans volgens mij niet zo heel groot.
Mijn andere paard heeft dit niet en ik heb ook wel eens gehoord dat paarden elkaar kunnen aansteken met dit gedrag en daar zit ik natuurlijk al helemaal niet op te wachten.

Ik volg je reacties met veel interesse want ik weet nog steeds niet wat ik moet doen. Verdrietig

sanne98

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 19:06

mijn pony is ook gaa lucht zuigen dat kwam om dat hi plotseling aleen kwam te staan wij hadden hem een luchtzuigband omgedaan maar daar was hij bijna in getikt dus dat doen wij ook niet meer hij doet het de ene keer veel en de andere keer weinig dus dat is best balen
groetjes sanne

IneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 19:15

Mijn merrie doet dit ook.. we wisten dit voor we haar kochten, maar vonden dit op zich niet zo erg? Ze deed het tijdens/na haar eten, maar niet overdreven veel .. nu heeft ze een veulen gekregen en heeft ze het ff niet meer gedaan ( eerste dagen ) en nu begint ze weer, maar in nog mindere maten als ervoor.. Dus op zich geen probleem? Of heb ik het mis?? Waarom zou je het paardje dan niet meer kopen?

Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 19:19

onbeperkt voer is toch wel een goede oplossing! Ik snap dat je niet onbeperkt goed hooi of kuil kan voeren, maar er bestaat ook voerstro of heel droog geel graszaadhooi. In beiden zit bijna geen energie en voedingswaarde dus is gewoon bezigheidstherapie. Ik zou zoveel mogelijk ruwvoer geven, liefst onbeperkt...

nathalie25

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-05 11:11

ja maar van kuil kunnen ze een soort maagzuur kriigen en juist gaan zuigen dus hooi schijnt beter te zijn

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-05 12:14

Elise schreef:
onbeperkt voer is toch wel een goede oplossing! Ik snap dat je niet onbeperkt goed hooi of kuil kan voeren, maar er bestaat ook voerstro of heel droog geel graszaadhooi. In beiden zit bijna geen energie en voedingswaarde dus is gewoon bezigheidstherapie. Ik zou zoveel mogelijk ruwvoer geven, liefst onbeperkt...

Laat ze inderdaad maar "werken" voor hun eten ipv dat ze zich gaan vervelen omdat ze krachtvoer krijgen dat ze in 5 minuten op hebben. Dit houdt ze lekker bezig! Helemaal voor die jonge paarden, die in de opfok gewend zijn om de hele dag door te kunnen peuzelen. De overgang is dan (te) groot van de verandering van stal / omgeving / andere paarden / soms geen fysiek contact meer met andere paarden (!) en de overgang naar meer krachtvoer.

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-05 20:17

Margreetje schreef:
Mijn andere paard heeft dit niet en ik heb ook wel eens gehoord dat paarden elkaar kunnen aansteken met dit gedrag en daar zit ik natuurlijk al helemaal niet op te wachten.

dat is echt de grootste onzin die er bestaat... dat denken heel veel mensen maar dat slaat echt nergens op..

nathalie25

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-05 21:52

Goldie schreef:
Margreetje schreef:

dat is echt de grootste onzin die er bestaat... dat denken heel veel mensen maar dat slaat echt nergens op..

het is idd een fabbeltje dat ze elkaar aansteken

het is vaak omdat ze in de zelfe leefomstandigheden leven het zelfe voer krijgen enz enz

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 11:01

Nog 1 tip over een speeltje in de stal, een mueslie bal. Die kun je kopen bij de paardendogist.nl. Ruitershops hebben ze vaak ook. Ze zijn wel prijzig (39.50) maar gaan een leven lang mee. Zoveel mogelijk ruwvoer geven, steeds kleine beetjes, buitenzetten, bezig houden zijn goede manieren. Maar als dat nou niet kan dan geef je hem die bal, doe je er wat mueslie in en dan is ie bezig die mueslie uit die bal te rollen. Vanaf de grond, en ze kunnen echt hun frustraties op die bal kwijt. Bij mijn paarden heeft het geholpen.

Quidou

Re: Dan ondek je dat je 3 jarige luchtzuigt..

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 19:41

Ik heb ook een jong paard en ik heb een JollyBal in zn stal gehangen...
alsie zich verveelt kan ie daar mee gaan klooien en dat doet ie ook zeker... Knipoog
misschien moet je zoiets (of iets wat erop lijkt) is proberen
ik weet niet of dit al gezegd is maar ik heb niet alles gelezen...

_Sammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 18:42

is het nu wel opgelost dat wil ik graag weten!

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-05 21:22

ik heb een jolly bal in zijn stal gehangen waar hij erg druk mee is !
hertshoornolie hielp niet,
er zit nu cribbox op zn voerbak en dat vind ie wel smerig!
ik heb het hem niet meer zien doen !!