Monty Roberts in 'Hart van NL' - straks

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Apple

Re: Monty Roberts in 'Hart van NL' - straks

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 23:40

Marreke, nope, alleen hij heeft hem daar in de trailer gezet en zij niet. Dat kan idd een wereld van verschil maken of zij of hij dat paard in de trailer zet.

Voor het mooie had hij thuis ook moeten laden ipv zij.

Botervlieg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-05 23:40

T@nj@ schreef:
BV, ik verkoop die dingen dus mocht je IJs ooit nog eens op de trailer willen zetten en je bent bang dat hij zijn koppetje stoot Haha! Tong uitsteken Clown

Die heeft daar zelf een heel dikke pruik zitten, T@nj@. Haha!

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 23:41

Botervlieg schreef:

Weet ik toch Haha!

Botervlieg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-05 23:42

T@nj@ schreef:
Het stukje dat Nobless thuis wel op de trailer ging hebben ze ook laten zien, dat ging dus met een straat van hindernissen in de binnenbak maar heeft iemand gezien of tijdens dat laden thuis het tussenschot er in zat?
Viel mij nl. op dat bij MR die er niet in zat en hij kon het paard dus zo in de trailer omdraaien en vooruit er weer uitlopen i.p.v. achteruit, vaak zijn paarden ook een tikkie claustrofobisch.

Zal het later nakijken (heb het opgenomen); ben nu Bomans aan het opnemen. Lachen

Botervlieg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-05 23:45

T@nj@ schreef:
Botervlieg schreef:

Weet ik toch Haha!

Dan weet je ook dat hij niet voor zulke ongein in de trailer hoeft. Knipoog

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 23:52

Haha! Weinig kans ook dat hij zijn koppetje zal stoten denk ik BV Haha!

Ben erg benieuwd hoe dat nou zit met het tussenschot, duurt het nog lang wat je aan het opnemen bent? Haha!

Botervlieg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-05 23:56

Nee, is afgelopen.
Momentje. Haha!

Essie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 00:00

Bij Monty Roberts zat er geen tussenschot in. Hij legde uit dat je dat de eerste keer met trainen eruit haalt. De volgende dag bijvoorbeeld kun je het tussenstuk er wel in zetten en dan op dezelfde manier trainen. Dit legde ij in de show van zondag uit.

Botervlieg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-05 00:02

Getjekt: tussenschot zat er thuis 100% zeker in. Knipoog

Gerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 00:05

T@nj@ schreef:
Het stukje dat Nobless thuis wel op de trailer ging hebben ze ook laten zien, dat ging dus met een straat van hindernissen in de binnenbak maar heeft iemand gezien of tijdens dat laden thuis het tussenschot er in zat?
Viel mij nl. op dat bij MR die er niet in zat en hij kon het paard dus zo in de trailer omdraaien en vooruit er weer uitlopen i.p.v. achteruit, vaak zijn paarden ook een tikkie claustrofobisch.

Tussenschot zat er in thuis.. ook met NH halster en lange lijn aan....

viewtopic.php?f=16&t=360150&start=75

Botervlieg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-05 00:06

Essie schreef:
Bij Monty Roberts zat er geen tussenschot in. Hij legde uit dat je dat de eerste keer met trainen eruit haalt. De volgende dag bijvoorbeeld kun je het tussenstuk er wel in zetten en dan op dezelfde manier trainen. Dit legde ij in de show van zondag uit.

T@nj@ wilde weten of er
thuis
een tussenschot in zat. Lachen

Citaat:
Bij MR liep het paard er idd. zo in, alleen ook hier stond de trailer binnen en tussen hekken, ook zat het tussenschot er niet in
(ik heb eigenlijk niet goed gezien of dat in de thuis situatie ook zo was, iemand gezien of daar het tussenschot er inzat of niet?)
dus helemaal onder de indruk ben ik niet.

Botervlieg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-05 00:10

Gerrie, wat bedoel je met die link? Verward

Myryana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 00:18

misschien dat die persoon er al in dat andere topic over had geschreven dus dat deze onnodig was ofzo?

Ik had net ook even dat gekeken op de TV en ik vond het echt mooi om te zien hoe hij dat gedaan heeft.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 00:20

Ik denk dat Gerrie bedoelt dat er thuis met touwhalster en lange lijn geoefend is. MR werkt echter niet met touwhalster en lange lijn Clown Haha!

Gerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 00:25

@ BV ;Die link bevat een al getypt verhaal van mij over MR.

MR werkt zoals Apple al stelt.

Ware het niet dat er in Nederland een methode met dit halster en leadrope tot dezelfde resultaten komen Haha! Clown

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 00:33

Botervlieg schreef:
Essie schreef:

T@nj@ wilde weten of er
thuis

een tussenschot in zat. Lachen

Idd. en thuis zat het schot er dus wel in.
Wat mij dus opviel is dat het paard thuis wel te laden was met de trailer binnen en dan tussen hindernissen, buiten met alleen de lijn achterlangs dus niet.
Het had meer indruk op mij gemaakt als het paard bij MR buiten zonder lijn én zonder hekken waar de trailer tussen staat er zo in was gelopen.
Naar mijn idee verschilde de manier van uiteindelijk laden bij MR niet veel van de manier van uiteindelijk laden in de thuis situatie, daarbij ook nog dat de trailer bij MR dus geen schot had en thuis wel, zal dan wel bij de training horen maar ik ben pas echt onder de indruk als het paard geladen zou worden met schot én op open veld zoals je op een wedstrijd terrein toch meestal tegen komt (daar kan je ook geen hekken neerzetten naast de trailer)

Ik ben dus nog steeds niet echt onder de indruk, had meer verwacht Haha!

Gerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 00:37

De volgende stap is aan de eigenaren van de paarden Haha!

Of een cursusje doen... of weten dat met hetgeen ze gezien hebben verder kunnen en daarop vertrouwen..

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 00:50

was idd ook niet echt onder de indruk omdat bij mr a het schot er uit was b de trailer als nog tussen hekken stond ,...

verder doet hij t zelfde als wat ik al jaaren doe , zonder te weten dat het Nh of wat dan ook is , ik noem(de) het gezond verstand gebruiken Haha! en meestal werkt dat idd , lekker net ff eigenwijzer zijn dan je paard , werkt trouwens bij mijn zoon ook Knipoog

Botervlieg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-05 01:20

T@nj@ schreef:
Haha! Weinig kans ook dat hij zijn koppetje zal stoten denk ik BV Haha!

Hangt een beetje van het vervoermiddel af, hè?

Afbeelding

Afbeelding

Haha!

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 01:48

Haha! Daar kan ik ook vast wel een passende oplossing voor vinden Haha! Ben benieuwd hoe ze die erin hebben gekregen Clown

EeCee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 08:05

Goed, tussenschot of geen tussenschot, speciaal halster of niet, 'paardenpetjes' etc.... Merchandise genoeg. Niet meer dan gezonde bedrijfsvoering. Het feit dat er daar hekken bij de trailer stonden was o.a. om te voorkomen dat het paard toch ineens een run naar buiten kon nemen (zaal met veel mensen en toch wat rumoerig zo nu en dan, hoeft niet uit te maken, maar toch) naar buiten, over SPEKGLAD beton. Monty is amerikaan en het laatste wat hij wil riskeren is een vette schadeclaim tgv iets wat niet helemaal lekker ging...

Ik was zaterdagavond de hele avond aanwezig. Noblesse paardje, fantastisch! Uitermate amussant hoe MR de gedachten 'verwoord' van het paard, met nogal wat humor. Bottomline is; het is goed om eens kritisch te kijken naar de traditionele trainingsmethodes die nog door veel (te veel) trainers wordt gehanteerd. Er zijn andere wegen! Dat dat bij een aantal mensen ook niet meteen lukt, kan. Oefening baart nog steeds kunst.

Ik ben kritisch en heb de hele avond niets van dingen die 'zo gepland' waren gemerkt.
Diep onder de indruk was ik bij de 'case' van een 5 jarige grijze merrie. Met deze merrie kon eigenlijk alleen aan de hand gewandeld worden. Niets maar dan ook niets dulde zij. Na de 'Join up' kwam er een klein beetje vertrouwen en ontspanning in. Deze merrie wou geen bit in... Na wat spelen met een stokje met jam eraan en daarna z,n vinger met jam contstateerde MR dat dit dier in haar tong een litteken had, zo diep dat dit voor 50 % door was!
Voor de critici/sceptici onder ons: stel dat dit overdreven is, laten we er dan 25 % van maken.. Dan nog! Haar mond zat onder de littekens van allerlei schade. Geen wonder dat dit dier zo panisch op haar mond was.

Deze case was niet binnen een half uurtje opgelost maar de merrie was rustiger. De bazin zeer geemotioneerd. Minstens drie 'proffesionele' trainers waren de 'sport' aangegaan deze merrie te trainen.
Gelukkig krijgen deze twee (merrie en bazin) gedegen nazorg.
Tenslotte zei MR tegen deze merrie, met zachte stem en een doodstille zaal; Now, you go and get a life...

Ik weet niet of deze dame weleens op bokt komt, ik wens haar ontzettend veel succes!!

Kan je na een 5 min. durende compilatie van één case een gedegen mening vormen?

Hartelijke groeten, Bianca

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 10:18

Natuurlijk kun je niet in vijf minuten een mening vormen. De meesten die hier gereageerd hebben weten echter meer van de methode Roberts dan dat ze uit die vijf minuten gehaald hebben.
Dat er naar aanleiding van die vijf minuten vragen komen lijkt mij echter niet meer dan normaal en een deel van die vragen is ook beantwoord door mensen die die avond erbij geweest waren.
Persoonlijk blijf ik van mening dat hij niets nieuws verteld.
Jezelf vanaf het eerste contact als leider opstellen, kijken naar het paard en correct reageren op zijn gedrag, gebruik maken van de natuurlijke reacties van een paard... Net als Nickyu noem ik het gewoon "gezond verstand gebruiken" in combinatie met een hoop ervaring en dat hij die ervaring wil delen met anderen is alleen maar mooi.
Dat er vragen komen is alleen maar goed, soms leer je wat van de antwoorden Knipoog

Botervlieg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-05 10:40

T@nj@ schreef:
:D Daar kan ik ook vast wel een passende oplossing voor vinden Haha! Ben benieuwd hoe ze die erin hebben gekregen Clown

Worteltje? Haha!

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 10:43

Ach, ik doe zelf vrijwel niets op de "traditionele" manier maar meer op de gezondverstand manier.
Heb zelf een aantal paarden/pony's staan die op zijn zachtst gezegt erg moeilijk zijn, door omstandigheden in het verleden geheel de weg kwijt geraakt zijn en zij doen het momenteel allemaal erg goed, ging bij mij wel heel wat meer tijd overheen dan MR natuurlijk maar ik heb dan ook niet zo ontzettend veel ervaring als hij heeft.
Wat ik schreef is niet omdat ik niet geloof in zijn methode, sterker nog, ik gebruik zelf vást ook wel het een en ander van hem, maar ik zag gewoon wat dingetjes die in de thuis situatie niet anders waren dan bij hem.
Ik ben niet geweest, heb alleen die 5 min. op TV gezien, en daarvan was ik niet helemaal onder de indruk, wellicht was ik wel onder de indruk geweest als ik er was geweest maar dat is dus niet het geval.
Overigens, welkom op Bokt Equinecoach!

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 10:58

Ik ben er wel geweest en ik moet zeggen dat die 5 minuten tv geen recht doen aan wat MR in het echt doet.