Monty Roberts

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jwbos

Re: Monty Roberts

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 15:22

Dance schreef:
Hihi XoNo, je slaat de spijker op z'n kop. Clown

Overigens dat hij van te voren niet mer de paarden heeft gewerkt is waar en ook weer niet waar. Ik had dat al eens in en vroeger topic geschreven. De paarden die je in zijn show hebt gezien zijn een paar zorgvuldig geselecteerde uit een hele hoop paarden die hij van te voren allemaal gezien heeft en gewerkt zijn door zijn hulpjes. Mr. Roberts zit dan op een stoel aan de ring , geeft aanwijzingen en maakt notities. Aansluitend, als alle paarden bezichtigd en gewerkt zijn, selecteert Mr. Roberts himself er een paar voor de show uit. Dat zijn de paarden die je te zien krijgt. Van die paarden weet hij 100% nee 1000% zeker dat ze zullen reageren op zijn behandeling. De rest, de ergste en die dus niet op hem reageren, mag naar huis. Dat is het wat ze uitgetest hebben.

De toeschouwers hebben voor grof geld een perfecte show gezien, iedereen tevreden, zeker Mr. Roberts en zijn crew. De eigenaren van de paarden die voor de show uitverkozen waren, die zijn harstikke happy.
En toch is de kluit ergens wel een beetje bedonderd. Daarom noem ik het ook "show".

Maar de show zelf, is inderdaad, afgezien van het salespraatje, heel leuk en prima gedaan.

Ik heb dit samen met nog een bokker de hele dag van A tot Z kunnen volgen en filmen in Bremen, voor het geval dat iemand zou zeggen dat het niet waar is. Was hééél interessant die dag. Wat niet wegneemt dat Mr. Roberts prima met paarden om kan gaan, maar dat kunnen nog meer mensen.

Zijn hulpje in de ring was een dierenarts en een leerling. Wat ze in de ring doen is het bekijken van het dier of het gezond is bijvoorbeeld. Tevens kijken ze of er inderdaad wel een probleem met ze is en dat de eigenaar niet voor de lol zijn dier in de ring wil hebben bv. Of wellicht dat het probleem wat het dier heeft in de ogen van de eigenaar heel groot is maar wat een "klein" probleem blijkt te zijn.

Het is ook niet zo dat alleen de paarden gebruikt worden die reageren op zijn methode. Dit soort verhalen probeert hij nu juist te voorkomen. Ik was zaterdag aanwezig en de schimmelmerrie reageerde niet tot nauwlijks op de gebruikte methode.

de commercie zal natuurlijk ook aanwezig zijn. maar waar niet tegenwoordig. Trouwens een groot gedeelte gaat naar de stichting die hij heeft opgericht.

10y

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 16:32

Blijf bij mijn verhaal. Betoon nog een keer dat ik het in beeld en woord heb vastgelegd, wist wie er wel en niet in de ring aanwezig waren en ik kan je verzekeren dat er geen enkele eigenaar zijn paard voor de lol daar heen had gebracht. Van sommige vraag je je vandaag nog af of ze wel heelhuids thuis zijn gekomen.

Je vergeet overigens wel erbij te vermelden, dat, zoals ik heb geschreven Mr. Roberts de paarden echt helemaal zelf en naar zijn hele eigen inzicht, beoordeeld en uitzoekt en dát doet ie niet voor niks.

Het ging me overigens niet erom iemand een leuke avond te verzieken, maar wel te melden dat, wat nu Mr. Roberts doet, vooral een mooie, goed geoliede show is. Waar men dus best van kan genieten.

Hij is iemand die buitengewoon goed met paarden om weet te gaan, daarmee veel heeft bereikt en dit, heel clever, nu omzet in een behoorlijk belegde boterham. Geef hem eens ongelijk als het lukt.

cowboyberend

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 18:25

je moet ook even nagaan wat alles kost van hem he!! niet alleen dit optreden hier in nederland maar ook de opleidingen voor de toekomst die hij in america heeft ,dat moet ook allemaal ergens van betaald worden!! sommmige mensen willen zoiets wel eens vergeten!

volgens mij (en dat hoop ik wel) heeft deze man nederlandse paarden liefhebbers laten zien dat je heel anders met je paard kan omgaan en dat een paard graag een vriend wil om mee te samenwerken!!! Ach gut

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 18:36

XoNo schreef:
Nou, ik ben ook geweest en ik vond het niet bijzonder eigenlijk Lachen Ook niet verkeerd, maar die man doet gewoon normaal werk. Bij ons op stal gaan we precies zo met de paarden om.

Dat is dan alleen maar goed dat het bij jullie zo gaat. Maar wat je niet moet vergeten is dat het op heeeel veel stallen NIET zo gaat. Er hebben nogal wat mensen problemen met hun paarden (nou ja, eerder andersom, maar ga ze dat maar eens wijsmaken).
Als er een amerikaan met een hoog tellsell gehalte voor nodig is om die mensen op de juiste weg te krijgen, is dat een goede zaak!

Citaat:
Constant herhalen dat hij ECHT niet van te voren met het paard gewerkt had, constant herhalen dat je dit werk echt niet zonder het Dually halster kunt doen (nou, een hengstenketting doet precies hetzelfde),

Ben ik niet met je eens. Ik heb de halsters niet van dichtbij gezien, maar ik geloof niet dat daar een ketting in verwerkt zit?
Een ketting werkt wel even wat grover in dan een stukje halsterspul.

Citaat:
Nee hoor, vond het allemaal wat opgeblazen. Ik had veel meer verwacht.

Wat dan??

Citaat:
Niet alle paarden zijn zo braaf als de paarden bij Monty Roberts,

Nou, zo braaf waren ze niet allemaal.. anders waren ze daar niet geweest neem ik aan?

Citaat:
de meesten paarden vinden de lijn achterlang vaak nog erg eng.

Kwestie van opvoeden he Haha!

Citaat:
Waar ik me echter nog het meest aan ergerde was het tell sell gehalte en de signeersessies.

Dat is volgens mij typisch amerikaans. Enne, hij moet toch ook zn brood verdienen,laten we wel wezen...

Citaat:
maar iedereen moest met hem op de foto en een handtekening...ach,

Maarrrr daar kan de beste man zelf dan weer niks aan doen... toch? Stel je voor hoe de sfeer wordt als hij al die mensen wegstuurd... "nee ik wil niet op de foto" en "nee je krijgt geen handtekening".. Dat waarderen mensen ook niet zo..

Citaat:
ik denk dat ik er gewoon iets te nuchter voor ben Haha!

Och, ik ben ook heel nuchter, maar ik kan wel inzien dat er de nodige mensen zijn die hier baat bij hebben.
Anders zouden er bijvoorbeeld geen paarden meer zijn zoals dat schimmeltje.

Maar er zijn ook mensen die het nooit zullen snappen. Achter mij op de tribune werd een paar keer de opmerking gemaakt 'Jee wat is hij hard!'. Nou, ik ben een zeikerd, maar dat wat hij deed vond ik niet hard hoor

cowboyberend

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 18:40

@ cer ik had het niet mooier kunnen vertellen!!!!

annemariev

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 20:51

Beste allemaal,

Toch leuk om al deze verschillende reacties te lezen. Blijkt maar weer dat we allemaal onze eigen mening hebben, gelukkig maar!

Even voor de goede orde, ik heb geen enkel paard opgehaald zaterdag. Kelly marks is met mijn man een paard gaan halen waar de eigenaren reeds 3 uur zelf mee aan het proberen waren en ten einde raad waren. Aangezien wij juist de grootse problemen op de demo zijn we het paard gaan halen. Kelly heeft het paard alleen geladen en is naar de hal gekomen.

Bij het uitzoeken kijken we naar paarden die fysiek goed zijn en of ze het probleem echt laten zien. Juist de meest uitgesproken gevallen gebruiken we. Soms moeten we besluiten om een paard niet te gebruiken omdat Monty denkt dat het niet het beste is voor het paard. Een aantal vand eze paarden komt in mei om daar verder geholpen te worden, allemaal gratis en voor niks om de eigenaren en het paard verder te helpen.

Natuurlijk probeert hij zijn producten te verkopen. Maar jullie doen hem echt te kort wanneer je denkt dat dat het is waarom hij zoveel vraagt van zichzelf.

Met groeten,

Annemarie van der Toorn

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 20:57

@annemariev
Is het echt waar dat MR in mei terug komt voor dat schimmeltje? Of is dat maar een gerucht?
Ik heb zeker van het tweede deel van de show genoten en heb vandaag ook met de dubbele lijnen gelongeerd en idd niet meer in de kruisgalop!

Talishe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 21:02

Ik weet niet wie er zondag is geweest maar het eerste paard, een zwarte, die monty deed komt bij mijn manege vandaan.
daar was inderdaad nog nooit iets mee gedaan, alleen maar in en uit de paddock gehaalt. het was wel een hele brave. want ook al is er nooit iets mee gedaan, hadden we haar helemaal gepoetste en heb ik zelfs haar manen getrokken. alleen de voetjes wassen vond ze niet zo leuk.
ik was zelf niet mee, maar degene die mee was zei dat er ook een paard was die geselecteerd kon worden. maar die was niet gekozen omdat die te wild was. dus monty kiest wel de makkere uit.
ik vind ook dat het op zich niet heel moeilijk is wat hij doet. dat met die trailer is wel kanp, maar op een jong paard een rondje draven nadat ie meer gezien heeft dan in zijn hele leven samen en ook eigelijk niets hoeft te doen, lijkt me niet heel moeilijk.
maar ik geef toe, die man kan meer dingen met paarden dan andere, ook al zou ik hem niet gelijk fluisteraar noemen. hij is ook wel echt een show mannetje.

annemariev

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 21:12

Zoals je dan ook kunt horen van de mensen die met het paard zijn gekomen selecteerd Monty de starters juist op het gemiddelde paard. Hij start geen paarden die te heftig zijn tijdens een show. Omdat hij vindt dat dat niet goed is voor het paard. de eerste dag hebben we een van de starters gebruikt omdat het een nagenoeg 'untouched horse' was. We hebben met dit paard gewerkt met het wennen aan aanraking en de plastic zakken.

Natuurlijk is hij goed in het geven van shows. Anders zou hij nooit zo bekend zijn geworden. Het enige wat hij wil is iedereen die aanwezig is een idee geven wat je met je paard zou kunnen doen en op welke manier. Hij is de eerste die zegt dat je vooral je eigen mening moet volgen. Zolang dat maar zonder geweld en pijn voor het paard is.

iski

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 21:39

Wanneer ik al het commentaar zo lees begrijp ik al de weergegeven standpunten wel. Enerzijds commercieel, anderzijds een man die op zijn eigen aparte wijze goed met paarden om kan gaan en dat kunnen er meer.

Misschien kun je het zo zien: bezoek veel clinics en shows, leer en neem mee wat bij je past en laat de rest achterwege. Ik heb inmiddels al velen gezien: Roberts, Brannaman, Parelli, Voest, Hemfpling en ga over 6 weken naar Amerika voor een clinic van Julie Goodnight en Ray Hunt. En van allen leer ik iets dat ik toe kan passen en tot mijn methode kan maken. Wat al die leermeesters prediken is de specifieke zachte omgang met paarden, hun taal, hun gewoonten. En daar kun je mee verder en dat mag jij op jouw beurt weer doorgeven.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 21:51