Gemeen rijden

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xxsummyxx

Re: Gemeen rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 14:49

Dat meisje doed wat ze zelf wild en dan kan je het wel hier op bokt zeggen maar kijk ze luistert er vast niet naar als ze het toevallig leest

AnneG

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 14:51

xxsummyxx schreef:
Dat meisje doed wat ze zelf wild en dan kan je het wel hier op bokt zeggen maar kijk ze luistert er vast niet naar als ze het toevallig leest

Jezus, wat een spelling.....

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 15:31

wendytjeG schreef:
liesette schreef:
Volgens mij zijn alle hulpmiddelen een teken van onkunde... en als je niet kunidg bent kun je per defintie niet proffesioneel omgaan met die hulpmiddelen. Waarom een zweep of wat voor soort spoortje dan ook gebruiken? Omdat het paard niet dusdanog is afgericht dat hij naar de basishulpen luistert. En omdat jij hem niet goed afgericht hebt moet ie nu maar gaan reageren op een pijnprikel. }>

Een zweep is volgens mij geen hulpmiddel wat wijst op onkunde! Je trekt het nu wel heel ver door.

Alle hulpmiddelen hebben bij
onjuist
gebruik de potentie een marteltuig ge worden, maar dat hoeft absoluut niet!

Volledig mee eens. Ik vind het onzin een hulpmiddel gelijk te stellen aan onkunde...

An_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 15:44

Hallo waar baseren we op dat deze figuur Z rijdt. Een S&T is gewoon te koop hoor....

Maar goed, als het waar is ... dan klopt het niet. En je kunt er wat van zeggen. Maar de vraag is of ze zich er uberhaupt wat van zal aantrekken.

mobick

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 15:46

Wat ik het frapante vind van het hele verhaal is dat je wel de moeite neemt om het hier neer te zetten, maar niet de ballen hebt om er wat van te zeggen.
Dus of je zegt er wat van als het je zo irriteert OF je sluit je ogen ervoor.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 18:00

wemkelover schreef:
Sorry, hoor maar ik denk dat als je z rijdt geen sporen nodig hebt met wieletjes. Dan horen die paarden toch al met de allerkleinste hulpen drukje met kuit of weet ik wat te reageren.
Want die dingen zijn echt wel scherp.

als je Z rijdt heb je ze ander meer nodig dan de lagere klasses... en meestal zijn ze niet eens zo scherp.... het is een andere manier van gebruiken... sporen prik je wieltjes rol je... en als de wieltjes niet zo scherp zijn zijn ze dus meerstal veel diervriendelijker... en als je Z rijd moet je paard mooi met de achterhand er onder lopen... nou dat is bijna onmogelijk zonder sporen (verschilt natuurlijk ook van paard maar bij mijn moeders paard lijkt het voor mij onmogelijkt Bloos )

Effy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 18:14

mobick schreef:
Wat ik het frapante vind van het hele verhaal is dat je wel de moeite neemt om het hier neer te zetten, maar niet de ballen hebt om er wat van te zeggen.
Dus of je zegt er wat van als het je zo irriteert OF je sluit je ogen ervoor.

Dat is precies wat ik wou zeggen. Als je er zo'n moeite mee hebt dat dit meisje haar paard zo rijdt, had je ook aan dat meisje kunnen vragen waarom ze haar paard zo rijdt. Vragen staat vrij en misschien heeft ze een goede uitleg die al jouw vooroordelen doen verdwijnen. En heeft ze (in jouw ogen) een uitleg die niet helemaal klopt, kun je ook nog suggesties doen die haar op een andere manier helpen haar problemen op te lossen.

ploppertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 18:22

Wat hard!!!! t beste is natuurlijk om er iets van te zeggen...maarja dat moet je wel durven.....ik weet ook niet of ik dat durf maarja....het is trouwens wel sneu voor je als je Z bent en je moet je paard met al die hulp middelen rijden Knipoog xxx

marie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 18:24

hoi,

bij 1 persoon heb ik het mee gemaakt dat hij zijn paard zo hard schopte met zijn sporen dat de korstjes aan zijn lijf zaten. dat was wel heel erg. hij is terug 'gepakt' door zijn paard hij werd voor ieders ogen door het paard met zadel en al gelanceerd Haha!

Effy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 18:33

marie84 schreef:
hoi,

bij 1 persoon heb ik het mee gemaakt dat hij zijn paard zo hard schopte met zijn sporen dat de korstjes aan zijn lijf zaten. dat was wel heel erg. hij is terug 'gepakt' door zijn paard hij werd voor ieders ogen door het paard met zadel en al gelanceerd Haha!

Ja, en de volgende keer wordt het paard nog harder aangepakt omdat het de berijder eraf gebokt heeft. Echt, een paard kan niets doen aan een oneerlijke ruiter, andere mensen wel.

Claudia19

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 23:24

ik weet eerlijk gezegd niet wat ik van zulke verhalen moet denken.
als het echt zo erg was, waarom heb je dan niks gezegd? vind het wel schijnheilig om het op een foum te zetten en niks tegen diegene te zeggen.
want als het echt zo erg is zal je niet de enige zijn die zn mond opentrekt.

en meestal bestaan zulke verhalen uit jaloezie... sorry als ik verkeerd oordeel, maar meestal is dat wel de waarheid

liesette

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 08:38

wendytjeG schreef:
liesette schreef:
Volgens mij zijn alle hulpmiddelen een teken van onkunde... en als je niet kunidg bent kun je per defintie niet proffesioneel omgaan met die hulpmiddelen. Waarom een zweep of wat voor soort spoortje dan ook gebruiken? Omdat het paard niet dusdanog is afgericht dat hij naar de basishulpen luistert. En omdat jij hem niet goed afgericht hebt moet ie nu maar gaan reageren op een pijnprikel. }>

Een zweep is volgens mij geen hulpmiddel wat wijst op onkunde! Je trekt het nu wel heel ver door.

Alle hulpmiddelen hebben bij onjuist gebruik de potentie een marteltuig ge worden, maar dat hoeft absoluut niet![/quote

Als je je paard vanaf het begin aan goed voor het been hebt dan heb je geen sweep nodig. Het is dus altijd een correctiemiddel en als je rijden goed was had je niks hoeven te corrigeren. Wel kan ik me voorstellen dat je bij het inrijden van jongen paarden een zweep nodig hebt om het paard een en ander duidelijk te maken.

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 09:06

ik vind dit weer o zo penny!!! Slapen

of kom met harde bewijzen, of hou het voor jezelf!
je durft wel achter iemands rug om je gal te spuien op bokt, maar ik had je veel stoerder gevonden als je er op dat moment dat het gaande was er iets van had gezegd. dan had het paard er misschien ook nog wat aan gehad... er gebeurt een hoop rottigheid in de paardenwereld, en dat vind ook ik vreselijk, maar met verhaaltjes gooien op bokt wordt er niets opgelost..

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 09:31

liesette schreef:

Als je je paard vanaf het begin aan goed voor het been hebt dan heb je geen sweep nodig. Het is dus altijd een correctiemiddel en als je rijden goed was had je niks hoeven te corrigeren. Wel kan ik me voorstellen dat je bij het inrijden van jongen paarden een zweep nodig hebt om het paard een en ander duidelijk te maken.

Denk je dan dat het opleiden van het paard afgelopen is, zodra hij ingereden is?

Parcival

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-05 10:32

Na al die reacties hier dat ik laf ben omdat ik dit verhaal wel op bokt zet, maar niet naar dat meisje toe stap, ben ik gisteren weer naar die stal gegaan.
Dat meisje was weer aan het rijden, en inderdaad had ze al die hulpmiddelen er weer bij. Dus lange scherpe sporen, stang en trens, slofteugel en twee lange zwepen.
Toen ze klaar was met rijden ben ik naar haar toe gegaan en ik vroeg haar heel beleefd waarom ze op die manier reed.
Ze vertelde me dat ze drie paarden heeft die ze alle drie met die scherpe sporen rijdt. Alleen bij deze gebruikte ze de slof, omdat hij erg sterk was en er doorheen moest. Verder gebruikte ze die twee zwepen om zijn achterhand meer te laten ondertreden.
Ik zei dat ik haar sporen wel erg scherp vond, en toen liet ze me aan die wieltjes voelen. Ze waren inderdaad vlijmscherp, ik snap niet dat iemand daar mee gaat rijden. Ik zei dat ook tegen haar en wees daarbij op de kale plekken op de buik van haar paard.
Ze verdedigde zich door te zeggen dat hij ontzettend slecht voor het been was en dat ze daarom met die sporen "moest" rijden.
We werden het duidelijk niet eens, haar manier van rijden is gewoon heel erg hard, echt tegen gemeen aan.

Bedankt voor jullie reacties, ik vond het heel eng, maar ben wel blij dat ik met haar gepraat heb.

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 10:36

nou al met al vind ik dat nou knap van je dat je gedurft hebt het haar te zeggen. jammer dat ze niet de kunde heeft om andere manieren toe te passen om haar paard scherper aan het been te maken.

Effy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 12:07

Inderdaad heel goed van je dat je op haar afgestapt bent en het gewoon hebt gevraagd! Nu weet je in ieder geval wat haar beweegredenen zijn. Misschien niet de juiste, maar sommige mensen hebben nu eenmaal een bord voor hun kop en komen zichzelf later heus nog wel eens tegen. Die mensen kun je niets wijsmaken, want die weten het altijd beter. Jammer, maar daar kun je niets aan doen, behlave vriendelijk zomaar eens nonchalant een tip geven Knipoog Misschien dat ze uiteindelijk iets van je aanneemt. Zo niet, dan is het erg triest voor het paard, maar jij hebt je best gedaan en zoals ik al zei, zulk soort mensen komt zichzelf vroeg of laat echt wel tegen.

Nettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 12:30

Hulpmiddelen zijn niet gemaakt om een paard te pijnigen hoor :S Het is zelfs zo, dat hoe hoger de klasse, hoe meer hulpmiddelen in tegen kom. Ik zie iemand nog geen Z proef rijden zonder stang en trens of sporen. Die hulpen kan je dan gewoon niet goed genoeg verfijnen! Ik ben zelfs vóor sommige hulpmiddelen. Bijvoorbeeld de zweep. Als een paard eens niet luistert naar je been...wat doe je dan als je geen zweep hebt? een schop geven? zo stomp je je paard alleen maar af, dan is het beter als je een kort tikje geeft en tegelijkertijd been.

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 16:36

Nettie schreef:

Hulpmiddelen zijn niet gemaakt om een paard te pijnigen hoor :S Het is zelfs zo, dat hoe hoger de klasse, hoe meer hulpmiddelen in tegen kom. Ik zie iemand nog geen Z proef rijden zonder stang en trens of sporen. Die hulpen kan je dan gewoon niet goed genoeg verfijnen! Ik ben zelfs vóor sommige hulpmiddelen. Bijvoorbeeld de zweep. Als een paard eens niet luistert naar je been...wat doe je dan als je geen zweep hebt? een schop geven? zo stomp je je paard alleen maar af, dan is het beter als je een kort tikje geeft en tegelijkertijd been.

Ik rijd nu Z1 gewoon op een trens, dus het moet heus wel kunnen hoor. Zie ook nog regelmatig combi's in het Z2 op trens. S&T vind ik geen must, maar sporen, hoe klein dan ook zijn bijzonder handig om je hulpen precieser te kunnen geven.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 23:07

Ten eerste vind ik het super van de TS dat ze naar de amazone toe is gegaan en gevraagd heeft waarom.

Ten tweede er zijn ruiters waaronder mijn eigen instructeur die een grand prix proef zonder sporen, zweep en stang en trens kunnen rijden.

Ten derde de eenvoud der dressuur is altijd beter en mooier dan de hulpmiddelen die je nodig hebt.

Ik vind het veel mooier als je een ruiter een mooie passage ziet rijden of een super serie galopwissels op een simpele trens dan met stang en trens. Welke hulpen moeten er dan verfijd worden?
Is het niet zo dat we een paard willen dat alle hulpen aanneemt en ze zonder twijfel doorlaat?
Een stang en trens en slof is dus echt te veel. Dat meisje moet dus eigelijk terug naar af naar de basis want in die basis heeft ze haar steken laten vallen.
Is het niet zo dat je een paard van acher naar voren moeten rijden. Activeer de motor en die zit achter, bijtikken met zweepje okee. Maar twee zwepen? Scherpe sporen, die super scherpe sporen, stomp je een paard geweldig mee af als je ze gebruikt in haar frequentie en wat wil je pakken als die sporen niet meer werken?
Rijd een paard voorwaarts en richt het recht.
Op mij part is ze grand prix zij heeft het dus absoluut niet begrepen en kan ook absoluut niet rijden dat is mijn mening.
Als je kunt rijden dan heb je al die onzin niet nodig.
Die griet moet eens zelf bereden worden met die onzin in mond en buik.

Dat zijn nou de dierenbeulen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-05 08:42

Als je een paard met s&t, twee zwepen, een slof, en scherpe sporen........... in een houding moet dwingen. Dan moet er toch echt een belletje gaan rinkelen????

DIT paard KAN het gewoon niet, dit paard kan het gevraagde werk gewoon niet aan.......... niet zo moeilijk te bedenken. Geen excuus is goed genoeg.

Dit zijn nou de ruiters die zo een paard compleet in de staak rijden, en dan heb je een ZZlicht paard die ineens zegt............ BASTA, ik kap ermee om vervolgens nooit meer een pas in de vooruit te zetten onder het zadel.

anouksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-05 09:41

Grote bek achter het hek.

Ik heb ook een heel dominant paard, bij wie je behoorlijk op moet treden af en toe (flink de zweep er over). ook rij ik hem heel diep rond. (paard heeft en lange nek en is piep jong)

Je wilt niet weten hoe vaak ik commentaar krijg van jonge meisjes. (laatste tijd minder, maar toen ze niet wisten hoe hij was) Ik laat ze zelf op stappen, als je denkt dat je het beter weet, kom maar op!

Wat ik wil zeggen: je ziet dit paard lopen, haar rijden. maar hoe kun je een oordeel geven hoe zij haar paard moet rijden. Stap zelf op.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-05 10:05

Behoorlijk optreden mag best.............. S&T, slof, twee zwepen niet Haha!

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-05 10:08

gijsenkim schreef:
Behoorlijk optreden mag best.............. S&T, slof, twee zwepen niet Haha!

helemaal mee eens!!

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-05 10:22

sorro1 schreef:
Grote bek achter het hek.

Ik heb ook een heel dominant paard, bij wie je behoorlijk op moet treden af en toe (flink de zweep er over). ook rij ik hem heel diep rond. (paard heeft en lange nek en is piep jong)

Je wilt niet weten hoe vaak ik commentaar krijg van jonge meisjes. (laatste tijd minder, maar toen ze niet wisten hoe hij was) Ik laat ze zelf op stappen, als je denkt dat je het beter weet, kom maar op!

Wat ik wil zeggen: je ziet dit paard lopen, haar rijden. maar hoe kun je een oordeel geven hoe zij haar paard moet rijden. Stap zelf op.

ik snap je punt, alleen 1 ding niet, wil je me even uitleggen?
waarom haal je bij een PIEP JONG paard zo de zweep erover? die moet het dan toch allemaal leren? (leren is toch belonen, niet straffen)

ik wil alleen maar begrijpen waarom je dat doet.