Kermispony's zielig?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

IloveShets

Re: Kermispony's zielig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 08:26

Ik heb ook met braderie haha pony's gewerkt!
Het is niet zo zielig als het lijkt, ze kregen voldoende drinken en de pony's wisselde af met pauzes. Grote kindere mochten er ook niet op.

Maar toch zou ik als pony het wel zat worden hele tijd het zelfde rondje lopen!

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 09:15

wenny schreef:
op de dijk waar mijn paarden staan
staan ook kermispony's
ze lopen dan rondjes niet in zo'n levende ponymolen
maar gewoon rondjes stappen met iemand er naast

het zijn 6 shetjes en 1 fjord
als ze niet op de kermis en paardenmarkten lopen
staan ze gewoon buiten op een stukje grond
waar geen gras ligt en ook niet groeit omdat heel de grond
aangewalst is

de eigenaar zie ik 1x in de 2dagen
een aanhanger vullen met hooi
en hoopjes hooi verdeelt hij over het land
zodat ze allemaal kunnen eten
en ze kunnen schuilen in een 5 paards veewagen

op zich zien ze er niet slecht uit
maar vind wel dat ze wat beters verdienen
de shetjes zijn volgens mij ookal op leeftijd
omdat hun hoofd helemaal grijs word

het is ook duidelijk aan de pony's te zien dat ze zich vervelen
er word verders niks mee gedaan
althans ik heb dat nog nooit gezien
s'Zomers gaan ze wel naar een weiland met ze allen
dit is dus alleen de winter opvang

ik heb er niks tegen als je met een paard
rondjes loopt voor kinderen
maar het moet ook voor de pony's leuk blijven

idd die ken ik ook ik heb ze verzorgd en die fjord is nog maar 6 maar 2 shetjes zijn al in de 30 de ander 20 en de rest rond de 15
dus ik vind het wel zielig hoor

dieseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 09:23

Ik vind het zeer zeker wel zielig. Ik heb zelf een aantal keren gezien dat er niet zo goed voor ze gezorgd wordt, denk aan gebrek aan hooi en water en kort vastgezet. Toen ik klein was vond ik ze al zielig, wilde ik er al niet op. Toen ik puber was kon ik mijn mond niet houden als ik die beestjes met een lege blik zag staan te suffen uit pure verveling. Kinderen erop, en maar trekken en porren! Waar is de emmer met lekker fris water? Waar zijn de hooinetten? Nog maar te zwijgen over de klereherrie om ze heen en het geklier van de schoffies die het grappig lijken te vinden die ponny's te klieren.

Misschien ben ik wel erg negatief, ik vind ook het circus niks en de dierentuin ook niet (ookal zijn ze deels noodzakelijk voor het in stand houden van het aantal wereldwijd, dus fokprogramma's). Ook moet je ver zoeken om een manege te vinden waar alles diervriendelijk verloopt en waar de paardjes in hun waarde worden gelaten. Ik zeg niet dat ze er niet zijn, maar er zijn er nog teveel die hun zaakjes niet goed op orde hebben!

Maar naar mijn mening verdienen veel paarden en pony's die op deze manier geld voor hun baas verdienen wel wat beters....

spike_trudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 10:13

ligt er een beetje aan hoelang ze die rondjes moeten lopen ..
wel vervelend voor ze is dat er steeds een kind op gaat dan er weer af dan er weer op dan er weer af enz ....
maar of het zielug is ???

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 10:29

RoJoDeb schreef:
Heej,

Jullie vergelijken manege paarden met die kermispony`s...
Nou nu wil ik wel eens horen wat jullie zieliger vinden...
Manege pony of je eigen paardje die je af en toe eens pakt(want zoals ik hier lees zijn hier zeer veel recreatie ruiters/ amazones).

Die kermispaardjes vind ik best zielig... maar goed het ene paard heeft het beter als de andere...

groet`n jolanda

Hoe bedoel je dat nou weer? Waarom zou mijn eigen paard zielig zijn? Die ziet tenminste nog wat Haha!

Hester

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 12:15

spike_trudt schreef:
ligt er een beetje aan hoelang ze die rondjes moeten lopen ..
wel vervelend voor ze is dat er steeds een kind op gaat dan er weer af dan er weer op dan er weer af enz ....

Over 't algemeen worden die kinderen erop getild, en wordt er dus niet aan de linkerkant meer druk gezet op 't beestje doordat er meer op en af gestapt wordt dan gereden.

Bij ons in Leiden met de 3-oktober kermis, worden de pony's aan de hand meegenomen en dan 'n rondje lopen. Meestal op de stoep, achter de andere attracties langs, waar het dus nog redelijk rustig is. De muziek is inderdaad 'n pokkeherrie, maar als je daar eenmaal aan gewend bent, is 't geen probleem... Ooit was 'r een reclame van "zet die muziek maar lekker hard, dan wordt 't vanzelf zachter" van Sire. 't Komt erop neer, dat als je vaak in zo'n luidruchtige omgeving bent, je gehoor slechter wordt.

Dus hoogstens worden de pony's hardhorend (verder geen pijn ofzo). Ze hoeven alleen maar te stappen, niet draven/oefeningen doen ofzo. En verder staan ze ergens op 'n weitje waar ze hooi krijgen en mogen rusten. Zielig? Ligt eraan of ze 't leuk vinden. Ik ken zat pony's die 't helemaal niet erg zouden vinden om zich zo te "vervelen".

Maar er zijn natuurlijk ook pony's die graag hard willen werken. Die zullen zich vervelen ja, maar ach... Hoeveel paarden mogen er nou doen wat ze ook echt leuk vinden? Veel dressuurpaarden willen recreeren, veel recreatiepaarden willen werken...

Cleo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 13:17

dieren zijn geen actractie dus paarden ook niet ben er absoluut op tegen

melody2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 13:46

gijsenkim schreef:
Ik ken heel het fenomeen niet.......... maar ik kan me niet voorstellen dat deze ponies slechter af zijn dan alle andere ponies die voor een eigenaar geld moet verdienen

Bedoel je hiermee, dat als iemand zijn geld verdient door pony's voor hem te laten werken, deze pony's dan slecht af zijn?
Ik verdien ook geld met mijn pony's. Ik geef les en daardoor moeten ze drie keer in de week een uurtje in de les lopen. Ik denk niet dat ze hier slechter van worden, de pony's genieten van de aandacht die ze krijgen.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-05 14:30

Clitia schreef:

Ik ken zat pony's die 't helemaal niet erg zouden vinden om zich zo te "vervelen".

Heb je ze ooit wel eens gezien, die levende draaimolens? Niet 1 van die pony's kijkt ooit vrolijk. En pas op, die in Gent zien er tenminste goed verzorgd uit. In ieper hebben ze allemaal een bit in, teugels strak vastgebonden aan het zadel, waardoor ze nog bij iedere stap in de mond getrokken worden.
Doordat de ponys hier aan ringen hangen, worden ze de hele tijd met hun hoofd naar buiten en naar omhoog getrokken (vooral de kleine) en lopen ze dus voortdurend rondjes met een scheve rug.

Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat deze dieren een leuk leven hebben, ongeacht of het nu op bepaalde maneges beter of slechter is.

Kijk, ik ben ook niet voor dierentuinen, maar die hebben tenminste een groot belang voor het in stand houden van diersoorten. Maar dat we dieren zomaar zonder schaamte als attractie blijven gebruiken, nee daar kan ik niet bij.
Ik vind het echt mentale mishandeling (om het maar eens zwaar uit te drukken).

carlijn83

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 14:46

LadyLuna schreef:

Het valt best wel mee hoor bij PonyPark Slagharen, alleen op de dag worden ze gereden,

Hmm, wat ik er van heb gezien vind ik absoluut niet meevallen!!
Mijn oom heeft wel eens tijdens de winterstop een aantal van die pony's op t land gehad. Het leek wel als ze gehersenspoeld waren!!!
Ze liepen naast af en toe wat te grazen de hele tijd het zelfde vormpje/rondje als dat ze bij Slagharen moesten lopen.
Dat noem ik dus wel zielig!

Of ik kermispony's zielig vind, valt wel mee denk ik. Al lijkt me het erg geestdodend om zoveel uur op een dag op t zelfde circeltje te lopen....

Nikitah86

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 15:45

ik vind kermispony's dus wel zielig!
van de zomer in nijmegen naar de kermis geweest en daar hadden ze dus ook kermispony's lopen (hier op de kermissen heb ik het nog nooit gezien dus keek ervan op dat dat nog gebeurde..)
de pony's keken niet alleen zielig maar ze konden ook wel eens een uitgebreide poetsbeurd gebruiken! het tuig was stug, absoluut niet onderhouden zadels te klein en bij enkelen was het halster ook overduidelijk te strak!
het was de bedoeling dat de ouders mee liepen met de pony's, er waren ook wel een stuk of 2 of 3 tieners die hielpen maar die deden niks anders dan met elkaar teuten (de hele dag door, ben er meerdere keren langsgekomen).
de kinderen van de mensen die meewaren wilden graag rijden en wie ben ik om dat te gaan verbieden, dus ik maar meelopen stugge kermiseigenaar die geld in ontvangst nam (4 euro per kind voor een rondje van nog niet eens 1.5 minuut, en owee als je langer liep!) pakte een pony, halstertouw megastrak om zijn neus want anders zou ie bijten (ik was natuurlijk dwars Clown en heb toch het halstertouw wat langer gelaten en de pony een beetje gekroeld in zn manen.. vond ie erg lekker en hij heeft maar 1x geprobeerd te bijten...achteraf had ik wel erge zwarte handen), behalve dat ik het belachelijk vind dat je kinderen laat rijden op een bijtende pony ben ik ervan overtuigd dat die pony redenen heeft om te bijten!
slecht verzorgd, stikkende hitte, harde muziek, geschreeuw, geen liefde (of die man moet in zn vrije tijd in ene gigantisch lief worden tegen die beestjes, nu wassie vooral ruw en bot)!
ik vind dat er meer controle op dit soort dingen moet komen, het liefste gewoon helemaal afschaffen want ook ik vind dat dieren geen kermisattractie zijn maar in ieder geval controle op de verzorging!

LadyLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 16:55

carlijn83 schreef:
LadyLuna schreef:

Het valt best wel mee hoor bij PonyPark Slagharen, alleen op de dag worden ze gereden,

Hmm, wat ik er van heb gezien vind ik absoluut niet meevallen!!
Mijn oom heeft wel eens tijdens de winterstop een aantal van die pony's op t land gehad. Het leek wel als ze gehersenspoeld waren!!!
Ze liepen naast af en toe wat te grazen de hele tijd het zelfde vormpje/rondje als dat ze bij Slagharen moesten lopen.
Dat noem ik dus wel zielig!

Of ik kermispony's zielig vind, valt wel mee denk ik. Al lijkt me het erg geestdodend om zoveel uur op een dag op t zelfde circeltje te lopen....

Ze hebben helemaal geen bepaald rondje wat ze moeten lopen >;)
Je mag zelf weten waar je heen rijdt en de kleintjes zitten er alleen op af en toe,
en worden in stap meegenomen, dus ik weet niet of ze telkens het zelfde rondje kunnen lopen,
want ze lopen nooit een standaard rondje.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-05 17:12

De kermispony's waar ik het over heb lopen wel voortdurend dezelfde rondjes. Ze staan in een soort stapmolen, maar heel klein. Ze liepen er gisteren met 8 in, redelijk kort op elkaar, met nog net plaats genoeg tussen de 1e en de laatste om er een gast te laten tussen lopen die dan de molen doet draaien. Ik zie gewoon het nut niet in van dat soort attracties. Er zijn toch meer dan genoeg leuke dingen voor kinderen?

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 20:09

een paar jaar terug heb ik eens met een eigenaar gesproken van de kermispony's van de jaarlijkske kermis hier.

De pony's zagen er eerst en vooral goed verzorgd uit. Misschien niet prachtig zoals een echte dressuupony, maar de hoeven waar goed en ze waren nog te dik of te mager. twee van de pony's hadden last van een lichte vorm zomerexczeem, maar volgens de eigenaar werden ze hier ook voor behandeld(kon goed zijn, de haren zagen er nog netjes uit)

Ze moesten enkel werken in het weekend, en niet eens het hele jaar door(ben vergeten hoeveel maanden precies, maar iig geen heel jaar aan een stuk) Als ze niet moesten werken, staan ze te genieten in een grote uitgestrekte wei.

De eigenaar had zijn stand helemaal in het begin van de kermis staan, zelfs een klein eindje van al de andere stands af, om de pony's zoveel mogelijk van de luide muziek weg te hebben.

Ik heb de eigenaar om de zoveel uur telkens een of meerdere pony's eruit zien te halen om er andere voor in de plaats te zetten, ze kregen dus ook op tijd hun rust. De pony's waren braaf en heel gehoorzaam dus ze sloften zonder enige vorm van dwang met de kleine kinderen op hun rug.

En toen de eigenaar zijn stand ging sluiten heb ik mogen getuigen hoe de pony's weggevoerd werden. Allemaal op dezelfde manier. rustig al het getuig afgehaald, uitvoerig beloond en daarna zonder problemen achter elkaar de vrachtwagen op.

nee tegen deze kermismeneer had ik helemaal niets aan te merken, zo zouden er meer moeten zijn Lachen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 20:38

melody2 schreef:
gijsenkim schreef:
Ik ken heel het fenomeen niet.......... maar ik kan me niet voorstellen dat deze ponies slechter af zijn dan alle andere ponies die voor een eigenaar geld moet verdienen

Bedoel je hiermee, dat als iemand zijn geld verdient door pony's voor hem te laten werken, deze pony's dan slecht af zijn?
Ik verdien ook geld met mijn pony's. Ik geef les en daardoor moeten ze drie keer in de week een uurtje in de les lopen. Ik denk niet dat ze hier slechter van worden, de pony's genieten van de aandacht die ze krijgen.

Nee hoor juist niet Haha! Haha! Haha! Iedereen die zn geld moet verdienen door met dieren te werken, zal ervoor moeten zorgen dat zijn bron van inkomsten (het dier) het werk goed aankan en redelijk in zijn vel zit Haha! Haha! Haha!

melody2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 22:43

OK. dan had ik je verkeerd begrepen.

Huisvrouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 00:33

Het is goed om te horen dat die beesten goed verzorgd worden maar ik vind het in die zin toch zielig omdat het geestdodend is. Ook vind ik het sneu dat ze steeds hetzelfde rondje moeten lopen en dus steeds dezelfde spiergroepen gebruiken, of kan de molen ook de andere kant op? Een paardje moet ook gewoon lekker op een andere manier zijn benen kunnen strekken.
Dieren zijn gewoon geen kermisattractie.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 13:41

Ik krijg ook altijd een beetje een raar gevoel in mijn maag als ik die beestjes zie, ookal worden ze goed verzorgd en krijgen ze hun rust, het lijkt me alles behalve prettig als je telkens hetzelfde rondje loopt en er voortdurend jengelende kinderen op/van je rug worden getild.

nnatasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 14:19

ik denk dat je al niet kan stellen van " kermispony's zijn zielig " of zijn niet zielig , het hangt van de hele situatie af ik weet zeker dat er kermispony's zijn die ondanks hun vaste rondje een prima leven zullen hebben en weinig last zullen ondervinden van hun vaste rondjes , maar er zullen er ook zijn die het niet zo goed getroffen hebben.

Dat ze vrolijk kijken of niet zegt mijninziens ook niet zoveel , moet je mijn gezicht af en toe zien op m'n werk .. neemt niet weg dat ik voornamelijk een erg gelukkig mens ben Lachen

poes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-05 15:07

Ja maar die pony's kunnen er niet voor kiezen e. Het gaat trouwens ook atlijd dezelfde kant uit. Ahja ik weet niet. Er zijn veel ergere manieren om een pony te houden, maar ik zie gewoon het nut niet in van zo'n dingen.

nnatasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 15:15

het nut .. is dat die kermispaardjes waarschijnlijk meer geld verdienen dan de manegepaarden ..

poes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-05 15:24

Ja da kan ik me voorstellen. 2.5 euro voor een paar rondjes, makkelijk verdiend wel. Ik zou het alleszins nooit willen geven.

nnatasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 15:28

ik heb nog wel eens meer betaald Knipoog

2 kids die gekkk op paarden zijn en dan een paar pony's bij elkaar op een vrijmarkt of dergelijke .. nou geloof dat ik 3 euro voor 25 meter heb betaald : )

poes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-05 15:38

25 volle meter! Sterk Lachen

nnatasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 15:41

jahaa 12 meter heen , 12 meter terug en ongeveer een meter om te draaien Knipoog