Omheining/ Prikkeldraad

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Amanda_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-02 18:09

bij lasagna in de winterwei waar ze altijd alleen staat zitten er 3 hoge ijzerdraden om de wei
en op die draad staat ook stroom
en in de zomerwei waar ze met de andere paarden staat daar hebben we gaas met een een rij prikkeldraad en daarboven hebben we weer ijzerdraad waar stroom op staat
ik vind prikkeldraad ook niks
maar de eignaar van lasagna gaat het waarschijnlijk weghalen Knipoog

Laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-02 19:10

No way dat mijn paard in een wei met prikkeldraad komt. Iwaldo heeft de nare gewoonte om met andere paarden te gaan neuzen en dan uit te halen met een voorbeen. Nou is dat met ons brede schriklint niet zo'n punt. Maar prikkeldraad? Brr nee dank je. Dat lint bevalt hardstikke goed. Het is erg stevig, en goed zichtbaar vo9or de paarden, maar als er een paard inkomt knapt het wel.

Wat betreft prikkeldraad... ooit een paard in de jacht gehad die in een prikkeldraden omheining terecht is gekomen en dara zo van schrok dat ie zn baas eraf gooide en op hol sloeg. Met prikkeldraad om z'n achterhand gewikkeld, en de palen erachteraan (!!!!) Uiteindelijk is ie in een schuur tot stilstand gekomen. Het is een schimmel, maar hij kwam helemaal roond van de wagen. Heeft ik weet niet hoeveel hechtingen gehad....

Dat gladde ijzerdraad vind ik net zo erg. Ook tijdens een jacht is de vols van Iwaldo's eigenaar daar doorheen gelopen (lag op de grond) en het draaide om ijn voorbenen. Hij is toen gelukkig gaan liggen, en er zijn 5 mannen gewqeest die hem neergehouden hadden, en iemand met een draadtang die het door heeft kunnen knippen. Anders was het niet zo leuk afgelopen denk ik....

Wat mij betreft mogen ze inderdaad al het ijzer- en prikkeldraad verbieden. EN overal weghalen. Want nog steeds zijn er zat boeren die het lagen liggen ergens oid, en het geeft zulke akelige wonden. Niet alleen bij paarden, maar heb ook wel eens eer hert in het draad zien zitten ed.

Dat er nu nog niks gebeurd is, is hardstikke mooi, maar het is idd geen garantie dat er nooit iets al gebeuren. En dan wens je idd dat je schriklint had ofzo!

Amulet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-02 19:26

Het liefst zouden we twee of vier van die dikke stroomdraden boven elkaar hebben, maar daar trekken de schapen zich niet zoveel van aan, dus langs de heg zit prikkeldraad met daaronder/voor schappengaas met stroomdraad er doorheen, maar aan het prikkeldraad bij de heg mag de landeigenaar niet zitten want die heg is niet van hem Verward een beetje vaag, en aan de andere kant loopt ook schapen gaas met van dat brede witte lint..
Maar in de zomer komt er waarschijnlijk een nieuwe omheining want deze ziet er niet meer uit....en gaat ook om de haverklap kapot.

Patricia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-02 19:27

Rivjen schreef:
Citaat:
Ik vind prikkeldraad niks, soms hoor je zelfs nog van mensen die prikkeldraad hebben met stroom erop!

Bij ons staan de paarden dus inderdaad in sommige weiden achter prikkeldraad waar stroom op staat. Niet het meest ideale, maar het is een weiland van een boer waar ook koeien in staan op andere momenten.
Dat stroom erop zorgt er wel voor dat de paarden uit de buurt van het draad blijven, dus als ik moest kiezen uit prikkeldraad met of zonder stroom, nou dan met. Zonder stroom krijg je dingen zoals runninkawa schreef

Citaat:
Bij die man heeft ook een 2 jarige zijn bovenste oog lid half eraf getrokken.
Hij was onder de draad door aan het grazen en bleef hangen.

Bij ons zullen ze er niet aan denken om in de buurt van het draad te komen vanwege de schok die ze dan krijgen
De ene helft van de weiden waar ze in staan is dus met prikkeldraad waar stroom op staat, het ander gedeelte (het eigenlijke gedeelte voor de paarden) heeft schriklint (brede band eigenlijk) op twee hoogtes. Dit omdat er een veulen in gelopen heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-02 19:50

Patricia schreef:
Zonder stroom krijg je dingen zoals runninkawa schreef

Citaat:
Bij die man heeft ook een 2 jarige zijn bovenste oog lid half eraf getrokken.
Hij was onder de draad door aan het grazen en bleef hangen.

Helaas moet ik je dan teleur stellen want er stond daar ook altijd stroom op de draad.
Maar een grassprietje kan soms heel grote aantrekkingskracht hebben.

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-02 20:07

schrik draad.......hebben wij

kaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-02 15:59

Bij ons staat rondom schapengaas met op sommige plaatsten daarboven nog prikkeldraad.

Waarom? Nou omdat er ook regelmatig schapen in de wei staan. We wisselen de schapen en de pony af tussen de weides.
Nu is het wel zo dat er overal schrikdraad (echt draad wat je op kunt rollen, niet dat ijzerdraad) of lint voorkomt als de pony er staat.

Alleen schrikdraad heeft geen effect als de schapen daar lopen. Dat zijn zulke wolbalen, die wandelen dwars door zo'n lijntje heen!

Het mooist is het natuurlijk als je bijv. een houten omheining hebt. Maar ja die mogelijkheid heb ik niet. En door het schrikdraad ong. 30 cm voor de omheining te zetten weet ik wel zeker dat mijn pony niet aan het prikkeldraad komt. Wat overigens maar op een klein gedeelte en dan hoog staat.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-02 10:00

Wij hebben de paddocks met lint, de bak met hout (3 regels) en een schrikdraadje boven elke regel.

De wei loopt aan 1 kant langs een stukje weg, om te voorkomen dat er mensen in de wei lopen te scheumen hebben we daar een gaas hekwerk van Heras met een prikkeldraadje erbovenop..., in dat gaas heb ik afstandhouders bevestigd waar ik een schrikdraa door heb gehaald.

Dat prikkeldraad zit me niet helemaal lekker maar het is niet anders, op een gegeven moment liepen er mensen bij ons in de wei te golfen (je gelooft het niet maar het is ECHT waar!!!), honden werden er uitgelaten, kinderen liepen er te spelen, nou ja, iig genoeg reden om ze af te schrikken dmv van zo'n draadje.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-02 10:13

wij hebben prikkeldraad maar dat vind ik niet echt geweldig. vorig zomer is een van de veulens er met zijn been in blijven hangen en die had hele diepe wonden. en loulou is er ook met zijn been in blijven hangen waardoor ze een week kreupel is geweest.
bij mijn tante waar loulou komt te staan hebben ze aan de ene kant zo'n groen hek met gaas (ik weet nie hoe ik dat moet omschrijven) met een stroomdraad ervoor en aan de andere kant prikkeldraad en in het midden om de wei in stukken te delen gewoon stroomdraad Koe Lachen

Mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-02 11:22

Bij ons op stal zijn alle weides en paddocks afgezet met van dat koord voorzien van stroom. Van mij mag er trouwens wel wat meer stroom op, wat er nu op zit stelt niet veel voor, zelfs ik durf die draad aan te raken.... Haha!

Op de manege waar ik als kind reed fokten ze New Forest pony's. Elk jaar weer heb ik pony's met verschrikkelijke draadwonden gezien, prikkeldraad hadden ze niet, wel van dat gladde draad... dat is dus ook niet zulk lekker spul en kan ook enorme wonden veroorzaken!

Ik denk dat koord of lint voorzien van stroom de goedkoopste en veiligste oplossing is, als je hout of rubber even buiten beschouwing laat.

Prikkeldraad zie ik persoonlijk helemaal niet zitten, schapengaas trouwens ook niet, wel eens gezien dat een paard daar met zijn voet in vastzat: resultaat: alle pezen doormidden: einde paard.... Frusty

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-02 12:16

Mijn paarden staan achter dat brede witte lint dat ook stroom geleid. Werkt prima en is paardvriendelijk en de voordeligste oplossing. Ik wil ook niet dat ze achter prikkeldraad staan. Prikkeldraad en paarden gaan gewoon niet samen en ik zie het ook niet veel meer dat mensen bij paarden prikkeldraad gebruiken.

Mirkim

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-02 13:38

Wij hebben prikkeldraad. Als we het met stroomdraad moeten doen, kost het handenvol geld (stroom). We hebben namelijk veel land. En dit is nogal zacht uitgedrukt.

Wij hebben nog nooit meegemaakt dat er een paard wonden had doormiddel van het prikkeldraad. Ze zijn wel een beetje slim:D

Cody

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-02 14:52

Vroeger bij ons op de manege is een veulen tijdens een wandeling ergens zo van geschrokken dat hij zich los heeft getrokken, over prikkeldraad is gesprongen, is blijven hangen en bij het neerkomen een open botbreuk heeft opgelopen.
Hoe die wond eruitzag...dat gun je je ergste vijand niet...

Daardoor heb ik een hekel gekregen aan prikkeldraad.
Vorig jaar maakte ik een buitenrit, IJsco schrikt en doet ineens raar met haar voorbenen, ik spring eraf, was ze in prikkeldraad verstrikt geraakt wat gewoon in de berm lag. Ik heb er wel een kwartier over gedaan om het om haar benen weg te krijgen. Een voorbijganger zag mij bezig en heeft uit de auto een tang gehaald om alles door te knippen.
Ik had geluk dat IJsco rustig bleef maar als die was gaan lopen of in paniek zou zijn geraakt wil ik niet weten wat er gebeurd was, het draad draait zich zo vast om de benen, en dan die gemene stekels eraan.

Het weiland vorig jaar was afgezet met houten balken met oranje schrikdraad. Aan de overkant stonden bosjes en daar was de omheining prikkeldraad met een stroomdraadje ervoor zodat ze er bijna niet bij konden.
Bang dat ze daar door het draad zouden rennen waren we niet omdat er direct achter bosjes en bomen stonden, dus geen optie om te ontsnappen.

Als je niet kan kiezen voor een andere optie dan prikkeldraad zou ik nog proberen met van die paaltjes die je in de grond kunt steken en een rol schrikdraad een binnenomheining te maken zodat ze niet door het draad gaan.

kaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-02 16:59

Cody, zoals jij het beschrijft met die binnenomheining op het eind van je bericht. Zo heb ik het ook. Van die prikkers waar je het schrikdraad door kan doen voor de gewone omheining. Ik heb het ook echt een stukje naar voren staan zodat mijn pony niet bij de omheining zelf kan komen.

maaike_vdv

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-02 17:09

Zo heb ik het dus ook, 2 schrikdraden met van die paaltjes een stukje van het prikkeldraad af (aan de binnenkant natuurlijk Koe ).
Ik denk dat dit een goede, betaalbare oplossing is voor mensen die een wei met prikkeldraad gebruiken, maar dat niet kunnen veranderen (bijvoorbeeld omdat de wei niet van henzelf is).

Laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-02 19:51

Prikkeldraad is niet zozeer gevaarlijk dat paarden er doorheen gaan grazen ofzo (meeste slimme paarden doen dat niet Knipoog Maar meer als een paard eens in paniek raakt. Same thing voor glad ijzerdraad. Wanneer een paard dan in lint rent, draait het misschien ook wel om zn benen, maar niet zo dat het heel erg snijdt.

Dus wat prikkeldraad met daarvoor schrikdraad betreft; als je paard eens schrikt (las pas geleden nog van een uit de richting geraakte luchtballon die moest alnden in een wei... stel dat maar niet voor bij je paarden...) en door het schrikdraad komt, zal dat prikkeldraad daarachetr niet veel goeds doen....

¡!Ellen!¡

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-02 20:15

Alle weides zijn bij ons omheind met schrikdraad. Ze blijven idd niet gauw in prikkeldraad hangen, maar als ze erin blijven hangen kunnen ze heel nare wonden krijgen. Maar mishandeling is een weide met prikkeldraad niet, dat word het pas als het losschiet en om het paard zijn been heen krult, lijkt me nl erg pijn doen! Verdrietig

Om alle weides houten hekken is onbetaalbaar. Scheve mond

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-02 12:35

Het eerste wat ik deed toen ik hier kwam wonen was het prikkeldraad weghalen. Ooit had ik mijn appaloosaruin in een wei die omheind was met prikkeldaad en hij is daar met spelen/stoeien in terecht gekomen. Hij had een scheur van schouder tot bil. Gelukkig redelijk oppervlakkig maar het bleef een litteken. Mijn merrie sprong tijdens het wandelen een keer opzij het prikkeldraad in. Dat moest gehecht worden. Het paard van een kennis is afgemaakt na met zijn been in het prikkeldraad terecht gekomen te zijn. Dit zijn nog maar een paar voorbeelden.
Ik wil niet zover gaan om het mishandeling te noemen maar ik vind het niet verstandig om ze achter prikkeldraad te zetten.
Het hoeft niet zo heel erg duur te zijn om de wei met iets anders te omheinen. Wij hebben 4 cm. schriklint in drie lagen. Ik weet even niet meer wat het kostte maar ik vind het het geld dubbel en dwars waard. Toen laatst een van mijn paarden door de omheining vloog (paniekreactie door iets in de omgeving) knapte het lint en paard kwam er zonder kleerscheuren vanaf. Als ik prikkeldraad had gehad was het helaas anders gelopen.

Yorghos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-02 13:11

Yorghos stond vroeger ook achter prikkeldraad, maar dat heb ik meteen opgeruimd nadat hij er een keer doorheen is gegaan. Gelukkig had hij alleen wat oppervlakkige wondjes. Maar ik had er niet aan moeten denken wat er had kunnen gebeuren.
Nu heb ik glad stroomdraad en daar blijft hij (meestal) netjes achter. Rondom de wei staat herashekwerk van de buurman, maar daar staat ook een draad voor zodat hij er niet te dicht bij kan komen. Hij had nl al na een week in de wei een betonnen paal doormidden geschuurd... haha!
Mijn vroegere verzorgpony is wel een keer vreselijk vast komen te zitten in het prikkeldraad. Heeft bijna een jaar op rust gestaan door de enorme beenwond die ze daaraan overhield. Voor mij geen prikkeldraad meer!

marijke*

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-02 14:17

Al onze weides zijn omheind met schrikdraad. 2 brede banden van 4 cm (zien ze erg goed staan!!!) en dan nog onderaan een koord met stroom erop. Dit is zowel heel zichtbaar als vrij veilig.
Het probleem is wel dat zo een koord (doorweven met ijzerdraad dus voor de stroom) niet breekt als een paard erin vast graakt met zijn been. Maar ik denk dat het risico dat een paard vast graakt in prikkeldraad wel groter is dan in schrikdraad...
Op 1 wei staat ook nog een stuk schapendraad (zo met van die grote hokken). Mijn pony is er een keertje in vastgeraakt met haar hoefijzer (gelukkig dat ze rustig op mij bleef wachten en niet ging trekken *LOL* ) en nu heb ik er ook maar schrikdraad voorgezet.
Het nadeel aan schrikdraad is wel dat het virj duur is (toch zeker de banden van 40 mm), maar ja der staat ook wel kwaliteit en veiligheid tegenover hé Knipoog

gr.marijke

Anneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-02 15:27

De bak is omheind met een hoog houten hek, met ook nog eens 3 randen schrikdraad. Anders eten ze de bloemetjes daarachter op! Vingers aflikken *LOL*
Ik heb een grote weide, die ik altijd omhein met paaltjes en schrikdraad.
Die paaltjes zet ik zo in de grond, en span er dan een draadje door.
Handige is, dat ik het altijd kan verzetten. Ook kan ik de draadjes afknippen, en als ik eens te kort kom, knoop ik t gewoon weer aan elkaar! Haha!
Chester is er al wel eens doorheen gerend in paniek, maar het breekt dan snel, dus best velig wat dat betreft.

Mochten ze uitbreken, kunnen ze nog niet het erf af want de rest van mijn 'hippische plekkie' is omheind met een hoog houten hekwerk. Haha!

kaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-02 15:42

Anneke zoals jij het doet doe ik het ook. Ik verzet ook altijd de paaltjes met schrikdraad.
Maar de buitenomheining kan ik niet veranderen. Ten eerste de wei is niet van mij en ten tweede wat ik al eerder had vermeld: er moeten af en toe ook nog schapen in.
Die blijven niet achter schrikdraad staan. Of het is te hoog, zogauw ze er met hun kop enigszins onder kunnen kruipen ze er gewoon doorheen, dat voelen die wolbalen toch niet. En zet je het iets lager aan de onderste lijn dan stappen ze er rustig doorheen. Echt er staat flink stroom op maar door die wol kunnen ze er toch doorheen. Je zou vanaf de grond om de vijf centimer een draad moeten hebben om ze tegen te houden.

Yentl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-02 16:06

ik ben echt helemaal tegen prikkeldraad.
als ik dat hoor van dat sunny van sunnylover er in verstrikt is geraakt, en bij ons staan ze achter stroom
nu ken ik nog een verhaal wat hier gebeurd is; op een avond was de manegewei open geknipt na de wedstrijden want dan staan ze op de wei (prikkeldraad) en alle paarden zijn weggerent, over de straat, ze zwierven over het kerkhof, een paard heeft een verschrikkelijke wond gehad, en een ander paard is er in verstrikt geraakt, en overleden...

dat zet je toch wel aan het na denken

tina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-02 23:27

vroeger dacht ik net zo ,wij hadden een vreselijk groot stuk in de pacht wat omheind was met prikkeldraad
10!!!!!jaar lang hebben de paarden er altijd veilig achter gelopen nooit geen problemen mee gehad ,tot onze jonge 3 jarige ruin vreselijk is geschrokken van een partij crossmotoren en in paniek er in is gekomen
Hij graasde net aan de wegkant
gevolg zijn hele achterbeen lag open ,vreselijk verropt ,tot op de pees open maar wonder boven wonder die niet beschadigd ,
moest ter plekke verdoofd worden en geholpen en in verband tot aan zijn knie ,hij had nog niet zo vaak in de trailer gezeten en doordat die er op 3 benen in moest om op stal te komen naar huis (even 15 km verderop)
heeft die gelijk de pest gekregen aan trailers
De hele zomer op stal gestaan ,maanden rust ,veel wildvlees weggehaald ,dure medicijnen gehad ,haast elke dag de DA langs want verband ging aan de haal of meneer lag te rollen en kreeg de wond weer open ,infectie erbij etc
later zag je wel een litteken op zijn been maar gelukkig nog geschikt voor werk en er groeiden ook nog zwarte haartjes weer op (omgelooflijk maar waar),zelf de veterinaire keuring verlip vlotjes bij de verkoop ,wel een vermelding van litteken natuurlijk
De rekening vond ik wel veel minder die liep in de paar duizend
Na dit voorval hebben we gelijk alles erom weggehaald en vervangen door schrikdraadlint ,ook dit koste wel wat maar de DA rekening was veel hoger
Nu hebben we 3 rijen schriklint bij huis en dat voldoet goed ,toen ons veulen er doorheen kukelde is er niets gebeurt alleen een schaafplekje ,ik had er niet aan moeten denken dat het 3 rijen prikkeldraad waren
Nee wat dat betreft heb ik mijn les wel geleerd