Paard/pony 24 uur in een box

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

shana

Re: Paard/pony 24 uur in een box

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 17:23

Arabesk schreef:
Hoe zouden mensen reageren als je in een dierentuin de panters, nijlpaarden en zebra's in een hokje van 3x3 neerzet en er maar één keer per week uitlaat?

Boos!

Belachelijk dus!

ik ben het volledig eens met arabesk !!

als dit gebeurt met dierentuindieren staat het in elke krant en is elke dierenbescherming erbij geweest maar als dit met een paard ( of ander dier, bv konijn ) gebeurt kraait er geen haan naar

saas

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 18:03

Bonte schreef:
Ik ben in een discussie hier op Bokt met een paar anderen.
Er is een manege(ik schrijf niet welke, want dat maakt niet uit) waar ze een pony hebben, die niet meer in de les gebruikt kan worden, omdat iedereen eraf valt. Dat diertje steigerd en bokt veel. Nu blijkt het dat die pony en nog maar 1 a 2 uurtje per WEEK uitkomt. Verder dus niet, want losgooien en longeren kan daar niet, omdat er geen ruimte voor is. Die ruimte is dan bezet door priveklanten. Ze gaan hem wel verkopen, maar tot die tijd blijft het volgens mij zo.
Ik vind dit dus echt zielig. Wat vinden jullie???

het is ook zielig, een paard is niet gebouwd om de hele dag stil te staan, een paard moet lopen

Bonte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-05 22:59

Snoevie schreef:
dat is natuurlijk hartstikke zielig voor het beestje,al is het enigzins wel te begrijpen.een pittig paard op zn tijd kan natuurlijk best,maar niet een die je er gegarandeerd afgooid.

maar kan jij er dan niet op rijden,bonte?

Ik ken die pony niet. Ik heb gereageerd op een topic hier op Bokt en daaruit blijkt dat die pony zoveel op stal staat. Knipoog

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 14:24

Bonte schreef:
Snoevie schreef:
dat is natuurlijk hartstikke zielig voor het beestje,al is het enigzins wel te begrijpen.een pittig paard op zn tijd kan natuurlijk best,maar niet een die je er gegarandeerd afgooid.

maar kan jij er dan niet op rijden,bonte?

Ik ken die pony niet. Ik heb gereageerd op een topic hier op Bokt en daaruit blijkt dat die pony zoveel op stal staat. Knipoog

En degene die dat beweert zit uiteraard de hele week naast de box te kijken en weet dus met zekerheid dat het paard er niet vaker uitkomt?

Lijkt me een vreemd verhaal...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 17:04

ik persoonlijk vind het niet zo super zielig....leuk is natuurlijk anders voor hem/haar....maar ik heb het thuis ook....mijn merrie springt alle weides uit (vind springen helemaal geweldig Clown ) dus kan ik ze alleen in mijn longeerbak doen die 1,70 hoog is....zelf daar springt ze uit als ze een spring bui heeft...ze is nog niet zadelmak...dit gaat komende zomer gebeuren Cool maar mijn longeerbak is nu met dit klote weer een modder poel....echt poedersuiker....niets aan te doen..mar omdat het dit weer is kan mijn merrie dus niet heel de dag buiten en ook niet iedere dag....ik probeer ze 2 keer per week buiten te doen en als het echt heel de week regent gaat ze helaas maar 1 keer per week....niets aan te doen in mijn geval....ik hoop dat het weer maar snel veranderd Lachen

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 17:35

ik heb wel eens een hengstje gehad die die al zodra hij begon uit te breken op stal is gezet en er na zijn 3 de jaar er uit kwam om te dekken en er vervolgens weer in ge zet en dat al 8 jaar lang hij zou ontzettend fals zijn
maar toen ik het diertje op haalde was hij niet alleen sterk vermagerd maar ook zelden geborsteld maar ondanks dat heeft hij me nog nooit gebeten of opzettelijk kwaad gedaan en het was een schat van een dier.
helaas moest hij trug naar zijn eigenaar en heb ik hem nooit meer gezien
Huilen
ik stond niet sterk genoeg om hem bij de eigenaar weg te halen.
zo zie je dat het heel vaak gebeurt dat een paard lang op stal staat vaak door onwetendheid opzet of angst of verzin het maar er is helaas ook voor andere dieren niet veel aan te doen

ponyfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 00:58

kan je niet met die pony over het manegeterrein gaan wandelen?
dan heeft dat beestje tenminste even de kans om de benen te strekken.

Bonte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-05 01:00

Even goed lezen. Het is mijn pony niet en ik ken hem ook niet en het is een algemene vraag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 03:03

Een pony enkele dagen in een box laten staan omdat hij/zij niet in de manegelessen mee kan lopen is imo mishandeling. Is er een (medische?) reden om een beestje zolang op stal te zetten dan is het iets anders, maar puur uit gemakzucht....*zucht*
Dan maak je tijd, dan zorg je ervoor dat er plek is om het beestje los te gooien, zeker als je de accomodatie hebt, maar gewoon zeggen dat "het niet gaat" is wel heel makkelijk.
Ik hoop dat deze pony snel een andere baas heeft.

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 20:14

wat triest dat er mensen zijn die zeggen, tsja, dat gebeurt wel vaker. Dat is toch geen manier van je paard houden?? een paard hoort beweging te krijgen! Zelfs het 1 x per dag een uurtje rijden en dan weer terug in de stal parkeren als een soort van veredelde fiets wat veel mensen doen vind ik al afschuwelijk...

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 00:00

Ik heb ooit ergens gelezen (weet niet meer waar) dat een paard minimaal 20 minuten per dag beweging nodig heeft om spierafbraak te voorkomen.

Een paard dus echt lang in zn boks houden terwijl daar geen medische noodzaak voor is lijkt mij vnl erg sneu en ongezond voor het paard.

(overigens in dit voorbeeld gaat het dus over een paard dat echt zn stal niet uit komt, niet over een paard dat op stal staat maar er wel gewoon uitkomt om te rijden/longeren ed.)

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 10:31

Ik vind het ook niet kunnen, maar ik vrees dat het in de praktijk wel vaker voorkomt. Bij ons op stal zie ik het ook hoor, er is een aantal paarden wat slechts zelden gereden wordt - gelukkig zorgt de manègehouder er dan wel voor dat dat dier regelmatig losloopt in de bak of wei.
Ik denk dat het vaak ook wel met onwetendheid te maken heeft. Zo heb ik een tijdje terug een pony ingereden, die mensen kenden niéts van paarden, echt erg. Ze snapten bv. al niet waarom ik hem eerst longeerde ("rondjes lopen aan een touwtje") - zelfs niet toen ik hen uitlegde dat het dier mss eerst moest wennen aan het zadel, volgens hun kon je een onbeleerde pony zomaar uit stal halen, een zadel er op gooien en mee beginnen piafferen. Ja tuurlijk... Maar mijn punt hier is: dat dier mocht er van hun ook niet uit, tenzij om te rijden. Nu weet ik niet hoe jullie dat doen, maar een paard/pony wat ik aan het inrijden ben rijd ik niet alle dagen. Mijn bedoeling was om hem een keer of 2-3 per week eventjes te longeren, wat te rijden en de andere dagen los te gooien of in de wei te laten. Dat mocht zogezegd niet want dan werd hij vies - pure onwetendheid dus. Heb hem stiekem trouwens wel altijd losgegooid, en dan netjes weer gepoetst Knipoog

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 11:49

bij ons staat er ook een paard dat nu 3 dagen zn stal niet uitgeweest is. Erg triest en zulke mensen verdienen echt geen paard!!!

Quinzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 19:50

Nu ik erover nadenk volgens mij heeft de menege waar het hier over gaat wel een stapmolen en zolang als ik er kom heb ik dat ding ooit 1 keer zien werken denk ik :s
Maar nu weet ik niet wat daar de reden voor is misschien is die kapot? Of kennen de paarden het niet ik weet het niet.
Even ook ter verduidelijking ik rij niet op die manege maar we gaan er geregeld wat drinken als we op doortocht zijn met onze paarden op buitenrit dat kan s'omers gemakkelijk 1 a 2 keer per week zijn. Ik heb het vorige topic ook volledig gevolgd met grote ogen Knipoog maar hou me er voor de rest wijselijk buiten.

Bonte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-05 20:01

Quinzy schreef:
maar hou me er voor de rest wijselijk buiten.

Dat kan ik dus niet, als ik het zielig voor dat beestje vind. Zij vinden, omdat het niet anders kan het dus heel gewoon. Boos!

Quinzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 20:45

Dat bedoel ik niet Bonte Ach gut
Ik vind het ook heel erg en dat gebeurd er vaker net zoals op andere maneges. En ik vind het heel heel erg want ik ben iemand die van mening is dat een paard zelf niet op stal gehouden word maar dit zijn dingen die tegenwoondig gewoon allemaal niet meer kunnen dus moeten we op stal het zo aangenaam mogelijk maken met veel uit de stal komen. Mijn Tinkers staan 24/7 buiten met schuilhok dus ik zal de allerlaatste zijn die zegt dat dit goed is dat een pony zo lang op stal staat.
Wat ik gewoon bedoel is dat ik me verder niet in de ruzie moei omdat ik graag op die manege kom ze hebben er een gezellige kantiene en ik wil het graag zo houden dat het gezellig voor me blijft daar. Dat bedoelde ik Knipoog

yrsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 21:20

als een mens vindt dat ie het recht heeft om een dier op te sluiten dan heeft ie ook de plicht om het de juiste verzorging te geven.

en bij een paard hoort daarbij dat het voldoende beweging nodig heeft...stilstaan is nooit goed voor een paard, daar zijn ze gewoon niet voor gemaakt. Elk deel van een paard wijst erop dat ie gemaakt is om te bewegen, mustangs kunnen dag en nacht aan een stuk lopen als het moet, ze hebben een enorm uithoudingsvermogen, dat wil toch wel iets zeggen denk ik...

Mijn ervaring is ook dat een paard veel rustiger is tijdens het rijden als het gewoon elke dag zijn beweging heeft. Een week op stal zetten is erom vragen dat hij moeilijk doet tijdens het rijden....dan kan hij eindelijk eens wat lopen en dan moet het nog zoals de ruiter zegt ook...je zou voor minder

en dat van de boer en zen land: ik weet heel goed wat het is om land in orde te houden, maar levende wezens gaan bij mij vóór alles...dan heb ik nog liever geen dier dan dat ik het niet kan geven wat het nodig heeft!!

Quinzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 21:28

Citaat:
ik weet heel goed wat het is om land in orde te houden, maar levende wezens gaan bij mij vóór alles...dan heb ik nog liever geen dier dan dat ik het niet kan geven wat het nodig heeft!!

amen _/-o_ _/-o_

Mendi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 21:46

Ik vind dat je het niet kan maken om je paard 24 u/p dag stil kan laten staan. Neem dan een goudvis ofzo, die kan zichzelf wel redden, maar paarden zijn geheel afhankelijk van ons.
Mijn paard staat op een manege en helaas is daar geen land bij maar wel die stapmolen waar Bonte het al over had, zodat hij bijna elke dag 2x eruit komt.
Ik begrijp ook niet dat er mensen zijn die door deze sneeuw niet naar hun paard komen om even te rijden. Dan staat zo´n diertje met die kou dus lekker lang in zijn box. Lijkt met niet goed voor de spieren!

POLLO

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-05 00:05

Hopelijk is er gauw een koper voor hem . Ik vind het dus ook niet kunnen er is altijd wel een manier te bedenken dat hij er even uit kan.
Mijn paard staat ook binnen vanwege mok en buiten is het te nat maar hij toch 3keer per dag uit zijn box als ik het zelf niet kan vraag ik of iemand anders het even doet.

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-05 09:53

En het dan raar vinden dat het paardje zo druk is Rolleyes
Ik denk trouwens dat ik wel weet welk topic het is.
Ik vind het ook niet kunnen, maar helaas heb ik wel erger meegemaakt, een paard dat dik 2 maanden op stal stond, en nee, geen 2 weken maar 2 maanden...

Idioteque

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-05 10:59

yrsa schreef:
en dat van de boer en zen land: ik weet heel goed wat het is om land in orde te houden, maar levende wezens gaan bij mij vóór alles...dan heb ik nog liever geen dier dan dat ik het niet kan geven wat het nodig heeft!!

Ja, maar het is ook wel fijn als de paarden wat gras te vreten hebben in de zomer. Waar ik woon is de grond gewoon gigantisch nat, als je daar wat paarden in de winter op zet, is het land tegen de tijd dat het zomer is helemaal stuk. En de meeste mensen hebben nou eenmaal niet de luxe dat ze een paard aan huis kunnen houden en zelf kunnen bepalen of ze hun paard in de winter ook op het land gooien. Als het van de boer niet mag, dan houdt het snel op.
Nouja gelukkig kan mijn paard binnenkort in een paddock of los over het erf in de winter Cool

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-05 12:46

Heel vervelend, maar dit gebeurd echt vaak genoeg. De paarden bij mij op de pensionstal staan nu een week binnen. Normaal gaan ze iedere dag op de wei. Maar nu ivm sneeuw en vorst niet. Ik zet bijna iedere dag mijn paardje buiten, evenals enkele stalgenoten. Maar er zijn ook genoeg paarden, in ieder geval meer dan tien. Die nu al een week binnenstaan, en waar niets mee gedaan wordt.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-05 21:08

Apple schreef:
Ik heb ooit ergens gelezen (weet niet meer waar) dat een paard minimaal 20 minuten per dag beweging nodig heeft om spierafbraak te voorkomen.

Dat gaat al veel sneller.
Mijn pony komt sinds twee weken 40 minuten per dag uit zijn box (aan de hand stappen, peesblessure).
In die ene week zie je al duidelijk dat zijn spieren minder worden, normaal zag je dat nooit ook niet na een maand vakantie op de wei.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-05 22:42

ik vind het ook niet correct. er werd ergens gezegd: moet ie het er maar niet naar maken maar een mens is het enigste wezen wat zo kan redeneren dus geen geldend excuus om de pony op de box te laten.

één 'positief' puntje is misschien nog dat het in een box staat en niet op een stand Rolleyes