Gehoorzaamheid belangrijk of onbelangrijk

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Gehoorzaamheid altijd, soms, niet

A Mijn paard moet ten alle tijden aan mij gehoorzamen.
68 (61%)
B Mijn paard hoeft niet aan mij te gehoorzamen.
Geen stemmen
C Mijn paard mag aan mij gehoorzamen maar heeft zelf ook mogelijkheid tot inbreng.
43 (38%)

Totaal aantal stemmen: 111

Nic

Re: Gehoorzaamheid belangrijk of onbelangrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 11:12

Ik ben het eens met Apple, Lusitana en Shadow0.

Ook heb ik de dag dat ik hem "losliet" een braver paard gekregen.
Ik wou altijd dat hij net zo braaf was als de andere paarden, netjes stilstond, etc. (het voorbeeld van Apple in de stal zal ook typisch iets voor mijn paard zijn: zolang ik kijk staat hij braaf in de stal en zodra ik wegloop, probeert ie het toch ff, 10 jaar geleden zou ik vreselijk boos op hem zijn geworden)
Ik was toen eigenlijk alleen bezig met een "gevecht" wat ik niet kon winnen.
De dag dat ik dat idee losliet, kreeg ik een liever paard.
Hij is nu zeg maar redelijk vrijwillig in de dingen die ik wil, omdat ik hem het idee geef dat het zíjn idee is.
Echt 100 % braaf zal hij nooit worden, het is en blijft een donder, maar hij is nu wel één van de braafsten op stal Schijnheilig hm hm...
Hij loopt aan een doorhangend halstertouwtje, geeft zonder problemen voetjes, zet zijn voetje zelfs ergens op, loopt meestal langs enge dingen, etc.
Mede doordat het niet persé meer hoefde, (en ik het idee losliet dat ik de baas over hem moest zijn) denk ik, dat ik ook een redelijk ongecompliceerd paard heb gekregen, zonder verder al te grote angsten of rariteiten.
Ook tijdens het rijden bijvoorbeeld, ben ik veel meer naar mezelf gaan kijken.
Als hij iets doet wat niet mag/ wat ik niet wil/ wat niet de bedoeling was, dan gaat er razendsnel als eerste door mijn hoofd: "deed ik iets fout? was ik niet duidelijk?"
Ik zeg dan nog "sorry" ook als dat zo is Bloos
Meestal weet ik wel wanneer het mijn fout is of dat hij dwars loopt te doen.
Soms doet hij dwars omdat hij iets moeilijk vindt (en dan proberen we het gewoon nog een paar keer rustig), en soms doet hij dwars omdat hij liever gaat koffiedrinken, naar stal, etc. Dan zeg ik meestal wat "Hee joh!" en als ie dan niet luistert krijgt ie een tik.

Het enige wat ik er echt niet in krijg is longeren, aan dat touw heeft hij zo'n vreselijke hekel, dat ik hem nu maar los longeer....

Over dat buitenrijden en vertrouwen:
Zolang ik ernaast loop dan gaat het goed, zodra ik erop ga zitten, is hij het al vrij snel zat en wil naar huis als hij denkt dat hij te ver weg is.
Behalve als er een ander paard meegaat. Ik heb dit al eens gelinkt aan dat ik dan zelf onspannen zit en hij mijn stem hoort, dus heb ik weleens zitten zingen.
Ging op zich wel beter.

Ik zie hier ook staan:
Citaat:
Ik besteed geen 24/7 tijd aan mijn paard, dus die uurtjes dat ik wel aan hem besteed wil ik dat we elkaar met respect kunnen behandelen.

En ik denk dat dat dus ook het zwakke punt van de mens is.
Ik wou dat ik wat méér tijd had (ik ben al 3-4 uur per dag op stal!)
om te spelen en in zijn buurt te zijn.
Ik kijk soms met verbazing dat er mensen zijn die aan komen lopen, borstel erover, zadel erop, kwartiertje rijden, zadel eraf, hup in de stal en kláár.
Ongelooflijk dat zo'n beest dan nog braaf doet wat je wilt hè....

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 11:19

Apple schreef:
Dan snap ik het Bacannie Lachen.

Hermesdeux, jouw voorbeeld over 'alleen over straat gaan' heeft volgens mij niet zoveel met maken met gehoorzaam of niet of geen respect of niet.

Volgens mij is 'niet alleen op pad willen' vaak een gevolg van te weinig zelfvertrouwen van het paard en daardoor bijna automatisch te weinig vertrouwen in de ruiter. Als je als ruiter te weinig vertrouwen kunt geven aan je paard dan ben je imo nog geen goede leider voor je paard.

Dat zal het wel zijn hoor. Want normaal kan die wel met het pensionpaard mee (andere paarden overigens ook niet). Maar hij is gewoon zo snel spastisch met dingen. Als zijn maatje maar 2 meter te ver weg is wordt die al zenuwachtig. Ik krijg het er ook niet uit hoor. Ik zie dat wel als een tikkeltje wantrouwig in, omdat ik op dat moment hem totaal niet kan bereiken en dus ook niets over hem te zeggen heb. Onderlaatst ook weer een hachelijk avontuur meegemaakt, goed afgelopen overigens. Hij is dan totaal gefocust op dat andere paard. Hij zal ook geen cm voorbij haar lopen...in mijn ogen ben ik dan op dat moment geen leider meer...compleet vertrouwen weg. Hoewel ik denk dat als er iemand anders opzat hij totaal de gedachten van een ruiter niet meer heeft...

Edït: ben wel met je eens dat sommige mensen gewoon zo lang mogelijk bij hun paard blijven, maar zou echt geen dingen verzinnen om mijn paard elke dag 3/4 bezig te houden. Ik rijd hem, poets hem ervoor en erna, spuit zijn benen af, mest zijn stal en ik voer hem. Vaak loop ik dan nog een rondje langs de weg of ga oefenen op volgzaam zijn en buigen of iets maar 3/4 uur niet...daarbij gesproken dat mensen even snel poetsen en rijden ik totaal niet bij hoor...ik bungel er tussenin Haha!

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 12:36

Apple schreef:
Ik heb niet gestemd, mijn mening zou nl een versie van C zijn:

Mijn paard moet gehoorzamen, maar heeft zelf ook een eigen inbreng Haha!.

Het voorbeeld van Lusitana vind ik daarin wel passend, als wij per ongeluk op een zacht stuk op het strand komen met mogelijk drijfzand dan hoop ik toch echt dat hij daarin initiatief toont en aangeeft dat het niet prima is om daar te rijden.

Verder, knollie weet precies wat wel en wat niet mag, maar er is wel ruimte voor een lolletje. Bijvoorbeeld: als hij in zn boks staat, met de deur open, moet hij met al zn hoeven binnen blijven. Hij weet dat prima.
Toen ik echter laatst even 5 meter verderop liep sloop hij uit zn boks en ging (net iets te snel voor mij om hem te benaderen) even buurten aan de andere kant van de stal.
Nadat ik hem weer gepakt had keek hij echt met zo'n quasi onschuldige blik 'wie, ik??? Verward' Haha! Haha!.

Op het strand ook, als we in galop gaan en hij geeft aan harder te willen dan kan ik daar in mee gaan, maar ik kan ook besluiten dat het huidige tempo goed is. Dat is verder niet zo'n probleem.

Hij doet soms wat voorstellen, maar ik neem uiteindelijk de beslissing of ik daar op in ga of niet.

Als leider heb ik liever een zelfstandig, zelfverzekerd paard in mn kudde dan eentje die slaafs en ongeinspireerd zn taakje doet. In een echte kudde is er ook ruimte voor eigen initiatief en eigen individuele acties.
En, volgens mij krijg je alleen een zelfstandig, zelfverzekerd paard als je de kaders goed weet aan te geven en zekerheid, stabiliteit en duidelijkheid biedt. Maw, als je een goede leider bent.

ook ik heb voor antwoord C gekozen en sluit me aan bij het antwoord van Apple...wij delen de zelfde mening!

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-05 13:21

De voorbeelden die aangehaald worden daar ben ik het ook wel mee eens.
Bij mij komt altijd het veiligheidsaspect om de hoek.
Stel hij danst naast mij naar de weide, hoe groot is de kans dat hij met zijn 600 kg in zijn jolige bui op mij springt. Die kans is groot, ik kan 600 kg joligheid niet in bedwang houden. Dus heb ik hem geleerd dat hij ruistig moet lopen.
Stel hij bokt driect van mij weg zodra ik de longeerlijn laat vieren. De kans dat er ongelukken gebeuren is erg groot hij hoeft maar een keer uit te halen. Dus moet hij rustig naar buitenzijde longeerkraal lopen.
Stel hij maakt een vrolijke bok hoe groot is de kans dat er wat gebeurd. Met mij niet groot dus roep ik ho braaf en denk nou ja prima.
Hoe groot is de kans op blessures als ik direct aandraaf na het opstappen. De kans is aanwezig dat ik nog niet eens zit en hij al wegdraaft bovendien kan hij zichzelf bezeren omdat het nog koud is, dus heb ik hem geleerd dat we eerst 10 minuten stappen en pas daarna wat gaan doen.
Natuurlijk speel ik ook wel met die mafkees, lekker donderjagen in de bak maar wel op veilige afstand want de kans is aanwezig dat een paard in zijn spel uithaalt. Zeg ik genoeg dan weet hij het spel is klaar hij komt bij me krijgt een snoepje en we gaan naar stal of hij gaat nog lekker rondneuzen en beetje rollen enzo.

Er zijn geen groter verwende poeperds dan die van mij en mijn vriendin die krijgen ook snoep en na het rijden en afzadelen lopen ze echt wel naar de hooibaal maar ze weten dat het dan mag en eerder niet. HIj wil ook wel buurten bij de andere paarden maar Ik hoef maar EEEEuUUUH te zeggen en hij blijft bij de baal staan of komt naar mij.
Ik kan hem zo zonder snoep uit de weide halen als ik roep dan komt hij. Mijn dochtere van anderhalf lift wel eens mee als we uitstappen en dat gaat goed.
Mijn paard weet wat hij aan me heeft, hij is mijn collega en mijn vriend maar ik houd wel het laatste woord als jullie het niet erg vinden met het oog op veiligheid.
Want 600 kg moet je wel in bedwang houden anders gebeuren er ongelukken.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 13:45

Kafue, jouw voorbeelden lijken me niet meer dan logisch.

Ik denk niet dat er veel paardeigenaren zijn die het fijn vinden als er gebokt wordt als de longeerlijn wordt gevierd Haha!.

Over spelletjes met je paard. Ik doe met mn eigen paard genoeg spelletjes in de bak. Alleen bokken en steigeren doet hij maar als hij met een ander paard aan het spelen is en niet bij mij Haha!.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 13:54

Kafue schreef:
Stel hij danst naast mij naar de weide, hoe groot is de kans dat hij met zijn 600 kg in zijn jolige bui op mij springt. Die kans is groot, ik kan 600 kg joligheid niet in bedwang houden. Dus heb ik hem geleerd dat hij ruistig moet lopen.

Ik denk dat dit inderdaad een mooi voorbeeld is, omdat je dit op 2 manieren op kunt lossen. Want volgens mij kun je paarden ook best leren om in hun joligheid uit te kijken voor jou. Het ene is niet beter dan het andere, als je maar duidelijk weet wat je wilt, en je daaraan houdt. Als jij je niet prettig voelt met een dansend paard naast je, moet je dat ook vooral niet doen. Maar een paard dat dansend meeloopt met iemand die dat goed vindt, is niet ongehoorzaam en ook niet per definitie slecht opgevoed.

(Ik bedenk me, alleen het 'naast' jou lopen en niet achter je, is ook al zo'n voorbeeld van welke regels wil je. Sommigen zullen vinden dat een paard jou als leider gewoon nooit voorbij mag en dus altijd (schuin) achter je moet lopen. Beide kan denk ik, net waar je je het makkelijkst bij voelt, als je maar niet toestaat dat het paard je voorbij gaat als de regel is 'achter jou blijven' of het laat treuzelen zodat het toch achter je kan als je vindt dat ie naast je moet lopen. )

Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 15:16

Mijn pony moet ten alle tijden aan mij gehoorzamen, als ik links ga, gaan we links, en niet andersom..

hij mag best een eigen mening hebben, zolang hij zich maar gedraagt zoals ik hem geleerd heb te gedragen bij mensen Lachen

Danielle01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 16:27

Hallo!
Zo, ik ook ff een inbreng. Ik heb gekozen voor optie C en wel hierom:

Tuurlijk moet je paard je gehoorzamen, maar ik vind wel dat mijn paard wel inbreng mag hebben. Je doet immers alles samen!

Ik vind dat Apple een goed voorbeeld gaf met het galopperen op het strand...Ik vind ook dat mijn paard wel mag kiezen of hij wat harder wil of niet, maar de eindverantwoordelijkheid ligt bij mij!

En ook een keertje uit stal lopen, hem er een keer tussen uitsnieken...ik zie de humor er wel van in. Tuurlijk moet het niet gevaarlijk worden en dat leer ik ook wel af door hem een keer op zijn flikker te geven. Ook het voorbeeld van naar de wei brengen, mijn paardje mag best naast me dansen hoor, geen probleem. Zolang hij maar naast me blijft, niet gaat trekken of steigeren of bokken.

Dus gehoorzaam in de omgang, tja...op een bepaalde manier. Een keertje schuren, geen probleem hoor...maar wel stoppen als ik dat wil. En dan kan je het wel inconsequent noemen, maar als ik alleen maar zeg: kom, nou is het genoeg kappen...en dat dan een beetje op een strengere toon of gewoon het gedrag negeren dan stopt hij echt wel!

Met rijden...tuurlijk moet hij luisteren en moet ik de controle hebben. Maar als hij een keer geen zin heeft, dan mag hij er best proberen onderuit te komen hoor. Ook hier geld dat hij niet gevaarlijk moet worden, maar dat leer ik ook hier weer af. En als er een ander paard in de bak komt, mag hij best ff kijken hoor, doe ik ook! Maar zodra ik gewoon doorrijd dan weet mijn paard dat hij op moet letten en dan doet deze het ook.

Met de oefeningen lees ik hier dat ze als ze iets fout doen, op hun sodemieter krijgen (ff hard gezegd Bloos ). Maar ik heb zoiets van, hij moet het ook leren...toch? Ook al kan hij heel makkelijk wijken en hij heeft even zoiets van...goh...dan krijgt hij niet gelijk een tik hoor. Ik probeer het gewoon nog een keer! En nog een keer! Uiteindelijk lukt het wel hoor......

Tuurlijk proberen paarden er wel eens onderuit te komen, maar of streng doen dan de oplossing is? Ik zie het als een 'geintje' en probeer slimmer te zijn dan mijn paard...en voor mijn gevoel ben ik dan leuker bezig dan dat hij mij strikt moet gehoorzamen.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 17:31

Danielle01 schreef:
Met de oefeningen lees ik hier dat ze als ze iets fout doen, op hun sodemieter krijgen (ff hard gezegd Bloos ). Maar ik heb zoiets van, hij moet het ook leren...toch? Ook al kan hij heel makkelijk wijken en hij heeft even zoiets van...goh...dan krijgt hij niet gelijk een tik hoor. Ik probeer het gewoon nog een keer! En nog een keer! Uiteindelijk lukt het wel hoor......
Tuurlijk proberen paarden er wel eens onderuit te komen, maar of streng doen dan de oplossing is? Ik zie het als een 'geintje' en probeer slimmer te zijn dan mijn paard...en voor mijn gevoel ben ik dan leuker bezig dan dat hij mij strikt moet gehoorzamen.

Ik ben het hiermee eens OK dan!
Meteen "op zijn sodemieter geven" werkt niet bij mijn paard, dan gaat ie alleen maar meer dwarsen...

Soms zet ik 'm bijvoorbeeld los op stal.
De ene keer gaat ie braaf bij de baal hooi staan eten... Niks aan de hand.
De andere keer gaat ie alle bakjes, emmertjes en andermans spulletjes nasnuffelen of er misschien...?
Ik zet hem 2x terug bij de baal met een NEE en de 3e keer gaat ie (beteuterd weliswaar, maar ja) linea recta de stal weer in!

Soms dan wil meneer eens een potje lekker rennen en schrikken en vooral hard galopperen.
Ik kan 2 dingen doen: hem op zijn donder geven en strak houden, dan blijft hij aan de gang.
Of ik moedig hem aan: "wat? je wil galop? nou hup dan!"
En dan is ie het héél gauw zat Extreme duivel

Dankzij deze aanpak is hij (vind ik) heel wat handzamer, hij is namelijk best lomp en sterk en hij trekt je zo mee.
Zo lijkt het alsof hij een geintje met me kan flikken, maar ik heb hem heel snel weer terug aan het lijntje.
Als ik absulute gehoorzaamheid zou eisen dan zou het als een klein kind blijven proberen om er doorheen te breken.

Danielle_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 17:47

Ik behandel mijn paard ten alle tijden eerlijk,
en dat durf ik zeker zo stellig te beweren,want het is zo.

Het mooie is dat dit bij ons van 2 kanten zo is.

Wij luisteren naar elkaar Haha!

Coke(mijn paard) is een bijzonder welopgevoed paard,en luistert eigenlijk altijd naar wat ik van hem vraag.
Dit is mede te danken aan zijn vorige eigenaren.
Dit is dan in de omgang buiten het rijden om.

Met rijden is het een ander verhaal,daarin kan ie nogal een eigen willetje hebben.
Nu ben ik wel zo eerlijk om toe te geven dat ik geen topamazone ben.
En dat het ook wel degelijk een tekortkoming van mij kan zijn,als ie niet lekker loopt,of een "commando"van mij negeert.
Dan heeft "je zin doordrijven"weinig effect naar mijn mening.
Dit betekent ook weer niet dat ik niet kan rijden Haha!

Maar als ik met zoiets vastloop,vraag ik wel deskundig advies en ga niet doormodderen.
Als je dan wilt dat je paard naar je luistert,ben je naar mijn mening niet goed bezig....

Ik vind het afhanklijk van de situatie of een paard naar je moet luisteren.

Danielle_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 17:49

Overigens ben ik een felle tegenstandervan de zweep.
Meestal wordt deze te snel gebruikt.
Schiet lekker op zeg om iets wat jij wilt erin te rammen!
Ik probeer eerst de milde manier,maar als ie me echt in de z**k loopt te nemen,pas dan krijgt ie echt wel een mep.

Danielle01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 13:33

Nicolletje schreef:
Soms dan wil meneer eens een potje lekker rennen en schrikken en vooral hard galopperen.
Ik kan 2 dingen doen: hem op zijn donder geven en strak houden, dan blijft hij aan de gang.
Of ik moedig hem aan: "wat? je wil galop? nou hup dan!"

Inderdaad!! En zo blijf en jij en je paard tevreden! Jij kan weer normaal verder rijden en heb geen schrikkerig vervelend paard en je paard heeft ff lekker zijn energie eruit kunnen gooien! Eerlijke regeling toch??

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 15:31

Het werkt het beste bij mijn paard in elk geval.
Eerst deed ik altijd het eerste en dat werkt niet, beiden boos, paard bijna bij de Stegeman manege Knipoog etc.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 16:55

Nicolletje schreef:
Eerst deed ik altijd het eerste en dat werkt niet, beiden boos, paard bijna bij de Stegeman manege Knipoog etc.

Was het zo erg? En nu toch weer helemaal goed?

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 17:14

Hermesdeux schreef:
Nicolletje schreef:

Nee, mijn paardje is héél lief, maar oh zo'n dondertje met een (vrij doorzichtige) trukendoos. Als er mensen zijn die beweren dat paarden niet genoeg verstand hebben om "mensen uit te proberen" of "in de zeik te nemen" dan nodig ik ze van harte uit bij mijn paard, want ongeveer 99% van de mensen die hem voor het eerst zien, zeggen:
"wat een leuk paard, maar je ziet wel aan zijn koppie dat het een boefje is"
De dag dat ik het idee losliet dat hij braaf moest zijn, net als alle andere paarden, die dag werd hij braaf.
Zolang je hem maar een redelijke vrijheid geeft.
Dus niet erop stappen en meteen vanalles verwachten, nee: eerst los teugeltje, drafje etc. En als ie het goed gedaan heeft: of meteen stoppen of even een pauze inlassen, anders gaat zijn concentratie eraan. Hij is inmiddels 12 en ik heb hem 14 jaar, dus hij heeft al heel wat wilde haren verloren inmiddels hoor.
Maar een paard "zoals de meeste paarden" zal hij nooit worden. Daaentegen is hij wel heel erg mijn maatje, mijn vriendje.
Maar vroeger haalde hij nog weleens het bloed onder mijn nagels vandaan met zijn streken.

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 18:49

Mijn paard moet mij gehoorzamen, ze is nogal dominant en heeft al snel door of ze het baasje kan gaan spelen. Ze mag ook wel laten weten of iets niet gaat ofzo, maar het is niet de bedoeling dat ze d'r eigen gangetje maar gaat.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 20:06

[/quote]

[/quote]
Nee, mijn paardje is héél lief, maar oh zo'n dondertje met een (vrij doorzichtige) trukendoos. Als er mensen zijn die beweren dat paarden niet genoeg verstand hebben om "mensen uit te proberen" of "in de zeik te nemen" dan nodig ik ze van harte uit bij mijn paard, want ongeveer 99% van de mensen die hem voor het eerst zien, zeggen:
"wat een leuk paard, maar je ziet wel aan zijn koppie dat het een boefje is"
De dag dat ik het idee losliet dat hij braaf
moest
zijn, net als alle andere paarden, die dag werd hij braaf.
Zolang je hem maar een redelijke vrijheid geeft.
Dus niet erop stappen en meteen vanalles verwachten, nee: eerst los teugeltje, drafje etc. En als ie het goed gedaan heeft: of meteen stoppen of even een pauze inlassen, anders gaat zijn concentratie eraan. Hij is inmiddels 12 en ik heb hem 14 jaar, dus hij heeft al heel wat wilde haren verloren inmiddels hoor.
Maar een paard "zoals de meeste paarden" zal hij nooit worden. Daaentegen is hij wel heel erg mijn maatje, mijn vriendje.
Maar vroeger haalde hij nog weleens het bloed onder mijn nagels vandaan met zijn streken.
[/quote]

Volgens mij is die 14 en heb je hem 12 jaar... ik denk dat jou paard trouwens erg in mijn paards straatje past...die heeft ook van die buien, maar ik kan echt niet zonder hem![/quote]

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 20:18

Amo en Amica moeten mij wel gewoon gehoorzamen. Zodra ze dat goed doen laat ik ze wat vrijer en mogen ze hun wil een beetje inbrengen. Maar zeker bij Amica is het nodig dat je haar laat merken dat jij de baas bent, anders loopt ze (letterlijk en figuurlijk) over je heen en blijft ze bijten. Nu ik gewoon laat merken, he ho, ik ben de baas, is ze heel lief Lachen

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 12:11

Citaat:
Hij is inmiddels 12 en ik heb hem 14 jaar

Citaat:
Volgens mij is die 14 en heb je hem 12 jaar...

Hmz...Tja, blond he Blond Haha!

Alytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 17:16

mijn paarden moeten mij gehoorzamen. Ze mogen natuurlijk wel aangeven wanneer iets niet gaat, maar dan nog ben ik de baas!

Ik vind het wel goed als mensen hun paard wat vrijer laten, zolang het maar veilig blijft. Maar ik zou mijn haf niet wat vrijer kunnen laten, die zou daar misbruik van maken.

Paarden zijn van nature gewend dat iemand de baas/leider over ze is, dus waarom zou jij als mens dan ook niet een leider voor je paard zijn?
Die paarden vinden dat echt niet erg hoor, het is alleen maar duidelijk voor ze, zo weten ze wat ze wel en niet mogen.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 19:32

Omdat ik altijd het beste voor heb met mn paard, is gehoorzamen het beste wat hij kan doen.
Tuurlijk probeert hij wel eens het 1 en ander uit, dat geeft ook niks, maar hij weet dat ik in welke situatie ook hem voorop stel en dat hij als hij naar me luisterd er altijd beter van wordt.
Hij vertrouwd mij daar in en doet dingen dus ook gewoon, alsof die zeggen wil 'jij zegt het dus het zal wel goed zijn'.

Dat was zeker in het begin toen ik hem net had niet zo, alles was een strijd, de kleinste rotdingetjes leverde soms vervelende momenten op, voor mij, maar ook voor hem.
Gelukkig is dat met de tijd en training helemaal weg.

Hij heeft zeker wel eigen inbreng, maar moet eerlijk erbij zeggen dat deze vrij sumier is, dit heeft alles met zn verleden en karakter te maken, het is een paard die er met de hele hand vandoor gaat als je hem 1 vinger geeft.
Daarom krijgt hij bij mij, ook die 1-ne vinger niet meer, tenminste zo lijkt het voor hem, maar via een soort achterdeurtjes politiek krijgt hij uiteindelijk wel wat hij bv, tijdens een ritje o zo graag wilde.
Bv; een racepartijtje, die krijgt hij niet op het moment dat hij hem wil, want dan peert ie hem, met mij op zn rug.
Hij kan op mijn teken vaak een paar minuten later alsnog wegcrossen. Zo krijgt ie min of meer z'n zin, alleen ik heb de REGIE IN HANDEN, ik denk dat dat laatste bij veel paarden belangrijk is.

Mijn vorige pony had veel meer eigen inbreng die had vaak gewoon goede dingen, waarvan ik dacht 'oja, nou gelijk heb je dat doen we', maar ik ben in de afgelopen 16 jaar ook maar 1 zo'n pony tegen gekomen, helaas!.
Wij waren gewoon 2 handen op 1 buik, ze maakte er ook geen misbruik van en als ze soms een grapje maakte kon ik daar alleen maar om lachen.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 12:04

Ik ga voor gehoorzaamheid gecombineerd met eigen inbreng. Dat wil zeggen dat mijn paarden de vrijheid krijgen om zich te uiten maar niet om zich te misdragen. Zowel met rijden als in de omgang. Je moet namelijk wel weten waarom een paard zich op een bepaalde manier gedraagt.

Een van mijn paarden trapt bijvoorbeeld soms als je aan zijn achterbenen komt. Echt gericht, en dus gevaarlijk. Kan-niet-terechtwijzen-terugschoppen! zullen sommigen dan meteen zeggen. Alleen trapt mijn paard niet uit respectloosheid maar uit angst. Hij heeft vroeger bij zijn fokker op IJsland in het draad gezeten met zijn ene achterbeen en daar een trauma aan overgehouden - hij is dus panisch dat je 'm pijn doet aan zijn achterbenen. Straffen maakt alleen maar dat hij zich nog meer voor je afsluit. Hij doet het ook alleen als hij gestresst is, als hij rustig is, is er niets aan de hand. Kortom, je moet wel goed weten of je een paard terecht straft.

Waar ik verder van afgestapt ben, is dat het paard per se achter mij moet blijven met geleiden. Ten eerste heb ik geen ogen in mij rug, dus als ie ergens van schrikt, zie ik dat niet direct. Ten tweede vinden paarden het veel prettiger om naast je te lopen (afgezien van erg onzekere paarden misschien) en als een paard jou eenmaal onvoorwaardelijk als baas ziet, kan hij dat beetje vrijheid ook best hebben! Hij mag alleen niet met zijn neus voor mij uit gaan lopen, dat corrigeer ik wel meteen.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 13:35

Gehoorzaamheid is heel belangrijk, maar als die gehoorzaamheid er is, is er ook ruimte voor vrijheid. Daarom heb ik ook voor antwoord C gekozen.

Jij kunt namelijk ook af en toe fouten maken, en dingen van het paard vragne die hij niet meteen begrijpt. Om in een geval van miscommunicatie meteen te gaan slaan, gaat gewoon te ver, dan kweek je m.i. een paard wat gehoorzaamt uit angst....

Om gehoorzaamheid te kweken moet je volgens mij eerst zorgen dat je je paard goed kent (indien nodig weten hoe er voorheen met hem omgegaan is) en kijken hoe het paard in elkaar zit. Het ene paard is immers het andere niet, de ene is een dondersteen die uitprobeert, de andere is een angsthaas, maar op het eerste gezicht kan het er gewoon hetzelfde uitzien.

Helaas heb ik als bijrijder veel te maken met gevallen waarin mijn voorganger of de eigenaar het paard vrij gelaten heeft, zonder te veel gehoorzaamheid te durven vragen, tsja, dan gaat het fout....

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 14:16

Hallo, ik heb ook voor optie C gekozen, maar dan wel eigen inbreng tot op zekere hoogte.

Danielle01 schreef:
Hallo! Ik vind dat Apple een goed voorbeeld gaf met het galopperen op het strand...Ik vind ook dat mijn paard wel mag kiezen of hij wat harder wil of niet, maar de eindverantwoordelijkheid ligt bij mij!

Dit bijv. zou ik toch niet toestaan. Paarden zijn net kinderen, als je ze een vinger geeft dan nemen ze de hele hand. Als ik buitenrij en mijn paard springt zomaar aan in galop, neem ik 'm terug, ga desnoods even stappen en spring daarna (mits ik er zin in heb) aan in galop. Ik blijf altijd de baas, als hij graag iets wil en ik ook, kunnen we dat best doen maar alleen als ik het zeg. Als ik merk dat hij vrolijk en energiek is dan kunnen we best een stuk galopperen, maar alleen op mijn teken. Ik vind het eigenlijk best jammer dat je niet echt volledig samen kunt werken met je paard. Paarden hebben altijd een leider nodig en dat is helemaal niet zielig. Dat is natuurlijk, net als bij kippen on honden (pikorde). Alleen bij mensen is het anders... Cool

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 15:23

Mensen hebben ook een leider nodig hoor...Lachen
We merken het alleen niet van onszelf...
Muziek! "Follow the leader, leader ... Muziek!